Gå til innhold

Kun fått arv - ingen julegaver!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I august fikk mannen min 200.000 kr av hans mor, i forskudd på arv (hun nådde nesten grensen for formuesskatt). Nå til jul, har ikke vi voksne fått gave. Barna har mannen kjøpt til, etter avtale med moren hans (300 kr per barn). Han sendte vips krav og fortalte hva gaven var. Hun takket - men vipset ikke. Jeg vet hun overhode ikke er et gave-menneske, hun hater hele opplegget med julegaver til folk som har alt. Det skjønner jeg, men for meg betyr gave at hun bryr seg om oss. Bare en god bok hadde gjort meg fornøyd. Skal jeg si dette til henne? Skal mannen purre på 600 kr eller bare betale gavene for henne? 

Anonymkode: 85de3...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trolleritrollera. 

Hvis du ikke troller er du jo... meget spesiell. Og nei, du skal selvfølgelig ikke kontakte svigermor om dette.

Anonymkode: 079bd...9e2

• Liker 25
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var avtalt at dere skulle kjøpe gave til barna og hun skulle betale, så selvsagt skal hun betale. Men hvis dette er noe dere bestemte basert på hva dere mener er rett, så må dere ta den lille kostnaden selv.

Personlig er jeg egentlig enig med svigermoren din. Gaver er styrete og ofte gir vi hverandre ting bare for å gi. Mine barn får en sum som de kan kjøpe seg noe for, og så vippser jeg pengene. Kjøper de over den summen, må de dekke resten selv.

Anonymkode: 4741b...ecd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt spesielt at man skal kreve penger av folk, selv om det er foreldre, for å kjøpe julegaver. Kanskje hun ikke forstår dette med innkreving via vipps? Mulig hun venter på å overføre penger via konto?

Anonymkode: bab9d...de5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at det var avtalt. Men kan han ikke snakke med henne? Sende vipps krav høres jo veldig voldsomt ut.

Anonymkode: 4741b...ecd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har gitt dere 200000. Tror dere har råd til å ordne gaver selv…..

Anonymkode: 78587...48a

• Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dette er realitet (noe jeg håper det ikke er) så kan det være at hun ikke får varsel på vippskrav, for det får ikke jeg. 

Anonymkode: c9c8d...a9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Huff, skjønner på deres reaksjoner at jeg er litt vel emosjonell med dette med gaver. Er jo ikke at vi ikke har råd til å betale gavene for henne, men er jo rart om en 5 og 8-åring ikke får gave fra farmor? Var uansett avtale at vi skulle fikse for henne. Falt meg ikke inn at hun ikke skulle betale tilbake- hva var da vitsen med å avtale pris?  Ingen gave til oss takler jeg, men synes oppriktig det er leit at hun ikke vil gi oss noe, om det så var noe symbolsk eller en opplevelse (f.eks ut å spise en kveld), men skjønner at jeg må bite dette i meg. Forskudd på arv frikjøper henne liksom fra alt? 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen gir meg kr.200 000 så dekker det jule- og bursdagsgaver til meg og mannen resten av mitt liv.

Samt jeg blir glad for å slippe å måtte late som jeg blir glad for noe tæl hver jul, en skikkelig bonus!

Anonymkode: 49e88...e44

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I august fikk mannen min 200.000 kr av hans mor, i forskudd på arv (hun nådde nesten grensen for formuesskatt). Nå til jul, har ikke vi voksne fått gave. Barna har mannen kjøpt til, etter avtale med moren hans (300 kr per barn). Han sendte vips krav og fortalte hva gaven var. Hun takket - men vipset ikke. Jeg vet hun overhode ikke er et gave-menneske, hun hater hele opplegget med julegaver til folk som har alt. Det skjønner jeg, men for meg betyr gave at hun bryr seg om oss. Bare en god bok hadde gjort meg fornøyd. Skal jeg si dette til henne? Skal mannen purre på 600 kr eller bare betale gavene for henne? 

Kravstor trollekone/trollesvigerdatter. Stakkers svigermor om hun finnes da?

Anonymkode: 1240b...547

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts her. Huff, skjønner på deres reaksjoner at jeg er litt vel emosjonell med dette med gaver. Er jo ikke at vi ikke har råd til å betale gavene for henne, men er jo rart om en 5 og 8-åring ikke får gave fra farmor? Var uansett avtale at vi skulle fikse for henne. Falt meg ikke inn at hun ikke skulle betale tilbake- hva var da vitsen med å avtale pris?  Ingen gave til oss takler jeg, men synes oppriktig det er leit at hun ikke vil gi oss noe, om det så var noe symbolsk eller en opplevelse (f.eks ut å spise en kveld), men skjønner at jeg må bite dette i meg. Forskudd på arv frikjøper henne liksom fra alt? 

Jeg skjønner ikke helt. Har dere ikke nettopp fått 200 000 fra henne? 
avtalte gaver skal man selvsagt betale for , men en femåring og en åtteåring klarer helt fint å forstå at ikke alle er gavemennesker og at de får nok av gaver fra andre 

Anonymkode: c1e3c...746

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var avtalt at hun skulle betale for gavene til barna, så kan dere vel bare sende en melding om at dere ikke har fått penger for gavene enda? Når det gjelder gave til dere så synes jeg du skal la den gå. Du kan ikke forvente gave fra andre uansett hva relasjonen er. 

Anonymkode: f5821...fdb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hun har gitt dere 200000. Tror dere har råd til å ordne gaver selv…..

Anonymkode: 78587...48a

Det er ikke poenget. Man gir julegaver selv om man gir andre gaver.

Pengene kan være brukt opp på ferie eller nedbetaling av lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Forskudd på arv er ikke en gave.

2. Om man har avtalt at noen legger ut for gave for en, betaler man tilbake - uavhengig av om man nettopp har gitt vedkommende forskudd på arv. 

3. Man kan ikke kreve å få julegave fra sin svigermor - dog hadde det vært greit med en dialog i forkant der svigermor sier fra at hun ikke ønsker å gi julegave til barn/svigerbarn i år.

Anonymkode: b9228...ea6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

1. Forskudd på arv er ikke en gave.

2. Om man har avtalt at noen legger ut for gave for en, betaler man tilbake - uavhengig av om man nettopp har gitt vedkommende forskudd på arv. 

3. Man kan ikke kreve å få julegave fra sin svigermor - dog hadde det vært greit med en dialog i forkant der svigermor sier fra at hun ikke ønsker å gi julegave til barn/svigerbarn i år.

Anonymkode: b9228...ea6

Forskudd på arv ER gave. Det er ikke noen forskjell på dette og gave i realiteten. En kunne like gjerne bare sagt gave og ikke forskudd på arv.så lenge alle arvinger har fått likt

Anonymkode: 89964...121

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ganske storforlangende dere! Skamfullt

Endret av Grüner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere alltid har utvekslet gaver, er det litt rart å ikke gi uten å gi beskjed om det/avtale at man ikke gir gaver lengre. Forskudd på arv er ikke julegave, så selv om det er mye penger er det egentlig irrelevant når det kommer til å gi julegave eller ikke. Kunne skjønt det om han fikk det til jul, men det var jo et halvt år siden. 

Synes ikke akkurat dere er storforlangende som lurer på hvorfor hun ikke har betalt for gavene til barna deres, når hun selv ba dere om å kjøpe noe til en gitt sum til dem. Vi har gjort lignende her, hvor jeg har kjøpt gaver for noen og fått beløpet vippset, og motsatt. Hadde vært rart å ikke betale tilbake det som var lagt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok regnet de hundrelappene som inkludert i de 200 000, gitt. Og ledd meg skakk hvis det kom vipps-krav. 

Anonymkode: 70286...c88

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskudd på arv er jo gave. Hun kunne brukt dem opp hun ville, men valgte å gi dere det NÅ og så klager du på at du ikke får en middag av henne til deg og mannen din i det minste, hva med å spandere noe på henne heller? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...