AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #1 Del Skrevet 28. desember 2024 Jeg har emetofobi og har hatt det hele livet. Det er tungt og enegitappende. Kroppen slapper aldri av, for jeg følger med på egne følelser og jeg har radaren ute på alle jeg omgås. Første juledag fikk jeg vite at en jeg feiret julaften med ble syk. Jeg klarte å gjøre det jeg skulle første juledag, men etter det har jeg vært ødelagt. Er det flere her som har emetofobi? Anonymkode: aaec8...e3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #2 Del Skrevet 28. desember 2024 Jeg hadde/har det. Jeg anbefaler sterkt å få en vurdering om du kan passe til 4 dagers behandling. Jeg ble mye bedre, har en helt annen livskvalitet nå. Jeg så denne filmen på YouTube, og tok raskt kontakt med fastlegen min som igjen henviste til DPS: Anonymkode: f428f...195 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #3 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har emetofobi og har hatt det hele livet. Det er tungt og enegitappende. Kroppen slapper aldri av, for jeg følger med på egne følelser og jeg har radaren ute på alle jeg omgås. Første juledag fikk jeg vite at en jeg feiret julaften med ble syk. Jeg klarte å gjøre det jeg skulle første juledag, men etter det har jeg vært ødelagt. Er det flere her som har emetofobi? Anonymkode: aaec8...e3f Er dette en villet fobi, en lært fobi eller en normal reaksjon på ønske om å ikke spy? Selv ikke jeg som fysisk ikke kan spy, men må få sonde ned ved smitte med omgangssyke, går rundt med angst for oppkast. Anonymkode: 759f7...d74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #4 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg har ikke det, men er sykelig redd for å bli svimmel, miste kontrollen og at dette vil lede til mye katastrofalt. Usikker på hva men det er en overveldende angst. Tror det handler om mye av det samme. Begynte hos psykolog og samtaleterapi og små doser sobril i vanskelige situasjoner hjalp veldig. Anonymkode: 4b01e...52c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #5 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er dette en villet fobi, en lært fobi eller en normal reaksjon på ønske om å ikke spy? Selv ikke jeg som fysisk ikke kan spy, men må få sonde ned ved smitte med omgangssyke, går rundt med angst for oppkast. Anonymkode: 759f7...d74 Bra for deg. Men det at du ikke har angst, utelukker ikke at andre ikke har. Tenker det ikke er noen i verden som aktivt har lyst til å bruke livet sitt på å være redd. Anonymkode: b980d...550 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #6 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bra for deg. Men det at du ikke har angst, utelukker ikke at andre ikke har. Tenker det ikke er noen i verden som aktivt har lyst til å bruke livet sitt på å være redd. Anonymkode: b980d...550 Er det angst du har, så går det faktisk an å si at du skal begynne å styre angsten, angsten skal ikke styre deg. Det handler om å bli sjef i eget liv. Anonymkode: 759f7...d74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #7 Del Skrevet 29. desember 2024 Ja, har det, men har blitt bedre etter at jeg gikk barn. Noen runder med omgangssyke hvert år hjalp. Eksponeringsterapi. Jeg oppdaget at jeg ikke døde likevel🤪 Anonymkode: 3b070...859 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #8 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er dette en villet fobi, en lært fobi eller en normal reaksjon på ønske om å ikke spy? Selv ikke jeg som fysisk ikke kan spy, men må få sonde ned ved smitte med omgangssyke, går rundt med angst for oppkast. Anonymkode: 759f7...d74 For min del bunner det nok i at jeg har problemer med å vise meg syk eller svak for andre så livredd for å få det annet sted en hjemme alene f. eks.. Er samtidig redd for å spy. Ikke spydd siden jeg var 13 år, nå er jeg 47. Vært smittet mange ganger pga barn -men klarer holde igjen å spy fordi jeg har så angst for det. Anonymkode: 31b1d...01a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #9 Del Skrevet 29. desember 2024 Emetofobien min forsvant helt ut av det blå da jeg fikk traumebehandling. Den var egentlig bare et symptom….. Anonymkode: baded...e2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #10 Del Skrevet 29. desember 2024 Har hatt det hele livet. Vil si at jeg har blitt langt bedre enn jeg var som barn, fordi jeg i større grad har kontroll over omgivelsene mine og klarer å tenke mer rasjonelt rundt smitte. Får likevel en oppsving rundt juletider, når folk samles og det går mye norovirus. Ellers er jeg egentlig mest påvirket hvis noen rundt meg blir syke, spesielt i familien. Da er det som en dommedagsklokke som teller ned i hodet mitt. Har hatt fobien så lenge at mange av tilpasningene jeg gjør (unngår en del matvarer, drikker lite alkohol, har aldri brukt tobakk eller narkotika) er blitt en del av meg. Jeg vet heller ikke om jeg noensinne kan klare å få barn. Tanken på morgenkvalme, oppkast under fødsel og mange år med potensiell omgangssyke gir meg fortsatt panikk, selv om jeg elsker barn. Anonymkode: fc42a...b44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #11 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja, har det, men har blitt bedre etter at jeg gikk barn. Noen runder med omgangssyke hvert år hjalp. Eksponeringsterapi. Jeg oppdaget at jeg ikke døde likevel🤪 Anonymkode: 3b070...859 Samme her! Oppdaget også at jeg ikke blit dødens syk hver gang uansett. Kanskje vi blir litt herdet etterhvert faktisk? Fant også ut at munnbind er en fin ting, som nesten garanterer mot å bli syk selv når barna spyr overalt. Takk til covid for den forsåvidt. Allikvel… står jeg langt frem i køen, og betaler nesten hva som helst, når det kommer vaksinen mot noro-virus. Seriøst. Anonymkode: e33b8...de8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå