Gå til innhold

Første nyttårsaften for hunden vår, hva bør vi gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Knirke skrev (57 minutter siden):

Problemet er jo ikke at folk trøster hunden sin som er redd, problemet er jo at folk oppfører seg helt hysteriske på Nyttårsaften, og det smitter over på hunden. De tror hunden kommer til å dø dersom den blir engstelig, og kjører heller 50 mil til hytta for å slippe unna problematikken fremfor å lære hunden å takle situasjoner den synes er ubehagelig.

Se for deg motsatt tankeeksperiment: Du lurer på hva det er som smeller over taket på huset, du blir usikker og ser på partneren din etter tegn på at noe er galt. Denne kommer løpende med bomull som han stapper i ørene dine, hoier og veiver med armene og sier "stakkars deg, dette er fælt!", drar ned rullegardinene, setter på høy musikk og trøkker godbiter opp i fjeset ditt mens han klemmer rundt deg.

Grunnlaget for en trygg hund legger man fra den er bitteliten. Man må utsette hunden for ting som er skummelt, og bygge opp selvtilliten dens steg for steg. Det trenger ikke være høye lyder, det kan være å gå på ubehagelig underlag, være i båt, på tog, møte store dyr, etc.

Dette blir bare avsporing, jeg har skrevet at man skal være rolig og at man kan trøste hunden hvis den blir redd.. å oppføre seg hysterisk har ingenting med trøst å gjøre. Det er dessverre slik at ikke alle hunder takler alt, uansett hvor trygg den er ellers, og hvor godt miljøtrent den er. Hunder er forskjellige personligheter med forskjellige forutsetninger for å håndtere livet, akkurat som mennesker. Noen hunder kan ha smerteproblematikk som gjør dem mer vare for lyder. Fyrverkeri er en ekstrem opplevelse og ved å tilrettelegge for at den blir mindre skummel hjelper man hunden, noe man ikke gjør ved å ignorere den eller tvinge den til å oppleve fyrverkeriet i all sin "prakt." Dersom man vet at hunden er redd for fyrverkeri tar man ansvar og skåner den fra opplevelsen som best man kan, enkelt og greit. Noe annet er dårlig dyrevelferd.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

VisningsnavnPÅKREVD skrev (1 time siden):

Dette blir bare avsporing, jeg har skrevet at man skal være rolig og at man kan trøste hunden hvis den blir redd.. å oppføre seg hysterisk har ingenting med trøst å gjøre. Det er dessverre slik at ikke alle hunder takler alt, uansett hvor trygg den er ellers, og hvor godt miljøtrent den er. Hunder er forskjellige personligheter med forskjellige forutsetninger for å håndtere livet, akkurat som mennesker. Noen hunder kan ha smerteproblematikk som gjør dem mer vare for lyder. Fyrverkeri er en ekstrem opplevelse og ved å tilrettelegge for at den blir mindre skummel hjelper man hunden, noe man ikke gjør ved å ignorere den eller tvinge den til å oppleve fyrverkeriet i all sin "prakt." Dersom man vet at hunden er redd for fyrverkeri tar man ansvar og skåner den fra opplevelsen som best man kan, enkelt og greit. Noe annet er dårlig dyrevelferd.

På hvilken måte er mitt innlegg en avsporing? Vi snakker om akkurat det samme, og ingen har noensinne påstått at man skal ignorere hunden hvis den er redd. At hunder er forskjellige er det heller ingen som benekter, eller at noen hunder alltid vil være redde.

Poenget mitt er at man er nødt til å miljøtrene for å få en trygg(ere) hund, ingen hunder blir født fryktløse og «skuddsikre». Å unnlate å miljøtrene er mye mer skadelig for dyrevelferden enn et par raketter på Nyttårsaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (2 timer siden):

På hvilken måte er mitt innlegg en avsporing? Vi snakker om akkurat det samme, og ingen har noensinne påstått at man skal ignorere hunden hvis den er redd. At hunder er forskjellige er det heller ingen som benekter, eller at noen hunder alltid vil være redde.

Poenget mitt er at man er nødt til å miljøtrene for å få en trygg(ere) hund, ingen hunder blir født fryktløse og «skuddsikre». Å unnlate å miljøtrene er mye mer skadelig for dyrevelferden enn et par raketter på Nyttårsaften.

Ditt scenario med hysteriske eiere, feks.. det ser ut til at mine poeng unnslapp deg, så jeg parkerer samtalen med deg her. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VisningsnavnPÅKREVD skrev (Akkurat nå):

Ditt scenario med hysteriske eiere, feks.. det ser ut til at mine poeng unnslapp deg, så jeg parkerer samtalen med deg her. 

Takk i lige måde
🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange sier... oppfører deg normalt. Idag er det 2 dager til rakketer..du kan begynne litt med youtube idag..bare så det ikke blir helt ukjent.

