Gå til innhold

Første nyttårsaften for hunden vår, hva bør vi gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min hund er ikke redd hvis jeg ikke er det. Som regel ser han på meg ved smellene og da forholder jeg meg rolig. Da går det greit. Vi passer også på å gå tur tidlig på ettermiddagen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du bør gi henne kos og støtte, ikke ignorere henne og la henne ligge livredd alene.

Da snakker jeg ikke om "awww stakkars liten" trøst, men rolig, stødig trøst. Forskning har jo endelig bevist at hunder som får trøst når de er redde, er mindre redde neste gang de er i samme situasjon.

Om min yngste blir bekymret for noe, så kommer hun til meg. Hun får kos, gode ord og støtte, og da tar det ikke lang tid før hun føler seg mer sikker. 

Anonymkode: 9f5a3...408

Hunden søker til trange plasser hvor hun kan gjemme seg vekk når hun er redd for høye lyder utenfor, som oftest buret. Setter jeg meg ned ved siden av henne lener hun seg ikke mot meg for klapp som til vanlig. Hun er vanligvis en veldig kjærlig hund, men virker ikke til å ville ha nærhet når hun er skuddredd. Det har endt med at jeg "ignorerer" henne for verken godsnakk, klapp eller godbiter gjør ting bedre for henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men tror du den hadde vært redd for høye smell om den assosierte det med noe bra? Godbit ved hvert smell første nyttårsaften og oppgiret og glad stemning? Det tror ikke jeg. Å late som ingenting tror jeg ikke er løsningen. Det ER jo noenting som foregår. Cluet er å gjøre det til positive assosiasjoner. 

Anonymkode: efc44...7f6

Når man overtar en hund som allerede har utviklet en stor frykt for noe er veien for å trene vekk den frykten lang. Hun har gått fra at hele turen ble ødelagt dersom vi hørte noen skudd ute til å kunne leke og trene litt mens det foregår, og riste det av seg etterpå når det ikke varer for lenge.

Nyttårsaften er tapt sak for meg. En super hundetrener med tilgang til en skytebane for desensitivisering kunne kanskje kurert frykten, men det skal mye til. Hunden tar ikke godbiter når hun er skuddredd. Tørrtrening med raketter på tven er ikke noe poeng, da hun ikke er redd smell på tv i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heldig, for jeg har to som ikke bryr seg. 

Det var en del smell her i går kveld, men de løfter ikke på hodet en gang. 

Uansett så går vi tidlig tur i dag og holder oss hjemme i kveld. 

Anonymkode: 7abba...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å ignorere og oppføre seg normalt, så blir hunden og katten rolig. Fyrverkerifrykt hos dyr er menneskeskapt.

Jeg er vokst opp med et drøss med hunder og ørten katter. Ingen har vært redde. Nå har vi overtatt en omplasseringskatt som jeg merker er litt engstelig (naboer har prøveskutt litt raketter i romjulen), men vi bare ignorerer. Hun ser også at de andre dyrene her hjemme er rolige. Jeg er ikke bekymret for i morgen, regner med hun blir kurert i løpet av kvelden/natten. 

Anonymkode: fda39...0f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som mange skriver, oppfør deg normalt. er du redd for at hunden skal bli redd, så blir den redd.
Men for all del, ikke slipp den løs ut. Hundene sitt instinkt er å flykte fra noe de blir redd, og det logiske er ikke alltid å snu å løpe inn igjen eller til matmor, derav mange hunder som forsvinner nyttårsaften.
Er forøvrig spent selv i kveld, har en på snart 11, han har aldri vært redd. Men nå siste året har han forandret seg, redd for mye han aldri har vært redd, og han ble veldig stiv i blikket når det smalt raketter her forrige dagen....

Anonymkode: 8fce3...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 23.35):

Min hund Jack Russel brydde seg ikke. De bruker tross alt hunder i politiet  

Anonymkode: b697f...5e6

Hunder i politiet er testet for skudd i tidlig alder. Og alle som viser frykt for det lukes ut og blir ikke med videre i treningen. Med andre ord, det er drøss av schæfere som er skuddredde som skulle blitt politihunder, men bestod ikke testen.

Anonymkode: d7a09...42e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (1 time siden):

Når man overtar en hund som allerede har utviklet en stor frykt for noe er veien for å trene vekk den frykten lang. Hun har gått fra at hele turen ble ødelagt dersom vi hørte noen skudd ute til å kunne leke og trene litt mens det foregår, og riste det av seg etterpå når det ikke varer for lenge.

Nyttårsaften er tapt sak for meg. En super hundetrener med tilgang til en skytebane for desensitivisering kunne kanskje kurert frykten, men det skal mye til. Hunden tar ikke godbiter når hun er skuddredd. Tørrtrening med raketter på tven er ikke noe poeng, da hun ikke er redd smell på tv i det hele tatt. 

Det skjønner jeg, har man en hund man har overtatt som allerede sliter blir det selvsagt noe helt annet. 

Anonymkode: efc44...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund var ikke redd for fyrverkeri før en dag da det plutselig var noen som fyrte opp en bombe rett ved oss da vi gikk tur (på dagtid, 3 dager før nyttårsaften). Etter dette har hun vært livredd og det har ikke fungert med tilvenning med lyder på stereo eller TV, hunden merker godt forskjellen.

Vi har naturligvis aldri laget noe styr eller hysteri på nyttårsaften siden vår hund ikke har vært redd, men nå har vi altså fått en redd hund likevel. Det er ikke så enkelt faktisk. Beste løsning for oss er bare å rømme til Gardermoen og være der på nyttårsaften.

Anonymkode: 4255c...c31

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vår hund var ikke redd for fyrverkeri før en dag da det plutselig var noen som fyrte opp en bombe rett ved oss da vi gikk tur (på dagtid, 3 dager før nyttårsaften). Etter dette har hun vært livredd og det har ikke fungert med tilvenning med lyder på stereo eller TV, hunden merker godt forskjellen.

Vi har naturligvis aldri laget noe styr eller hysteri på nyttårsaften siden vår hund ikke har vært redd, men nå har vi altså fått en redd hund likevel. Det er ikke så enkelt faktisk. Beste løsning for oss er bare å rømme til Gardermoen og være der på nyttårsaften.

Anonymkode: 4255c...c31

Dette. Jeg er stort sett enig i påstanden om at man kan peke på eier når det gjelder det meste av uønsket adferd hos hund, men dette med frykt for høye smell kan hunder nærmest være født med eller det kan bli trigget av en ubehagelig episode. Jeg finner det ikke rart i det hele tatt at dyr har en fryktreaksjon til plutselige og uforklarlige høye brak og lysglimt. Både husdyr og ville dyr kan bli oppjaget av smell og raketter, så dette at det er skapt bare av eiers reaksjonsmønster blir litt fjernt for meg. Har eier skyld i at små valper blir bilsyke og ikke tåler å være alene? Eller er det kanskje naturlige reaksjoner for en valp å ha...

Vi hadde selv en hund i oppveksten som utviklet redsel etter å ha vært med på sank i fjellet hvor et betydelig antall sau måtte avlives på stedet pga skader. Hunden gikk fra å ikke bry seg om raketter i det hele tatt til å måtte få beroligende på nyttårsaften. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er ikke redd hvis jeg ikke er det. Som regel ser han på meg ved smellene og da forholder jeg meg rolig. Da går det greit. Vi passer også på å gå tur tidlig på ettermiddagen.

SIGNERER PÅ DEN. Til alle andre: Det er jo lov å høre på hundevante mennesker som har hatt mange hunder. Hunden forholder seg ofte til reaksjonen til sin eier. Det er sikkert. Og BTW: flere gode tips fra folk som har hundeerfaring her.

Anonymkode: e09d9...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel INGEN som lar dyrene være hjemme alene på nyttårsaften??

Hva med brannfaren??

Anonymkode: 73da7...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 8.26):

Det er bare å ignorere og oppføre seg normalt, så blir hunden og katten rolig. Fyrverkerifrykt hos dyr er menneskeskapt.

Jeg er vokst opp med et drøss med hunder og ørten katter. Ingen har vært redde. Nå har vi overtatt en omplasseringskatt som jeg merker er litt engstelig (naboer har prøveskutt litt raketter i romjulen), men vi bare ignorerer. Hun ser også at de andre dyrene her hjemme er rolige. Jeg er ikke bekymret for i morgen, regner med hun blir kurert i løpet av kvelden/natten. 

Anonymkode: fda39...0f2

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 24644...e33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår hund er født i april. Første nyttårsaften var han livredd, han krøp omtrent inn i meg, skalv, pep og ristet. Var helt i ulage hele natta. 

Vi hadde før dette prøvd med raketter på tv osv uten noe frykt, men komboen av smell og lukt og lys ved midnatt var noe helt annet. 

I år, ett år etter, så reagerte hunden absolutt ingenting på fyrverkeriet. Ingen reaksjoner på noe av fyrverkeriet som ble skutt opp i løpet av kvelden, og da klokka ble midnatt var hunden ute i hagen med oss, og lå bare helt totalt avslappet i snøen mens ungene sto med stjerneskudd, og hele himmelen var dekket av fyrverkeri. 

Grunnen til at jeg skriver dette er bare for å si til evt folk som har hatt redd unghund i går, at det kan være de rett og slett vokser av seg frykten av seg selv. Det gjorde vår. 

Anonymkode: dcead...3c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...