Gå til innhold

Kommer du tomhendt når du er invitert til juleselskap?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når du er invitert på julemiddag, kommer du da helt tomhendt eller tenker du det er høflig å gi en blomst, flaske vin? Hva er normalt? 

Snakker selvsagt ikke om folk som ikke har mulighet

Anonymkode: 5834e...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på. Jeg kommer tomhendt til mine foreldre, men spør om jeg skal ta med noe til bordet.

venner får vin og svigers får blomst. 

Anonymkode: b65eb...e72

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga en blomsterbukett i dag. Ga blomst + vin i et annet selskap. 

Anonymkode: 9486d...de2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer alltid tomhendt til mine foreldre, de har mer enn nok penger, så jeg bruker ikke av det lille jeg har når jeg skal dit. Men til bestis har jeg gjerne med noe, som dessert eller noe sånt, kan også finne på å kjøpe en pakke mel eller noe som vi ofte bruker når vi er sammen.

Anonymkode: 3bceb...a90

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer litt an på situasjonen. Er det venner, har jeg gjerne med noe. Er det familie, så har jeg ikke med noe, men inviterer gjerne tilbake

Anonymkode: a2d1a...4cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Når du er invitert på julemiddag, kommer du da helt tomhendt eller tenker du det er høflig å gi en blomst, flaske vin? Hva er normalt? 

Snakker selvsagt ikke om folk som ikke har mulighet

Ja, kommer ikke tomhendt selv ikke til familie 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kommer alltid tomhendt til mine foreldre, de har mer enn nok penger, så jeg bruker ikke av det lille jeg har når jeg skal dit. Men til bestis har jeg gjerne med noe, som dessert eller noe sånt, kan også finne på å kjøpe en pakke mel eller noe som vi ofte bruker når vi er sammen.

Men om foreldrene dine kommer på middag til deg, kommer de tomhendt?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Inviterer aldri til middag fordi jeg ikke har helse til å stelle i stand middagsbesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne med noe alkoholfritt, siden det har en tendens til å bli glemt fra gang til gang at jeg ikke drikker alkohol. Og fordi folk har en tendens til å bli pinlig berørt hvis de må servere bare vann, selv om det hadde vært helt greit for meg.

Anonymkode: ab344...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med foreldre og søsken gir vi ikke noe. Og vertskapet står for alt. Besøk er jo hyppig, og går begge veier. 

Til andre tar vi alltid med noe. Passer på å plukke med litt gode varer fra reiser før jul, så har et lite lager å ta av avhengig av hva som passer vertskapet. 

Anonymkode: 5cdc9...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Julemiddag er jeg aldri invitert til,da jeg er vert. Så gjestene har med julegaver til julemiddag.

Anonymkode: 70771...c07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kryneren skrev (9 timer siden):

Har gjerne med noe.  Noe til kaffen er en koselig variant av blomster

Nei, det er ikke vel gjennomtenkt. Hvem i all verden inviterer gjester uten å ha kjøpt inn eller bakt rikelig til kaffen? Har stått der flere ganger med f eks kaker, konfekt, sjokolade og annet jeg har brukt litt ekstra penger på, men så måttet sette fram «noe til kaffen» fra et par gjester, slik at det føles som å ha kastet bort penger på ting som ikke blir spist. Og for meg som bor alene og passet vekta er det ikke noe pluss med masse rester av sånt heller. 

«Noe til kaffen» er som å ha med saus og poteter eller ellers «noe til middagen». Slutt med det! Med mindre verten ber deg. Ta med f eks vin som åpenbart ikke er ment til anledningen, eller en bukett. Har også opplevd gjester som blir småsnurt fordi jeg ikke åpner vinen de har med, når jeg allerede er i gang med å lufte dyr vin innkjøpt spesielt for å passe til maten….

Anonymkode: a310d...e56

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Kryneren skrev (9 timer siden):

Har gjerne med noe.  Noe til kaffen er en koselig variant av blomster

Nei, og nei. 

Som vert har man jo forberedt det som skal serveres. Gaven skal være noe til vertskapet, for bruk senere. Ingen liker at gjester kommer med ting som må settes frem, med mindre det er avtalt. 

Blomster er noe herk å få. Man må pakke ut, finne vase. Og man har jo alt kjøpt inn det man ønsker, i den stilen man liker, og nå føler man plutselig at man må finne et fint sted til disse. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var en tilsvarende tråd her for ikke lenge siden, og den har fått meg til å tenke litt. Jeg har alltid tatt med noe, type blomster, vin, snacks eller noe tilsvarende. Som gjest føler jeg liksom ikke for å komme tomhendt.

Men hva om flere vertskap tenker som meg? For som vert vil jeg faktisk ikke ha noe. Ikke noe til bordet, ikke blomster (og iallfall ikke duftlys som noen tenker er en knakende fin gave), ikke konfekt - ingenting. Hjelper jo ikke å si fra heller, for folk tar med noe likevel.

Anonymkode: 83fa0...346

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var en tilsvarende tråd her for ikke lenge siden, og den har fått meg til å tenke litt. Jeg har alltid tatt med noe, type blomster, vin, snacks eller noe tilsvarende. Som gjest føler jeg liksom ikke for å komme tomhendt.

Men hva om flere vertskap tenker som meg? For som vert vil jeg faktisk ikke ha noe. Ikke noe til bordet, ikke blomster (og iallfall ikke duftlys som noen tenker er en knakende fin gave), ikke konfekt - ingenting. Hjelper jo ikke å si fra heller, for folk tar med noe likevel.

Anonymkode: 83fa0...346

Jeg er mot å gi, og å få, mye av dette. Men gir alltid noe når jeg er på besøk. Prinsippet er at det skal være til vertskapet. Ikke til selskapet. Og i alle fall ikke blomster som veldig mange vertskap hater å få. 

Handler litt på reise basert på hva jeg vet venner og familie liker. Jeg vet jo hvem som ofte har Skandinavisk duftlys i stua, eller aesop såpe på badet. Jeg vet hvem som gjerne setter frem eksklusiv sjokolade. Jeg vet hvem som setter pris på en bedre flaske vin. Eller hvem som bruker gode olivenoljer, og fingersalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke meg du svarer. Men svigers kommer ofte med noe bakst eller blomster når de kommer hitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...