Gå til innhold

Bergen arkitekthøyskole

voff234

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går siste året på videregående og vurderer å sende inn søknad til Bergen arkitekthøyskole. Er det noen som vet hva de vektlegger i søknaden? Er de strenge på at man holder seg kun til spørsmålet eller vil de gjerne se sammenhenger? Vil si at jeg er over gjennomsnitte interessert i arkitektur for min alder, tror dere at alderen er en fordel som derfor bør nevnes eller en ulempe fordi jeg har lite erfaring?  

her er spørsmålene btw:

AKADEMISK FELT Har du studert ut over videregående skole? Hvordan kan det være relevant for arkitekturstudiet? Har du gjennomført selvstudier på et fagområde?

SAMFUNNSPRAKSIS Har du arbeidet under eller etter skolegang? Kan dine arbeidserfaringer være til nytte for et arkitektstudium? Samfunnspraksis kan også være frivillig arbeid eller annet engasjement.

BYGNINGSPRAKSIS Har du jobbet på byggeplass og/eller tilegnet deg håndverkserfaring på annet vis? Redegjør for erfaringer

KULTURFORSTÅELSE Beskriv dine erfaringer og refleksjoner over dine møter med andre kulturer. Har du fått noen referanser som setter din subjektive kulturforståelse i perspektiv?

INTERESSER Fortell om interesser som betyr/ har betydd ekstra mye for deg. Det kan være sport, fritid, kunst, kultur, politikk, litteratur, noe du samler på osv. Hva engasjerer deg?

KUNSTNERISK ERFARING Har du utøvet kunstnerisk virksomhet? I hvilken grad har du vist dette til andre? Har du vært med på/hatt forestillinger, konserter, arrangementer, utstilling av egne arbeider eller annet?

ARKITEKTUR Fortell om din interesse for arkitektur og din motivasjon for å studere arkitektur. Har du studert arkitektur tidligere? Fortell om egne opplevelser av og tanker om bygninger og bygde omgivelser. Hvorfor er BAS interessant for deg?

Endret av voff234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onkelen min var lærer der i mange år og han sa de nesten aldri tar inn studenter som kommer rett fra videregående. Det er mer vanlig å ta inn personer som gjerne har praktisk rettet bakgrunn/utdanning som for eks. Tømrer, møbelsnekker, byggingeniør etc. De fleste som starter der er over 25 år. 

Anonymkode: 0f501...a4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Onkelen min var lærer der i mange år og han sa de nesten aldri tar inn studenter som kommer rett fra videregående. Det er mer vanlig å ta inn personer som gjerne har praktisk rettet bakgrunn/utdanning som for eks. Tømrer, møbelsnekker, byggingeniør etc. De fleste som starter der er over 25 år. 

Eller de har gått et par år på kunstfagskole, kjenner flere. 

Anonymkode: 5536e...4ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 19.39):

angående dette med få rett fra vgs, betyr det at Bas ikkje følger reglene om førstegangvitemål 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
voff234 skrev (3 minutter siden):

angående dette med få rett fra vgs, betyr det at Bas ikkje følger reglene om førstegangvitemål 

Opptaket baserer seg på generell studiekompetanse, men viktigere er cv/bakgrunn, og aller viktigst er søknadsbrev der du må skrive om din motivasjon/refleksjon osv. Noen blir innkalt til intervju, der man tar med seg portfolio. Alt står på skolens side.

Anonymkode: 5536e...4ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var flere som søkte seg inn der, og kom inn etter å ha gått på KIB(kunst skolen i Bergen) i to år☺️ så det anbefales!! 

Anonymkode: 82a92...91c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjenner noen som har gått der rett etter vgs. Er jo lov å prøve å søke🙂

Anonymkode: a04f0...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

For de som er interessert fant jeg ut av at skolen følger reglene om førstegangsvitnemål, som betyr at de må ta inn 15 styk(halvparten) som er under 21  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...