AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Del Skrevet 18 timer siden For det første vil jeg si at det ikke er noe galt med å gi barn populære navn. Mennnnnn... Jeg skjønner ikke hvorfor folk gir ungene sine toppliste navn. Er selvsagt ikke noe feil med navnene i seg selv, men hvorfor ønsker man at barna har samme navn som alle andre. Jeg kjenner utallige mennesker med navn Emma (Linnea), Kristian, Nora, Ella, Leah, osv osv. Det burde vært mer akseptabelt å velge unike navn uten å bli sett på som pretensiøs. Ha litt sjel liksom. Anonymkode: d3be0...37c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #2 Del Skrevet 18 timer siden Folk nevner navn de liker best, ikke hvilke som er mest/minst populære. Noen kan velge et navn som ikke er på topp 10 lista også, men 2 år senere så var navnet plutselig der likevel. Anonymkode: f8d9a...8b8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #3 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Folk nevner navn de liker best, ikke hvilke som er mest/minst populære. Noen kan velge et navn som ikke er på topp 10 lista også, men 2 år senere så var navnet plutselig der likevel. Anonymkode: f8d9a...8b8 *nevner = velger Anonymkode: f8d9a...8b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #4 Del Skrevet 18 timer siden Det kommer litt an på om navnet er et navn som er langt nede på listen eller om det er Nevaeh, Abcd e.l... Anonymkode: 92484...751 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #5 Del Skrevet 18 timer siden Ikke alle uvanlige navn anses som pretensiøst, en god del er bare Harry også… Anonymkode: c8055...893 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #6 Del Skrevet 18 timer siden Våre barn har navn som ikke er så vanlige, men de er gamle. Et av de navnene ble kjempepopulært året etter at vi valgte det, så det er ikke alt en kan gardere seg mot😄 Tipper at det blir et rush av navnet Myte nå etter serien om Nerdrum….😉 Anonymkode: 303ff...197 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #7 Del Skrevet 18 timer siden Vi valgte et topp 10 navn. Vi var fast bestemt på å ikke gjøre det, men når alt kom til alt var det favoritten. Førstemann viste seg å være topp 20 uten at vi var klar over det. Valgte det pga oppkalling. Anonymkode: 4312c...e8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 18 timer siden #8 Del Skrevet 18 timer siden Fordi folk som skal gi barna sine «unike» navn fremstår ofte som Erasmus Montanuser. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 18 timer siden #9 Del Skrevet 18 timer siden Ei jeg kjenner trodde hun valgte et ikke så brukt navn. Tok ikke lange tiden før det var på topplisten. Hun gikk hardere til verks på de neste barna fordi dette var viktig for henne. Ei annen hadde bestemt seg for å kalle opp en eventuell datter etter bestemor så lenge jeg kan huske. Navnet var og er blant de mest populære. Det var det jo ikke når hun fikk ideen om navnet. For henne var det viktigere å kalle opp etter en fantastisk dame, enn å unngå et navn som gikk igjen. Til nå har jenta ingen venninner som heter det samme som henne, selv om navnet er ganske så populært i den aldersgruppen. Navn må gjerne modnes også. Hører en det en del, og det gir positive assosiasjoner så kan et gammelt navn vokse på en. Det kan også føles litt trygt å velge et vanlig og godt brukt navn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #10 Del Skrevet 18 timer siden Det blir vel heller sett på som harry, ikke pretensiøst Anonymkode: 40f40...347 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #11 Del Skrevet 18 timer siden Eksempler på hva du tenker kan være unike navn? 🤔 Anonymkode: abbfe...148 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #12 Del Skrevet 18 timer siden Fordi navn er gratis og en del folk bruker navn til å gjøre seg mer spesiell. Oppegående folk gir (ofte) barna vanlige og ujålete navn som folk har hørt og som ikke gir dem ekstra problemer. Sønnen til Kjell Inge Røkke heter Per, det er et eksempel. Direktøren i språkrådet har en datter som heter Hege. Så har du sånn typisk unge mødre navn som Michelle og andre svulstige navn, sier ikke mer om dem. Anonymkode: f479f...d3d 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #13 Del Skrevet 17 timer siden Vi har veldig sjeldne navn på våre barn. Godt under 50 stk som heter navnene. Det er nydelige, gamle navn og det er åpenbart hvordan de skrives. Kommer aldri til å skjønne meg på folk som kaller ungene sine navn som f.eks Emma. Det har vært et topp-3 navn i 20+ år. Kan man ikke ha litt fantasi? Det finnes så utrolig mange navn. Hvorfor velge noe «alle» under 25 heter? Anonymkode: 58366...2ec 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #14 Del Skrevet 17 timer siden Vi ville at datteren vår skulle hete det samme som en av oldeforeldrene. Vi brukte litt tid på å bli gravid og navnet kom på topplisten og ble værende i mange år. Vurderte å finne et annet navn, men det var jo "vårt" navn. Så vi sto i det. Så langt har det ikke vært flere med samme navn i barnehagen eller på skolen, så går bra 😅 Anonymkode: 4bc66...51a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #15 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi har veldig sjeldne navn på våre barn. Godt under 50 stk som heter navnene. Det er nydelige, gamle navn og det er åpenbart hvordan de skrives. Kommer aldri til å skjønne meg på folk som kaller ungene sine navn som f.eks Emma. Det har vært et topp-3 navn i 20+ år. Kan man ikke ha litt fantasi? Det finnes så utrolig mange navn. Hvorfor velge noe «alle» under 25 heter? Anonymkode: 58366...2ec Grunnet innvandring er det langt mer mangfold innen navn nå enn på 90-tallet. På den tiden var det 3-4 Silje og Fredrik i hver klasse. Vi har et navn som har vært på topplisten. Vi treffer ganske sjeldent andre som heter det samme, faktisk. Anonymkode: 40f40...347 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #16 Del Skrevet 17 timer siden Jeg synes bare det ofte klinger dårlig, spesielt kombinert med et «heilnorsk» etternavn: Eleah Chantelle Grotlestøyl Hvis formålet er å virke internasjonal og verdensvant, så gir det i hvert fall meg stikk motsatt inntrykk. Anonymkode: f6ce6...07e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandagsunge Skrevet 17 timer siden #17 Del Skrevet 17 timer siden 000VF000 skrev (46 minutter siden): Fordi folk som skal gi barna sine «unike» navn fremstår ofte som Erasmus Montanuser. ...og dei som anklagar andre for å vere pretensiøse besserwissere er Jeromuser og Per degner 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #18 Del Skrevet 17 timer siden Det er ikke grad av sjeldenhet som avgjør om et navn er pretensiøst. Hildegard og Kolbein er godt innafor. Ahneah og Xricsander er godt uttafor. Anonymkode: 937cf...7a9 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 17 timer siden #19 Del Skrevet 17 timer siden Mandagsunge skrev (1 minutt siden): ...og dei som anklagar andre for å vere pretensiøse besserwissere er Jeromuser og Per degner Jeg tilstår. Jeg er en mann av min tid, skyldig på alle punkter! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #20 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Eksempler på hva du tenker kan være unike navn? 🤔 Anonymkode: abbfe...148 Min mening: Øde, Loke, Frøya, Freya / Freja, Ask, Thor, Trym, Tyra, Edda, Ynge osv Mulig jeg har litt rar smak. Men jeg liker også Noah, William etc. Ikke TS Anonymkode: e85a0...4df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå