AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #1 Del Skrevet 28. desember 2024 Kom over denne debattinnlegget i Aftenposten: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/yEKJra/skjermferdighetene-er-overdrevne "Da jeg begynte som lektor i videregående, tok jeg det for gitt at alle elever har grunnleggende digitale ferdigheter. Det har jeg sluttet med. Mange elever mangler grunnleggende digital kompetanse, slik som å navngi en fil, lagre den og til slutt finne den igjen på maskinen etterpå. Dette er utfordringer vi ser på videregående hver høst. Noen elever skal lagre teksten de har jobbet med, men sliter med å finne den igjen. Kanskje ikke så rart når de har lagret samtlige filer i Dokumenter uten å lage en mappe for hvert fag. Andre elever skal levere tentamen, men klarer fortsatt ikke å laste den opp uten assistanse, selv om vi nesten har nådd juleferien." Dagens unge har vokst opp med ipad og smarttelefon og aner ikke hva en PC er, hva man kan bruke den til og hvordan den fungerer. Barna utstyres med ipad i skolen, men de får ikke skikkelig digital kompetanse av dette. På introduksjonskurs i Informatikk på universitetet (ja, faktisk) må man lære studentene ting som: * Hvordan laste ned og installere et program på en PC * Hva filer og mapper er på en datamaskin * Åpne, lagre og navngi filer * Koble til en skriver og skrive ut et dokument * Hvordan åpne en PDF file Har hørt om folk som tar høyere utdanning som hadde et helt prosjekt, av typen en skriver over et semester, i et skriveprogram uten å lagre filen. De hadde bare macen konstant på eller i hvilemodus, og hadde ingen tanke eller forståelse for lagring og sikkerhetskopi. Jeg tror at vi som vokste opp på 80- og 90-tallet er den generasjonen som har best digital kompetanse. Vi lærte oss alt om autoexec.bat og config.sys som måtte være riktig satt opp ellers bootet ikke DOS eller spillet ville ikke starte. Vi måtte vite alt om IRQ for å få lydkortet til å virke. Programmering lærte vi også, av oss selv, vi hadde morro av å programmere våre egne spill og demoer. Det å komme seg ut på internettet i gamle dager var heller ikke enkelt. Utviklingen går ikke alltid i riktig retning, nei. Ser store likheter mellom de unge og de gamle. De kan like lite. Jeg håper de som dyttet iPader inn i skolen under dekke av at ungdommen skulle oppnå "digital kompetanse" setter seg i en krok og skammer seg. En får like lite digital kompetanse av det som en utvikler kokkeferdigheter av å steke Grandiosa. iPader og mobiltelefoner er enheter som er optimalisert for å konsumere innhold, ikke for produktivitet. Det en trenger er opplæring i bruk av Windows eller MacOS. Anonymkode: bbc6c...6a6 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #2 Del Skrevet 28. desember 2024 De gjør jo det...? Anonymkode: e06a5...bd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 28. desember 2024 #3 Del Skrevet 28. desember 2024 Hekt enig. Jeg er barn av 80/90 tallet og data vokste opp med meg..og vi måtte lære å installere selv etc... Ser sønnen min på 12..aner ikke hvordan han skal google engang. Vi prøver å lære han...men det når ikke inn he he. Ser folk ikke skjønner hvordan de nesten tar screen shot eller hvordan de kan finne bilde av en genser med å bruke google. Så mange unge mennesker som kommer med spørsmål som er så lett å google. Trustpilot er det nesten ingen som vet hva er. Ja de burde hat mer om dette data bruk etc.. iallefall ungdom skolen etc. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 28. desember 2024 #4 Del Skrevet 28. desember 2024 Fordi folk flest ser på data som "nerdete". Peak humanity var slutten av 90-tallet tidlig 2000 tallet da man faktisk måtte ha grunnleggende digitale ferdigheter for å komme seg på nett. Instagram-narsissistene og Facebook-konspirasjonsteoretikerne var for dumme til å koble seg på, og alt var bedre på den tiden. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #5 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): De gjør jo det...? Anonymkode: e06a5...bd9 Nei. Anonymkode: bbc6c...6a6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #6 Del Skrevet 28. desember 2024 mommyaka skrev (35 minutter siden): Hekt enig. Jeg er barn av 80/90 tallet og data vokste opp med meg..og vi måtte lære å installere selv etc... Ser sønnen min på 12..aner ikke hvordan han skal google engang. Vi prøver å lære han...men det når ikke inn he he. Ser folk ikke skjønner hvordan de nesten tar screen shot eller hvordan de kan finne bilde av en genser med å bruke google. Eller de vet ikke hva utklippstavlen er og hvordan denne brukes, eller hvordan man skifter mellom ulike programmer. Eller at man faktisk kan ha flere vinduer oppe på skjermen samtidig. Dette burde vært barneskolepensum. Anonymkode: bbc6c...6a6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 28. desember 2024 #7 Del Skrevet 