Gå til innhold

ønsket meg ingenting materielt til jul...gjorde du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er bare så mettet og ferdig med å stadig fylle på med nye ting. Jeg har en middels inntekt, og ikke spesielt god råd. Men har en jobb jeg trives veldig godt i og en familie jeg elsker ( tre barn og mann) Har opplevd stor sorg ved å miste nære personer i traumatiserende ulykke, og det som er viktig for meg er at vi lager stemninga med folka vi er sammen med, enten hjemme eller ute, med gode gratis opplevelser, lage god mat, spille spill, gå i skogen osv. Jeg bruker det vi har av serviser og julepynt, har minner knytt til ting jeg har fått av svigermor og besteforeldre. Tenker ekstra på de i høytider. Men nye ting? Gir meg ingenting. Hvordan er ditt forhold til ting? 

Anonymkode: 64a10...553

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stresser ikke så mye med hverken klær eller ting. Har ok råd og kjøper noe om det er noe jeg trenger eller ønsker meg. Det kan være alt fra en bok til ny vinterjakke fordi den gamle på 8 år trengte å byttes ut. 

Anonymkode: 4f4ef...393

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også mistet mennesker jeg har vært glade i og vet å sette pris på stunder og øyeblikk med de jeg har kjær.

Men det finnes mange ulike typer gleder, heldigvis.

Ja jeg ble glad for nye hiking sko- materialisme som kommer til å gi meg kvalitetsglede i naturen.

Ja jeg ble glad for den nye regnkåpen jeg fikk av min mann- materialistisk glede som jeg ble super glad for og gleder meg til å bruke.

Ja jeg har kjøpt meg ny julepynt i år, blant annet et nytt juletre-rosa og det har virkelig gitt meg mye glede denne julen. 

Jeg har fått velvære produkter som badeolje og body skrubb og gleder meg veldig til å komme hjem og ta meg et godt deilig velvære bad over nyttår.

Det finnes mange typer glede, både det å være sammen med mennesker jeg er glade i og ha gode stunder sammen men jeg er også glad for de tingene jeg har fått til jul, de jeg har ønsket meg, ting jeg har bruk for og ting som bare har den verdien at de gir meg glede. Jeg har ikke så mye dårlig samvittighet for å si at jeg har mange typer gleder i livet mitt: kvalitetstid med kvalitetsmennesker, rosa plast juletre, ny julepynt jeg hsr kjøpt fordi jeg liker det, et langt godt bad med god badeolje, gå med en fin regnkåpe på en grå dag, gode sko på en fjelltur og mye mye mye mer av både ting som er materalistisk og ikke er materalistisk.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt fysiske ting jeg ønsker meg.

Av familien (mine foreldre og søsken) ønsker jeg vi oss nyttige ting som en hylle til kjøkken, håndklær, sengesett osv. Ting vi har bruk for.

Min mann og jeg ønsker oss mer kjekke ting fra hverandre. Bøker, spill, vin, konfekt... ting som går på våre interesser.

Anonymkode: 68919...855

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo alltid noe nytt man "trenger". Vi passer på å notere gjennom høsten, i stedet for å dra rett ut og kjøpe selv. 

I år var det blant annet nye airpods (gamle ødelagt), ny robotstøvsuger (ønsket å oppgradere), deler til et hverdagsservice (litt som har blitt ødelagt over år), bøker (man trenger jo noe nytt å lese), pen regnponcho og en duftdispenser, på lista. 

Det er jo ikke til hinder for at vi har brukt jula til å minnes de som ikke er her lenger, og har hatt fine stunder med familie på begge sider. 

Anonymkode: edec1...6a3

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg både harke klær og bøker samtidig som jeg setter mest pris på samvær med dem jeg er glad i. Det er ingen motsetning i det. Jeg synes også det er hyggelig å gi gaver, men det handler ikke om det materielle. 
Jeg har mistet mange nære, det blir forsterket i jula. Samvær er selvsagt viktigst. 

Endret av Kålrota
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker meg egentlig ikke noe spesielt, og har flere ganger ytret ønske om at vi kutter ut gaver oss voksne i mellom. Dessverre er ikke familien enig.  

Funderte faktisk på dette rett før jeg så innlegget ditt. Jeg ønsker meg ingenting i gave, men kan dessverre ikke si at jeg ikke er opptatt av det materielle - jeg vil bare kjøpe det selv, og det å pakke opp noe på julaften gir meg ingenting. 

Jeg har mistet endel (ting) to ganger i løpet av livet. Første gang etter et samlivsbrudd, der jeg nærmest rømte fra en jeg levde med fra jeg var 19 til 33. Tok med klærne mine, og lot han få alt annet for å slippe mest mulig raseri. Ti år etter det var det brann i boden der jeg bodde. Av sentimental verdi mistet jeg all julepynten jeg hadde spart meg opp, deriblant det barnet mitt har lagd da hun var liten. 

Jeg kjøper dessverre til stadighet greier som jeg tenker gjør hjemmet mitt koseligere, lunere.. Og gjerne litt dyre ting, litografier, små skulpturer fra gallerier eller samleobjekter jeg drømmer om barnebarn (jeg ikke har enda) en dag skal arve. Jeg tror fortiden min har gjort meg besatt av å skape noe lunt og trygt. Og tanken på at dette kan ingen ta fra meg, når jeg kjøper meg noe nytt, kjennes deilig og beroligende. 

Anonymkode: 05531...8bb

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker meg alltid bruksting som ullklær og tursko.

Brukes mye ila året og alltid luksus med nytt ullundertøy til jul når det gamle er hullete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk deilig dunpute med ekte dun, og mannen min fikk skikkelig dundyne 🥰 Fantastisk for søvnkvaliteten! 

Anonymkode: 86001...89c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fikk deilig dunpute med ekte dun, og mannen min fikk skikkelig dundyne 🥰 Fantastisk for søvnkvaliteten! 

Anonymkode: 86001...89c

Samme her! Elsker gaver jeg får bruk for år etter år, og i sengen er jeg jo 1/3 av livet ♥️ Takk mamma!

Anonymkode: 7ec8e...cb9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo alltid noe nytt man "trenger". Vi passer på å notere gjennom høsten, i stedet for å dra rett ut og kjøpe selv. 

Samme her

Til jul ønsker jeg meg alltid bruksting, eller forbruksting, jeg trenger, og som jeg må kjøpe etter jul hvis jeg ikke får det i gave fra familien.

Det kan være alt fra kjøkkenutstyr til votter, sengetøy, håndklær, klær, og andre ting som blir slitte og ødelagte etter en tid.

Anonymkode: ba09a...470

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Samme her

Til jul ønsker jeg meg alltid bruksting, eller forbruksting, jeg trenger, og som jeg må kjøpe etter jul hvis jeg ikke får det i gave fra familien.

Det kan være alt fra kjøkkenutstyr til votter, sengetøy, håndklær, klær, og andre ting som blir slitte og ødelagte etter en tid.

Jeg kunne egentlig i større grad bare tenkt meg å handle direkte selv. Men for de eldre i familien er det viktig å gi noe fysisk, gjerne noe til bruk i husholdningen. Jeg tror dette sitter i fra gammelt, da slike gaver var verdifulle. Men nå er det jo slik at jeg og mannen i løpet av romjulen klikker hjem alt på ønskelista som ikke ble gitt til jul. Så jeg tror dette med gaver vil endre seg for nye generasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønska med airfryer, ullundertøy og en kvistbrenner. Fikk det jeg ønska meg :)

Men det betyr ikke at jeg ikke verdsetter høy tid sammen, gjøre aktiviteter sammen med barna, ha en koselig jul med nærhet og glede. Særlig etter at mamma døde i jula for noen år siden er det blitt viktig. Men jeg skjønner ikke helt at gaveønsker og tid sammen settes opp mot hverandre. De fleste klarer begge deler ;)

Anonymkode: 9edee...cf2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

. Så jeg tror dette med gaver vil endre seg for nye generasjoner

Jeg er ikke så sikker på dette.  Jeg tror heller at det typen ønsker som vil endre seg.

Jeg kjenner mange unge voksne som til jul ønsker seg ting de har lyst på/trenger, men ikke trenger nok til at de prioriterer å bruke (egne) penger på det.

For eksempel har jeg selv fått ønsker om ting fra beredskapslisten.  (God lommelykt/hodelykt, radio, powerbank, tennstål osv)

Dette er ting de vet de burde ha, men som de ikke prioriterer å bruke penger på.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er ikke så sikker på dette.  Jeg tror heller at det typen ønsker som vil endre seg.

Jeg kjenner mange unge voksne som til jul ønsker seg ting de har lyst på/trenger, men ikke trenger nok til at de prioriterer å bruke (egne) penger på det.

For eksempel har jeg selv fått ønsker om ting fra beredskapslisten.  (God lommelykt/hodelykt, radio, powerbank, tennstål osv)

Dette er ting de vet de burde ha, men som de ikke prioriterer å bruke penger på.

Gaver til barn er noe annet. 

Jeg omtalte gaver mellom oss (i 40 årene) og eldre generasjoner. Der alle sitter godt i det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ønsket meg materielle ting. Det betyr ikke at jeg ikke også setter mest pris på tid med andre, god mat, brettspill og fin natur. Det ene utelukker ikke det andre.

Anonymkode: a0516...045

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid mange ting jeg ønsker meg, for stort sett går pengene til barna og alt de trenger. Så jeg blir veldig glad for gaver! Nå er det få mennesker jeg får noe av, så vi prater ikke om overflod.

Jeg har også opplevd mitt i verden. Men kan glede meg over mye likevel. Kanskje nettopp fordi jeg har sett så mye vondt, så er jeg opptatt av å verdsette alt som er bra. 

Anonymkode: eefaa...c18

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 21.06):

Er bare så mettet og ferdig med å stadig fylle på med nye ting. Jeg har en middels inntekt, og ikke spesielt god råd. Men har en jobb jeg trives veldig godt i og en familie jeg elsker ( tre barn og mann) Har opplevd stor sorg ved å miste nære personer i traumatiserende ulykke, og det som er viktig for meg er at vi lager stemninga med folka vi er sammen med, enten hjemme eller ute, med gode gratis opplevelser, lage god mat, spille spill, gå i skogen osv. Jeg bruker det vi har av serviser og julepynt, har minner knytt til ting jeg har fått av svigermor og besteforeldre. Tenker ekstra på de i høytider. Men nye ting? Gir meg ingenting. Hvordan er ditt forhold til ting? 

Anonymkode: 64a10...553

Men jeg har jo bruk for «nye ting», som du kaller det.

I år fikk jeg f eks nyttige ting jeg ønsket meg som ny treningstopp, raggsokker, ostehøvel og dørmatte. Ting som har blitt utslitt og trengte erstatning. Jeg fikk også ting jeg ikke ville kjøpt selv, fordi det ikke er «nødvendig», men som er hyggelig luksus, som yndlingssjokolade (litt dyr), ditto kaffe og håndsåpe. 

Ble veldig glad for alt, giverne gledet seg over å se meg pakke opp. :)

Anonymkode: 4d2d1...112

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Materielle goder gir meg ikke lenger noen glede, og penger betyr ikke lenger noe for meg. Jeg er helt likegyldig ovenfor verdslige eiendeler. Det som gir meg glede er enkle ting som musikk, en god kopp kaffe, fuglekvitter, eller en god natts søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk til begge deler, sier jeg. Har mer enn nok av ting og alt det nødvendige, men har likevel alltid noe jeg ønsker meg, og blir glad for gaver. I min familie legger alle innsats i gaver også, så gavene er gjennomtenkt og til glede. Vi gir liksom ikke bare noe for å gi noe, men er opptatt av hva de ulike ønsker seg, trenger og blir glad for. Tid sammen kommer i tillegg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...