Ha det på i bakgrunnen så lenge som mulig..og gjør det du pleier å gjøre..lage mat..rydde..leke med hunden. Lyden skal assosieres med noe gøy og koselig.

Men som flere skriver på dagen går tur rundt 18 og ha på godt kobbel..slikt ar skulle den bli sktent vil den ikke klare p stikke av.

Så lar dere dagen gå som vanlig...ha på tv..spise middag..ks hunden få masse godbiter og bein den kan kose seg med. Og aldri reagert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er snart 50, er vokst opp med hund, mine foreldre har alltid hatt hund og jeg har hund selv. Det er snakk om ca. 15 hunder i årenes løp.

Ingen av våre hunder har noen sinne vært redd for fyrverkeri. Mulig det også har hatt med rasene å gjøre, (Labrador, Cocker Spaniel, Field Spaniel) men jeg tror det også har hatt noe med det å gjøre at ingen i familien har stresset eller endret atferd rundt hundene ved slike anledninger. 

Anonymkode: e29c3...eb8

Jeg er også vokst opp med hunder og har hatt hunder i alle år, men vi har hatt hunder som har vært livredde uten at vi verken har stresset,prøvd å trøste og så videre så det er faktisk ikke så svart-hvitt. 
Og hadde det vært så enkelt er det litt rart at vi har hatt flere hunder i hus som kom til oss sammen, men hvor to var helt rolige og en var livredd. Vi fikk også skrevet ut beroligende fra veterinæren, men hunden var fortsatt like redd stakkars.

Anonymkode: 24644...e33

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunden vår tålte smellene, vi hadde trent hele året, men han fikk fullstendig panikk da noen sendte opp raketter tidlig på kvelden og han så hvordan smellene så ut. Lå bare og skalv under senga så jeg satte meg på gulvet og var med han hele tiden.

Det har blitt bedre men kanskje noe å tenke på? Dra for gardinene og spill musikk eller se på TV og vær helt avslappet. Kanskje kan synet av rakettene gjøre det verre 😕 

Anonymkode: 1a19a...939

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund Jack Russel brydde seg ikke. De bruker tross alt hunder i politiet  

Anonymkode: b697f...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke trøst eller vær redd på hundens vegne. Vær hjemme. Ha masse godbiter tilgjengelig! Fra første smellet og utover kvelden, og spesielt ved midnatt, fikk hunden vår godbiter. Så hvert eneste år assosierer hunden vår smellene med godbiter og blir skikkelig glad/gira!

Anonymkode: efc44...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi sa sånn: "hva var det??" Med sånn skikkelig gira stemme. Så godbit. Funka gull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VisningsnavnPÅKREVD skrev (10 timer siden):

Dette! Men dessverre så er det alltid noen som mener at de som har hunder som er redde er skyld i deg selv og de må alltid komme med alle disse tipsene og rådene hvor det virker som målet bak kommentarene er å vise hvor flinke de er som har dyr som ikke er redde akkurat som om det skulle være en eller annen bragd. og om det hadde vært vi mennesker som var skyldig at dyrene vi har i hjemmene våre blir redde så lurer jeg på hvorfor vi hvert år hører om livreddehester som har kommet seg ut av innhegningen sin når fyrverkeriet setter i gang eller dyr i det ville som bli skadet eller dør som følge av frykten når det ikke er noen mennesker som kan påvirke de?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (18 timer siden):

Problemet er jo ikke at folk trøster hunden sin som er redd, problemet er jo at folk oppfører seg helt hysteriske på Nyttårsaften, og det smitter over på hunden. De tror hunden kommer til å dø dersom den blir engstelig, og kjører heller 50 mil til hytta for å slippe unna problematikken fremfor å lære hunden å takle situasjoner den synes er ubehagelig.

Se for deg motsatt tankeeksperiment: Du lurer på hva det er som smeller over taket på huset, du blir usikker og ser på partneren din etter tegn på at noe er galt. Denne kommer løpende med bomull som han stapper i ørene dine, hoier og veiver med armene og sier "stakkars deg, dette er fælt!", drar ned rullegardinene, setter på høy musikk og trøkker godbiter opp i fjeset ditt mens han klemmer rundt deg.

Grunnlaget for en trygg hund legger man fra den er bitteliten. Man må utsette hunden for ting som er skummelt, og bygge opp selvtilliten dens steg for steg. Det trenger ikke være høye lyder, det kan være å gå på ubehagelig underlag, være i båt, på tog, møte store dyr, etc.

