Gå til innhold

Første nyttårsaften for hunden vår, hva bør vi gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Han blir ett år i januar, så dette blir første nyttårsaften.

Tenkte først å dra en plass der han ikke ser og hører rakettene så godt, men så tenkte jeg at det kanskje er dumt å bare gå ut i fra at han er livredd? Kanskje vi bare bør være hjemme, men ta ned rullegardinene så han ikke ser fyrverkeriet, putte litt bomull i ørene hans og ha på musikk? Kanskje en kong med noe godt i som han kan holde på med? Vil liksom ikke dra hjemmefra, for vi har jo pus også, og hun liker ikke å kjøre bil😅

(Vet alt om at man skal oppføre seg rolig og som normalt)

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 92d2f...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spille av nyttårsrakett-lyder fra Spotify. Begynne lavt, og skru opp, og la han bli vant med det😃

Anonymkode: 3683e...d3d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spille av nyttårsrakett-lyder fra Spotify. Begynne lavt, og skru opp, og la han bli vant med det😃

Anonymkode: 3683e...d3d

Det er nok litt for sent å begynne tilvenning til rakettlyder nå, men et godt tips for neste år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært hjemme, siden det er første gang. Trekk gjerne for gardinene og ha på tv e.l, som de er vant med, da kan man også skru opp lyden litt i det verste tidsrommet. Gå en ekstra lang tur og gjør noe hjerneaktivitet på ettermiddagen, kanskje litt ekstra mat, godbitsøk el. En tilfredstilt hjerne, sliten kropp og full mage slapper bedre av. Det er lurt å legge til rette for et tilfluktssted i tilfelle han vil gjemme seg, typisk på badet er det minst lyd utenifra, noen vil under seng/sofa. Det er helt greit og bra å gi trøst og kos bare man er rolig, noe annet er gamle myter. For all del ikke overse hunden om han søker trøst/trygghet hos deg! Kong/slikkematte/tygg er bra, det roer ned og gir en pekepinn på stressnivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er hjemme. Andre året her for vår nå.. i fjor lot jeg det stå til med smell og lyder. Var på inngjerdet, eget området. Lot han få gå både ut å inn. Å belønnet god oppførsel (som å ikke løpe vekk fra oss osv) så han var mer opptatt av og leke med oss voksne og barn å minimalt interessert i smellene 👍🏻 viktig at dere beholder roen. Da holder hundene roen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
VisningsnavnPÅKREVD skrev (30 minutter siden):

Det er nok litt for sent å begynne tilvenning til rakettlyder nå, men et godt tips for neste år.

Tøys - det er jo to dager til nyttårsaften, to og et halvt til det smeller!!!! 

Begynn NÅ. 

Anonymkode: d4bb3...7ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har 2 hunder å det beste jeg kan gjøre for dem på nyttårsaften er nesten å late som de ikke eksisterer. Den beste nyttårsaften vi har hatt var faktisk en gang vi var 4 stk som lo og koste oss med å spille kort og brettspill i flere timer. Da sovnet hunden under bordet og fokuserte mer på alle stemmene våre enn raketter på nyttårsaften. Men jeg har samme regler osv på nyttårsaften som ellers. Selv om de er redde så får de beskjed akkurat som en hvilken som helst annen dag om å ligge i sengen sin, eller ihvertfall ikke hoppe rundt i alle møbler å herje.

Anonymkode: a5bc7...fd8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min hund får kong med frossen vom inni rett før det begynner å smelle skikkelig. Han trenger at jeg er i samme rom som han, og når han er ferdig med kongen kan han gjerne sove inntil meg.

Anonymkode: 4afc3...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uansett hvordan hunden reagerer, ikke trøst, ikke dill, oppfør deg som normalt, fortsett med ditt. Hvis hunden din ser at du trøster og oppfører deg rart så bekrefter du bare at dette er noe skikkelig skummelt. 

Jeg setter på musikk. Har ikke så stor mulighet til å skjule lysene da jeg ikke har gardiner og hunden ville få helt noia om jeg stengte den inne på badet, men det ville den blitt også en helt vanlig kveld uten raketter.. Så det gidder jeg ikke prøve engang. 

Anonymkode: 2b6a6...ed6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uansett hvordan hunden reagerer, ikke trøst, ikke dill, oppfør deg som normalt, fortsett med ditt. Hvis hunden din ser at du trøster og oppfører deg rart så bekrefter du bare at dette er noe skikkelig skummelt. 

Jeg setter på musikk. Har ikke så stor mulighet til å skjule lysene da jeg ikke har gardiner og hunden ville få helt noia om jeg stengte den inne på badet, men det ville den blitt også en helt vanlig kveld uten raketter.. Så det gidder jeg ikke prøve engang. 

Anonymkode: 2b6a6...ed6

https://hunomhund.no/troste-en-redd-hund/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dobbelpost

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
dobbelpost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Han blir ett år i januar, så dette blir første nyttårsaften.

Tenkte først å dra en plass der han ikke ser og hører rakettene så godt, men så tenkte jeg at det kanskje er dumt å bare gå ut i fra at han er livredd? Kanskje vi bare bør være hjemme, men ta ned rullegardinene så han ikke ser fyrverkeriet, putte litt bomull i ørene hans og ha på musikk? Kanskje en kong med noe godt i som han kan holde på med? Vil liksom ikke dra hjemmefra, for vi har jo pus også, og hun liker ikke å kjøre bil😅

(Vet alt om at man skal oppføre seg rolig og som normalt)

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 92d2f...8dd

For guds skyld, oppfør dere som normalt. Ikke begynn med bomull i ørene etc...

