AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #21 Del Skrevet 29. desember 2024 Al Bundy skrev (1 time siden): Tja, rent teknisk/fysisk må man ikke ha en ladeboks, hvis stikkontakten og fremføringen dit er sunn (ingen dårlige overganger osv osv) vil en såkalt nødlader fungere helt glimrende. Men en dedikert ladeboks vil gi en bedre opplevelse med raskere lading, billigere lading (såkalt smartlading). Nå er jo lovligheten for bruk av stikkontakt betydelig strammet inn også. Men at kun bruk av en nødlader virker, ja absolutt. I uthevet med understrek, ufarliggjør du lading med nødlader. Dette, er det jeg kverker deg på, noe som du igjen og igjen mener ikke er farlig! Er det klart for deg nå? For om det er en 10A eller 16A kurs, ser el kontrollører stadig vekk skjødesløs bruk av vanlige stikk til bruk for lading av elbil. Og det spiller null og nada om kabelen er hel og fin hele veien, for det er selv stikket som ikke tåler belastningen. Fortsatt, les deg opp før du skriver videre! Anonymkode: e4c57...b1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #22 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og det spiller null og nada om kabelen er hel og fin hele veien, for det er selv stikket som ikke tåler belastningen. Fortsatt, les deg opp før du skriver videre! Du bekrefter at kunnskapsløse forbrukere har blitt forledet av de som selger ladeboks. Schuko godkjent for langtidsbelastning med 10A. Anonymkode: 7cdb7...e85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #23 Del Skrevet 29. desember 2024 newman01 skrev (16 timer siden): En moderne elbil bruker rundt 40 timer på å lade bilen med nødladeren. Det er lang tid. Det er heller ikke optimalt å belaste kursen tilnærmet maks i to døgn for å lade bilen. Gjør det skikkelig. Med smartlader og en Tibber Pulse vil systemet styre ladeøkten og lade når det er billigst. Antagelig sparer du inn investeringskostnaden på noen år Du har egentlig fått det eneste riktige svaret her, Ts. Så, ja, du "må" ha ladeboks. Anonymkode: 48b26...ab2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #24 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har egentlig fått det eneste riktige svaret her, Ts. Så, ja, du "må" ha ladeboks. Anonymkode: 48b26...ab2 Ja, enig. Men siste setningen er feil - for kostnaden ved å innstallere lader sparte vi inn på fire måneder uten drivstoffkostnader, ikke over noen år. For å være ærlig merker jeg ikke spesielt mye på strømregningen at vi gikk over til å lade elbil…. Men vi merket sykt godt at vi sluttet å fylle diesel 😂🤪 Anonymkode: d2056...8c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 29. desember 2024 #25 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Du får ikke bruke nødlader i garasjen i borettslaget vårt. Anonymkode: 567f3...55a Ops..nei ser jeg glemte en ikke lov. Nei...det er ikke lov å bruke i borettslag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #26 Del Skrevet 29. desember 2024 mommyaka skrev (1 time siden): Dette. Og om du bor i borettslag etc er det er lov å bruke nødlader hele tiden.. Og det er veldig kjedelige den dagen du må lade rask og har nødlader. Kjøper du elbil bør du ha boks. Hvorfor kjøpe el bil om du skal lade i 1 dag SÅ lang tid tar det ikke for "folk flest" å lade. Man kjører stor sett ikke langtur til daglig. Vi brukte vanlig kabel de første årene med elbil, ladet bare på dagtid (for sikkerheten; sjekket potensiell varmgang etc.). Bor litt utpå landet, men var aldri noe problem med at vi ikke "rakk å lade ferdig". (Nå har vi ladeboks, men siden vi har 2 elbiler hender det vi har en "saktelading" gående også.) Anonymkode: 35b89...2c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 29. desember 2024 #27 Del Skrevet 29. desember 2024 Ts om du skal kjøpe deg elbil.. hvordan kjøper du ikke ladeboks? Hvorfor vil du bruke vanlige leding? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #28 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): kostnaden ved å innstallere lader sparte vi inn på fire måneder uten drivstoffkostnader, Er dette noe du tror? Eller kan forklare nærmere hvordan en ladeboks kan spare så mye? mommyaka skrev (8 minutter siden): Ts om du skal kjøpe deg elbil.. hvordan kjøper du ikke ladeboks? Hvorfor vil du bruke vanlige leding? Fordi jeg ikke vil bruke penger på noe jeg kanskje ikke har behov for. Min mistanke om hjernevasking av kunnskapsløse, naive, norske forbrukere har blitt styrket av det som fremkommer i tråden... Anonymkode: 7cdb7...e85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #29 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er dette noe du tror? Eller kan forklare nærmere hvordan