Gå til innhold

Nyfødt, familie og sykdom/smitte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere med babyer født på sen høst til tidlig vår, dvs tiden for sykdom. Hvordan forholder dere dere til besøk av familie/slekt med tanke på sykdom/smitte? Det er vel ganske alvorlig hvis en nyfødt får f.eks rs-virus, men besøkende kan jo ha dette med lite/ingen symptomer og forkjølelse er jo kjempevanlig. Lar dere slekt/besteforeldre holde baby? Ber dere de vaske hender når de kommer? Hva hvis besteforeldre feks samme dag har hatt besøk av noen som nettop har hatt omgangssyke (men besteforeldre selv ikke har symptomer)?

Jeg tenker en del på dette da vi tar termin i januar og legger merke til at slekten vår er litt vel slepphendt på dette med smitte. De hoster i hendene sine, de tar ukritisk imot besøk som er eller helt nylig har vært syke, spriter aldri mobiltelefonen sin, lar katten gå på kjøkkenbenken, henger do-håndkle i nærheten av doen som de flusher med åpent lokk f.eks. Selv om de ikke er syke selv så tenker jeg de kan føre med seg smitte når de "ikke bryr seg" på denne måten. Jeg ønsker ikke å ta noen sjanser med min nyfødte helt i starten, vi er selv veldig renslige. Ønsker så klart at ungen skal eksponeres og bygge immunforsvar senere, men man må vel være forsiktig de første ukene?

De bor i nærheten så det er snakk om ganske ofte besøk.

Anonymkode: b5a36...785

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tenkte aldri over sånt. Men de er nær familie, så bare be dem vaske hender og ikke hoste på baby. Går nok fint 🙂

Anonymkode: 40581...328

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er tydelige på håndhygiene og ber om at de venter noen dager hvis de vet at de har vært i nærheten av noen som er syke. Vi har aldri fått reaksjoner på det, tror covid hjalp ganske mye på folks bevissthet 

Anonymkode: a6bbc...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo eldre søsken som drar inn all mulig smitte fra barnehagen, så det tenkte jeg ikke på nei.

Anonymkode: 3f4a9...ff0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som tante til mange, på begge sider;

Første barnet; Hysteri. Har man litt vondt i halsen blir man hjemme. Og man holder seg også unna minst 48 timer etter siste symptom. Rett inn å vaske hender. 

Andre og tredje barnet; Kastet opp i morges? Feber og hoste? Bare å komme. Barnehagebarnet har det nok uansett. 

Anonymkode: 6ce75...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har regel i huset om at ALLE skal vaske hendene når de kommer inn. Vi har en i barnehagen så vi "skyller" på henne. At alle besteforeldre må vaske hendene slik at de er gode eksempler ovenfor henne. Dersom bestemor hoster inn i hånden sier jeg "nei bestemor nå glemte du at vi skal hoste inn i albuen". Det kan XXX vise deg for hun har lært det i barnehagen! Dette er greie "husregler" uansett tenker jeg :) Det er bare lettere å be voksne folk om å gjøre slikt når du skyller på barn :P

Anonymkode: 83842...0dc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har regel i huset om at ALLE skal vaske hendene når de kommer inn. Vi har en i barnehagen så vi "skyller" på henne. At alle besteforeldre må vaske hendene slik at de er gode eksempler ovenfor henne. Dersom bestemor hoster inn i hånden sier jeg "nei bestemor nå glemte du at vi skal hoste inn i albuen". Det kan XXX vise deg for hun har lært det i barnehagen! Dette er greie "husregler" uansett tenker jeg :) Det er bare lettere å be voksne folk om å gjøre slikt når du skyller på barn :P

Fy søren så nedrig. Aldri om jeg hadde snakket til noen på den måten. Og på toppen av det foran barn.... Det er virkelig ikke heldig. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du kødder nå? Og er det aldri noen som sitter med armene i kryss?

Anonymkode: 1e027...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Fy søren så nedrig. Aldri om jeg hadde snakket til noen på den måten. Og på toppen av det foran barn.... Det er virkelig ikke heldig. 

Hva i alle dager er nedrig med å vise barn at selv voksne glemmer seg bort? Dette er et kjempegodt eksempel å sette for barnet, og gir i tillegg barnet mulighet til å vise noe det har lært. Prima oppdragelse 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ofte søsken , eldre søsken som smitter sine. Veldig sjeldent besteforeldre osv.

Her fikk folk komme, normal hygiene. Egentlig aldri vært ekstrem på slikt. Her så var nå ungen med i fjøset samme dag vi kom hjem fra sykehuset omtrent, så her ble nok unga utsatt for mye mer bakterier en hva en person som kom på besøk

Anonymkode: 9204b...44d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva i alle dager er nedrig med å vise barn at selv voksne glemmer seg bort? Dette er et kjempegodt eksempel å sette for barnet, og gir i tillegg barnet mulighet til å vise noe det har lært. Prima oppdragelse 

Jrg håper virkelig du troller. Ellers så er dette bare trist. Båe ovenfor barn, og bestemor. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er sånn du får unger som tror de kan irettesette voksne. 

