AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #1 Del Skrevet 29. desember 2024 Hva synes du har hjulpet mot depresjon, mild form, som ikke involverer psykolog? Anonymkode: 6b623...748 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #2 Del Skrevet 29. desember 2024 Gjøre de grunnleggende tingene som er bra for helsa, selv om man ikke har noe ork. Få nok søvn, spise faste måltider og få i seg litt sunt fett (nøtter, fisk, tran), sollys om morgenen så ofte det er mulig (eller lysterapi-lampe), være aktiv (tur eller trening), ikke isolere meg. Selvhjelp: https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/selvhjelpskurs-for-psykiske-lidelser https://tankevirus.no/ Anonymkode: 02793...f28 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #3 Del Skrevet 29. desember 2024 Meditasjon, nok søvn og godt kosthold. Anonymkode: bf293...a4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #4 Del Skrevet 29. desember 2024 Kosthold, nok b-12 og d vitamin. Pusteøvelser. Frisk luft, aktivitet etter hva man klarer. Omgi seg med mennesker som styrker og løfter, ikke tapper. Fokusere på det man har og det som er bra, fremfor det man ikke har. Være rundt dyr er for meg veldig terapeutisk. Gjøre ting du liker, dyrk hobbyer/finn en hobby. Ikke bruk energi på det du ikke får gjort noe med. Fokuser på styrkene dine. Anonymkode: 3cfc6...fc2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #5 Del Skrevet 29. desember 2024 Jo mer jeg tenker på meg selv jo verre blir depresjonen. Mindre selvmedlidenhet og mer fokus på ting som er gøy Anonymkode: aebf1...3c3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #6 Del Skrevet 29. desember 2024 Et fast (ganske rigid) søvnmønster, sunt kosthold og daglig fysisk aktivitet i naturen har hjulpet meg hvis depresjonen har prøvd å snike seg innpå igjen (har tidligere hatt langvarig depresjon av mer alvorlig art). Anonymkode: fd80d...11b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #7 Del Skrevet 29. desember 2024 For min del er det å finne noe som gir glede i mørket. Jeg er sånn type person som elsker å "koseligfisere", for eksempel har jeg laget meg et hobbyrom, hvor jeg har alle hobbyene mine lett tilgjengelig, det er tepper og tøfler, levende lys, gode lukter, jeg har en galakse-projektor i taket, alt er bare sånn godfølelse-koselig-drit i verden utenfor- der inne. Når jeg føler meg deprimert er det også viktig for meg å bruke tid med de nærmeste. Jeg orker egentlig ikke, men å presse seg gjennom og prøve å finne på noe koselig hjelper allikevel. I tillegg, de viktigste to punktene - personlig hygiene, og å komme seg UT. Helst i dagslys. Og så er det en ting jeg har innsett, etter en del runder med depresjon i livet; det tar noen ganger bare litt tid før det går over. Jeg tenker at det viktigste man kan gjøre er å ikke isolere seg, kanskje til og med fortelle noen om depresjonen. Trenger ikke være en psykolog, og det trenger ikke være gjentakende samtaler om det. Men bare det at noen vet om det, kan lette litt, synes jeg. Etter at jeg fikk barn har jeg vært veldig nøye på søke etter hjelp, selv i milde former. Har hatt støttesamtale med helsesykepleieren til barna mine, har også tidligere gått på et aktivitetssenter gjennom psykisk helse i kommunen. Har også snakket med både familie og venner om det, selv om det har vært veldig vanskelig. Igjen - jeg tror ikke det er noen quick fixes, hjernen trenger litt tid for å finne igjen den kjemiske balansen, og i mellomtiden bør man gjøre det beste man kan for å ha det fint. Om det er å se film, drikke kakao eller å gå tur med hunden, det spiller ingen rolle, bare det er noe som gir en selv noe positivt Anonymkode: f0781...668 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Regulert Skrevet 29. desember 2024 #8 Del Skrevet 29. desember 2024 Alt skrevet over, men når det ikke hjelper bruker jeg i tillegg Bachs blomstermedisin. Aner ikke hvorfor det funker, det gir ikke mening, men det er det som utgjør forskjellen for meg og det virker hver gang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #9 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva synes du har hjulpet mot depresjon, mild form, som ikke involverer psykolog? Anonymkode: 6b623...748 Slutt å synes så veldig synd på deg selv, du har det ikke mye verre enn alle andre, kom deg ut av hjemmet. Vær med venner og familie, tren, gå turer. Anonymkode: 3a140...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #10 Del Skrevet 29. desember 2024 Sunt kosthold, ikke minst trening. Forsøke å gjøre ting jeg liker selv om det ikke frister der og da. Anonymkode: e0f08...b4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #11 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Slutt å synes så veldig synd på deg selv, du har det ikke mye verre enn alle andre, kom deg ut av hjemmet. Vær med venner og familie, tren, gå turer. Anonymkode: 3a140...368 Man lider ikke av depresjon fordi man syns synd på seg selv. Anonymkode: 3cfc6...fc2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #12 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man lider ikke av depresjon fordi man syns synd på seg selv. Anonymkode: 3cfc6...fc2 Jo, og ikke bare det. Det forsterker også depresjonen. Hva tror du kognitiv terapi går ut på ellers? ABC modellen i et perspektiv. Anonymkode: 3a140...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #13 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jo, og ikke bare det. Det forsterker også depresjonen. Hva tror du kognitiv terapi går ut på ellers? ABC modellen i et perspektiv. Anonymkode: 3a140...368 Det er ikke sånn at alle som er deprimerte synes veldig synd på seg selv, at det kan være et symptom, betyr ikke at det gjelder alle. Anonymkode: fd80d...11b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #14 Del Skrevet 29. desember 2024 Minst en time gåtur ute hver dag uansett lyst eller vær, redusert tid på mob, spise sunt men god mat. Sett deg oppnåelige mål og senk stressnivået. Dette tror jeg er oppskriften. Anonymkode: d441a...f94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #15 Del Skrevet 29. desember 2024 Regulert skrev (3 timer siden): Alt skrevet over, men når det ikke hjelper bruker jeg i tillegg Bachs blomstermedisin. Aner ikke hvorfor det funker, det gir ikke mening, men det er det som utgjør forskjellen for meg og det virker hver gang. Hvilke midler bruker du? Anonymkode: e45c7...75c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #16 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Slutt å synes så veldig synd på deg selv, du har det ikke mye verre enn alle andre, kom deg ut av hjemmet. Vær med venner og familie, tren, gå turer. Anonymkode: 3a140...368 Noen har det faktisk verre enn andre. Jeg for eksempel, har ingen venner, ingen familie, er kronisk syk og kan ikke gå tur eller trene, har ekstremt dårlig økonomi, og er helt knust nå fordi jeg ga vekk kattene mine i høst når jeg var på det dårligste. Ta og sammenlign det med hvordan du selv har det. Anonymkode: e45c7...75c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #17 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen har det faktisk verre enn andre. Jeg for eksempel, har ingen venner, ingen familie, er kronisk syk og kan ikke gå tur eller trene, har ekstremt dårlig økonomi, og er helt knust nå fordi jeg ga vekk kattene mine i høst når jeg var på det dårligste. Ta og sammenlign det med hvordan du selv har det. Anonymkode: e45c7...75c Skjønner at du har det tungt ❤️ Men sånn kan man holde på i evigheten, for det er andre enn deg igjen som har det langt verre. Man skal ikke sammenligne elendighet, for det er det ingen nytte i. Har vært der du med alvorlig sykdom, mangelfult nettverk, lite penger, osv. Det er ekstremt krevende over tid. Nå vet jeg ikke hva helsetilstanden din innebærer, om du har alvorlig sykdom og fått depresjon som sekundærsymptom, eller om du har depresjon som hovedsymptom. Det jeg merker på meg selv (sånn over tid), er hvordan hva jeg fokuserer på avgjør sinnstemning. Jo mer jeg fokuserer på sykdom, begrenset liv, økonomi, og alt jeg mangler, jo mer nedstemt. Jo mer jeg fokuserer på det jeg HAR, jo mindre nedstemt. Jo mer jeg fokuserer på alt jeg ikke får gjort noe med, jo mer utslitt i hjernen og hjertet. Vi må bli flinkere til å gi slipp på alt som har vært som ikke kan gjøres om. Jeg får bare anta at du ikke er hjemløs og sover under ei bru med avispapir til dyne. Fokuser på at du er heldig som har et hjem. Fokus på at du er heldig som har alt du har i hjemmet ditt. Innlagt vann, strøm, klær, mat, seng, tv, internet, hva enn du har. Det høres så banalt ut, men det er faktisk veldig effektivt over tid. Når man setter i gang med slikt, så finner man stadig nye småting å være takknemlig for. Jeg ser aldri på ting som opprører meg på tv. Jeg ser på humor og ting som inspirerer meg. Unngår diskusjoner og giftige folk, det tapper bare. Selv om det bare er på nettforum. Man kan velge hvordan man retter energien sin. Og det er ikke bare å skru av/på, det tar tid å gjøre sånne endringer, med følelsen av 1 skritt frem og 2 tilbake. Sier ikke at dette er en løsning for all elendighet, men det er et viktig verktøy som kan lindre følelsen av desperasjon. Anonymkode: 3cfc6...fc2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #18 Del Skrevet 29. desember 2024 Ingenting. Det går over med tiden. Også kommer det tilbake. Om å om igjen. Sånn er det med tilbakevennende depressiv lidelse dessverre. Anonymkode: 67349...77f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #19 Del Skrevet 29. desember 2024 De kjedelige vanlige tipsene funker. - rutine for søvn, stå opp til samme tid og legge seg til samme tid. - fysisk aktivitet - spise riktig: næringsrik og ren mat. - frisk luft/ut i lyset hver dag. Anonymkode: 53def...e01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #20 Del Skrevet 29. desember 2024 å le. Jeg går regelmessig til stand-up comedy og ler meg skakk. Så deilig, og det hjelper meg til å få et annet perspektiv på livet. Ikke ta alt så forbanna seriøst. Anonymkode: b790c...9d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå