Gå til innhold

Skal jeg fortelle besteforeldrene at de har et barnebarn de ikke vet om?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er så usikker. Har en toåring som ikke har kontakt med far. Besteforeldrene vet ikke at barnet eksisterer. Jeg er så i tvil på hva som er rett å gjøre. Noen gode råd?

Anonymkode: fa281...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Barn har rett på å kjenne sin familie herunder besteforeldre, onkler, tanter, fettere, kusiner og andre slektninger. Står i FNs resolusjon. 

Anonymkode: a8b57...b33

• Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjorde ikke det. Far var så i mot det, og jeg ønsket ikke at han skulle begynne å ødelegge ting for oss. 

Anonymkode: 6029d...1ca

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er far registert som far/ har anerkjent farskapet? Hvorfor er det ingen kontakt, og vet du sikkert at besteforeldrene ikke er informert? Dette er ikke et ja/nei-spørsmål eller for den saks skyld et spørsmål om rettigheter, hva som er riktig her er så avhengig av situasjonen og omstendighetene. 

Anonymkode: faedb...16b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du fortelle det, med  mindre disse besteforeldrene er overgripere og voldelige. 

Endret av Phoenix Heart
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er far registert som far/ har anerkjent farskapet? Hvorfor er det ingen kontakt, og vet du sikkert at besteforeldrene ikke er informert? Dette er ikke et ja/nei-spørsmål eller for den saks skyld et spørsmål om rettigheter, hva som er riktig her er så avhengig av situasjonen og omstendighetene. 

Far er registrert. Uplanlagt graviditet, mor og far kjenner ikke hverandre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg er så usikker. Har en toåring som ikke har kontakt med far. Besteforeldrene vet ikke at barnet eksisterer. Jeg er så i tvil på hva som er rett å gjøre. Noen gode råd?

Nei du kan komme til å angre bittert! Jeg lot de få vite om henne, skulle vise seg de var klin gærne og var en god grunn til bf ikke ville si noe og selv er en dust, nå blir jeg ikke kvitt de gærne menneskene selv vannvittig slitsomt, tenk deg godt om! 

Anonymkode: bf600...bda

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Jeg hadde ønsket å vite det. De kan være utmerkede besteforeldre, selv om sønnen deres er idiot. 

Anonymkode: 32f21...f2b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal fortele! Du taper jo ingen ting på og si noe, men barne ditt kan kansje vinne mye på at det blir kontakt. Dit ansvar er å passe på barnet, ikke far....

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde sjekket litt hvem disse menneskene er først. 

Anonymkode: 07aa2...4d5

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Far er registrert. Uplanlagt graviditet, mor og far kjenner ikke hverandre.

Så du vet ingenting om dem - for alt du vet kan de være informert og ønsker ikke kontakt. Jeg ville tenkt meg svært nøye om - det er på ingen måte gitt at de vil være en ressurs for deg og barnet. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei du kan komme til å angre bittert! Jeg lot de få vite om henne, skulle vise seg de var klin gærne og var en god grunn til bf ikke ville si noe og selv er en dust, nå blir jeg ikke kvitt de gærne menneskene selv vannvittig slitsomt, tenk deg godt om! 

Anonymkode: bf600...bda

Hvorfor blir du ikke kvit de? Om de truer deg kan du vel kontakte politiet....

Det er en del forskning på barn og opphav. Før fjernet barnevernet barn helt fra uegnede foreldre, men det har vist seg at det så og si altid er bedre å ha litt kontakt en ingen. Så selv om familien på farside er helt sprø, så kan barne dit få det mye bedre av å kjene de (i forsvarlige doser). Jeg kjener ikke til din situasjon altså, men jeg tror det er stor sjanse for at det er bra for barne ditt selv om det er slitsomt for deg❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk litt ut om de først og tenk deg godt om. Du kan ikke ta det tilbake om du først gjøre det. Det kan være en kjempelur avgjørelse, og barnet kan få noen fantastiske besteforeldre, eller det kan bli masse utfordringer. Om bf ikke er skikket som far er ikke sikkert de forstår og du kan ende med omsorgstvist fordi de vil blande seg. Så har du alt i mellom. 

Tenk deg godt om. Sånn i utgangspunktet bør barnet kjenne til sin familie, men noen ganger er det bedre å vente litt. Se litt an hvor gamle de er også, og ta det og med i beregningen. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du vet ingenting om dem - for alt du vet kan de være informert og ønsker ikke kontakt. Jeg ville tenkt meg svært nøye om - det er på ingen måte gitt at de vil være en ressurs for deg og barnet. 

Men TS eller barnet taper jo ingen ting om de ikke ønsker kontakt? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om barnefar ikke er i bildet, pga en uplanlagt graviditet hvor DU valgte å beholde mens far ikke ønsket det, så sier du absolutt ingenting. 

Far må selv bestemme om han vil involvere sine foreldre i et barn han ikke har kontakt med. 

Anonymkode: b3feb...901

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Barn har rett på å kjenne sin familie herunder besteforeldre, onkler, tanter, fettere, kusiner og andre slektninger. Står i FNs resolusjon. 

Anonymkode: a8b57...b33

Barnet kan ta kontakt med både far og besteforeldre selv. Mor har ingen krav eller rett på å involvere mennesker i barnet, dersom hun har valgt å beholde et barn etter uplanlagt graviditet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnet kan ta kontakt med både far og besteforeldre selv. Mor har ingen krav eller rett på å involvere mennesker i barnet, dersom hun har valgt å beholde et barn etter uplanlagt graviditet

Barnet har samme rettigheter uansett hvordan eller hvorfor det kom til verden ❤️

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde sjekket litt hvem disse menneskene er først. 

Anonymkode: 07aa2...4d5

Det hadde jeg også gjort. Det kan være folk du ikke ønsker i livet til barnet ditt. Og når de vet om eksistensen til barnet så presser de sønnen til å kreve samvær. Da er det for sent.

Det er slettes ikke sikkert de er bra mennesker med gode verdier. At de har oppdratt en mann som ikke vil vedkjenne seg sitt eget avkom kan være en indikator. Det trenger ikke være det, men risikoen er der.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja. Jeg hadde ønsket å vite det. De kan være utmerkede besteforeldre, selv om sønnen deres er idiot

Anonymkode: 32f21...f2b

Neppe. Folk blir ikke idioter uten grunn.

Anonymkode: 8954b...5dc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...