AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #1 Del Skrevet 29. desember 2024 Har en valp på 4 mnd, som begynner å bli en del større - og hun har siden vi fikk henne hatt litt problem med å hilse på andre ved at hun blir ekstremt stressa og oppgira - bjeffer og hyler og løper løpsk i båndet. Hun har vært sånn siden vi fikk henne, og hadde håpet det ville «gå seg litt til» og håper jo fremdeles at det gjør det - men ønsker likevel litt råd for hvordan vi kan roe henne ned i slike situasjoner. Hun har aldri fått hilse på tilfeldige på gata, og hun bryr seg som regel ikke om andre bare går forbi - men hvis noen stirrer på henne eller begynner å snakke til henne går hun fullstendig bananas. Også alt innenfor en radius på 1 m, hvis vi blir overraska ved inngangsdøra (bor i leilighet) så kaster hun seg på folk - noe ikke alle setter pris på.. Det er også et problem når vi kommer på besøk eller får besøk, da er det det samme - nevøen min på 6 år er redd for henne fordi hun blir så voldsom. Prøver å distrahere henne eller få henne i en sitt før hun får lov til å hilse i slike situasjoner, men det virker bare til å stresse henne enda mer opp. Vi har til nå trent på å gå til siden og sitte når vi ser folk komme forbi, eller kaster en godbit på bakken. Men om de som går forbi ikke skjønner tegninga og snakker til henne er det gjort.. Er bekymra for de neste mnd når hun blir dobbel størrelse og det ikke er like sjarmerende å få en bjeffende, hylende hund mot seg som hopper.. Noen tips eller råd? Bare fortsette slik vi gjør på avstand, og takle situasjonen når det skjer - eller er det noe annet vi kan gjøre? Anonymkode: ae314...8c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 29. desember 2024 #2 Del Skrevet 29. desember 2024 For passerende på gaten så ville jeg fortsatt slik dere gjør. Trekk gjerne litt lenger unna også, ved større avstand er det lettere for din hund å takle det hvis den passerende stopper opp eller gir øyekontakt. Kast mange godbiter på bakken slik at valpen er opptatt med godbitsøk når personen passerer. Jeg hadde ikke fokusert så mye på at valpen skal sitte, det kan være vanskelig om vedkommende er for nær. Da er det bedre å avlede med godbiter på bakken (i tillegg lærer det valpen at passerende folk = godbiter på bakken). Dere kan også gjerne trene på ro ute. Kanskje ikke så lett nå som det er så kaldt (det er lettere med sommervalper), men sitt gjerne på en benk i en park hvor det går folk forbi (men ikke et sted hvor de går så nær at valpen blir oppgira). Ha gjerne noen godbitsøk og litt rolig kos, men ellers skjer det lite. Ikke gå videre før valpen av seg selv legger seg ned (det skjer kanskje ikke første gangen). Ved besøk så ville jeg hatt valpen i bånd med meg og ikke latt henne få hilse på besøket før hun har sluttet å forvente det. Ingen hilsing ved ytterdøren, besøket setter seg i andre enden av sofaen/sittegruppen og du sitter med valpen i bånd hos deg. Gi valpen et godt tyggebein eller en fylt kong slik at hun har noe å holde på med som roer ned. Først når hun har "gitt opp" og glemt besøket litt så kan hun få hilse. Men da veldig avmålt, rolig og kortvarig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #3 Del Skrevet 29. desember 2024 Tvinge ro. Dette er uakseptabelt og hunden må korrigeres og kreves til ro det vil bare eskalere og hunden har det ikke godt med seg selv. Dere går ikke inn, ut, gir noenting med mindre hun er rolig. Aser hun seg opp så stå i situasjonen til hun gir seg og legger seg ned/slapper av. stressa hunder har det ikke godt enkelt og greit. Anonymkode: 17a41...4a1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #4 Del Skrevet 29. desember 2024 Tabris skrev (12 timer siden): For passerende på gaten så ville jeg fortsatt slik dere gjør. Trekk gjerne litt lenger unna også, ved større avstand er det lettere for din hund å takle det hvis den passerende stopper opp eller gir øyekontakt. Kast mange godbiter på bakken slik at valpen er opptatt med godbitsøk når personen passerer. Jeg hadde ikke fokusert så mye på at valpen skal sitte, det kan være vanskelig om vedkommende er for nær. Da er det bedre å avlede med godbiter på bakken (i tillegg lærer det valpen at passerende folk = godbiter på bakken). Dere kan også gjerne trene på ro ute. Kanskje ikke så lett nå som det er så kaldt (det er lettere med sommervalper), men sitt gjerne på en benk i en park hvor det går folk forbi (men ikke et sted hvor de går så nær at valpen blir oppgira). Ha gjerne noen godbitsøk og litt rolig kos, men ellers skjer det lite. Ikke gå videre før valpen av seg selv legger seg ned (det skjer kanskje ikke første gangen). Ved besøk så ville jeg hatt valpen i bånd med meg og ikke latt henne få hilse på besøket før hun har sluttet å forvente det. Ingen hilsing ved ytterdøren, besøket setter seg i andre enden av sofaen/sittegruppen og du sitter med valpen i bånd hos deg. Gi valpen et godt tyggebein eller en fylt kong slik at hun har noe å holde på med som roer ned. Først når hun har "gitt opp" og glemt besøket litt så kan hun få hilse. Men da veldig avmålt, rolig og kortvarig. Takk for godt innspill! I noen situasjoner hjelper det å kaste masse godbiter, men i andre har hun null interesse for det.. Vi trener mye ro og sosialisering på avstand (hvor vi typ bare sitter på en benk og gir godbit og sier braa når hun er rolig). Men føler likevel ikke dette hjelper etter konsekvent to mnd trening.. Plutselig kaster hun seg over noen som er litt for nærme. Kan dette roe seg ned ved første løpetid tror du? Anonymkode: ae314...8c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #5 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tvinge ro. Dette er uakseptabelt og hunden må korrigeres og kreves til ro det vil bare eskalere og hunden har det ikke godt med seg selv. Dere går ikke inn, ut, gir noenting med mindre hun er rolig. Aser hun seg opp så stå i situasjonen til hun gir seg og legger seg ned/slapper av. stressa hunder har det ikke godt enkelt og greit. Anonymkode: 17a41...4a1 Hei, og takk for innspill! Usikker på hva du mener med at vi skal tvinge henne til ro og korrigere henne.. Rope «slapp av» høyt til henne? Jeg tror det er litt mye å forvente av en 4 mnd gammel valp, som tydelig viser tegn på å være noe reaktiv til å være helt rolig i møte med mennesker - men jeg setter stor pris på råd til hva vi kan gjøre i den enkelte situasjon for å gjøre det lettere for henne å takle! Anonymkode: ae314...8c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. desember 2024 #6 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for godt innspill! I noen situasjoner hjelper det å kaste masse godbiter, men i andre har hun null interesse for det.. Vi trener mye ro og sosialisering på avstand (hvor vi typ bare sitter på en benk og gir godbit og sier braa når hun er rolig). Men føler likevel ikke dette hjelper etter konsekvent to mnd trening.. Plutselig kaster hun seg over noen som er litt for nærme. Kan dette roe seg ned ved første løpetid tror du? Anonymkode: ae314...8c3 Større avstand. De gangene hun har null interesse for godbitene, få større avstand til de som passerer. (Og pass på at godbitene er veldig gode, ikke noen tørre fra dagligvarebutikken). Tren heller ikke for lenge, da kan de bli "mettet", både av godbiter og slitne i hodet. Ja, mange tisper roer seg ganske mye med første, evt andre, løpetid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #7 Del Skrevet 30. desember 2024 Anbefaler valpekurs, da får du vært med profesjonelle som kan se din hund og gi spesifikke råd for henne Ang at hun av og til ignorerer godbiter: ha godbiter med HØY verdi. Typ ost, pølse, eller skikkelig kvalitersgodbiter fra dyrebutikken som lukter og smaker mye. Anonymkode: 47970...9b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #8 Del Skrevet 30. desember 2024 Her må dere jo sette grenser. Hadde aldri godtatt sånn atferd fra en av mine hunder som valp. Hunder blir mest lydige om de har en tydeoig leder og trives best med tydelige grenser. Enkelt og greit. Det er mye jobb med hund de første 2-3 årene man har dem, men man har også en unik mulighet til å forme og påvirke atferden til verdens mest lojale venn. Høres ut som om du/dere har en jobb og gjøre. Vil dere ha et kjæledyr som «ikke bryr seg om gjester»….ja da er en hund veldig feil valg for dere og deres