Gå til innhold

Til deg som ga faen i å lære baby "å finne søvnen selv" - Hvordan gikk det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en baby på 7 mnd. Jeg klarer ikke å bestemme meg om jeg skal jobbe iherdig for at hun skal "finne søvnen selv" eller om jeg bare skal gi etter å bysse i søvn.

Man blir jo så skremt da det står mange steder at det er så viktig at de lærer å finne søvnen selv, men jeg er lei av å prøve på det. Er det så viktig da?

Hva om jeg bare koser/bysser i søvn ett år eller to... Helt umulig å endre på det senere istedet?

Noen som bevisst har gått mot strømmen her og er fornøyd med resultatet?

Anonymkode: b89b7...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi brydde oss ikke om det. Helsesøster sa vi skulle gjøre det vi følte var best, så da gjorde vi det. Det var til tider frustrerende for far som måtte bysse en baby som ikke ville sove (jeg sliter med ryggen så det ble stort sett han som måtte bysse), men det var mest i starten. Nå er gutten vår snart tre og ber fortsatt om byssing av og til, men han klarer helt fint å sovne selv også.

Anonymkode: 13bd4...4fb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bedrev ikke psykisk mishandling av babyen min, og hun sover likevel helt fint nå som ungdom.

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har ikke hatt fokus på søvntrening, og selv om de to eldste (11 og 9) fremdeles ville sovet sammen med oss om de kunne, så klarer de helt fint å sove på eget rom. Mellomste klarer ikke å sove over hos andre, men om det handler om at vi prioriterte nærhet når hun var baby det vet jeg ikke.

Anonymkode: 9fe26...c34

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle mine 4 sover fint selv, ingen som har blitt forlatt alene nei, det er bare utdatert og slemt. 

Anonymkode: 1b361...889

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min første måtte jeg bysse i 1,5 år. De to neste trengte ikke byssing. De har aldri vært særlig vanskelig å legge, mens eldstemann har alltid trengt oss mer under legging. Han er husredd. Min erfaring er at det er personligheten det kommer an på. Jeg er ikke noe fan av at de skal ligge å gråte alene når de er små babyer. Gjør det som føles rett for deg

Anonymkode: 3af5a...749

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle mine 4 sover fint selv, ingen som har blitt forlatt alene nei, det er bare utdatert og slemt. 

Har ikke skrevet noe om å forlate baby alene. Det har aldri vært noe alternativ.

Bysset du eller samsov i søvn lenge og nå sover de fint alene?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går veldig fint og jeg vet ikke om det er så innmari mot strømmen heller egentlig selv om noen kanskje vil at man skal tro det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bysset eldste i søvn til hun var over året. Styrte lenge for å få henne til å sove. Klarte ikke å sovne uten at jeg eller mannen holdt henne i hånda til hun sovnet. For en kamp. Barnet var fortvilet og hysterisk om vi måtte ha barnevakt eller av diverse grunner ikke hadde tid til 1-2 timer med legging.

Det ble IKKE gjentatt med de to andre barna våre. Da begynte vi å legge dem i sengen sin når de var rundt 5-6 mnd og vi følte at visse rutiner var på plass. Satt ved siden av sengen til de sovnet. For hver kveld satt vi oss et hakk lenger bort. Til slutt satt vi ute i gangen til de sovnet. Etterhvert kunne vi si godnatt og bare gå. Var veldig fin og trygg måte :) 

Anonymkode: e4a85...57e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min første måtte jeg bysse i 1,5 år. De to neste trengte ikke byssing. De har aldri vært særlig vanskelig å legge, mens eldstemann har alltid trengt oss mer under legging. Han er husredd. Min erfaring er at det er personligheten det kommer an på. Jeg er ikke noe fan av at de skal ligge å gråte alene når de er små babyer. Gjør det som føles rett for deg

Nå er eldste 7 og sover helt fint på eget rom. Vil ikke overnatte hos andre enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke skrevet noe om å forlate baby alene. Det har aldri vært noe alternativ.

Bysset du eller samsov i søvn lenge og nå sover de fint alene?

Begge deler. Det eneste som er helt sikkert med små unger er at de alltid endrer søvnvaner. Samsover fortsatt fordi jeg har en på 1,5, men de tre eldste sover selv. Kan også fint legge de to yngste sammen også sover de veldig godt sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ammet i søvn hver kveld, samsovet i evigheter. 

Men de er 6 og 9 og sover helt fint. Ligger inntil begge hver kveld, så koselig 

Anonymkode: 5ddfa...455

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har en baby på 7 mnd. Jeg klarer ikke å bestemme meg om jeg skal jobbe iherdig for at hun skal "finne søvnen selv" eller om jeg bare skal gi etter å bysse i søvn.

Man blir jo så skremt da det står mange steder at det er så viktig at de lærer å finne søvnen selv, men jeg er lei av å prøve på det. Er det så viktig da?

Hva om jeg bare koser/bysser i søvn ett år eller to... Helt umulig å endre på det senere istedet?

Noen som bevisst har gått mot strømmen her og er fornøyd med resultatet?

Aldri jobbet for at barna skal finne søvnen selv. Har bært, bysset, vugget, trillet etc med alle. Men de har også sovnet av seg selv uten å lære det. 

Søvn avler søvn så mine fikk sove når de ville, hvor ofte de ville og hvor lenge de ville. En sov 8t natt fra 6 uker og sovnet til "faste" tider på dagtid automatisk, en sov kun 3t sammenhengende frem til 1.5 år, ett kolikk barn som aldri sov mer eller mindre uansett hva vi gjordr, alle klistermerkebarn i perioder, og sistemann sover 10t natt fra 7 uker, men ikke et eneste sekund på dagtid med mindre vi kjører bil. 

Anonymkode: 40f7f...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg orket ikke det styret. Det var enklest for meg å "hjelpe" med søvn. Det har gått helt utmerket. Det gikk jo mye fortere å få henne til å sovne da jeg bysset litt, sånn at jeg fikk mer søvn. Og det har egentlig aldri vært et problem med søvn videre. Nå er hun snart 4, synger en sang og leser en bok på sengekanten, så sovner hun. 

Anonymkode: 049fa...89a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bysset lenge i søvn, kanskje til han var ett år og fire måneder? Plutselig godtok han å legge seg uten byssing. Ikke noe søvntrening overhodet. Han har alltid vært enkel å legge.

Anonymkode: ee662...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi bysset eldste i søvn til hun var over året. Styrte lenge for å få henne til å sove. Klarte ikke å sovne uten at jeg eller mannen holdt henne i hånda til hun sovnet. For en kamp. Barnet var fortvilet og hysterisk om vi måtte ha barnevakt eller av diverse grunner ikke hadde tid til 1-2 timer med legging.

Det ble IKKE gjentatt med de to andre barna våre. Da begynte vi å legge dem i sengen sin når de var rundt 5-6 mnd og vi følte at visse rutiner var på plass. Satt ved siden av sengen til de sovnet. For hver kveld satt vi oss et hakk lenger bort. Til slutt satt vi ute i gangen til de sovnet. Etterhvert kunne vi si godnatt og bare gå. Var veldig fin og trygg måte :) 

Anonymkode: e4a85...57e

Akkurat sånn gjorde vi det også 😊 Ingen gråt eller fortvilelse overhode, for det gikk så gradvis (vi brukte nok mer enn én kveld før vi flyttet oss litt lenger bort, da. Tipper vi satt på hvert steg i en ukes tid før vi flyttet oss stadig lenger unna senga uke for uke.) 

Jeg er veldig glad vi gjorde det sånn, for allerede da barna var 1,5-2 år kunne de legge seg uten problemer, bare å lese og synge, så kunne vi gå ut. Jeg har flere venninner som aldri tok denne «kampen» (som jo heller ikke var en kamp, barna aksepterte det helt fint uten gråt) - og flere har faktisk måttet sitte på rommet til barnet til langt oppe i skolealder 😳 Jo større barna er når man starter avvenningen, jo vanskeligere er det som oftest.

Anonymkode: ea695...69f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som sier dere bysset i søvn, måtte dere gjøre det fra fødselen av? Eller ble det en endring på et tidspunkt der baby ikke klarte å finne søvnen selv? Min baby er 1 mnd og har sovet for seg selv fra fødselen av. Har hatt forskjell på dag og natt siden den dagen han kom, og har leggerutiner allerede slik at han skal vite overgangen fra dag til natt fra tidlig av, med håp om at det kan gjøre det enklere senere. Svøper han og synger for han eller spiller rolig musikk, så sovner han. Bruker også trøstetrappen hvis han er urolig, fremfor å ta han opp og bysse med en gang. Han sover gjerne 4 timer i strekk på natt allerede. 

Anonymkode: c72cf...430

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg personlig tror at «å finne søvnen selv» bare er tull. Babyen skriker fordi den trenger noe, enten det er mage vondt, eller bare at det trenger nærhet! 

Anonymkode: 3fa8e...96d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuserte aldri på dette og ammet begge i søvn til de var nesten 2 år. Da jeg sluttet å amme har vi ligget inntil til de har sovnet. Eldste trengte ikke dette fra han var ca 4-5, yngste på 5 trenger fortsatt at vi ligger inntil (men hun sovner kjapt). Egentlig en fin pause på kvelden. ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...