Gå til innhold

Hvorfor er det "pretensiøst" med unike navn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min mening:

Øde, Loke, Frøya, Freya / Freja, Ask, Thor, Trym, Tyra, Edda, Ynge osv 

Mulig jeg har litt rar smak. Men jeg liker også Noah, William etc. 

Ikke TS

Anonymkode: e85a0...4df

Ikke vondt ment, og det er helt ok navn flere av de der, men en ser jo at du er glad i norrøne navn, og det er ikke alle som er det. Folk velger det de føler passer best for seg, og oftest det de synes er finest 😊 Forhåpentligvis har folk tenkt på at barnet skal bære navnet resten av livet også, noe dessverre ikke alle har 😉 (gjelder ikke så mye til dine navn, men til andre navn.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er begge to norske med norske foreldre. men har bodd i mange år i ulike land og trengte navn som fungerte på flere språk og dermed falt mange tradisjonelle norske navn bort inkludert alle besteforeldre og oldeforeldres navn.   
Mange velger veldig rare stavemåter (ikke like ille som i USA), men det faller rart for meg å bortse fra tradisjonell rettskriving for navn. (har selv navn som har ulike skrivemåter og det er så tungvint når folk tar feil. Begge skrivemåtene er like vanlige.  

Forstår at folk vil skille seg litt ut, men det blir overdrevet. 

Anonymkode: dfeb0...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe pretensiøst med de typiske trygdeklassenavnene dere har nevnt  (Michetta Diaré osv.) 

Det er pretensiøst når vi oppfatter at folk vil signalisere at de søker ( det de selv oppfatter som) oppover sosialt og vil vise at de er kunstneriske. Staute norske, korte navn blir mye brukt uten at man blir oppfattet som pretensiøs. 

Anonymkode: 32051...b4b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Min mening:

Øde, Loke, Frøya, Freya / Freja, Ask, Thor, Trym, Tyra, Edda, Ynge osv 

Mulig jeg har litt rar smak. Men jeg liker også Noah, William etc. 

Ikke TS

Anonymkode: e85a0...4df

Trym og Thor er da vanlige navn?

Anonymkode: f8d9a...8b8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å velge et navn som har vært på topplisten. Ganske høyt opp nå også. Det er rett og slett et vanlig norsk navn. Våre barn får to etternavn som begge er uvanlige og stavemåte må forklares. Det er nok til å skille vår sønn fra andre. Hadde vi hadde hatt Hansen eller Olsen til etternavn, hadde vi kanskje tatt dobbeltnavn eller forsøkt å finne noe litt mindre vanlig.

Anonymkode: c9992...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min fikk ei jente for 6 år siden. De ga henne et navn som var relativt uvanlig. Men det de ikke visste, var at flere hadde samme tanke. Så dette navnet er veldig vanlig nå. Vi har også gitt vårt barn (snart 2 år) et noe uvanlig navn, men har lagt merke til at det også plutselig har begynt å bli populært nå. Så det er ikke alltid bevisst. 

Men, jeg jobber som lærer, og et navn som har vært populært i maaange år er Sofie. Det er fint, da. Så jeg skjønner jo at folk velger det. Er ikke sikkert alle er så oppdatert på hva alle andre heter heller.  De som er mye rundt mennesker/ barn i hverdagen er kanskje litt mer kresne ovenfor hvilke navn de velger. 

Anonymkode: 4aace...634

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mer positivt med sjeldne navn ala Herbjørn og Mona, enn Michelle og Krisander/Leander

Anonymkode: f479f...d3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to småunger og begge har navn som ligger på ca 70. plass på navnelistene. Det ene navnet er det litt over 1000 stk som heter. Har aldri møtt noen med dette navnet. Det andre navnet er topp 10 vanligste for ett kjønn, men de fleste som bærer navnet er eldre som er borte om 20-30 år. 

For oss var det viktig med navn som passer internasjonalt, er enkle å uttale, samt ikke kan staves feil, og i tillegg ikke veldig populært. Men plutselig er det to til i samme klasse som heter det samme, det kan jo være helt tilfeldig 😅

Man må jo bare velge de navnene man liker best. Kjenner flere som har populære navn på sine barn, og de trodde selv de var spesielle, men var topp 10. Er ikke alle som googler og gjør research, men kanskje heller tenker «det navnet har jeg ikke møtt noen som har».

Anonymkode: bdda7...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min heter Axel. Det er oppkalling etter barnets oldefar. Men angrer litt på valget nå, da det er flere i bhg som heter det samme. Det er også flere som heter Alexander, men for meg er det et helt annet type navn.