Anonymkode: e2245...b71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Heldigvis har de fleste lagt fra seg det arrogante og overlegne synet at barn er mindre verdt enn voksne. Selvfølgelig kan barn irettesette voksne, hvorfor i alle dager skulle de ikke kunne det? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jrg håper virkelig du troller. Ellers så er dette bare trist. Båe ovenfor barn, og bestemor. 

Stakkar bestemor som ikke skjønner at man ikke hoster i hånda si? Nei, vet du hva - voksne folk må tåle å få tilbakemeldinger. Slik som det ble fremstilt av hun som postet det så ble det gjort på en god måte. Om bestemor sliter med det så må hun jobbe med seg selv, i tillegg til sin egen hygiene.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Er du også av typen som mener at voksne ikke bør be om unnskyldning til barn når de har tatt feil? Og er du født før 1960?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har termin i februar men har barnehagebarn fra før på 4 år som drar med seg alt mulig fra barnehagen. Tenker ikke holde han hjemme, så det får rett og slett bare bli som det blir denne gangen. Orker ikke stresse/tenke så mye på dette, brukte mye tid på å bekymre meg med nr 1 og jeg ble rett og slett litt kontrollfreak både på dette med besøk, sykdom, amming, soving etc 😅 Skal prøve å være mer avslappa nå å tenke at vi er heldige som har et så godt helsevesen i Norge i tilfelle det skulle komme RSvirus eller noe sånt. 

Anonymkode: 8a7c6...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Lillingen ble født i starten av desember. Har kun ett besteforeldrepar som kommer på besøk, og de får holde barnet, men de farter ikke rundt og har kontakt med masse andre mennesker nå i denne tiden, og de kommer ikke hvis de har symptomer på forkjølelse eller annet, selv om det er helt lette symptomer. Ellers tar vi ikke i mot besøk.

Anonymkode: 2be55...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min nummer to er født på vinteren. Tror største smittefaren til oss var storebror som går i barnehagen. Eneste hensynet vi tok var at jeg var lengre på sykehuset enn planlagt (ville egentlig hjem samme dag som fødselen) da storebror hadde feber og det gikk vannkopper i barnehagen. Så var på sykehuset i 1,5døgn etter fødsel til vi så at storebror ikke hadde vannkopper. 

Ellers besøkte vi, hadde besøk som normalt. Vi oppsøkte selvfølgelig ikke de som var syke, men det gjorde vi ikke før babyen kom heller.

Anonymkode: b081b...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rs-virus tar man jo vaksine for som gravid, så det er jeg ikke så bekymret for. Men det er 100 andre ting storesøster kan dra med seg fra barnehagen, jeg kan ikke akkurat be henne holde seg unna 🙈

Med første tok jeg det som en selvfølge at man holder seg unna nyfødte som syk, og er nøye på håndhygiene. Det var det virkelig ikke alle som gjorde 😤 Denne gang skal jeg være enda mer tydelig på dette, trenger ikke enda mer smitte oppå det storesøster bidrar med. 

Anonymkode: 6d599...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dere med babyer født på sen høst til tidlig vår, dvs tiden for sykdom. Hvordan forholder dere dere til besøk av familie/slekt med tanke på sykdom/smitte? Det er vel ganske alvorlig hvis en nyfødt får f.eks rs-virus, men besøkende kan jo ha dette med lite/ingen symptomer og forkjølelse er jo kjempevanlig. Lar dere slekt/besteforeldre holde baby? Ber dere de vaske hender når de kommer? Hva hvis besteforeldre feks samme dag har hatt besøk av noen som nettop har hatt omgangssyke (men besteforeldre selv ikke har symptomer)?

Jeg tenker en del på dette da vi tar termin i januar og legger merke til at slekten vår er litt vel slepphendt på dette med smitte. De hoster i hendene sine, de tar ukritisk imot besøk som er eller helt nylig har vært syke, spriter aldri mobiltelefonen sin, lar katten gå på kjøkkenbenken, henger do-håndkle i nærheten av doen som de flusher med åpent lokk f.eks. Selv om de ikke er syke selv så tenker jeg de kan føre med seg smitte når de "ikke bryr seg" på denne måten. Jeg ønsker ikke å ta noen sjanser med min nyfødte helt i starten, vi er selv veldig renslige. Ønsker så klart at ungen skal eksponeres og bygge immunforsvar senere, men man må vel være forsiktig de første ukene?

De bor i nærheten så det er snakk om ganske ofte besøk.

Anonymkode: b5a36...785

Fått barn i september, oktober og januar. Vi har bevist vært veldig strenge med besøk og slikt med alle frem til passert minimum 6 uker. Folk som er/nylig har vært syke (siste par dagene) får ikke komme på besøk. 

Vi reiste litt mer på besøk istedenfor å ta besøket til oss. Da var det enklere med hygiene syns vi da. 

Det er ditt barn  - du bestemmer hvor ofte og hvor mye noen får besøke dere. Husk det. Du har lov å sette grenser. Vi har ikke hatt noe besøk annet enn far og søsken på sykehus f.eks. De fleste sykehus tillater ikke besøk av andre på avdelingene lengere heller og jeg ville iallefall ikke sitte i fellesområder med nyfødt. Vi hadde heller ingen besøk hjemme første uka. Brukte tiden på å bli kjent og lande før andre fikk komme. 

Anonymkode: 8a934...86f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...