familie med mindre dere har tenkt å investere tid og omsorg i hunden. Hunder er mer arbeid enn en baby. Anonymkode: be05a...772 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #9 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 11.14): Hun har vært sånn siden vi fikk henne, og hadde håpet det ville «gå seg litt til» og håper jo fremdeles at det gjør det - men ønsker likevel litt råd for hvordan vi kan roe henne ned i slike situasjoner. Anonymkode: ae314...8c3 Dere skulle ikke tenkt at det går seg til. Tipset om bånd ved besøk er meget lurt. Hunden må ikke få lov til å hilse på før hun har roet seg og det er greit med litt hilsing. Anonymkode: 9b26c...914 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #10 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Her må dere jo sette grenser. Hadde aldri godtatt sånn atferd fra en av mine hunder som valp. Hunder blir mest lydige om de har en tydeoig leder og trives best med tydelige grenser. Enkelt og greit. Det er mye jobb med hund de første 2-3 årene man har dem, men man har også en unik mulighet til å forme og påvirke atferden til verdens mest lojale venn. Høres ut som om du/dere har en jobb og gjøre. Vil dere ha et kjæledyr som «ikke bryr seg om gjester»….ja da er en hund veldig feil valg for dere og deres familie med mindre dere har tenkt å investere tid og omsorg i hunden. Hunder er mer arbeid enn en baby. Anonymkode: be05a...772 Vi har vært konsekvente og tydelige med henne fra dag 1 om at hun ikke får hilse på fremmede. Du skriver at du aldri hadde godtatt en slik oppførsel fra en valp, men har du da noen tips til hvordan eller hva vi kan gjøre i situasjonen - som vi ikke allerede gjør? En årsak til at jeg i det hele tatt skriver her, er fordi jeg har lest meg ihjel i bøker, på nett og hørt med andre - kanskje har noen her andre råd jeg ikke har tenkt på. At jeg i det hele tatt ser problemet og ber om råd - bør vel være en indikasjon på at dette er noe vi ønsker å jobbe med, og at jeg ikke ser på henne som en «baby»? Anonymkode: ae314...8c3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #11 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dere skulle ikke tenkt at det går seg til. Tipset om bånd ved besøk er meget lurt. Hunden må ikke få lov til å hilse på før hun har roet seg og det er greit med litt hilsing. Anonymkode: 9b26c...914 Hun er i bånd på besøk, vi lar henne ikke hilse før hun er rolig. Det har fremdeles ikke - etter to mnd med dette konsekvent - blitt bedre. Anonymkode: ae314...8c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #12 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg skrev også et innlegg her når hun var 12 uker gammel om det samme, da fikk jeg til svar at «det er en valp, de vokser ut av det». Vi har ikke tatt det for god fisk, og jobbet med det hver dag siden hun kom til oss - men det vi gjør hjelper ikke. Derfor lurer jeg på om noen har andre råd. Anonymkode: ae314...8c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #13 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Takk for godt innspill! I noen situasjoner hjelper det å kaste masse godbiter, men i andre har hun null interesse for det.. Vi trener mye ro og sosialisering på avstand (hvor vi typ bare sitter på en benk og gir godbit og sier braa når hun er rolig). Men føler likevel ikke dette hjelper etter konsekvent to mnd trening.. Plutselig kaster hun seg over noen som er litt for nærme. Kan dette roe seg ned ved første løpetid tror du? Anonymkode: ae314...8c3 2 mnd er ikke nødvendigvis mye når det er snakk om valper. På den alderen jobber man mot dårlig impulskontroll, ekstra høy opphisselse, underutviklet hjerne som ikke er så flink til å verken stoppe opp og tenke eller legge merke til mønster. Det betyr at ting går inn saktere. Jeg hadde motsatt problem med min eldste hund. Hun hatet å bli klappet på hodet av fremmede. Problemet var at voksne mennesker ofte kom rett bort og snakket til henne og forsøkte å klappe. Så, hun frøs til og ble skeptisk hver gang hun så at noen kom gående mot oss, for hun hadde erfart at om noen kom mot oss, så ville det føre til at de snakket til henne, som førte til at de rekte ut hånden