AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #121 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): ??????? Anonymkode: b6f40...549 Ferie som konsept kan ses på som en institusjonalisert pause fra arbeid som primært tjener de som er avhengige av fast arbeidstid og et strengt strukturert yrkesliv – ofte assosiert med underklassen. Mens overklassen eller eliten ofte har fleksibilitet til å kombinere arbeid og fritid gjennom hele året, har arbeidstakere i underklassen ofte få muligheter til å ta fri utenom de regulerte feriedagene. Ferie representerer derfor en tid hvor de kan unnslippe arbeidets monotoni og stress, noe som gjør den til en ettertraktet nødvendighet snarere enn en luksus. Samtidig kan ferie også oppfattes som en måte å opprettholde arbeidskraftens produktivitet, ettersom hvile bidrar til å sikre effektivitet på lang sikt. Dermed kan ferie tolkes som en struktur som primært er designet for og rettet mot de som ikke har råd til friheten som et mer fleksibelt liv kan gi. Anonymkode: 7b59f...1e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 29. desember 2024 #122 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): En helt vanlig lønn, egentlig. Jeg mener det handler mye om prioriteringer. Hva man ønsker mest. Vi er en veldig reiseglad familie og prioriterer opplevelser fremfor materielle ting. Anonymkode: 99594...dfb Jeg er helt enig. Vi er ikke spesielt rike. Vi prioriterer reiser. Vi kunne hatt et mye høyere boliglån osv, men det velger vi å ikke ha. Vi har kun boliglån og studielån (kun jeg som har det). Vi eier bilen vår selv, ingen billån. Ellers spiser vi sjeldent eller aldri ute (utenom i ferier), røyker ikke/ drikker ikke alkohol eller nyter andre rusmidler, og lever generelt ikke over evne. Reiser er en av våre viktigste prioriteringer i det som ellers kan være en ganske strevsom hverdag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #123 Del Skrevet 29. desember 2024 Brunello skrev (6 timer siden): Hvor mange er dette for? Med dagens kronekurs er vel en tur til usa for fire oppe i 200’ alene. Absolutt ikke. Var ti dager i USA i november. Var langt unna 200.000 vi brukte. Anonymkode: 29983...28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #124 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Absolutt ikke. Var ti dager i USA i november. Var langt unna 200.000 vi brukte. Anonymkode: 29983...28e Bodde du på hotell, spiste de fleste måltider ute og var på flere attraksjoner? De jeg kjenner som har vært i usa siste året har brukt syke mengder penger. Anonymkode: 68843...64c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #125 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Bodde du på hotell, spiste de fleste måltider ute og var på flere attraksjoner? De jeg kjenner som har vært i usa siste året har brukt syke mengder penger. Anonymkode: 68843...64c Kommer vel an på hvor man reiser også? Det er forskjell på ti dager i Orlando eller NYC, og ti dager i Nebraska eller Wyoming. Anonymkode: 009b9...791 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #126 Del Skrevet 31. desember 2024 Vi brukte 200000 på ferie i år og vil bruke det samme i 2025. Minst. Har hverken hytte eller båt så prioriterer å reise på ferie. Anonymkode: aad9a...ea1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #127 Del Skrevet 31. desember 2024 princeofithilien skrev (På 29.12.2024 den 0.49): Det blir vel det samme som de siste fire-fem åra - ingenting! 😄 Jeg har mista all reiselyst etter corona-tida, er så hjemmekjær, har bare hjemlengsel når jeg ikke er hjemme, så da kan jeg like gjerne bare holde meg hjemme og spare penger. ☺️ Og spare miljøet ♥️ Anonymkode: 913b4...d95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #128 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg skal 3 turer til Thailand neste år, så regner med det blir drøyt 300.000 Anonymkode: 6854c...e04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #129 Del Skrevet 31. desember 2024 Blir vel ca en tusenlapp i drivstoff og noen hundrelapper i fiskekort. Må reise meg ferdig i Norge mens helsa tillater at jeg absolutt skal labbe til fjells. Anonymkode: da827...84a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 31. desember 2024 #130 Del Skrevet 31. desember 2024 (endret) Jeg har god råd, men det blir nok ikke brukt mange penger på ferie i 2025. Planlegger ikke noe særlig annet enn å kjøre campingvogna litt rundt i Norge og fricampe. Har gratis lading på bilen så kr. 0,- i drivstoff. Blir nok noen turer på hytta også, og så blir det en fottur over Jotunheimen med overnatting på DNT-hytter. Endret 31. desember 2024 av -jk- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #131 Del Skrevet 31. desember 2024 Skal til Tyskland i en ukes tid, en tur til Tivoli og en langhelg i Kristiansand. Blir nok 100.000 alt i alt. Transport, hus, hotell, fornøyelsesparker, mat ++ Anonymkode: 04e61...8c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #132 Del Skrevet 31. desember 2024 Minst mulig, pga miljø prøver vi å ikke fly så mye, så får vi se hvordan vi gjør det Anonymkode: f4b9a...875 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 00:01 #133 Del Skrevet onsdag kl 00:01 AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 23.17): En helt vanlig lønn, egentlig. Jeg mener det handler mye om prioriteringer. Hva man ønsker mest. Vi er en veldig reiseglad familie og prioriterer opplevelser fremfor materielle ting. Anonymkode: 99594...dfb Nei det er over snittet og ikke en helt vanlig lønn Anonymkode: f4b9a...875 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bwonsamdi Skrevet onsdag kl 00:06 #134 Del Skrevet onsdag kl 00:06 Vi har en nå snart 7 måneder gammel baby, så reising er per dags dato ikke noe vi prioriterer. Blir når han blir eldre, så han får minner fra det, men akkurat nå fokuserer vi på sparing i fond, aksjer og følger med på krypto. Blir vel noen turer på bondegård. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 00:11 #135 Del Skrevet onsdag kl 00:11 Ingenting. Skal på hyttene, det holder. Anonymkode: ff86f...2bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 00:16 #136 Del Skrevet onsdag kl 00:16 Har verken hytte eller båt. Hater å reise 😂 men var en tur i London i fjor. Kom på 20.000. Også malte vi huset. Ingen tid til ferie da nei. I år blir det årskort i badepark og hjemmesommer. Liker det best sånn 😊 skulle ønske jeg likte å reise da. Men, har små barn så det virker mer stress enn gøy 😜 Anonymkode: a125d...ec1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet onsdag kl 00:25 #137 Del Skrevet onsdag kl 00:25 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei det er over snittet og ikke en helt vanlig lønn Anonymkode: f4b9a...875 Det er litt over snittet, men ikke mye. Gjennomsnittslønnen i 2023 var 676 000 kr for 1 person, dvs 1 352 000 for 2 personer. Gjennomsnittet har nok gått noe opp for 2024, som jeg tok utgangspunktet i. Den vil trolig bikke 700 000 for 2024. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 00:36 #138 Del Skrevet onsdag kl 00:36 Fruen og jeg reiste relativt mye tidligere og samlet mye EuroBonus-poeng på alt mulig. Men nå i det siste har vi trappet ned noe veldig for å fokusere på sparing og prosjekter. Gjort en total omvending av livsstilen på alle områder egentlig. Derfor ble det ingen feriereiser i 2024. Planen var egentlig å droppe ferietur for 2025 også, men i et kompromiss blir det en tur til Spania i høst og reisepause for 2026 og 2027. Vi har gått fra Diamant-status og reiser i First- og Business class med Lufthansa, Swiss, Thai osv, til bortimot ingen reiser. Men det er ikke synd på oss, bare en omprioritering. Alle EuroBonus-kredittkort er sagt opp og på grunn av økt fokus på personvern er også bruken av fordelsprogrammer som Trumf strupet inn. Ved netthandel er vi litt mer liberale på det, siden Trumf og lignede gjør liten forskjell til og fra. Anonymkode: 8f762...293 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet onsdag kl 00:41 #139 Del Skrevet onsdag kl 00:41 I utgangspunktet 0 😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 01:48 #140 Del Skrevet onsdag kl 01:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingenting. Skal på hyttene, det holder. Anonymkode: ff86f...2bf Har dere flere hytter innen gangavstand, eller hvordan får dere det til gratis? Anonymkode: 63bd8...29c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå