Gå til innhold

Hvorfor er det "pretensiøst" med unike navn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Evt. Deco Blue.

Anonymkode: 882c7...f85

Jeg skumleste litt for hardt, for jeg trodde du foreslo Deco Blue som et navn. :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er jo at det er de «uvanlige» navnene som er de som er vanlige nå. 🤷‍♀️ Valgte selv et slikt navn (dog av erkenorsk type, men typisk «oldemornavn» som «ingen» andre het) Hva tror du naboen, som fikk barn 3 måneder senere, kalte ungen sin? Joda, det var samme navn det.

I klassen til vår eldste er det et navn som flere har, og det er ikke «Emma» eller «Nora», men et veldig spesielt navn, av typen mange nok ikke ville ha trodd er et navn. Jeg vedder på at foreldrene til de barna aldri i verden trodde noen andre på trinnet ville ha samme navn. 

Anonymkode: dc77b...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke? På skolen til barna mine kryr det av Emma, Nora, Liam, William, Ingrid, Sofie/Sofia, Lucas, Matheo, Theo, Theodor, Filip og Oliver. Jeg er så utrolig lei de navnene. Alle heter det samme. Fikk store øyner da sønnen min en dag kom hjem med sin nye venn: Kåre. Det var kult; en liten Kåre blant alle Mio og Leo’ene! 

Anonymkode: 58366...2ec

Flytt et sted med mer mangfold, da. 😉 Det er mye mer aksept for å være annerledes dersom du omgir deg med folk som ikke er fra Norge. Befriende er det også 

Anonymkode: 40f40...347

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke? På skolen til barna mine kryr det av Emma, Nora, Liam, William, Ingrid, Sofie/Sofia, Lucas, Matheo, Theo, Theodor, Filip og Oliver. Jeg er så utrolig lei de navnene. Alle heter det samme. Fikk store øyner da sønnen min en dag kom hjem med sin nye venn: Kåre. Det var kult; en liten Kåre blant alle Mio og Leo’ene! 

Det er mulig navnestatistikken ikke er enig med meg, men blant de yngste barna her er det «ingen» som heter navnene du lister opp. Klasselista er så full av «uvanlige» navn at folk fniser når jeg leser den opp. For det er BARE «fluffy» tullenavn.

Anonymkode: dc77b...a9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så kult! 👍🏻 Kåre er et fint og solid navn. Mye finere enn Leo, Mio, Liam osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva slags navn. Noen navn framstår som veldig pompøse, som om man tror det er en framtidig konge man navngir, eller man helt tydelig prøver å få fram at "vi/vårt barn er veldig spesielle". 

Å velge et navn uten tradisjon i Norge, uten at man selv har røtter i landet navnet kommer fra, blir også fort ganske harry.

Det handler ikke nødvendigvis om at navnet er sjeldent - det finnes en masse sjeldne navn som er enkle og jordnære, og det finnes en del "spesielle" navn som egentlig er forholdsvis vanlige, i alle fall i en generasjon.

Det verste synes jeg imidlertid er å velge et vanlig/velkjent navn, men stave det på en "unik" måte. Jeg leste f.eks. om ei som het "Charoline" (det var skrevet flere ganger i artikkelen på samme måte, så kan ikke ha vært stavefeil) en gang. Vet også om en Ciri og en Zander. Snakk om å gjøre hverdagen vanskelig for ungene sine... 

Endret av Uanonym bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 19.52):

Det blir vel heller sett på som harry, ikke pretensiøst

Anonymkode: 40f40...347

To sider av samme sak i denne sammenhengen.

Anonymkode: b3e8a...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...