Gå til innhold

Elbil: Trenger jeg ladeboks?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe elbil. Har CEE kontakt i garasjen. Jordfeilbryter og overspenningsvern.

Trenger jeg egentlig da en slik "boks"? Isåfall, hvorfor?

Anonymkode: 7cdb7...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En moderne elbil bruker rundt 40 timer på å lade bilen med nødladeren. Det er lang tid. Det er heller ikke optimalt å belaste kursen tilnærmet maks i to døgn for å lade bilen. 
Gjør det skikkelig. Med smartlader og en Tibber Pulse vil systemet styre ladeøkten og lade når det er billigst. Antagelig sparer du inn investeringskostnaden på noen år

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vurderer å kjøpe elbil. Har CEE kontakt i garasjen. Jordfeilbryter og overspenningsvern.

Trenger jeg egentlig da en slik "boks"? Isåfall, hvorfor?

Anonymkode: 7cdb7...e85

CEE kontakt er vesentlig bedre enn schuko. Er kabel fremført uten skjøt er det lite sannsynlig det oppstår noen feil på installasjonen.

Er kontakten satt opp for elbil kan den fortsatt benyttes.

Er kontakten satt opp for annen bruk er det gjerne benyttet jordfeilautomater eller jordfeilbryter type A. Uttak skal etter Norsk regelverk være beskyttet av jordfeilbryter type B. Forskjellen er denne beskytter mot likespenning tilbake på strømnettet.

Det er ofte innebygget en beskyttelse mot jordfeil i kontroll boksen på ladekabel og ladeboks.

Risiko for bruk av en CEE kontakt med hel kabel fremført til sikringsskapet og kabel forelagt og dimensjonert for belastning er trolig liten.

Et viktig punkt til slutt. En vil trolig  bryte vilkårene i forsikringen.

Forsikringsselskapene krever installasjon er i henhold til gjeldende regelverk som kontakten trolig ikke vil være.

Er kontakten, lagt opp til elbil etter tidligere regelverk vil den fortsatt være godkjent å benytte slik jeg har forstått. Nye regler har ikke tilbakevirkende kraft.

En sammenligning kan være hus med ujordet kontakter i tørre rom er godkjent etter tidligere regelverk. Bygger en nytt må nytt regelverk benyttes med jordet kontakter i alle rom. Det blir ikke godkjent etter tidligere regelverk, samtidig som nye regler ikke har tilbakevirkende kraft.

Endret av TBL12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men blir ikke alle elbiler også levert med kabel for schuko? Da kan jeg bruke en schuko-kontakt i garasjen. Kursen er 10A og da er schuko godkjent for langvarig bruk.

Dette anlegget er 20 år gammelt.

TBL12 skrev (14 timer siden):

Uttak skal etter Norsk regelverk være beskyttet av jordfeilbryter type B.

Er B-bryter også et krav for anlegg installert før de nye forskriftene?
Hvilket scenario ser man for seg hvor type B vil kunne forhindre skade?
 

Anonymkode: 7cdb7...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Dette har også med forsikring å gjøre om du lader med vanlig ledning og det brenner . Pluss da vil det ta 1 dag å lade. Du må ha en boks og dy må ofte gjøre om kursen i sikring skapet. 15-20.000 kommer alt på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
newman01 skrev (15 timer siden):

En moderne elbil bruker rundt 40 timer på å lade bilen med nødladeren. Det er lang tid. Det er heller ikke optimalt å belaste kursen tilnærmet maks i to døgn for å lade bilen. 
Gjør det skikkelig. Med smartlader og en Tibber Pulse vil systemet styre ladeøkten og lade når det er billigst. Antagelig sparer du inn investeringskostnaden på noen år

Viser hvordan naive kunder blir lurt av de som tjener på hardware og "smarttjenester".
Elbil bruker ca 2KWh/mil. 40 timers lading på 10A enfas gir 92kwh.
De færreste kjører 46 mil om dagen.

Anonymkode: 7cdb7...e85

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (3 minutter siden):

Ja. Dette har også med forsikring å gjøre om du lader med vanlig ledning og det brenner . Pluss da vil det ta 1 dag å lade. Du må ha en boks og dy må ofte gjøre om kursen i sikring skapet. 15-20.000 kommer alt på

Forsikringer er i orden så lenge man følger forskriftene.
Og det tar altså ikke en dag å lade for de med normal kjøring.

Anonymkode: 7cdb7...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, rent teknisk/fysisk må man ikke ha en ladeboks, hvis stikkontakten og fremføringen dit er sunn (ingen dårlige overganger osv osv) vil en såkalt nødlader fungere helt glimrende. Men en dedikert ladeboks vil gi en bedre opplevelse med raskere lading, billigere lading (såkalt smartlading). Nå er jo lovligheten for bruk av stikkontakt betydelig strammet inn også. Men at kun bruk av en nødlader virker, ja absolutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Al Bundy skrev (Akkurat nå):

Tja, rent teknisk/fysisk må man ikke ha en ladeboks, hvis stikkontakten og fremføringen dit er sunn (ingen dårlige overganger osv osv) vil en såkalt nødlader fungere helt glimrende. Men en dedikert ladeboks vil gi en bedre opplevelse med raskere lading, billigere lading (såkalt smartlading). Nå er jo lovligheten for bruk av stikkontakt betydelig strammet inn også. Men at kun bruk av en nødlader virker, ja absolutt.

Nødlader skal ikke brukes som en ”varig” løsning til å lade elbil! Den er som det ligger i ordet, kun til nød. Les deg opp!

Anonymkode: e4c57...b1a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nødlader skal ikke brukes som en ”varig” løsning til å lade elbil! Den er som det ligger i ordet, kun til nød. Les deg opp!

Anonymkode: e4c57...b1a

Dette. Og om du bor i borettslag etc er det er lov å bruke nødlader hele tiden..

Og det er veldig kjedelige den dagen du må lade rask og har nødlader.

Kjøper du elbil bør du ha boks. 

Hvorfor kjøpe el bil om du skal lade i 1 dag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nødlader skal ikke brukes som en ”varig” løsning til å lade elbil!

Hvorfor kaller du hjemmelading for nødlading? Er det ikke slik de fleste elbiler i Norge lades?
De færreste har 200kw kurs i garasjen,..

Anonymkode: 7cdb7...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (23 minutter siden):

Og om du bor i borettslag etc er det er lov å bruke nødlader hele tiden..

 

Du får ikke bruke nødlader i garasjen i borettslaget vårt. 

Anonymkode: 567f3...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vurderer å kjøpe elbil. Har CEE kontakt i garasjen. Jordfeilbryter og overspenningsvern.

Trenger jeg egentlig da en slik "boks"? Isåfall, hvorfor?

Anonymkode: 7cdb7...e85

CEE stikkket du har i garasjen er til industriell bruk, og selv en medfølgende nødlader vil jo ikke passe rett i den. Så det korte svaret å sette opp egen ladeboks, med kabel rett fra sikringskapet, og type B jordfeilbryter. 

Anonymkode: e4c57...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vurderer å kjøpe elbil. Har CEE kontakt i garasjen. Jordfeilbryter og overspenningsvern.

Trenger jeg egentlig da en slik "boks"? Isåfall, hvorfor?

Anonymkode: 7cdb7...e85

Denne siden gir den infoen du er ute etter.

Anonymkode: e4c57...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vurderer å kjøpe elbil. Har CEE kontakt i garasjen. Jordfeilbryter og overspenningsvern.

Trenger jeg egentlig da en slik "boks"? Isåfall, hvorfor?

Anonymkode: 7cdb7...e85

Uten ladeboks, så trenger du heller ikke elbil. Eller du må lade ute til skyhøye priser. 

Anonymkode: 66eaa...6b8

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reglene står på linken nedenfor. I korte trekk, hvis du har lagt opp strøm til lading av elbil med vanlig stikkontakt før 1. juli 2022, kan du bruke den. Hvis du skal legge opp nytt ladepunkt til el-bil er det ikke lovlig med vanlig stikkontakt, da SKAL du sette opp en ladeboks for elbil.

https://elbil.no/lade/lade-elbilen-hjemme/lade-med-vanlig-stikkontakt/

Såkalt "nødlading" er fortsatt tillatt fra vanlig stikkontakt. Nødlading gjelder kun tilfeldig lading hvis bilen er tom og du ikke kan komme til et skikkelig ladepunkt uen å lade litt først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aksase skrev (4 minutter siden):

Såkalt "nødlading" er fortsatt tillatt fra vanlig stikkontakt. Nødlading gjelder kun tilfeldig lading hvis bilen er tom og du ikke kan komme til et skikkelig ladepunkt uen å lade litt først. 

Så det er ikke lov å "nødlade" (les: lade hjemme)? Slik jeg antar de fleste norske elbil-eiere gjør.

Anonymkode: 7cdb7...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Uten ladeboks, så trenger du heller ikke elbil. Eller du må lade ute til skyhøye priser. 

Anonymkode: 66eaa...6b8

Helt enig. Jeg hadde aldri hatt elbil dersom jeg ikke kunne lade hjemme. 
Det blir kostbart om du kun skal benytte hurtigladere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så det er ikke lov å "nødlade" (les: lade hjemme)? Slik jeg antar de fleste norske elbil-eiere gjør.

Anonymkode: 7cdb7...e85

De fleste lader ikke elbilene hjemme med stikkontakt og støpsel…. De bruker ladeboks! 

Anonymkode: d2056...8c5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...