Gå til innhold

Elbil: Trenger jeg ladeboks?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det som er vanlig i eldre installasjoner. 10A kurs med Schuko .

 

Ja, Men, om man har 3x16A,  vil man få bedre lading med en ladeboks? Er det tråden handler om.

Anonymkode: 7cdb7...e85

Medfølgende ladekabel er gjerne maks 10A, som blir 2,3 kW. Å kjøpe en ladekabel med CEE kontakt som kan lade med 16A er mulig, men prisen er gjerne på høyde med en ladeboks.

3x16 IT blir 6,3 kW, men svært få biler kan utnytte trefase på IT strømnett.

Det er mulig med trafo fra IT til TN.

3x16 TN blir 11 kW, stadig flere biler støtter trefase TN.

 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det som er vanlig i eldre installasjoner. 10A kurs med Schuko .

 

Ja, Men, om man har 3x16A,  vil man få bedre lading med en ladeboks? Er det tråden handler om.

Anonymkode: 7cdb7...e85

Men hadde ikke du CEE kontakt i garasjen da? Om den har trefas med tilstrekkelig sikring og overspenningsvern og du har et hus med TN-nett er det jo bare å bytte til en ladeboks. Skjønner ikke helt hva denne tråden handler om lenger. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (8 timer siden):

Skjønner ikke helt hva denne tråden handler om lenger. 

Ikke noe nytt. Det handler fortsatt om det har noen hensikt å installere ladeboks.

Ut fra alt som har kommet frem er min konklusjon nei. Folk er forledet til å tro at dette er noe man trenger, mens det i realiteten ikke er noe å vinne på det.
Bortsett fra strømstyring, som man kan oppnå med en smartplugg til kr 90.

Anonymkode: 7cdb7...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ikke noe nytt. Det handler fortsatt om det har noen hensikt å installere ladeboks.

Ut fra alt som har kommet frem er min konklusjon nei. Folk er forledet til å tro at dette er noe man trenger, mens det i realiteten ikke er noe å vinne på det.
Bortsett fra strømstyring, som man kan oppnå med en smartplugg til kr 90.

Anonymkode: 7cdb7...e85

Hvorfor en 4siders lang tråd når du allerede hadde bestemt deg i utgangspunktet? 

Anonymkode: 2b8b4...0e4

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ikke noe nytt. Det handler fortsatt om det har noen hensikt å installere ladeboks.

Ut fra alt som har kommet frem er min konklusjon nei. Folk er forledet til å tro at dette er noe man trenger, mens det i realiteten ikke er noe å vinne på det.
Bortsett fra strømstyring, som man kan oppnå med en smartplugg til kr 90.

Anonymkode: 7cdb7...e85

Teknisk sett er en uavbrutt kabel med CEE kontakt, sikret med jordfeilautomat en forholdsvis trygg installasjon.

Men, den er ikke godkjent etter gjeldende regelverk. Om noe oppstår kan forsikringsselskapet avkorte erstatning.

Det vanlige Smart plugg er gjerne ikke dimensjonert for denne typen bruk. Utvalget med schuko er stort, men blir gjerne det svakeste leddet i installasjonen. Å koble ladekabel direkte til CEE kontakt er tryggere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er forskjellen på å lade med nødlader eller ladeboks sånn ca. 40 timer. 

Nei, det skjer ikke ofte at jeg kjører bilen helt ned før jeg skal lade, men det er veldig deilig at jeg neste dag kan kjøre akkurat som jeg vil uten å tenke på å lade. Det hender jeg har to langturer på rad. 

Anonymkode: f6d7f...6f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke noe nytt. Det handler fortsatt om det har noen hensikt å installere ladeboks.

Ut fra alt som har kommet frem er min konklusjon nei. Folk er forledet til å tro at dette er noe man trenger, mens det i realiteten ikke er noe å vinne på det.
Bortsett fra strømstyring, som man kan oppnå med en smartplugg til kr 90.