en ladeboks kan spare så mye? Anonymkode: 7cdb7...e85 Ladeboksen kostet 16.000 å installere, og vi brukte 4-5.000 kr i mnd på drivstoff. Nå er jeg økonom, men man trenger ikke mange studiepoeng i å skjønne at det tar kortere tid enn flere år å spare inn da… Anonymkode: d2056...8c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #30 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ladeboksen kostet 16.000 å installere, og vi brukte 4-5.000 kr i mnd på drivstoff. Nå er jeg økonom, men man trenger ikke mange studiepoeng i å skjønne at det tar kortere tid enn flere år å spare inn da… Anonymkode: d2056...8c5 Samme her. Betalte 16k på å få opp ladeboksen. Vi fylte drivstoff for ca 5000 pr mnd på bilene våre. Jeg er absolutt ikke økonom, men forstår også at innsparingen ikke tar «flere år». En ting er de økonomiske aspektene ved å bytte fra bensin+diesel til EL slik vi gjorde. En annet aspekt er at vi økte komforten betraktelig ved å bytte til EL i tilsvarende prisklasse (+-). Anonymkode: ac861...d55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #31 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ladeboksen kostet 16.000 å installere, og vi brukte 4-5.000 kr i mnd på drivstoff. Så forklaringen er egentlig at dere sparte dette på å gå fra fossil til elbil? For denne tråden handler altså om ladeboks, ikke elbil vs fossil.. Anonymkode: 7cdb7...e85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #32 Del Skrevet 29. desember 2024 Har nettopp vært på helgebesøk hos noen venner med elbilen min. Den har et lite batteri med rundt 200 km rekkevidde på sommer, det tok over 14 timer å lade den fra 9 til 100% med den såkalte nødladeren. Anonymkode: 0930e...3dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 29. desember 2024 #33 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har nettopp vært på helgebesøk hos noen venner med elbilen min. Den har et lite batteri med rundt 200 km rekkevidde på sommer, det tok over 14 timer å lade den fra 9 til 100% med den såkalte nødladeren. Anonymkode: 0930e...3dd Det kan stemme godt. 14 timer x 2,3 kW (10A) = 32 kWh 14 timer x 1,8 kW (8A) = 25 kWh Medfølgende ladekabel lader gjerne på 8 eller 10A. Denne typen lading der en er på besøk er slik jeg har forstått lov. Men, ikke om det gjøres regelmessig, hjemme, på hytta eller jobb. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #34 Del Skrevet 29. desember 2024 De første 7 årene våre med elbil ladet vi med nødlader på vanlig stikkontakt. Vi installerte omsider ladeboks for et halvt års tid siden, og det er virkelig natt og dag. Hadde aldri gått tilbake til vanlig stikk, ene og alene pga hvor enormt lang tid det tar sammenlignet med ladeboks. Anonymkode: 907d3...3ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 29. desember 2024 #35 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De første 7 årene våre med elbil ladet vi med nødlader på vanlig stikkontakt. Vi installerte omsider ladeboks for et halvt års tid siden, og det er virkelig natt og dag. Hadde aldri gått tilbake til vanlig stikk, ene og alene pga hvor enormt lang tid det tar sammenlignet med ladeboks. Anonymkode: 907d3...3ee Ladet selv på stikk kontakt fra 2012 - 2017. Bilene solgt på den tid hadde gjerne mindre batteri. Selv opplevde jeg ingen feil, men ved nabo garasje rekke smelta koblingsboks. Retningslinjene er trolig endret pga flere hendelser som har eller kunne ført til brann. Å sette krav til regelmessig undersøkelser av kabel og stikk kontakt ville neppe bli fulgt, dermed ble det forbudt. ( Kontakter som er godkjent etter tidligere regelverk er fortsatt godkjent.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #36 Del Skrevet 29. desember 2024 TBL12 skrev (41 minutter siden): Denne typen lading der en er på besøk er slik jeg har forstått lov. Men, ikke om det gjøres regelmessig, hjemme, på hytta eller jobb. Jo, det er helt lovlig. Like lovlig som at man kan koble til varmeovner, varmepumper, og annet som bruker mye strøm. Men boks-produsentene har klart å få folk til å tro det motsatte. Det kommer jo tydelig frem i denne tråden. Anonymkode: 7cdb7...e85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #37 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så forklaringen er egentlig at dere sparte dette på å gå fra fossil til elbil? For denne tråden handler altså om ladeboks, ikke elbil vs fossil.. Anonymkode: 7cdb7...e85 Okei, hvis det var det dere mente så har det jo ingenting å si om man lader med nødlader eller ladeboks. Strømprisen er jo lik uansett, og forbruket likeså. Til en viss grad Med ladeboks kan man ha smartlading, og det vil du også spare inn på ved at den lader på mer optimale tider med lavere nettleie og lavere strømpris. Er vanskeligere å regne på hvor lang tid det tar å spare inn det - det er for mange faktorer der. Så selv om strømprisen er lik, vil strømkostnaden egentlig være ulik om man benytter seg av smartlading. Men på den andre siden vil nødladingen også spre all strømforbruket utover så lang tid at man vil oppnå en ganske så gjennomsnittlig strømpris allikevel. Du vil lade litt når det er dyrest, og litt når det er billigst. Hvis det er pengene det står på om å kjøpe ladeboks eller ei(men uansett ha elbil), vil jeg si at risikoen for at huset/bilen/garasjen brenner ned er større på nødlader, og å slippe den risikoen i mye større grad er jo verdt noen kroner for å si det sånn… Det er også kjipt å måtte ha bilen stående i opptil to døgn før den er full, men hvis du bare kjører en-to-tre mil om dagen og bilen står hjemme resten av tiden lar det seg GJØRE rent praktisk å lade hjemme på nødlader. Det er dumt og tungvint og dyrere, men mulig. Anonymkode: d2056...8c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 29. desember 2024 #38 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så det er ikke lov å "nødlade" (les: lade hjemme)? Slik jeg antar de fleste norske elbil-eiere gjør. Anonymkode: 7cdb7...e85 Det kommer an på om ladekontakten du bruker er installert før eller etter juli 2022 da de nye reglene trådte i kraft. Hvis du trenger å legge opp et nytt strømuttak nå i garasjen eller utenfor huset for å lade en elbil, da må det være en ladeboks/elbillader. Hvis du allerede har en vanlig stikkontakt som var godkjent til elbillading før juli 2022, kan du fortsette å bruke den dersom den tilfredsstiller kravene som følger: Du må ha egen kurs til elbilen. Altså en egen sikring i sikringskapet til bare denne strømkontakten. Maks 10 A kurs/sikring. 16 A ikke tillatt. Kursen må ha jordfeilbryter type B Bruk av skjøteledning er ikke tillatt Du kan allikevel lade fra en vanlig stikkontakt dersom det bare skjer en sjelden gang som en nødløsning fordi du ikke har fått anledning til å lade der du pleier, men hvis du tenker at du vanligvis skal lade bilen hjemme, da må du ha en skikkelig elbillader for å gjøre det lovlig, dersom du altså ikke allerede har en ladekontakt på 10A installert før juli 2022 som beskrevet ovenfor. Det er i hvert fall slik jeg tolker reglene 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 30. desember 2024 #39 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Okei, hvis det var det dere mente så har det jo ingenting å si om man lader med nødlader eller ladeboks. Strømprisen er jo lik uansett, og forbruket likeså. Til en viss grad Med ladeboks kan man ha smartlading, og det vil du også spare inn på ved at den lader på mer optimale tider med lavere nettleie og lavere strømpris. Er vanskeligere å regne på hvor lang tid det tar å spare inn det - det er for mange faktorer der. Så selv om strømprisen er lik, vil strømkostnaden egentlig være ulik om man benytter seg av smartlading. Men på den andre siden vil nødladingen også spre all strømforbruket utover så lang tid at man vil oppnå en ganske så gjennomsnittlig strømpris allikevel. Du vil lade litt når det er dyrest, og litt når det er billigst. Hvis det er pengene det står på om å kjøpe ladeboks eller ei(men uansett ha elbil), vil jeg si at risikoen for at huset/bilen/garasjen brenner ned er større på nødlader, og å slippe den risikoen i mye større grad er jo verdt noen kroner for å si det sånn… Det er også kjipt å måtte ha bilen stående i opptil to døgn før den er full, men hvis du bare kjører en-to-tre mil om dagen og bilen står hjemme resten av tiden lar det seg GJØRE rent praktisk å lade hjemme på nødlader. Det er dumt og tungvint og dyrere, men mulig. Anonymkode: d2056...8c5 Strømpris kan være veldig forskjellig. Dette er strømprisen jeg betalte i oktober. Minuspris på lading av elbil. Med slike forhold kan man spare inn installasjon av en smartlader på noen år. Easee+TibberPulse+Tibber. Sikrer lav ladestrøm, lading når nettleie er lavest, og sørger for å ikke overskride en effekttariff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #40 Del Skrevet 30. desember 2024 newman01 skrev (9 minutter siden): Strømpris kan være veldig forskjellig. Dette er strømprisen jeg betalte i oktober. Minuspris på lading av elbil. Med slike forhold kan man spare inn installasjon av en smartlader på noen år. Easee+TibberPulse+Tibber. Sikrer lav ladestrøm, lading når nettleie er lavest, og sørger for å ikke overskride en effekttariff Du må jo lese hele innlegget før du kommenterer…. Anonymkode: d2056...8c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå