Gå til innhold

Helt tett i høyre øre, pga propp(ørevoks). Hva hjelper?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Igår før leggetid, så drev jeg og fikla med øret, og jeg kjente jo at det var voks der. Plutselig ble det bare pottetett, siden jeg drev og trykte inn øret. Nå hører jeg såvidt 5% der. Puttet matolje igår kveld, og nå imorges. Fremdeles like tett, kanskje par prosent bedre.

Tar det tid for øljen løsner opp? Sinnsykt irriterende. Er det noe jeg kan gjøre her? :)

Anonymkode: fb2b4...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Igår før leggetid, så drev jeg og fikla med øret, og jeg kjente jo at det var voks der. Plutselig ble det bare pottetett, siden jeg drev og trykte inn øret. Nå hører jeg såvidt 5% der. Puttet matolje igår kveld, og nå imorges. Fremdeles like tett, kanskje par prosent bedre.

Tar det tid for øljen løsner opp? Sinnsykt irriterende. Er det noe jeg kan gjøre her? :)

Øreskylling hos legen.

Anonymkode: d0f25...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Øreskylling hos legen.

Ja, må nok det. Men jeg reiser på tirsdag. 

Men i mellomtiden, vil det hjelpe noe med matolje for og løsne litt opp da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnfjording skrev (2 minutter siden):

Enklest er å ta en tur til legen, bra du ikke driver og pirker mer ihvertfall.

Kan prøve å skylle selv

https://www.farmasiet.no/catalog/oye-ore-og-nese/oreplager/revaxor-oredraper-med-skylleballong,5001238

Prøvd den før, den ballongen hjelper meg svært ite dessverre. For dårlig trykk. Kanskje den slangen i dusjen kan fungere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Prøvd den før, den ballongen hjelper meg svært ite dessverre. For dårlig trykk. Kanskje den slangen i dusjen kan fungere? 

Nei nei nei

Anonymkode: 94ef1...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg gjør det i dusjen med litt varmere vann enn det legene bruker. Innbiller meg at voksen smelter da😅 Det fungerer bra. Nå har jeg begynt å olje+skylle regelmessig, typ 1 gang i mnd, for å forebygge.

Anonymkode: 1494f...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei nei nei

Anonymkode: 94ef1...f53

Legen min sa at jeg helt fint kunne skylle ørene selv i dusjen. Jeg var nettopp inne med dette problemet.

Anonymkode: 1494f...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt olje i øret må du massere på utsiden av øret, ved inngangen til øregangen. Dette gjorde jeg med ungene da de var små og da løsnet ørevoksen, som en propp, og kom ut

Anonymkode: d4294...f13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Etter å ha hatt olje i øret må du massere på utsiden av øret, ved inngangen til øregangen. Dette gjorde jeg med ungene da de var små og da løsnet ørevoksen, som en propp, og kom ut

Anonymkode: d4294...f13

Takk :) Skal prøve på det ja. Kjenner jo at voksen bare venter på og "poppe". Regner jo med at oljen uansett før eller senere vil ta med seg voksen? Den vil jo myke den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett å olje det, for om du skal skylle hos legen må du ha gjort det flere dager på rad. Men du kan skylle selv hjemme, det er mye billigere og like effektivt.

Anonymkode: 7ad06...221

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Fortsett å olje det, for om du skal skylle hos legen må du ha gjort det flere dager på rad. Men du kan skylle selv hjemme, det er mye billigere og like effektivt.

Men for mye olje er vel heller ikke for bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vecky skrev (28 minutter siden):

Bruk olje et par dager til før du skyller. Funker stort sett gull. 

Vet du hvor mange dager det tar før olje løsner opp voksen? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, må nok det. Men jeg reiser på tirsdag. 

Men i mellomtiden, vil det hjelpe noe med matolje for og løsne litt opp da? 

Legekontoret er vel oppe på mandag? Dette er sånt som legen kan ta innimellom pasienter, de gjør ihvertfall sånn på dagen her ved legesenteret vi bruker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du hvor mange dager det tar før olje løsner opp voksen? :) 

Kommer litt an på hvor mye det er. Men en 4 dager skal stort sett rekke :) 

Kjøp en sånn “ballong” som du kan pumpe vann i og spyle med, da får du litt trykk som gjør at det løsner enklere. 

Kan føle at du fortsatt er litt tett etterpå pga vannet, men det går over fort :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å rote med noe som er mindre enn din egen albue i øret straffer seg. 
Roter du enda mer, så ender du opp med øregangsbetennelse. 
Lykke til, det eneste som hjelper er en tur til legen, og å slutte å rote i dine egne ører.

Anonymkode: bfc12...658

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje og skylleballong. Det har sikkert blitt så mykt nå at det er lett å skylle ut. Du kan bruke en tom shampofleske f eks, men pass på trykket.  Jeg har mye ørevoks og jeg skyller ørene ca en gang i måneden for å forebygge at det samler seg opp og tetter til. Da trenger jeg ikke å bruke olje. 

Anonymkode: 4e3d4...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men for mye olje er vel heller ikke for bra?

Det vet jeg ikke, men man bruker jo ikke mye olje hver gang, for da renner det jo bare ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å rote med noe som er mindre enn din egen albue i øret straffer seg. 
Roter du enda mer, så ender du opp med øregangsbetennelse. 
Lykke til, det eneste som hjelper er en tur til legen, og å slutte å rote i dine egne ører.

Anonymkode: bfc12...658

Nå rotet ikke jeg med hverken albuen eller q-tips i øret, men prøvde å skylle selv med sånn ballong som kjøpes på apoteket. Tror jeg ga litt for mye "fart" og litt for mange forsøk, for endte til slutt med sår både på trommehinnen og i øregangen.

TS: bestille time hos legen og få det gjort skikkelig. 

Anonymkode: c2f97...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...