Gå til innhold

Elbil: Trenger jeg ladeboks?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg bruker til og med skjøteledning av og til 😳 det vil helst gå bra..
Bilene kommer jo med en sånn stikkontakt lader, så det er nok lov.
At det ikke er anbefalt er ikke det samme som at det er forbudt.
Anonymkode: 14f00...c03

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvilke negative konsekvenser kan det føre til?
Anonymkode: 7cdb7...e85

 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan reduserer ladeboks faren for brann?

Anonymkode: 7cdb7...e85

Det stemmer, elektriske biler leveres med en ledning som settes i en stikk kontakt. Denne er lov å benytte ved tilfeldig bruk.

Fra juli 2022 krav om ladeboks med type 2-kontakt ved nyinstallasjon. Har en installert en kontakt godkjent for elbillading før denne tiden kan den fortsatt benyttes. 

Men, der en lader regelmessig er påkrevet med en fastmontert ladeboks.

Hovedproblemet med å lade på en tilfeldig kontakt er at en ikke nødvendigvis kjenner til hvordan det elektriske anlegget er lagt opp.

- Er det flere koblingspunkter før strømmen kommer til kontakten?
- Er det andre laster på kursen?
- Hvilken dimensjon kabel er benyttet? 
- Er det beskyttelse mot jordfeil?

Er kursen fremført som en hel kabel, selve stikk er helt og fint, og en følger med på eventuell varmgang i stikk kontakt vil det trolig gå helt fint.

Den trolige årsak til at reglene er satt så strengt er at "folk flest" sjekker ikke dette. Eldre anlegg kan være beskyttet med skru sikringer (UZ) og uten vern mot jordfeil. Dette er anlegg som fortsatt er godkjent etter gamle regler, men som ikke nødvendigvis er egnet til å fast lade en elbil.

Konsekvensen av å bryte regelverket er:

- Det kan oppstå varmgang i anlegget. Oppdages det skjer det ingen stor skade. Oppdages det ikke kan det oppstå skade.
- Ved kontroll fra DLE / lokalt nett selskap kan det pålegges å utbedre mangel. Bolig kontrollers ca hvert 20 år.
- Avdekkes det grove feil kan strømmen bli stengt.
- Om det oppstår skade kan forsikringsselskapet avkorte forsikringsutbetaling om årsaken er relatert til denne bruken.

https://elbil.no/lade/lade-elbilen-hjemme/lade-med-vanlig-stikkontakt/

Den som velger å bryte regelverket må selv ta en risikovurdering som dette er noe en mener er "godt nok". Det er ingen 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Denne tråden gjør at jeg kommer til å beholde min lille bensinbil i maaaaange år fremover. Elbil virker å være en teknologisk dinosaur og en tikkende brannbombe hvis man gjør noe feil.

Anonymkode: de0a0...654

Retningslinjene for å lade en elbil er strenge pga. svært varierende kvalitet på den elektriske installasjonen i boliger.

Brann i selve bilene er det bilen sine interne systemer som må forhindre.

En viktig forskjell mellom biler og elektriske installasjonen i boliger:

- Alle biler må fra de er 4 år igjennom en PKK / EU kontroll hvert 2. år. 
- Elektrisk installasjon i boliger blir kontrollert hvert 20 år.

Å lade en elbil via stikk kontakt kan sammenlignes med å benytte husholdningsapparater når en ikke er hjemme eller sover.

Ingen av delene er anbefalt, og begge kan teoretisk få uheldige konsekvenser.

Det er nok mange flere personer som har blitt skadet eller omkommet pga. en glemt Pizza enn ved lading av elbil på stikkontakt.

Det er ikke så mange som unngår kjøpe stekeovn eller Pizza av den grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Helt enig! Bensinbilen skal bli fikset til den falle sammen av rust, og dit er det enda noen år takk og pris! Stikkordet er vedlikehold jevnlig.

Anonymkode: e4c57...b1a

Regelmessig vedlikehold er et god stikkord. 

Det er svært varierende når den elektriske installasjonen i boliger har blitt vedlikeholdt. Dermed er retningslinjene for å lade en elbil blitt satt med utgangspunktet i de minst velholdte anleggene.

De som har et godt vedlikehold anlegg kan da mene det er unødvendig strengt.

PKK / EU kontroll for personbil er hvert 2 år. For drosjer, busser og lastebiler er det hvert år pga. mer forventet bruk.
Hvor mye en faktisk kjører har ingen betydning. Noen kan mene det er unødvendig strengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke negative konsekvenser kan det føre til?

Anonymkode: 7cdb7...e85

Jordfeilbryter type B reagerer både på vekselstrøm, pulserende og glatte likestrømmer. Type A (som er mest vanlig) reagerer på vekselstrøm og pulserende likestrøm. Når du lader batteriet i elbilen kan bilen tilføre glatt likestrøm inn i anlegget ditt, denne kan medføre at en jordfeilbryter type A går i metning og dermed ikke detekterer jordfeil i huset ditt. Så i ytterste konsekvens kan du for eksempel få støt av å ta i en utsatt ledende del (metallisk del som komfyr eller vask) samtidig som du lader bilen. 

Anonymkode: 00220...4eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, du trenger ikke det. 
Det eneste er at du trenger å være plugget i mer. 
Har ladet mye på vanlig stikkontakt, tok lang tid før vi monterte elbil lader. 

Særlig om bilen din har litt stort batteri, er det uproblematisk. 
Du trenger ikke være fulladet.

Si du kommer hjem, plugger i. Kanskje du bare er halv tom, og lader opp til 70, så har du mye å gå på. Er jo bare å være konstant plugget i når du er hjemme. 
Du kan riktignok ikke å drive å bare lade de billigste timene på natten, men det gjør ikke så stor forskjell.

Hadde også to elbiler en periode, ene gikk på elbil laderen, og andre på vanlig vegg.

Det går fint, det er ikke snakk om å være plugget inn 40 timer i strekk. Det går fint med mindre batteri også, men da kan du regne med å bli stuck. Om du kommer hjem tom, og ikke kan kjøre særlig langt før dei har gått lang tid. 

For oss er det stort sett 0 problem å lade på 10 amper. Var en periode jeg måte ut å kjøre litt langt på ettermiddagen, og trengte å fylle opp raskere:

Anonymkode: 14f00...c03

Du tar ikke høyde for tilstanden på ditt elektriske anlegg her. Jeg har sett eksempler på varmgang og branntilløp etter lading i stikkontakt. Varmgangen skjedde ikke i stikkontakten, men hus bygget på 90-tallet har gjerne lampepunktene som koblingspunkt, det vil si at alle stikkontakter er trekt via lampepunktet. Når man da har hatt en lampe med gjerne 50-60w pære i som har stått å gjort ledningene varme og kalde gjennom mange år, så skal det ikke høye belastningen til fra ladingen før isolasjonen blir sprø og det går varmgang i installasjonen. 

Anonymkode: 00220...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jordfeilbryter type B reagerer både på vekselstrøm, pulserende og glatte likestrømmer. Type A (som er mest vanlig) reagerer på vekselstrøm og pulserende likestrøm. Når du lader batteriet i elbilen kan bilen tilføre glatt likestrøm inn i anlegget ditt, denne kan medføre at en jordfeilbryter type A går i metning og dermed ikke detekterer jordfeil i huset ditt. Så i ytterste konsekvens kan du for eksempel få støt av å ta i en utsatt ledende del (metallisk del som komfyr eller vask) samtidig som du lader bilen. 

Anonymkode: 00220...4eb

Slik jeg tenker virker dette fokus på jordfeilbryter type B litt mot sin hensikt ved at den tar bort fokus på den generelle tilstanden på det elektriske anlegget.

At bilen skal tilføre glatt likestrøm inn i anlegget er trolig mindre sannsynlig enn at det finnes mange dårlige elektriske anlegg rundt om kring. Illustrert med eksempel om lampepunkt i innlegg over.

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TBL12 skrev (7 minutter siden):

Slik jeg tenker virker dette fokus på jordfeilbryter type B litt mot sin hensikt ved at den tar bort fokus på den generelle tilstanden på det elektriske anlegget.

At bilen skal tilføre glatt likestrøm inn i anlegget er trolig mindre sannsynlig enn at det finnes mange dårlige elektriske anlegg rundt om kring. Illustrert med eksempel om lampepunkt i innlegg over.

Enig :) 

Anonymkode: 00220...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brann i elbil på lading på nyttårsaften har ført til at en hel boligblokk er ubeboelig og fortsatt ikke mulig å flytte tilbake til. Alle biler i parkeringskjelleren er totalskadd. Det minste man bør gjøre er å ha alt elektrisk i tipp-topp stand men selv da må man være klar over at lading av elbil har større risiko enn mange andre elektriske apparater vi omgir oss med.

https://www.nrk.no/trondelag/evakuerer-bustadblokk-etter-brann-i-elbil-i-parkeringskjellar-i-orkanger-1.17188355

Anonymkode: de0a0...654

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bør regne inn kostnad med montering av en god lader, med ny kurs når de kjøper sin første elbil. Det er absolutt en nødvendighet.

Anonymkode: aabc2...cbb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Brann i elbil på lading på nyttårsaften har ført til at en hel boligblokk er ubeboelig og fortsatt ikke mulig å flytte tilbake til. Alle biler i parkeringskjelleren er totalskadd. Det minste man bør gjøre er å ha alt elektrisk i tipp-topp stand men selv da må man være klar over at lading av elbil har større risiko enn mange andre elektriske apparater vi omgir oss med.

https://www.nrk.no/trondelag/evakuerer-bustadblokk-etter-brann-i-elbil-i-parkeringskjellar-i-orkanger-1.17188355

Anonymkode: de0a0...654

Om denne brannen oppstod pga lading via ikke godkjent stikk kontakt kan det tenkes forsikringsselskap vil gi avkortning.

Oppstod feilen i selve bilen er det trolig en produksjonsfeil.

Men, det brenner trolig i flere vaskemaskiner, tørketromler og stekeovner.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (12 timer siden):

Om denne brannen oppstod pga lading via ikke godkjent stikk kontakt kan det tenkes forsikringsselskap vil gi avkortning.

Oppstod feilen i selve bilen er det trolig en produksjonsfeil.

Men, det brenner trolig i flere vaskemaskiner, tørketromler og stekeovner.

Det blir uansett en dyr forsikringssak, med alle bilene i garasjeanlegget kondemnert, og istandsetting av blokka, kanskje er strukturen ødelagt i tillegg til at leilighetene er ubeboelige.

Konsekvensen ved en elbilbrann synes å være enorme, og kan nok ikke sammenlignes med en vaskemaskinbrann selv om det er flere vaskemaskiner som brenner.

Anonymkode: de0a0...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...