28. desember 2024 Burde være obligatorisk å gå gjennom alle modulene til Datakortet i løpet av grunnskolen, før videregående. Ikke nødvendigvis ta sertifiseringene, men gå gjennom pensumet til de ulike moduler slik at at de lærer om filbehandling, operativsystemet, tekstbehandling og regneark. https://www.datakortet.no/consumers/ 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #8 Del Skrevet 28. desember 2024 Jeg lærte grunnleggende bruk av Microsoft Office på skolens datarom som syvendeklassing i 1997. Jeg er lærer på vgs og det er veldig, veldig mange elever som er 16 og som ikke kan det jeg lærte i 1997. De har brukt iPad på ungdomsskolen og har et nært forhold til OneDrive. De er ikke rutinert på mappesystem, de vet ikke hvordan man stiller inn rett språk i Word, de kan ikke å google (de spør gjerne KI istedet), og en del trykker Caps Lock av og på for å få stor bokstav 🙃 Veldig mange skriver dessuten ett eller flere av navnene sine med liten forbokstav på innleveringer, men det er vel et annet type problem. Anonymkode: 20218...ad1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #9 Del Skrevet 28. desember 2024 Vi prøver. Tro du meg 🤪 Anonymkode: 3badd...ebe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 28. desember 2024 #10 Del Skrevet 28. desember 2024 aksase skrev (19 minutter siden): Burde være obligatorisk å gå gjennom alle modulene til Datakortet i løpet av grunnskolen, før videregående. Ikke nødvendigvis ta sertifiseringene, men gå gjennom pensumet til de ulike moduler slik at at de lærer om filbehandling, operativsystemet, tekstbehandling og regneark. https://www.datakortet.no/consumers/ Datakortet var utdatert for 20 år siden 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet 28. desember 2024 #11 Del Skrevet 28. desember 2024 Jeg trodde det var omvendt. At dagens unge var svært digitalt drevne og kunne mye mer enn tidligere generasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 28. desember 2024 #12 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg lærte grunnleggende bruk av Microsoft Office på skolens datarom som syvendeklassing i 1997. Jeg er lærer på vgs og det er veldig, veldig mange elever som er 16 og som ikke kan det jeg lærte i 1997. De har brukt iPad på ungdomsskolen og har et nært forhold til OneDrive. De er ikke rutinert på mappesystem, de vet ikke hvordan man stiller inn rett språk i Word, de kan ikke å google (de spør gjerne KI istedet), og en del trykker Caps Lock av og på for å få stor bokstav 🙃 Veldig mange skriver dessuten ett eller flere av navnene sine med liten forbokstav på innleveringer, men det er vel et annet type problem. Anonymkode: 20218...ad1 Mappesystem ja. Jeg så intervju med en som underviste informatikk (tror jeg), og som sa at nye studenter slet med å skjønne akkurat det konseptet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 28. desember 2024 #13 Del Skrevet 28. desember 2024 Fountaine skrev (21 minutter siden): Jeg trodde det var omvendt. At dagens unge var svært digitalt drevne og kunne mye mer enn tidligere generasjoner. Nei, det fordi alt er forenklet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #14 Del Skrevet 29. desember 2024 Mange lever i Google, gjennom hele grunnskolen. Der trenger man ikke lagre noe. Anonymkode: 6ae54...f82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 29. desember 2024 #15 Del Skrevet 29. desember 2024 Romkom skrev (14 timer siden): Datakortet var utdatert for 20 år siden Det er nok riktig, men kunnskapen som datakortet la opp til at folk burde kunne, er fortsatt aktuell, mener jeg. Ts har et godt poeng når det påpekes at folk kan alt for lite om grunnleggende bruk av PC og verktøy som teksbehandler og regneark, og dette er områder som dekkes av datakortet. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Al Bundy Skrevet 29. desember 2024 #16 Del Skrevet 29. desember 2024 000VF000 skrev (13 timer siden): Nei, det fordi alt er forenklet. Akkurat det tror jeg stemmer. Å bruke en pad er ganske langt fra å bruke en windows pc på godt og vondt.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 29. desember 2024 #17 Del Skrevet 29. desember 2024 mommyaka skrev (17 timer siden): Hekt enig. Jeg er barn av 80/90 tallet og data vokste opp med meg..og vi måtte lære å installere selv etc... Ser sønnen min på 12..aner ikke hvordan han skal google engang. Vi prøver å lære han...men det når ikke inn he he. Ser folk ikke skjønner hvordan de nesten tar screen shot eller hvordan de kan finne bilde av en genser med å bruke google. Så mange unge mennesker som kommer med spørsmål som er så lett å google. Trustpilot er det nesten ingen som vet hva er. Ja de burde hat mer om dette data bruk etc.. iallefall ungdom skolen etc. Det er vel ikke noe rart i at det er blitt opprettet en ny nettside, med app for lærlinger og faglig leder. Det er visst lettere å forstå det, enn å logge seg inn på en nettside og skrive inn dokumentasjonen der. De unge i dag kan jo ha flere tusen uleste eposter, som de aldri kommer til å åpne. Har selv begynt med data etter hvert som det har gått fremover, særlig til bruk på jobb for å programere og søke seg frem til informasjon på nett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #18 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 20.32): Kom over denne debattinnlegget i Aftenposten: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/yEKJra/skjermferdighetene-er-overdrevne "Da jeg begynte som lektor i videregående, tok jeg det for gitt at alle elever har grunnleggende digitale ferdigheter. Det har jeg sluttet med. Mange elever mangler grunnleggende digital kompetanse, slik som å navngi en fil, lagre den og til slutt finne den igjen på maskinen etterpå. Dette er utfordringer vi ser på videregående hver høst. Noen elever skal lagre teksten de har jobbet med, men sliter med å finne den igjen. Kanskje ikke så rart når de har lagret samtlige filer i Dokumenter uten å lage en mappe for hvert fag. Andre elever skal levere tentamen, men klarer fortsatt ikke å laste den opp uten assistanse, selv om vi nesten har nådd juleferien." Dagens unge har vokst opp med ipad og smarttelefon og aner ikke hva en PC er, hva man kan bruke den til og hvordan den fungerer. Barna utstyres med ipad i skolen, men de får ikke skikkelig digital kompetanse av dette. På introduksjonskurs i Informatikk på universitetet (ja, faktisk) må man lære studentene ting som: * Hvordan laste ned og installere et program på en PC * Hva filer og mapper er på en datamaskin * Åpne, lagre og navngi filer * Koble til en skriver og skrive ut et dokument * Hvordan åpne en PDF file Har hørt om folk som tar høyere utdanning som hadde et helt prosjekt, av typen en skriver over et semester, i et skriveprogram uten å lagre filen. De hadde bare macen konstant på eller i hvilemodus, og hadde ingen tanke eller forståelse for lagring og sikkerhetskopi. Jeg tror at vi som vokste opp på 80- og 90-tallet er den generasjonen som har best digital kompetanse. Vi lærte oss alt om autoexec.bat og config.sys som måtte være riktig satt opp ellers bootet ikke DOS eller spillet ville ikke starte. Vi måtte vite alt om IRQ for å få lydkortet til å virke. Programmering lærte vi også, av oss selv, vi hadde morro av å programmere våre egne spill og demoer. Det å komme seg ut på internettet i gamle dager var heller ikke enkelt. Utviklingen går ikke alltid i riktig retning, nei. Ser store likheter mellom de unge og de gamle. De kan like lite. Jeg håper de som dyttet iPader inn i skolen under dekke av at ungdommen skulle oppnå "digital kompetanse" setter seg i en krok og skammer seg. En får like lite digital kompetanse av det som en utvikler kokkeferdigheter av å steke Grandiosa. iPader og mobiltelefoner er enheter som er optimalisert for å konsumere innhold, ikke for produktivitet. Det en trenger er opplæring i bruk av Windows eller MacOS. Anonymkode: bbc6c...6a6 Glimrende kommentar - ja, det var jo nettopp "digital kompetanse" man varmt snakket om da man kastet ut de analoge bøkene fra klasserommene, og resultatet er at sammenlignet med tidligere generasjoner ... ... er dagens unge er dumme som brød. Ikke bare dumme, men i tilsvarende grad også hjelpeløse og lettkrenkede. Ikke har de elementære digitale ferdigheter, ikke klarer de å regne ut de enkleste mattestykker uten teknologisk hjelp, for ikke å snakke om kjennskap til hardware, og selv kunne bygge en PC komponent for komponent eller oppgradere den, noe som var hverdagskost for IT-nerdene for 30 eller 40 år tilbake. Det er rett og slett skremmende å være vitne til at man i en opplyst, moderne tid ser en slik utvikling. Anonymkode: b1215...661 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #19 Del Skrevet 29. desember 2024 Her får de ipad i 1-4kl. Så er det pc fra 5kl og utover. Her er de eldste rågode på pc og Word..Trodde alle skolene hadde pc til barna. Er jo mange foreldre som ikke vil at pc skal bli brukt til undervisning og lekser, og da er det jo verre. Anonymkode: 21ccc...6d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #20 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her får de ipad i 1-4kl. Så er det pc fra 5kl og utover. Her er de eldste rågode på pc og Word..Trodde alle skolene hadde pc til barna. Er jo mange foreldre som ikke vil at pc skal bli brukt til undervisning og lekser, og da er det jo verre. Anonymkode: 21ccc...6d6 Det er jo det å gå tilbake til de analoge røttene som er løsningen; hadde ungdommene i 1980-årene vokst opp i et samfunn der man slapp å anstrenge seg og bare kunne trykke på en knapp på smarttelefonen for å få svaret, hadde de vært like hjelpeløse som dagens unge. Anonymkode: b1215...661 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå