Gå til innhold

Hvorfor har flybussen så få avganger i Bergen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bybanen går ikke overalt og bruker lang tid, mens Flybussen kjører andre bydeler og er mer behagelig da man sitter på et skikkelig sete.

Da jeg skulle reise til Flesland lille julaften gikk Flybussen to ganger i timen, og når jeg returnerer i morgen kveld er det en 1 time og 45 minuter mellom avgangene, og det er jo helt på trynet!

Det er jo masse mennesker som kommer tilbake fra ferie, og taxi og Uber næringen tener jo godt på dette.

Anonymkode: 04357...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi de skal presse flest mulig inn på spybanen for å få best mulig statistikk 🙄

Anonymkode: ba3d1...52e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heeelt normalt med få avganger i juleferien, dessverre!

Anonymkode: 63e98...ce9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle hvor du oppholder deg.. Politikerne ønsker at du sykler til bybanen.

Bergen har satt et mål om å være fossilfri innen 2030🙈

Anonymkode: 1a7c5...00b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Spiller ingen rolle hvor du oppholder deg.. Politikerne ønsker at du sykler til bybanen.

Bergen har satt et mål om å være fossilfri innen 2030🙈

Anonymkode: 1a7c5...00b

Mens politikerne selv kjører bil til rådhuset...

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Bybanen går ikke overalt og bruker lang tid, mens Flybussen kjører andre bydeler og er mer behagelig da man sitter på et skikkelig sete.

Da jeg skulle reise til Flesland lille julaften gikk Flybussen to ganger i timen, og når jeg returnerer i morgen kveld er det en 1 time og 45 minuter mellom avgangene, og det er jo helt på trynet!

Det er jo masse mennesker som kommer tilbake fra ferie, og taxi og Uber næringen tener jo godt på dette.

Flybussen er finansiert av flyselskapene, så det handler om kost/nytte.

Når bybanen er såpass mye billigere, og har kapasiteten, så er det vanskelig for dem å forsvare dekningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (På 29.12.2024 den 15.18):

Flybussen er finansiert av flyselskapene, så det handler om kost/nytte.

flybussene er ikke finansiert av flyselskapene, men av busselskapet som har løyve på den aktuelle plassen.
I Bergen er det Tide som er operatør av flybussen, og dem får ikke noe støtte fra verken flyselskapene eller avinor eller offentlige midler, men er 100% avhengig av billettene dem selger. (dem betaler gjerne avinor for å få lov til å bruke holdeplassene til avinor)
Noen plasser er det flere selskaper som konkurrerer (for eks oslo)

Det er lenge siden flyselskapene brukte penger på flybussen
Sist var widerøe med reklame

Men er nok kost/nytte.
Og at det er mangel på sjåfører.
Har dem ikke sjåfører kan dem heller ikke kjører.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slarti skrev (12 minutter siden):

flybussene er ikke finansiert av flyselskapene, men av busselskapet som har løyve på den aktuelle plassen.
I Bergen er det Tide som er operatør av flybussen, og dem får ikke noe støtte fra verken flyselskapene eller avinor eller offentlige midler, men er 100% avhengig av billettene dem selger. (dem betaler gjerne avinor for å få lov til å bruke holdeplassene til avinor)

Men er nok kost/nytte.

Heter «har de», ikke «har dem». 

Anonymkode: 53bd3...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slarti skrev (12 minutter siden):

Men er nok kost/nytte.

Er nesten rart det går busser i byn i det hele tatt, - jeg har enorm respekt for bussjåføren som arbeidstager! De er tøffeste folka i byn! 

Anonymkode: 370d4...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff er det noe sted i Bergen man kan bo uten bil, med et greit busstilbud?😬Somlebanen blir for klaustrofobisk for meg, men samtidig så er ikke busstilbudet helt på topp en del steder. Fant en flott leilighet å leie, men med 4 busser i døgnet(!), med mindre jeg kunne gå ca 23 min til/fra bane, så trekte jeg meg kjapt. Skjønner at det blir vanskelig å leie ut slike boliger uten parkering🫤Og med 4 bussavganger i døgnet.

Anonymkode: 1b0ad...8d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uff er det noe sted i Bergen man kan bo uten bil, med et greit busstilbud?😬Somlebanen blir for klaustrofobisk for meg, men samtidig så er ikke busstilbudet helt på topp en del steder. Fant en flott leilighet å leie, men med 4 busser i døgnet(!), med mindre jeg kunne gå ca 23 min til/fra bane, så trekte jeg meg kjapt. Skjønner at det blir vanskelig å leie ut slike boliger uten parkering🫤Og med 4 bussavganger i døgnet.

Ja, f.eks Fyllingsdalen men da der hvor bybanen ikke går, sånn som Bønes, Åsane langs hovedlinjene, Birkelandstoppen og der omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja, f.eks Fyllingsdalen men da der hvor bybanen ikke går, sånn som Bønes, Åsane langs hovedlinjene, Birkelandstoppen og der omkring.

Takk! må vurdere Åsane og Bønes. Flyttet nylig til Bergen pga jobb, og er ikke særlig godt kjent med bydelene. Har korttidsleie ut februar. Ikke interessert å å kjøre bil, da jeg må kjøre i rushtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...