AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #1 Del Skrevet 29. desember 2024 Hva ville du valgt og hvorfor? Klarer ikke å bestemme meg. Anonymkode: 2a65b...483 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #2 Del Skrevet 29. desember 2024 Er ikke bare å velge politi. Det er flere forskjellige opptaksprøver, mange som ønsker å komme inn klarer det ikke. Anonymkode: 39f55...476 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #3 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg ville ikke valgt noen av delene. Men forutsatt en interesse, ville jeg trolig satset på paramedic med sykepleier- eller medisinutdanning. For å ha flere bein og stå på. Å være bundet hele karrieren til politiet, med elendig lønn og veldig hierarkisk preg, høres ikke særlig fristende ut. Medcen mer generell utdanning innen helse, er alternativene vesentlig flere. Anonymkode: 37e46...06d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #4 Del Skrevet 29. desember 2024 Veldig vanskelig å få jobb som politi, hvis du i det hele tatt kommer inn på utdanningen. Paramedic er heller ikke så allsidig som man tror, og de fleste klarer ikke et helt liv i ambulanse. Så jeg ville heller gått for en annen treårig helsefaglig utdannelse med flere muligheter gjennom et langt yrkesliv. Anonymkode: 08323...176 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #5 Del Skrevet 30. desember 2024 Ingen av delene. Min mann har vært Politi, og han fraråder sine barn å velge det samme. Ambulanse er fryktelig populært og det er rift om jobbene. Sikkert fordi folk har sett det på TV og synes det virker kult. For meg virker det bare masete. Anonymkode: 52170...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #6 Del Skrevet 30. desember 2024 Politiutdanningen er krevende, og det er vanskelig å komme inn. Men, det er ikke så håpløst å få jobb som en skriver over her. De fleste er i jobb etter forholdsvis kort tid, det gjelder bare å være villig til å flytte på seg i starten. Ønsker du en pause fra etaten, er det mulighet for å jobbe innen forskjellige yrker, som forsikringsbransjen, kriminalomsorgen og i andre bransjer. Mange politifolk har master, mange tar etterutdanning og blir spesialister innen ulike felt. Yrket er veldig allsidig. Å jobbe i ambulansetjenesten kan nok være krevende, og de ser mye som sikkert kan prege dem (som også politifolk gjør), men det er ikke så vanskelig å bli ambulansearbeider, det holder vel med utdanning fra videregående, og praksis. Så her er det et mye enklere utdanningsløp. Anonymkode: 856cc...261 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #7 Del Skrevet 30. desember 2024 Vil du ha barn, TS? I så fall: sats hellere på noe som gir deg dagtidsjobb og fri i helgene, fleksibilitet og mulighet til hjemmekontor. Turnus er pyton, du må jobbe røde dager, du får ikke med deg viktige milepæler for barna dine, vennene dine og familien din. Surt å ikke kunne delta i dåp, konfirmasjon, julaften, 17 mai, påske, cuper, kamper osv fordi du må på jobb. Hilsen samboer til politimann som jeg noen ganger lurer på om jeg skal forlate fordi han er så lite tilstede hjemme. Kunne like godt vært alene egentlig. Anonymkode: f86eb...c32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #8 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vil du ha barn, TS? I så fall: sats hellere på noe som gir deg dagtidsjobb og fri i helgene, fleksibilitet og mulighet til hjemmekontor. Turnus er pyton, du må jobbe røde dager, du får ikke med deg viktige milepæler for barna dine, vennene dine og familien din. Surt å ikke kunne delta i dåp, konfirmasjon, julaften, 17 mai, påske, cuper, kamper osv fordi du må på jobb. Hilsen samboer til politimann som jeg noen ganger lurer på om jeg skal forlate fordi han er så lite tilstede hjemme. Kunne like godt vært alene egentlig. Anonymkode: f86eb...c32 Det er absolutt mulig med 9-16 hos politiet. At akkurat din mann og du ikke er samkjørt, er på ingen måte ensbetydende med at muligheten ikke er der. Til ts - amb er litt bob bob, antar det fortsatt er godt trykk på vgs nivå. I tillegg til at man også nå har paramedic. Da sitter du enten rimelig låst med bare en fagutdanning i et veldig snevert fag eller en høyere grad du sannsynligvis ikke får uttelling for rent økonomisk. Ville vurdert spes.sykepleie eller lignende i stedetfor. Politiet er en stor og spennende arbeidsgiver. Det begynner å løsne med arbeidsplasser, men det tar gjerne flere år før man får fast stilling og man må være villig til å flytte på seg, ta kortere vikariater og ikke nødvendigvis "drømme stilling" fra start. Noe som kan kræsje hvis du er av typen som vil fullføre utdanning, få fast arbeid, kjøpe bolig og slå rot. Opptakskrav og utdanning er ikke umenneskelig. Klarer du sesjon og førstegangstjeneste, klarer du også helt fint phs. Det positive er at phs har mye etterutdanning og muligheter til å spisse seg - nyttig etter endt "hovedutdanning". Anonymkode: ce39a...8fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #9 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er absolutt mulig med 9-16 hos politiet. At akkurat din mann og du ikke er samkjørt, er på ingen måte ensbetydende med at muligheten ikke er der. Til ts - amb er litt bob bob, antar det fortsatt er godt trykk på vgs nivå. I tillegg til at man også nå har paramedic. Da sitter du enten rimelig låst med bare en fagutdanning i et veldig snevert fag eller en høyere grad du sannsynligvis ikke får uttelling for rent økonomisk. Ville vurdert spes.sykepleie eller lignende i stedetfor. Politiet er en stor og spennende arbeidsgiver. Det begynner å løsne med arbeidsplasser, men det tar gjerne flere år før man får fast stilling og man må være villig til å flytte på seg, ta kortere vikariater og ikke nødvendigvis "drømme stilling" fra start. Noe som kan kræsje hvis du er av typen som vil fullføre utdanning, få fast arbeid, kjøpe bolig og slå rot. Opptakskrav og utdanning er ikke umenneskelig. Klarer du sesjon og førstegangstjeneste, klarer du også helt fint phs. Det positive er at phs har mye etterutdanning og muligheter til å spisse seg - nyttig etter endt "hovedutdanning". Anonymkode: ce39a...8fd Ja, hvis du vil leve på knapper og glansbilder... Grunnlønna i Politiet er veldig lav. Da vi sammenlignet var min manns grunnlønn lavere enn min lønn som fagarbeider. Anonymkode: 52170...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #10 Del Skrevet 31. desember 2024 Politi, uten tvil. Hadde gjerne jobbet med etterforskning, profilering etc. spennende! Dårlig lønn dog. Paramedic hadde jeg ikke giddet - mye stress og lite moro. Mest elendighet. Når man ikke er på akuttoppdrag reiser man rundt og kjører bla psykisk syke (psykose etc.) som politiet ikke har kompetanse til å frakte. Anonymkode: 7b247...cbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #11 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, hvis du vil leve på knapper og glansbilder... Grunnlønna i Politiet er veldig lav. Da vi sammenlignet var min manns grunnlønn lavere enn min lønn som fagarbeider. Anonymkode: 52170...52c Jeg har grunnlønn på 740 000 kr, havner på omlag 900 000 kr alt i alt. 9-16, flex og 2 timer trening. De aller fleste tjener helt ok når de er over pb1 kneika. Anonymkode: ce39a...8fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #12 Del Skrevet 31. desember 2024 Politiet uten tvil. De fleste som er flinke får jobb etter utdannelse, men du må være villig til å flytte på deg. Og når du er ferdig med å være pb1 så er ikke lønna så gal. Meget spennende arbeidsgiver med veldig mange ulike karriereveier. Det er som regel ganske travelt da, det kastes hverken ressurser eller penger etter deg i den etaten. Anonymkode: 0de63...f43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #13 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har grunnlønn på 740 000 kr, havner på omlag 900 000 kr alt i alt. 9-16, flex og 2 timer trening. De aller fleste tjener helt ok når de er over pb1 kneika. Anonymkode: ce39a...8fd Innsatsleder eller leder? De færreste «vanlige» ledere har en slik lønn. Anonymkode: 0de63...f43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #14 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Innsatsleder eller leder? De færreste «vanlige» ledere har en slik lønn. Anonymkode: 0de63...f43 Rettelse: de færreste «vanlige» ansatte. Anonymkode: 0de63...f43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #15 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har grunnlønn på 740 000 kr, havner på omlag 900 000 kr alt i alt. 9-16, flex og 2 timer trening. De aller fleste tjener helt ok når de er over pb1 kneika. Anonymkode: ce39a...8fd Toppjobb du har skaffet deg. Ikke representativt for vanlig politi. Anonymkode: 2896f...129 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #16 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Innsatsleder eller leder? De færreste «vanlige» ledere har en slik lønn. Anonymkode: 0de63...f43 Ingen av delene. Det er individuell avlønning som så mange andre plasser i staten. 