Anonymkode: 7cdb7...e85

Din konklusjon er "nei", men har du tenkt på følgende punkter: 

 

- Har du IT eller TN nett i huset? Lading på trefase IT kan medføre problemer da moderne biler ikke er laget for særtilfellet Norge (og Albania). https://www.naf.no/elbil/lading/kan-du-lade-med-trefase-pa-230-v-it-nett

- Montørhåndboka (nå har jeg vel og merke den for 2018 og ikke 2022, men antar at det er noenlunde samme krav som gjelder fortsatt) sier at "alle ladestasjoner eller stikkontaktuttak beregnet for lading av el-bil skal forsynes fra egen kurs med eget overstrømsvern (dvs ingenting annet tilkoblet denne kursen) og eget jordfeilvern med ultøsestrøm ikke over 30mA" Alle ladeuttak skal ha individuell beskyttelse (altså ikke dele jordfeilbryter med resten av husets installasjon) med strømstyrt jordfeilvern type B (eventuelt type A eller F sammen med et utstyr for detektering og utkobling av DC-feilstrømmer).  Husk også at type B jordfeilvern ikke har noe med om sikringen har B-karakteristikk, men et type B jordfeilvern skal reagere både på vekselstrøm, pulserende og glatte likestrømmer (som bilen din kan mate tilbake i nettet og "mette" jordfeilbryteren din slik at den ikke detekterer jordfeil i installasjonen din lengre). 

Anonymkode: 00220...4eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke noe nytt. Det handler fortsatt om det har noen hensikt å installere ladeboks.

Ut fra alt som har kommet frem er min konklusjon nei. Folk er forledet til å tro at dette er noe man trenger, mens det i realiteten ikke er noe å vinne på det.
Bortsett fra strømstyring, som man kan oppnå med en smartplugg til kr 90.

Anonymkode: 7cdb7...e85

Her tar du feil! Fra 2022 tillates det ikke å bruke et vanlig stikk for å lade elbil. Det kommer frem flere ganger i tråden, for skulle det begynne å brenne, noe som er overhengende stor fare for, blir det avkorting på forsikringen. Men ditt valg.

Anonymkode: e4c57...b1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Her tar du feil! Fra 2022 tillates det ikke å bruke et vanlig stikk for å lade elbil. Det kommer frem flere ganger i tråden, for skulle det begynne å brenne, noe som er overhengende stor fare for, blir det avkorting på forsikringen. Men ditt valg.

Anonymkode: e4c57...b1a

Meennee assa, jeg sparer 20 000 assa

Anonymkode: 2de42...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke noe nytt. Det handler fortsatt om det har noen hensikt å installere ladeboks.

Ut fra alt som har kommet frem er min konklusjon nei. Folk er forledet til å tro at dette er noe man trenger, mens det i realiteten ikke er noe å vinne på det.
Bortsett fra strømstyring, som man kan oppnå med en smartplugg til kr 90.

Anonymkode: 7cdb7...e85

Men du får da ikke en smartplugg med CEE industriell kontakt? Ikke som jeg har funnet ihvertfall. Du finner de til schuko, men de er ikke anbefalt til elbillading. De er ikke engang anbefalt til varmtvannsbereder. Til og med de skal ha egen kurs og fast installasjon for tiden. 
At du synes reglene er dumme er på en måte greit nok, men det betyr ikke at du nødvendigvis har rett. 
Myndighetene innfører mange regler for å øke sikkerheten til folk, som komfyrvakt, ladeboks, røykvarslere med nettstrøm, sprinkleranlegg i nye blokker osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du trenger ikke det. 
Det eneste er at du trenger å være plugget i mer. 
Har ladet mye på vanlig stikkontakt, tok lang tid før vi monterte elbil lader. 

Særlig om bilen din har litt stort batteri, er det uproblematisk. 
Du trenger ikke være fulladet.

Si du kommer hjem, plugger i. Kanskje du bare er halv tom, og lader opp til 70, så har du mye å gå på. Er jo bare å være konstant plugget i når du er hjemme. 
Du kan riktignok ikke å drive å bare lade de billigste timene på natten, men det gjør ikke så stor forskjell.

Hadde også to elbiler en periode, ene gikk på elbil laderen, og andre på vanlig vegg.

Det går fint, det er ikke snakk om å være plugget inn 40 timer i strekk. Det går fint med mindre batteri også, men da kan du regne med å bli stuck. Om du kommer hjem tom, og ikke kan kjøre særlig langt før dei har gått lang tid. 

For oss er det stort sett 0 problem å lade på 10 amper. Var en periode jeg måte ut å kjøre litt langt på ettermiddagen, og trengte å fylle opp raskere:

Anonymkode: 14f00...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker til og med skjøteledning av og til 😳 det vil helst gå bra..

Vilene kommer jo med en sånn stikkontakt lader, så det er nok lov. At det ikke er anbefalt er ikke det samme som at det er forbudt.

Anonymkode: 14f00...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg bruker til og med skjøteledning av og til 😳 det vil helst gå bra..

Vilene kommer jo med en sånn stikkontakt lader, så det er nok lov. At det ikke er anbefalt er ikke det samme som at det er forbudt.

Anonymkode: 14f00...c03

https://elbil.no/lade/lade-elbilen-hjemme/lade-med-vanlig-stikkontakt/
 

Problemet er at de færreste har jordfeilbryter type B på det stikket de bruker i garasjen. Og kursen brukes også av utebelysning og kan ha flere stikkontakter i garasjen. Og da er det ikke lov lenger. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (42 minutter siden):

Problemet er at de færreste har jordfeilbryter type B på det stikket de bruker i garasjen.

Hvilke negative konsekvenser kan det føre til?

Anonymkode: 7cdb7...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, du trenger ikke det. 
Det eneste er at du trenger å være plugget i mer. 
Har ladet mye på vanlig stikkontakt, tok lang tid før vi monterte elbil lader. 

Særlig om bilen din har litt stort batteri, er det uproblematisk. 
Du trenger ikke være fulladet.

Si du kommer hjem, plugger i. Kanskje du bare er halv tom, og lader opp til 70, så har du mye å gå på. Er jo bare å være konstant plugget i når du er hjemme. 
Du kan riktignok ikke å drive å bare lade de billigste timene på natten, men det gjør ikke så stor forskjell.

Hadde også to elbiler en periode, ene gikk på elbil laderen, og andre på vanlig vegg.

Det går fint, det er ikke snakk om å være plugget inn 40 timer i strekk. Det går fint med mindre batteri også, men da kan du regne med å bli stuck. Om du kommer hjem tom, og ikke kan kjøre særlig langt før dei har gått lang tid. 

For oss er det stort sett 0 problem å lade på 10 amper. Var en periode jeg måte ut å kjøre litt langt på ettermiddagen, og trengte å fylle opp raskere:

Anonymkode: 14f00...c03

Da var det bedre å la det bli brannfare i stedet for å få ut finger’n og få satt opp en ladeboks med egen kurs i stedet?

Anonymkode: e4c57...b1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da var det bedre å la det bli brannfare i stedet for å få ut finger’n og få satt opp en ladeboks med egen kurs i stedet?

Hvordan reduserer ladeboks faren for brann?

Anonymkode: 7cdb7...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvordan reduserer ladeboks faren for brann?

Anonymkode: 7cdb7...e85

Er det virkelig så mye korttenkthet blant elbileiere? Handler det kun om å spare penger? Og drite i sikkerheten hjemme? 

Anonymkode: e4c57...b1a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden gjør at jeg kommer til å beholde min lille bensinbil i maaaaange år fremover. Elbil virker å være en teknologisk dinosaur og en tikkende brannbombe hvis man gjør noe feil.

Anonymkode: de0a0...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne tråden gjør at jeg kommer til å beholde min lille bensinbil i maaaaange år fremover. Elbil virker å være en teknologisk dinosaur og en tikkende brannbombe hvis man gjør noe feil.

Anonymkode: de0a0...654

Helt enig! Bensinbilen skal bli fikset til den falle sammen av rust, og dit er det enda noen år takk og pris! Stikkordet er vedlikehold jevnlig.

Anonymkode: e4c57...b1a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...