Anonymkode: d227b...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Våre barn har navn som ikke er så vanlige, men de er gamle. Et av de navnene ble kjempepopulært året etter at vi valgte det, så det er ikke alt en kan gardere seg mot😄 Tipper at det blir et rush av navnet Myte nå etter serien om Nerdrum….😉

Anonymkode: 303ff...197

Jeg vet om et par som ville kalle barnet sitt Myte for et par år siden, men de fikk det ikke gjennom hos Skatteetaten 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min sitt navn var på 19 plass når vi fikk han ,nå er det  på topp 10. Vi brydde oss ikke så mye om hvor populært navnet var , det var det navnet vi likte,  men vi ville ha et vanlig navn, som hørtes fint ut på flere språk. Jeg synes det er veldig mange som absolutt må ha helt unikt ,og skjeldent navn til barna sine, så har de kanskje bare byttet ut en bokstav,  eller skrive Z  istedenfor S , for eksempel  .

Anonymkode: 418d4...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gutten min sitt navn var på 19 plass når vi fikk han ,nå er det  på topp 10. Vi brydde oss ikke så mye om hvor populært navnet var , det var det navnet vi likte,  men vi ville ha et vanlig navn, som hørtes fint ut på flere språk. Jeg synes det er veldig mange som absolutt må ha helt unikt ,og skjeldent navn til barna sine, så har de kanskje bare byttet ut en bokstav,  eller skrive Z  istedenfor S , for eksempel  .

Kriztian og Zizzel? 😆

Anonymkode: f6ce6...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Grunnet innvandring er det langt mer mangfold innen navn nå enn på 90-tallet. På den tiden var det 3-4 Silje og Fredrik i hver klasse.

Vi har et navn som har vært på topplisten. Vi treffer ganske sjeldent andre som heter det samme, faktisk. 

Anonymkode: 40f40...347

Ikke? På skolen til barna mine kryr det av Emma, Nora, Liam, William, Ingrid, Sofie/Sofia, Lucas, Matheo, Theo, Theodor, Filip og Oliver. Jeg er så utrolig lei de navnene. Alle heter det samme. Fikk store øyner da sønnen min en dag kom hjem med sin nye venn: Kåre. Det var kult; en liten Kåre blant alle Mio og Leo’ene! 

Anonymkode: 58366...2ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I klassen til gutten min er det faktisk mange med typiske gamle norske navn,  Gustav, Lars, Petter, Magnus , Ola og Sigurd . Så det er litt kult. Mens min har et moderne, internasjonalt toppliste navn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ikke alle uvanlige navn anses som pretensiøst, en god del er bare Harry også…

Anonymkode: c8055...893

Dette er jeg enig i. Mange navn må jeg innrømme blir nokså "tullete". I hvertfall når det blir for engelsk og ulogisk staving

Anonymkode: d3be0...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det blir vel heller sett på som harry, ikke pretensiøst

Anonymkode: 40f40...347

Jeg mener ikke veldig uvanlige og "moderne" navn, mange som jeg også syns kan være harry.. men skjønner ikke hvorfor et navn som f.eks. Wilhelm blir sett på som pretensiøst, spesielt hvis man kommer fra en kulturfamilie.

Anonymkode: d3be0...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Eksempler på hva du tenker kan være unike navn? 🤔

Anonymkode: abbfe...148

Unik er kanskje ikke det rette ordet, men navnene jeg liker er iallfall ikke navn alle heter. 

Jeg er mest glad i klassiske navn, norrøne og erkenorske navn syns jeg også er kjempe vakre. 

Endret av girlnextdoor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er ikke noe pretensiøst med de typiske trygdeklassenavnene dere har nevnt  (Michetta Diaré osv.) 

Det er pretensiøst når vi oppfatter at folk vil signalisere at de søker ( det de selv oppfatter som) oppover sosialt og vil vise at de er kunstneriske. Staute norske, korte navn blir mye brukt uten at man blir oppfattet som pretensiøs. 

Anonymkode: 32051...b4b

Dette! 👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I klassen til gutten min er det faktisk mange med typiske gamle norske navn,  Gustav, Lars, Petter, Magnus , Ola og Sigurd . Så det er litt kult. Mens min har et moderne, internasjonalt toppliste navn .

Men så er jo Gustav og Magnus på 25 og 16 plass på topp 50. Så det er ikke SÅ rart at det er mange med den type navn nå. Det er fort gjort å velge innenfor de mest brukte navnene helt ubevisst. En tror en er original og har funnet fram til oldefar Aksel, også er det plutselig ganske mange som har oppkalling eller en stil den veien. Merkelig at alle stuene var grønne en periode for noen år siden også, du? Evt. Deco Blue.

Anonymkode: 882c7...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I valgte navn til våre ut i fra slektsbøkene våre.

Året etter vår eldste fikk sitt navn var det plutselig på topp 10. Hadde jeg aldri gjettet da det er et veldig gammelt navn.  

Anonymkode: 0e58d...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...