740 000 i grunnlønn er ikke uvanlig nei. At jeg havner på 900 000 er nok ikke representativt for alle nei, det er jeg enig i. Men umulig er det helle ikke, for jeg jobber omlag 85-90 % kun dag. Så er det de resterende prosentene som er enormt greit betalt da. Anonymkode: ce39a...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knoot Skrevet 31. desember 2024 #17 Del Skrevet 31. desember 2024 Sykepleier/paramedic (sykepleier er lettere pga. du trenger ikke bestå fysisk opptakskrav) hvis det er mellom politi og ambulanse det står mellom. Med sykepleierutdanning (og paramedic) kan du videreutdanne deg til å jobbe på AMK som koordinator når du har "ødelagt" helsa di gjennom 30 års fysisk og psykisk belastning i ambulansen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #18 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Toppjobb du har skaffet deg. Ikke representativt for vanlig politi. Anonymkode: 2896f...129 Absolutt ingen toppjobb nei, jobbet endel år i kortere vikariater og langt unna nærmeste by. Vært i Nord en stund også å jobbet. Og generelt sett tatt endel jobber som andre har følt seg for god til. Gi den oppskriften noen år på baken så er du plutselig en ansatt som har vanvittig mange bein å stå på og som blir veldig ettertraktet i en etat som sliter med å ha nok folk til alle oppgavene. Valgte også å som jeg fremsnakket tidligere, aktivt bruke phs. Nå jobber jeg med et av satsingene, og blir lønnet for alt ukurant jeg har gjort opp igjennom. Men hadde jeg gått til det private ville jeg hatt vanvittig mye bedre grunnlønn i dag - dåg så er det jo nettopp arbeidserfaringen fra politiet som ville gitt meg den lønnen. Ingen jobber i politiet for å bli rik, men både vi ( foruten pb1 og pb2 de trenger løft) og typisk sykepleiere/lærere har helt ok betalt. Anonymkode: ce39a...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #19 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Toppjobb du har skaffet deg. Ikke representativt for vanlig politi. Anonymkode: 2896f...129 https://85340.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4897717458?language=nn&link_source_id=0&showExpired=False - politioverbetjent Stillinga blir lønt som politioverbetjent, SKO 0287, frå kr. 670 000,- til kr. 720 100,- brutto per år For særskilt kvalifiserte kan høgare lønnsplassering bli vurdert Godtgjersle etter gjeldsande ATB og tillegg for eventuell turnusteneste https://85340.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4896480938?language=nb&link_source_id=0 - helt normal pb3 stilling som har spenn opp til 692?ognoe ( ++ lønnsforhandlinger 2025, runder altså 700 000) https://85340.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4893534864?language=nb&link_source_id=0 Stillingen lønnes som politioverbetjent, stillingskode 0287, fra kr kr 635 400-720 100 brutto per år. Ved ansettelse vil det bli foretatt en konkret vurdering av lønnsplassering i henhold til kvalifikasjoner. Høyere lønn kan vurderes ved spesiell kompetanse. https://85340.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4897535990?language=nb&link_source_id=0 fleksibel arbeidstid trening i arbeidstiden avlønning som rådgiver (SKO 1434) kr 650 000–700 000/seniorrådgiver (SKO 1364), kr 700 000–850 000. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes. https://85340.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4895374383?language=nb&link_source_id=0 For stilling som etterforsker tilkommer et tillegg: Politibetjent 1, stillingskode 1457, kr 25.000,- brutto per år Politibetjent 2, stillingskode 1459, kr 35.000,- brutto per år Politibetjent 3, stillingskode 1461, kr 45.000,- brutto per år Politioverbetjent (SKO 0287) lønnstrinn 65-72, kr 635 400 - 720 100,- brutto per år Osv osv... gitt at lønnsforhandlinger ikke er i mål for hverken 2024 eller 2025, så ser man jo at det absolutt er mulig og have på 700 000 i grunnlønn. I et variert antall stillinger og fagområder. Lønnsplassering som politibetjent 1 (SKO 1457) - kr 454 500 - 516 800 brutto per år Lønnsplassering som politibetjent 2 (SKO 1459) - kr 460.600 – 540.500 brutto per år Lønnsplassering som politibetjent 3 (SKO 1461) - kr 502.300 – 594.500 brutto per år Anonymkode: ce39a...8fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #20 Del Skrevet 31. desember 2024 TS, tenker du heller bør fortelle hva som gjør at du vurderer akkurat disse to yrkene? Mange vil nok da kunne gi deg innblikk i om det du tror stemmer overens med virkeligheten. Anonymkode: 14a38...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå