Gå til innhold

Intenst stress/traumer fra jul/minner, og nå kjenner jeg meg depressiv, er det vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av dem som gruer seg til jul, som får kroppen i høygir i lang, lang tid, og når juledagene er over lander alt og jeg kjenner meg som et annet menneske. Men denne gang har det skjedd noe annet, jeg føler definitivt at jeg ikke er helspenn sånn som jeg var til og med 1. juledag, men det er som at jeg har falt ned i en dyp depresjon. Jeg har vært deprimert før, og jeg forstår jo at jeg ikke er klinisk deprimert. Men tungsinnet mitt er til å ta og føle på. Er dette normalt, eller hva foregår? Kjenner meg redd for meg selv. 

Anonymkode: c397c...a04

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er en av dem som gruer seg til jul, som får kroppen i høygir i lang, lang tid, og når juledagene er over lander alt og jeg kjenner meg som et annet menneske. Men denne gang har det skjedd noe annet, jeg føler definitivt at jeg ikke er helspenn sånn som jeg var til og med 1. juledag, men det er som at jeg har falt ned i en dyp depresjon. Jeg har vært deprimert før, og jeg forstår jo at jeg ikke er klinisk deprimert. Men tungsinnet mitt er til å ta og føle på. Er dette normalt, eller hva foregår? Kjenner meg redd for meg selv. 

Jeg får dette. Etter intens stress, angst eller andre påkjenninger så går jeg rett i kjelleren. Såpass heftig at jeg sliter med å eksistere. Det er bare vondt. En indre smerte som ikke kan beskrives.

Anonymkode: d011d...81d

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg får dette. Etter intens stress, angst eller andre påkjenninger så går jeg rett i kjelleren. Såpass heftig at jeg sliter med å eksistere. Det er bare vondt. En indre smerte som ikke kan beskrives.

Ja, det er en indre smerte. Jeg kjenner det som smerte rundt hjerteområdet, og en veldig uro. Men ikke som den uroen og stresset som har vært. Som tappet for krefter og at jeg på et vis "lander", men likevel voldsomt nedstemthet og tungsinn. 

Godt å høre at det skjer for andre enn meg, begynte å bli redd. Altså skulle så ønske at du ikke hadde det sånn. Har du det sånn nå? ❤️ 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det er en indre smerte. Jeg kjenner det som smerte rundt hjerteområdet, og en veldig uro. Men ikke som den uroen og stresset som har vært. Som tappet for krefter og at jeg på et vis "lander", men likevel voldsomt nedstemthet og tungsinn. 

Godt å høre at det skjer for andre enn meg, begynte å bli redd. Altså skulle så ønske at du ikke hadde det sånn. Har du det sånn nå? ❤️ 

TS

Har du dps eller psykolog etter jul?

Kjenner til følelsen der alt er så mørkt at man knapt orker gå på do.

Anonymkode: fcaa6...54f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du dps eller psykolog etter jul?

Kjenner til følelsen der alt er så mørkt at man knapt orker gå på do.

Anonymkode: fcaa6...54f

Ja, har time onsdagen om halvannen uke. Heldigvis. 

Jeg får til å gjøre de daglige tingene. Do, dusj med en del motivering, prøver å holde fast i å ta vare på meg selv. Så jeg er ikke apatisk som da jeg var dypt deprimert. Jeg har ikke falt helt fra hverandre sånn som da, da levde jeg i skit og drit. Nå lever jeg jo videre på at jeg fylte kjøleskapet før jul og pyntet og ryddet rundt meg. Så heldigvis blir det jo ikke sånn. Men er mer tungsinnet, likegyldigheten, kombinert med den smerten og uroen. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Jeg har det sånn nå…

Skrevet

Jeg hadde det også slik i flere år pga. tidligere hendelser og at jeg ble stående veldig alene i flere år. Gikk greit resten av året.

Jeg fikk det mye bedre når jeg tok innover meg at jeg kan velge hvordan jeg vil se på julen. Dermed valgte jeg noen år å se på julaften som bare én av 365 dager i året, og da ble den plutselig mindre viktig. Og selv om jeg da tok med noen dager før og etter julaften, kanskje over nyttår også, så var det tross alt bare en bitteliten del av hele året. Det gjorde at jeg ikke gjorde så mye ut av det som ikke fungerte i julen, det ble ikke lenger overstyrende for mine følelser og tanker.

I dag har jeg et ganske godt forhold til jul. Så det kan endre seg.

For å komme meg ut av det tomrommet du føler du er i nå, Ts, så hjalp det meg å komme meg ut og gå. Hver dag. Når jeg var slik at jeg følte jeg kom til å gråte bare jeg så et annet menneske, da gikk jeg endten veldig tidlig på dagen eller på kvelden.

Anonymkode: b2a19...ca5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 22.50):

Jeg har det sånn nå…

Håper du tar godt vare på deg selv, og at det ikke varer så lenge. ❤️

Jeg trøster meg med å tenke at dette er en kortvarig reaksjon på langvarig stress siste måneden. 

AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 23.00):

Jeg hadde det også slik i flere år pga. tidligere hendelser og at jeg ble stående veldig alene i flere år. Gikk greit resten av året.

Jeg fikk det mye bedre når jeg tok innover meg at jeg kan velge hvordan jeg vil se på julen. Dermed valgte jeg noen år å se på julaften som bare én av 365 dager i året, og da ble den plutselig mindre viktig. Og selv om jeg da tok med noen dager før og etter julaften, kanskje over nyttår også, så var det tross alt bare en bitteliten del av hele året. Det gjorde at jeg ikke gjorde så mye ut av det som ikke fungerte i julen, det ble ikke lenger overstyrende for mine følelser og tanker.

I dag har jeg et ganske godt forhold til jul. Så det kan endre seg.

For å komme meg ut av det tomrommet du føler du er i nå, Ts, så hjalp det meg å komme meg ut og gå. Hver dag. Når jeg var slik at jeg følte jeg kom til å gråte bare jeg så et annet menneske, da gikk jeg endten veldig tidlig på dagen eller på kvelden.

Anonymkode: b2a19...ca5

Takk for at du deler dette med meg. Fint å høre at det ikke er så uvanlig å kjenne på denne reaksjonen nå. Føler meg så langt nede, satser på at det går over om ikke for mange dagene. 

Også er jeg glad for å høre at du endret synet ditt på julen og det hjalp. Jeg skal jobbe med dette fremover. Jeg har heldigvis kommet meg ut i dag, hvert skritt føltes som sirup og at jeg fikk lyst å legge meg ned midt i gata og DØ, men jeg gjorde det, og jeg skal få meg en tur i morgen også. Gåturer er virkelig så VIKTIG. Takk for gode ord. ❤️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...