Luft ham godt før klokken 18:00, sitt hjemme og lat som ingenting.

Vår hund roer seg fint inne, men er overhodet ikke interessert i å være ute på nyttårsaften. Jeg prøvde trikset med nyttårsaftenlyder på TV'n, men det hadde null effekt. Hun skjønner godt hvilke lyder som kommer utenifra og hvilke som kommer fra TV'en. Hun roer seg også fint i bilen, så vi har hatt henne i bilen mens vi var på nyttårsbesøk hos venner på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppfør deg helt normalt. Vær avslappet. Ditt kroppsspråk teller mye. Og begynn med rakettlyder på youtube asap, lavt, også høyere. Mens du slapper av. Ikke noe bomull i ørene 🤯

Anonymkode: 007f4...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville også vært hjemme første gangen, for å se hvordan han reagerer.

Kjøp inn noen skikkelig gode tyggebein. Store skinkebein eller okseknoker. Evt fylt kong med kjøttdeig, leverpostei, våtfor eller annet ordentlig godt. 

Gå en god og lang tur på dagen (ha hunden i bånd fordi raketter kan plutselig smelle også på dagtid). 

I kveldingen, dra for alle gardiner, sett på radio eller TV litt høyt og gi hunden det gode tyggebeinet/kongen når det begynnerå smelle.

Oppfør dere som normalt, men ikke vær redd for å gi kos og omsorg hvis hunden ønsker det. Det er en gammel myte at en hund blir mer redd av trøst, det er fullstendig feil. Det er ikke slik frykt fungerer, verken hos hunder eller mennesker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VisningsnavnPÅKREVD skrev (11 minutter siden):

Problemet er jo ikke at folk trøster hunden sin som er redd, problemet er jo at folk oppfører seg helt hysteriske på Nyttårsaften, og det smitter over på hunden. De tror hunden kommer til å dø dersom den blir engstelig, og kjører heller 50 mil til hytta for å slippe unna problematikken fremfor å lære hunden å takle situasjoner den synes er ubehagelig.

Se for deg motsatt tankeeksperiment: Du lurer på hva det er som smeller over taket på huset, du blir usikker og ser på partneren din etter tegn på at noe er galt. Denne kommer løpende med bomull som han stapper i ørene dine, hoier og veiver med armene og sier "stakkars deg, dette er fælt!", drar ned rullegardinene, setter på høy musikk og trøkker godbiter opp i fjeset ditt mens han klemmer rundt deg.

Grunnlaget for en trygg hund legger man fra den er bitteliten. Man må utsette hunden for ting som er skummelt, og bygge opp selvtilliten dens steg for steg. Det trenger ikke være høye lyder, det kan være å gå på ubehagelig underlag, være i båt, på tog, møte store dyr, etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår var like gammel i fjor. Vi lot som alt var normalt. Noen er jo skikkelig redde uansett hva man gjør, men vi var veldig heldige. Den største utfordringen var nok at datteren vår på 13 år ikke skulle trøste han. 

Anonymkode: 39864...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hunder tar til seg stress og forandringer hos eier.

Så det beste du kan gjøre er å oppføre deg som en helt vanlig dag. Lek og gå tur som dere pleier. Ikke gjør noe it av det med mindre du merker at hunden er påvirket. Ellers tilfører du usikkerhet som kanskje aldri var der.

Anonymkode: 467d4...baf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går alltid en ekstra god tur på dagtid, stimulerer henne litt ekstra med diverse triks innendørs. Sliter henne ut, rett og slett. Når kvelden kommer får hun tyggebein. 

Hun er seks år og det har alltid gått fint. Antar at vi er heldige/har hatt flaks, i kombinasjon med at vi er rolige og gjør som jeg skrev over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bli hjemme. 

Gå en tur på en litt avsidesliggende plass før 18. (Alltid ha bånd på i dagene før og dagene etter nyttårsaften uansett om han er redd raketter eller ikke).

Vær normal resten av kvelden. Sett på tv, se en film, fiks litt popcorn.

Jeg har slengt meg i sofaen med en øl og film på nyttårsaften med mine hunder. Den eldste brydde seg ikke. Den yngste ble litt smått bekymret, så jeg fikk den til å ligge inntil meg og ga den rolig kos og støtte, og da bestemte den seg for at alt var greit. Generelt så latet jeg som ingenting. Den yngste så at både jeg og den eldste var rolig, den fikk kos og støtte, og da var det greit. Den liker dog ikke mye, kraftig lyd, så selv om den ikke bryr seg om det kommer et par smell når vi er ute og går, så kunne jeg aldri tatt den med ut kl. 12. Så lenge vi er inne kl. 12, så har den det veldig fint. 

Det kan være greit å unngå å "løpe" til vindu for å se på rakettene den første nyttårsaften. Det kan signalisere at "her skjer det noe vi må holde et øye med!", og om hunden føler seg litt bekymret for smellene i utgangspunktet, så kan det gjøre den mer bekymret.

Anonymkode: 9f5a3...408

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er snart 50, er vokst opp med hund, mine foreldre har alltid hatt hund og jeg har hund selv. Det er snakk om ca. 15 hunder i årenes løp.

Ingen av våre hunder har noen sinne vært redd for fyrverkeri. Mulig det også har hatt med rasene å gjøre, (Labrador, Cocker Spaniel, Field Spaniel) men jeg tror det også har hatt noe med det å gjøre at ingen i familien har stresset eller endret atferd rundt hundene ved slike anledninger. 

Anonymkode: e29c3...eb8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...