Gå til innhold

Tenåring med oppkast/diare - men ingen andre er syke, hva kan det være?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

16-åringen ble kvalm, spydde og fikk diare på onsdag kveld. Torsdag og fredag var hun i bedre form, sa hun hadde litt løs mage, men ikke noe oppkast. I morges begynte hun plutselig å spy igjen. Har ligget i senga i hele dag, sier hun har vondt i magen og er trøtt, men ikke så kvalm lenger.

Det som er rart, er at ingen andre i familien har blitt smitta, heller ikke kjæresten, som hun har vært sammen med både onsdag og fredag. Hvis det hadde vært omgangssyke eller matforgiftning, hadde vel vi andre også fått det? Jeg synes også det er rart at hun var bedre i to dager for så å bli dårligere igjen. Noen som har hatt noe lignende? Hva kan det være hvis det ikke er noe smittsomt eller matforgiftning? Når bør vi evt. kontakte lege?

Anonymkode: f4363...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

At dere ikke er smittet betyr ikke at det ikke er smittsomt. Regner med at dere ikke må tørke opp eller omgås henne når hun er så stor. Vi har små barn, men her hatt flere runder der noen i huset er syk. Dere bør kontakte lege når hun har svært dårlig allmentilstand og ikke klarer holde på noe drikke over lang periode. Eventuelt ikke får tisset på lang periode. Det er sjeldent nødvendig for voksne å oppsøke lege pga oppkast. 

Har hun måtte droppe noe sosiale sammenkomster pga det? For i så fall har jeg en annen teori 😅

Anonymkode: 11173...6a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

16-åringen ble kvalm, spydde og fikk diare på onsdag kveld. Torsdag og fredag var hun i bedre form, sa hun hadde litt løs mage, men ikke noe oppkast. I morges begynte hun plutselig å spy igjen. Har ligget i senga i hele dag, sier hun har vondt i magen og er trøtt, men ikke så kvalm lenger.

Det som er rart, er at ingen andre i familien har blitt smitta, heller ikke kjæresten, som hun har vært sammen med både onsdag og fredag. Hvis det hadde vært omgangssyke eller matforgiftning, hadde vel vi andre også fått det? Jeg synes også det er rart at hun var bedre i to dager for så å bli dårligere igjen. Noen som har hatt noe lignende? Hva kan det være hvis det ikke er noe smittsomt eller matforgiftning? Når bør vi evt. kontakte lege?

Svangerskapskvalme, kanskje? 
Eller noe hun har spist som ikke de andre har spist? 

Anonymkode: 6f329...ece

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

At dere ikke er smittet betyr ikke at det ikke er smittsomt. Regner med at dere ikke må tørke opp eller omgås henne når hun er så stor. Vi har små barn, men her hatt flere runder der noen i huset er syk. Dere bør kontakte lege når hun har svært dårlig allmentilstand og ikke klarer holde på noe drikke over lang periode. Eventuelt ikke får tisset på lang periode. Det er sjeldent nødvendig for voksne å oppsøke lege pga oppkast. 

Har hun måtte droppe noe sosiale sammenkomster pga det? For i så fall har jeg en annen teori 😅

Hva da? :klo:

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Svangerskapskvalme, kanskje? 
Eller noe hun har spist som ikke de andre har spist? 

Anonymkode: 6f329...ece

Svangerskapskvalme høres usannsynlig ut. Det var to ganger med voldsomt oppkast, ellers diare og magesmerter. 

Kan selvfølgelig ha spist noe vi andre ikke har spist, hun har spist masse godteri/snacks og sånt, som sikkert kan gi kvalme, bare rart det varer så lenge?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Debut med alkohol?

Anonymkode: 3b2eb...664

Hvis det var én dag, så, men å bli dårlig av alkohol varer da ikke i fire dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har hatt barn med omgangssyke hvor de etter en dag eller to har begynt å kaste opp igjen. Hadde ikke vært bekymret før almenntilstanden er dårlig. Ikke alle omgagsykevirus som opptrer likt. Kan jo også gå opp til 72 timer før det evt bryter ut hos dere andre. 

Anonymkode: 0b6a4...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva da? :klo:

Svangerskapskvalme høres usannsynlig ut. Det var to ganger med voldsomt oppkast, ellers diare og magesmerter. 

Kan selvfølgelig ha spist noe vi andre ikke har spist, hun har spist masse godteri/snacks og sånt, som sikkert kan gi kvalme, bare rart det varer så lenge?

Hvis det var én dag, så, men å bli dårlig av alkohol varer da ikke i fire dager?

Tenker at hun kan fake sykdom for å slippe «kjipe» julefester med familien. Gjorde nemlig det samme selv 😅 mye diggere å chille på rommet i den alderen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sannsynligvis omgangssyke. 

Jeg jobber i barnehage og får det relativt ofte. Mannen og barna har aldri blitt smittet av meg. Jeg ble smittet sist fireåringen hadde det. Både da og på jobb så har jeg vært tett på oppkast, tørket opp og virkelig vært utsatt for dråpesmitte. Mannen min kan ikke huske å ha hatt omgangssyke, ikke den ene kollegaen min heller. Noen er lite utsatt for å få det selv om de utsettes for smitte. Voksne og store barn som har kontroll på oppkast og håndvask smitter ikke andre like lett som små barn gjør. 

Jeg har alt for mye erfaring med omgangssyke og har opplevd flere varianter, inkl. en versjon med pause på 1-2 dager hvis jeg var bedre og tenkte det var over før jeg plutselig kastet opp igjen. 

Anonymkode: 44f54...254

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun kan jo ha resmittet seg selv da! Tatt på noe som hun tok på når hun var syk. For smitten lever jo veldig lenge på overflaten.

Anonymkode: 7f52c...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...