Hehe. Veldig godt sagt, og veldig riktig. Hunders frykt for nyttårsaften er kraftig overdrevet. Jeg har hatt hund før, og det var, for å si det mildt, en nervøs hund. Hun klarte f.eks. ikke å være alene hjemme og ble kjempestresset. Så vi var jo veldig spente på hvordan hun skulle takle nyttårsaften etter alle "skrekkhistoriene". Det gikk helt strøkent. Vi holdt henne innendørs sammen med de andre som ikke orket å gå ut. De oppførte seg helt normalt rundt henne, og hun reagerte ikke på lydene overhodet. Det smalt og blinket rundt huset, men det var null stress.

Selvsagt finnes det dyr som takler dette dårlig, og det er jo kjipt, men jeg tror også at det er disse huneeierne som roper høyest og får spalteplass, og får det til å høres ut som et kjempeproblem. Jeg kjenner mange andre som har hunder, og ingen av disse har spesielt store problemer med hunden på nyttårsaften. Det eneste de gjør er å la hunden være innendørs, og ikke lage noe ekstra styr rundt dette.

Har tenkt samme tanken som deg ang. "beskyttelse" av hunden. Har jo hørt om folk som har stengt hunder inne i et rom uten vinduer og satt radioen på fullt. Stakkars hund, den må jo bli livredd av slik "mishandling".

Anonymkode: b1c7d...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hehe. Veldig godt sagt, og veldig riktig. Hunders frykt for nyttårsaften er kraftig overdrevet. Jeg har hatt hund før, og det var, for å si det mildt, en nervøs hund. Hun klarte f.eks. ikke å være alene hjemme og ble kjempestresset. Så vi var jo veldig spente på hvordan hun skulle takle nyttårsaften etter alle "skrekkhistoriene". Det gikk helt strøkent. Vi holdt henne innendørs sammen med de andre som ikke orket å gå ut. De oppførte seg helt normalt rundt henne, og hun reagerte ikke på lydene overhodet. Det smalt og blinket rundt huset, men det var null stress.

Selvsagt finnes det dyr som takler dette dårlig, og det er jo kjipt, men jeg tror også at det er disse huneeierne som roper høyest og får spalteplass, og får det til å høres ut som et kjempeproblem. Jeg kjenner mange andre som har hunder, og ingen av disse har spesielt store problemer med hunden på nyttårsaften. Det eneste de gjør er å la hunden være innendørs, og ikke lage noe ekstra styr rundt dette.

Har tenkt samme tanken som deg ang. "beskyttelse" av hunden. Har jo hørt om folk som har stengt hunder inne i et rom uten vinduer og satt radioen på fullt. Stakkars hund, den må jo bli livredd av slik "mishandling".

At du har hatt én hund som ikke ble redd skuddene, er irrelevant. Mine er ikke redde, men jeg klarer likevel å tenke så langt at jeg forstår at noen hunder blir livredde uansett hvordan man går frem. Hunder er ikke blanke ark man som eiere kan fylle ut selv. Du sier at din hund var 'mildt sagt' en nervøs type som ikke kunne være alene hjemme. Var det på grunn av oppdragelse, eller var den genetisk anlagt for nervøsitet, tror du? Hva ville du tenkt om noen sa til deg "men du må jo bare la hunden være alene hjemme. Ikke lag en sak ut av det", når du VET at hunden reagerte med stor stress på å være alene hjemme uansett hvor nonchalant du gikk frem? 

Jeg sliter med lyd. Jeg er lydsensitiv, og jeg kan ikke være i et rom med mye forskjellig lyder uten at jeg blir forvirret, får vondt i hodet og blir irritabel og stressa. Det er ikke på grunn av oppdragelsen mine foreldre ga meg, men en medfødt lydsensitivitet. Er det virkelig så rart å tenke at hunder kan bli født med anlegg for separasjonsangst, nervøsitet, usikker skarphet, skuddredde, osv? Og man kan selvfølgelig trene på det og hjelpe de på områdene de sliter med, men nyttårsraketter kommer bare én gang i året, og lignende lyder fra en tv kan ikke sammenlignes og derfor er det temmelig vanskelig å trene på akkurat dette.

Du hadde derimot masse muligheter på å hjelpe hunden med å bli komfortabel hjemme alene, fordi det er noe man kan trene på daglig. Og likevel ble det kanskje ikke gjort, eller gjort på riktig måte over lengre tid? 

Anonymkode: 9f5a3...408

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er også vokst opp med hunder og har hatt hunder i alle år, men vi har hatt hunder som har vært livredde uten at vi verken har stresset,prøvd å trøste og så videre så det er faktisk ikke så svart-hvitt. 
Og hadde det vært så enkelt er det litt rart at vi har hatt flere hunder i hus som kom til oss sammen, men hvor to var helt rolige og en var livredd. Vi fikk også skrevet ut beroligende fra veterinæren, men hunden var fortsatt like redd stakkars.

Som sagt, det kan ha med rasene å gjøre også. Labradorer er ofte ganske fryktløse og stabile, og hundene fra spanielrasene vi har hatt kommer fra linjer der slektninger også har blitt brukt i jakt, så «skuddredde» individer har vel ikke blitt avlet på nedover.

Anonymkode: e29c3...eb8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bryr seg ikke. Viktig å oppføre seg normalt. Gå en litt lang tur tidligere på kvelden. Min tidligere hund var helt normal første nyttårsaften. Men ett år etterpå var vi hos noen som hadde en eldre Golden som var livredd - og dermed lærte min hund at dette var livsfarlig! Så den slet med fyrverkeri resten av livet😫

Anonymkode: e09d9...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp lært at man ikke skal gjøre hunden mer sliten enn vanlig, hvis man vet den er redd, så for å rette opp: https://hunomhund.no/nyttarsaften/?fbclid=IwY2xjawHfnSpleHRuA2FlbQIxMQABHVmfnnNVAr1sqiSHmfxec99xwjW2m_pKpH7TKxBeSwU5Lh45G765euzpAA_aem_ql86oJBs3VkR1xuDgJrGtg 

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
glemte en delsetning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser folk i tråden for seg at vi som har skuddredde hunder løper rundt hjemme og lager krigsteater for kjæledyrene våre? 😂 Hunden min er særs rolig og stødig i nesten alle tenkelige situasjoner, men har vært redd for høye smell hele sitt liv. Jeg gjør svært lite ut av redselen til dyret. Hun ligger stort sett bortgjemt i buret eller dusjen og peser og skjelver fra 16-17 til en god stund utpå natten. Det eneste jeg gjør er å veilede hunden til en trygg plass dersom hun begynner å løpe rundt. Redd likevell gitt... 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (4 timer siden):

Ser folk i tråden for seg at vi som har skuddredde hunder løper rundt hjemme og lager krigsteater for kjæledyrene våre? 😂 Hunden min er særs rolig og stødig i nesten alle tenkelige situasjoner, men har vært redd for høye smell hele sitt liv. Jeg gjør svært lite ut av redselen til dyret. Hun ligger stort sett bortgjemt i buret eller dusjen og peser og skjelver fra 16-17 til en god stund utpå natten. Det eneste jeg gjør er å veilede hunden til en trygg plass dersom hun begynner å løpe rundt. Redd likevell gitt... 

Men tror du den hadde vært redd for høye smell om den assosierte det med noe bra? Godbit ved hvert smell første nyttårsaften og oppgiret og glad stemning? Det tror ikke jeg. Å late som ingenting tror jeg ikke er løsningen. Det ER jo noenting som foregår. Cluet er å gjøre det til positive assosiasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (4 timer siden):

Du bør gi henne kos og støtte, ikke ignorere henne og la henne ligge livredd alene.

Da snakker jeg ikke om "awww stakkars liten" trøst, men rolig, stødig trøst. Forskning har jo endelig bevist at hunder som får trøst når de er redde, er mindre redde neste gang de er i samme situasjon.

Om min yngste blir bekymret for noe, så kommer hun til meg. Hun får kos, gode ord og støtte, og da tar det ikke lang tid før hun føler seg mer sikker. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

At du har hatt én hund som ikke ble redd skuddene, er irrelevant. Mine er ikke redde, men jeg klarer likevel å tenke så langt at jeg forstår at noen hunder blir livredde uansett hvordan man går frem. Hunder er ikke blanke ark man som eiere kan fylle ut selv. Du sier at din hund var 'mildt sagt' en nervøs type som ikke kunne være alene hjemme. Var det på grunn av oppdragelse, eller var den genetisk anlagt for nervøsitet, tror du? Hva ville du tenkt om noen sa til deg "men du må jo bare la hunden være alene hjemme. Ikke lag en sak ut av det", når du VET at hunden reagerte med stor stress på å være alene hjemme uansett hvor nonchalant du gikk frem? 

Jeg sliter med lyd. Jeg er lydsensitiv, og jeg kan ikke være i et rom med mye forskjellig lyder uten at jeg blir forvirret, får vondt i hodet og blir irritabel og stressa. Det er ikke på grunn av oppdragelsen mine foreldre ga meg, men en medfødt lydsensitivitet. Er det virkelig så rart å tenke at hunder kan bli født med anlegg for separasjonsangst, nervøsitet, usikker skarphet, skuddredde, osv? Og man kan selvfølgelig trene på det og hjelpe de på områdene de sliter med, men nyttårsraketter kommer bare én gang i året, og lignende lyder fra en tv kan ikke sammenlignes og derfor er det temmelig vanskelig å trene på akkurat dette.

Du hadde derimot masse muligheter på å hjelpe hunden med å bli komfortabel hjemme alene, fordi det er noe man kan trene på daglig. Og likevel ble det kanskje ikke gjort, eller gjort på riktig måte over lengre tid? 

Pust med magen..... Godt nytt år til deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...