og klappet på henne. Det var et problem, for da stoppet hun opp hver gang noen kom gående på fortauet mot oss (selv om de hadde null intensjoner om å stoppe og hilse). Det første jeg måtte gjøre, var å si ifra til folk jeg så ønsket å hilse, om at "nei, hun vil ikke hilse". Jeg følte meg veldig uhøflig, for jeg måtte si ifra før de fikk muligheten til å, spørre, for de fleste voksne spør ikke først. Jeg måtte også trene inn flere kjempegode kontaktord for å unngå at hun stoppet opp, eller for å få henne i gang om hun stoppet opp. Å slenge godbiter på bakken var en av taktikkene jeg brukte, og å gå litt ut i en halvsirkel rundt de som kom mot (øke avstanden) var en annen. Jeg begynte også å fore henne med godbiter hver gang noen stoppet opp for å snakke med oss. Jeg hadde to mål med det: hun fikk positive assosiasjoner til fremmede som stoppet opp for å prate, og hun ble vant til å snu seg mot meg for å få godbit, som, betydde at hu ble stående med rumpa til den fremmede, og folk klapper sjeldent hunder som ignorerer de. Det tok absolutt mer enn 2mnd å endre vanene/forventningene rundt dette. Man må bare legge inn rutiner, holde seg til de, også vil man se endringer etterhvert. Nå går min hund fint forbi fremmede. Om noen stopper opp for å spørre om hundene, setter hun seg tett inntil meg og totalt ignorerer de mens hun venter på godbit. En sjeldent gang stopper hun fortsatt opp om hun blir mistenksom til personen som kommer mot oss/bak oss, men da er det lett å få henne i gang igjen. Legg en plan. Legg inn rutiner. Les om sladretrening. Lad opp sterke kontaktord. Det blir bra til slutt om dere er konsekvente, for hunden vil legge til seg vanene og rutinene dere lager. Det kan ta en stund, spesielt siden den bare er valp enda og hjernen er ikke ferdig utviklet, men hold det gående, så blir det bra 🙂 Anonymkode: 038cc...af6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #14 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg skrev også et innlegg her når hun var 12 uker gammel om det samme, da fikk jeg til svar at «det er en valp, de vokser ut av det». Vi har ikke tatt det for god fisk, og jobbet med det hver dag siden hun kom til oss - men det vi gjør hjelper ikke. Derfor lurer jeg på om noen har andre råd. Anonymkode: ae314...8c3 Mulig det var en annen tråd, men jeg er iallfall en av de som ikke ville forsøkt å la det gå seg til i en annen tråd for en tid tilbake. Jeg har en overivrig hilser, og mye av problemet er venner og familie... De snakker med lyse stemmer, koser når han hopper og legger til rette for alt annet enn rolig hilsing. Så jeg har gitt dem opp, de får ta konsekvensene selv. Jeg jobber imidlertid aktivt med de jeg kan jobbe aktivt med, hundemennesker og andre som kan snakkes til. De klarer å ignorere ham, og han skjønner forskjellen på folk han kjenner og de han kun får hilse på ved beskjed aka fremmede. Jeg ville fokusert mye mer på hva du vil han skal gjøre enn hva han ikke skal gjøre. Du vil ikke at han skal hoppe. Hva vil du at han skal gjøre i stedet? På tur vil jeg at min skal ignorere og snuse. Så da gis godbiter på bakken. Det er en påminnelse om at nesa kan skrus på. Snusing demper både min og andre hunder. Klarer han ikke å snuse etter godbiter, er avstanden for liten. Da er det nødløsning der jeg får han ut av situasjonen til en passende avstand, så er det snusing for å avreagere. Problemet med sitt, er at veldig mange aksepterer en sitt som ikke på noen måte kan defineres som rolig før hilsing. Da sitter hunden der som en spent fjær, og skyter bare i enda større fart mot målet. Skal du bruke sitt, må hunden sitte der lenge nok til at den slapper av. En valp vil mest sannsynlig ikke klare det. Jeg bruker derfor gjerne bare rolig. Og står helt rolig til hunden for eksempel klarer å spise godbiter. Og mine godbiter er ikke lenger supergode. Jeg opplevde at det maskerte stresset han egentlig følte. Når han klarer å ta medium gode godbiter, er han rolig nok til å hilse uten å hause seg opp. Jeg vil anbefale et godt valpekurs der du får trent rundt forstyrrelser med hjelp fra instruktør. Anonymkode: 18589...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå