Gå til innhold

Jeg har ingen kontroll og stapper innpå i juleferien...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har handlet inn mye godt, både deilig mat og mye konfekt, chips, twist, marsipan...nikoser meg og spiser det jeg vil :) Noe jeg ikke burde; overvekt, høyt kolesterol, vonde ledd....men jeg bryr meg liksom ikke, skal koses....spiser til jeg får vondt i magen. Jeg vil innerst inne ikke dette....hvordan snu tankegangen? Har ungdommer hjemme, har liksom kjøpt inn masse som de også kan ta, men det forventer de ikke.....er mest meg sjøl jeg har handlet for innerst inne....flere som har det sånn? Noen råd til meg?

Anonymkode: 51e6e...e72

• Liker 2
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt det helt likt!! Akkurat sånn. Jeg fikk bare totalt nok i går. Orket ikke ha mer vonde ledd, oppblåst mage, trange klær, hovent ansikt og ikke noe overskudd i hele tatt. Var til og med et ORK å reise seg fra sofaen. Så i går sa jeg bare stopp til dette sukkerjaget. Fyller opp med vann, te og sukkerfri saft/brus. Tvinger meg ut og gå tur selv om alt inni meg bare skriker nei. Men vet du, etter bare disse to dagene nå så har jeg det bedre ❤️ Har tenkt jeg må gjennom, gjennom og gjennom. Så kom jeg på en måte ut i andre enden og får det gradvis bedre. Bestem deg for at du i morgen ikke skal spise konfekt og tøys, men bare mat. Ikke mye mat, men akkurat nok til at du ikke er sulten. 

Anonymkode: 4961c...5ef

• Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Har handlet inn mye godt, både deilig mat og mye konfekt, chips, twist, marsipan...nikoser meg og spiser det jeg vil :) Noe jeg ikke burde; overvekt, høyt kolesterol, vonde ledd....men jeg bryr meg liksom ikke, skal koses....spiser til jeg får vondt i magen. Jeg vil innerst inne ikke dette....hvordan snu tankegangen? Har ungdommer hjemme, har liksom kjøpt inn masse som de også kan ta, men det forventer de ikke.....er mest meg sjøl jeg har handlet for innerst inne....flere som har det sånn? Noen råd til meg?

Kos?
Korleis kan du kalle dette kos? Høyrest mest ut som tortur. "Sjølv-tortur", om det er eit ord.......

Anonymkode: 5d375...930

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Har bare akseptert for nå at det er slik. Blir en siste stor utskeielse på nyttårsaften med kalkunmiddag, dessert, champagne, konfekt osv. Så er det tilbake til sunt kosthold og trening på nyåret slik jeg drevet med siste halve året. Så går jeg av de kiloene jeg har lagt meg på i julen.

Anonymkode: c842f...932

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har hatt det helt likt!! Akkurat sånn. Jeg fikk bare totalt nok i går. Orket ikke ha mer vonde ledd, oppblåst mage, trange klær, hovent ansikt og ikke noe overskudd i hele tatt. Var til og med et ORK å reise seg fra sofaen. Så i går sa jeg bare stopp til dette sukkerjaget. Fyller opp med vann, te og sukkerfri saft/brus. Tvinger meg ut og gå tur selv om alt inni meg bare skriker nei. Men vet du, etter bare disse to dagene nå så har jeg det bedre ❤️ Har tenkt jeg må gjennom, gjennom og gjennom. Så kom jeg på en måte ut i andre enden og får det gradvis bedre. Bestem deg for at du i morgen ikke skal spise konfekt og tøys, men bare mat. Ikke mye mat, men akkurat nok til at du ikke er sulten. 

Anonymkode: 4961c...5ef

Tusen takk, du motiverer meg :) måtte le litt da du skreiv at det var et ork å reise seg fra sofaen :) sånn har jeg det også...ligger og ruller meg under pleddet og ser tv, stappmett....i koseklær. I morgen skal jeg prøve som du : ut å gå tur og bare spise vanlig mat....er også helt hoven i ansiktet og klærne strammer. ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme her. Har bare akseptert for nå at det er slik. Blir en siste stor utskeielse på nyttårsaften med kalkunmiddag, dessert, champagne, konfekt osv. Så er det tilbake til sunt kosthold og trening på nyåret slik jeg drevet med siste halve året. Så går jeg av de kiloene jeg har lagt meg på i julen.

Anonymkode: c842f...932

Ja det blir nok nyttårsaften på meg også, med kalkun og dessert...MEN dette med å stappe innpå hele dagen må jeg skjerpe meg på :) ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at voksne mennesker må velge selv hva som er viktigst i livet sitt. Det lyser gjennom i teksten din at du liker det du driver med, du har planlagt det, kjøpt det inn og koser deg med det. Så kan du jo late som dette er utenfor din kontroll og at du liksom ikke vil. Men jeg syns vi må ta ansvar for egne handlinger. Alt er ikke psykisk sykdom og spiseforstyrrelse. Alle handlinger har konsekvenser. Men vi lever bare en gang, og må velge hva som er viktigst. For deg er umiddelbar positiv effekt (mat og snacks som smaker godt) viktigere enn langsiktig velvære (slank og sunn kropp). Og det er helt lov! Men ikke fraskriv deg ansvaret for dine handlinger selv om du angrer litt i etterkant.

Anonymkode: e688a...0e6

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør alltid sånn i jula. Så skjerper jeg meg når jeg starter på jobb igjen etter juleferien. Tenker at det er én uke av et helt år, så har ikke dårlig samvittighet. Går som regel lett å legge om etter jula er ferdig også, siden jeg er såpass stappet og mettet av fett og godis, at jeg nærmest lengter etter et knekkebrød og en løpetur igjen. 😅❤️

Anonymkode: 1db82...5a3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kos? Er jo selvskading. Du kunne fint bare latt vær å kjøpe inn så mye. Det er vel ingen som liker å spise seg dårlig og øke risikoen for alvorlig sykdom og død enda mer. 

Anonymkode: 9ae7f...8de

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt normalt i julen!!! 

Anonymkode: c3864...c26

Men det gjør det ikke greit. Hva skjedde med å kose seg med godteri, i stedet for å "stappe trynet" med alt man kommer over? Nå skal det sies, at om det er utelukkende kun i juleferien man "skeier litt ut" så er det i utgangspunktet uproblematisk, men jevnt over så er det jo verken bra for kroppen eller hodet. 

Man må bare ta kontroll. Enkelt og greit. Bestemme seg for at man ikke skal overspise. Så enkelt, men så vanskelig. Jeg kjenner til disse fråtse tendensene og har hatt mine utallige episoder med overspising. Det eneste som har hjulpet er bare å bestemme seg for å ikke gjøre det. I stedet bare kose seg med litt her og der og faktisk nyte smaken. Å spise til jeg får vondt i magen har jeg til gode da, det er jo ikke noe særlig. 

Basert på teksten din ser jeg overhodet ikke for meg at dette er noe du har tenkt å gjøre noe med, og det må så klart være opp til deg selv. Men det er noe spesielt med oss mennesker, når vi vet at det vi gjør er veldig galt, vi har helseplager og altfor mange kilo på kroppen, men vi trykker skamløst i oss alt mulig jævelskap. Det er merkelig. Tror mange rett og slett går inn i et modus hvor de bare ignorerer all fornuft med vilje. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kos? Er jo selvskading. Du kunne fint bare latt vær å kjøpe inn så mye. Det er vel ingen som liker å spise seg dårlig og øke risikoen for alvorlig sykdom og død enda mer. 

Anonymkode: 9ae7f...8de

De fleste som overspiser og fråtser i usunn mat og godteri, driter i nettopp dette. Har vært der selv, og er der fortsatt, i blant. Hva så om jeg blir syk og dør liksom, hvem faen bryr seg? De fleste gjør ikke det. Men jeg vet at dette er en utrolig selvdestruktiv og grusom tankegang, som jeg ikke unner noen å ha. Ville bare gi deg en forklaring på hvorfor enkelte bare driter loddrett i sin egen fornuft (de fleste vet at å fråtse i godteri ikke er bra). 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også sånn... har en overspisingslidelse.. trykker i tryne og så angrer jeg. Lurer på hvorfor jeg blir tykk 🤪 løpet er kjørt for jula, men etter nyttår skal det strammes inn. Å Skeie ut er en ting, men når det blir en evigvarende greie, ja da er det et problem..

Anonymkode: 166c4...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det helt omvendt. Skikkelig redd for å legge på meg i julen som resultat av mindre fysisk aktivitet og kaloritett mat. Jeg holder igjen for mye på maten og har gått ned 1,5 kg siden 21. desember. 

Mitt råd til deg, er å ikke vente på at motivasjonen skal komme, eller en spesiell dato. Du vil aldri få skikkelig lyst til å gå ned i vekt, fordi du må kjempe i mot biologien. Du må bare gå i gang nå. Ikke spis før du er sulten, og stopp med å spise FØR du er mett. Spis til du ikke lenger er sulten. Få inn minst ei god mosjonsøkt daglig. Det regulerer apetitten. 
Holder du på slik en stund kan du endre på belønningssystemet (dopamin), så du får lyst til å fortsette. 

Anonymkode: 809d5...9dc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en som har lykkes med å gå ned 30 kg og holde meg normalvektig i 6 år: Steg nr. 1 er å forkaste enten-eller tankegangen. Jeg prøvde utallige ganger med svar nr. 1 her i tråden "nå er det nok! Heretter blir det bare vann og salat og trening". Det varte i typ 3 dager...Så var det tilbake til overspisingen. 

Dette er ikke matglede, dette er ikke kos. Det er å behandle seg selv som en søppeldunk. 

Ta gjerne kontakt med en behandler om det er helt umulig selv, jeg hadde noen timer med psykolog. Men til syvende og sist så må man gjøre jobben selv. 

De siste 8 årene med slanking og vedlikehold så har jeg kost meg masse! I år har jeg spist julemat, litt julekaker, ikke gått på senter og gjort rutinene mine, men gått tur, danset litt. Men alt i en totalt håndterlig moderasjon. Det er deilig å leve der. Litt, men ikke alt, hver dag hele året 🙂

Anonymkode: 0d637...67b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har kost meg mye i jula, men fråtsing for meg er det motsatte av kos. 

Kosen er ekstra god mat, ikke ekstra mye. Jeg synes derfor det ødelegger å møte mett til slike måltider. 

I dag skal vi ha god brunsj i 12 tiden. Det gleder jeg meg til, og kommer derfor ikke til å spise noe annet (enn kaffe) før det. Da vi lager årets siste julebrunsj har vi lett middag, dampet kveite, i kveld. 

Er også opptatt av å ta en treningstur hver dag, da smaker maten mye bedre. 

Anonymkode: e83c8...1ff

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er bare en ting å gjøre. Du må finne noe annet som er kos. Ikke mat og godteri. Noe du liker å gjøre som ikke innbefatter å spise/drikke.

Skal ikke skremme deg, men jeg fikk diabetes 2, selv om jeg er normalvektig. Genetisk. Tro meg, det er en sykdom du ikke vil ha. Da er det slutt på alt med sukker, karbohydrater og fett. Det er smerter i beina. Det er å bli styrt av en blodsukkermåler hver dag. Det er svekket hjerte, svekkede nyrer, blodårer som ikke fungerer like bra osv. Kjempeøkning av folk med diabetes nå.

Så snu mens du kan 🙂. Skriv en liste over hva du liker å gjøre, og bruk det som kos.

Anonymkode: 312bf...e10

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo helt selvvalgt. Jeg har ikke kjøpt inn noe utenom det vanlige. Har ikke fråtset. Ungene får litt godteri avogtil men ikke mer enn normalt. Jeg har gått ned i vekt i julen. Alle bruker julen som unnskyldning til å gjøre det de vil. Resultatet er x antall kg opp i vekt og altfor mye alkohol innabords. Enten stå for valget ditt og slutt å klag eller ta deg sammen

Anonymkode: a7b40...f3a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er bare en ting å gjøre. Du må finne noe annet som er kos. Ikke mat og godteri. Noe du liker å gjøre som ikke innbefatter å spise/drikke.

Skal ikke skremme deg, men jeg fikk diabetes 2, selv om jeg er normalvektig. Genetisk. Tro meg, det er en sykdom du ikke vil ha. Da er det slutt på alt med sukker, karbohydrater og fett. Det er smerter i beina. Det er å bli styrt av en blodsukkermåler hver dag. Det er svekket hjerte, svekkede nyrer, blodårer som ikke fungerer like bra osv. Kjempeøkning av folk med diabetes nå.

Så snu mens du kan 🙂. Skriv en liste over hva du liker å gjøre, og bruk det som kos.

Jeg glemte en ting 🙂. Skru av TV'n. Mange MÅ putte noe i munnen mens de ser på TV. Spill heller spill med barna, strikk, hekle, les bok, hør på musikk.... Min kos er bøker. Leser et par e-bøker i uka. Tenk på alle pengene du sparer på å ikke kjøpe godteri og brus 🙂. Det er jo kjempedyrt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...