AnonymBruker Skrevet 1. januar #21 Del Skrevet 1. januar Etter å ha sittet eksamensvakt på vgs, så er det skremmende hvor liten kompetanse noen har på pc. Lagre eksamen underveis er fremmedord. Sette inn tekstboks er fjernt. Hvor de lagrer vet de ikke. Mange eksamener må fortsatt leveres på ark, dette er de todelte, da må de skrive sidetall, mange vet ikke hva det betyr. Side 1 av 5, 2 av 5 og videre er ukjent grunn. For min del husker jeg at dette startet vi å pirke på allerede i 8kl på ungdomsskolen. Anonymkode: cbd69...67d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #22 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 8.04): For min del husker jeg at dette startet vi å pirke på allerede i 8kl på ungdomsskolen. Anonymkode: cbd69...67d Når gikk du på skolen? Min generasjon (født 1991) lærte aldri noe om PC-er på skolen, det ble bare ikke brukt da vi gikk på skolen. Anonymkode: 7e9f7...6f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #23 Del Skrevet 8. januar DAGENS barn er ikke borti en datamaskin på skolen. De er på nettbrett - som har likt system som en mobil. Android eller ios. DERFOR. Anonymkode: 0b004...78b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 9. januar #24 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Når gikk du på skolen? Min generasjon (født 1991) lærte aldri noe om PC-er på skolen, det ble bare ikke brukt da vi gikk på skolen. Anonymkode: 7e9f7...6f4 Barn har egentlig aldri lært noe særlig sånt på skolen. De gamle, som meg og deg, brukte blyant og papir. De unge gikk rett på iPad. Forskjellen på generasjonene er at hvis du er født på 90-tallet eller tidligere, er det relativt sannsynlig at du brukte PC hjemme i barndommen, så du plukket opp mye av det der uavhengig av skolen. Er du født på 80-tallet, er det ikke usannsynlig at du lærte deg å slåss med Windows og maskinvaren for å i det hele tatt få ting til å fungere, og man lærer definitivt en del av det og. Det snakkes mye om skjerm og barn i mediene, og det er egentlig litt frustrerende. Det handler om ikke om skjermen i seg selv, men hva som er på den, og hvordan brukeren forholder seg til programvaren. Det er en vesensforskjell på Excel på stasjonær PC, og Tiktok på mobilen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #25 Del Skrevet 9. januar Vokste opp på 90-tallet og startet IT-opplæringen på noen den gang utdaterte Tiki 100-maskiner på barneskolen, før vi fikk lov å bruke de mer avanserte Windows 95/98-maskinene på ungdomsskolen. Utslitt VHS-kassett med Office-kurs og full pakke. I dag ser jeg akkurat det samme om TS. Yngre arbeidstakere er helt grønne når de må bevege seg ut av Snap/Insta-boblen. Anonymkode: 7ff9a...05f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #26 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 20.32): Kom over denne debattinnlegget i Aftenposten: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/yEKJra/skjermferdighetene-er-overdrevne "Da jeg begynte som lektor i videregående, tok jeg det for gitt at alle elever har grunnleggende digitale ferdigheter. Det har jeg sluttet med. Mange elever mangler grunnleggende digital kompetanse, slik som å navngi en fil, lagre den og til slutt finne den igjen på maskinen etterpå. Dette er utfordringer vi ser på videregående hver høst. Noen elever skal lagre teksten de har jobbet med, men sliter med å finne den igjen. Kanskje ikke så rart når de har lagret samtlige filer i Dokumenter uten å lage en mappe for hvert fag. Andre elever skal levere tentamen, men klarer fortsatt ikke å laste den opp uten assistanse, selv om vi nesten har nådd juleferien." Dagens unge har vokst opp med ipad og smarttelefon og aner ikke hva en PC er, hva man kan bruke den til og hvordan den fungerer. Barna utstyres med ipad i skolen, men de får ikke skikkelig digital kompetanse av dette. På introduksjonskurs i Informatikk på universitetet (ja, faktisk) må man lære studentene ting som: * Hvordan laste ned og installere et program på en PC * Hva filer og mapper er på en datamaskin * Åpne, lagre og navngi filer * Koble til en skriver og skrive ut et dokument * Hvordan åpne en PDF file Har hørt om folk som tar høyere utdanning som hadde et helt prosjekt, av typen en skriver over et semester, i et skriveprogram uten å lagre filen. De hadde bare macen konstant på eller i hvilemodus, og hadde ingen tanke eller forståelse for lagring og sikkerhetskopi. Jeg tror at vi som vokste opp på 80- og 90-tallet er den generasjonen som har best digital kompetanse. Vi lærte oss alt om autoexec.bat og config.sys som måtte være riktig satt opp ellers bootet ikke DOS eller spillet ville ikke starte. Vi måtte vite alt om IRQ for å få lydkortet til å virke. Programmering lærte vi også, av oss selv, vi hadde morro av å programmere våre egne spill og demoer. Det å komme seg ut på internettet i gamle dager var heller ikke enkelt. Utviklingen går ikke alltid i riktig retning, nei. Ser store likheter mellom de unge og de gamle. De kan like lite. Jeg håper de som dyttet iPader inn i skolen under dekke av at ungdommen skulle oppnå "digital kompetanse" setter seg i en krok og skammer seg. En får like lite digital kompetanse av det som en utvikler kokkeferdigheter av å steke Grandiosa. iPader og mobiltelefoner er enheter som er optimalisert for å konsumere innhold, ikke for produktivitet. Det en trenger er opplæring i bruk av Windows eller MacOS. Anonymkode: bbc6c...6a6 Elevene lærer dette på barneskolen. Aner ikke hvor mange ganger vi går gjennom og jobber med dette. Mitt inntrykk er at de elevene som aldri lærer dette, er totalt uinteresserte og soner ut hver gang man går gjennom det, fordi de har en holdning om at de bare kan rekke opp hånden etterpå og be læreren gjøre det. Ja, vi har noen slike, og de vil nok dessverre slite med disse ferdighetene. Hilsen lærer på barnetrinnet. Anonymkode: 130b5...0a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå