Gå til innhold

Barn som avtaler ting med hverandre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hender det at barnet ditt avtaler ting med andre barn som ikke stemmer? Som er mer ønsketenkning? For eksempel at de skal gå på kino, lekeland eller lignende. Det gjør barnet mitt mye. Han er 10 år. 

I kveld kl 1815 skal han på kino, på 12 årsgrensefilm, sammen med en venn på 10 år. Jeg kjenner ikke foreldrene til denne vennen noe særlig.

Hva gjør dere med det?

Anonymkode: 8f915...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Prater med foreldrene.

Har sagt til barna at ingenting skal avtales uten oss voksnes samtykke. Og at det er oss voksne som i bunn og grunn bestemmer hva vi skal gjøre.

Har erfart at jentene krangler og beskylder hverandre for å være upålitelige og falske fordi de avtaler ting de ikke kan holde. 

For eksempel at de skal være sammen på lørdagen, men så har vi voksne avtalt med vennepar med barn om å dra på en eller annen ting.

Eller at de skal på shoppingsenter og at en av oss voksne skal følge. Men så passer ikke det den dagen. 

De lager unødvendige gnisninger og konflikter med det. 

Anonymkode: f6c32...35d

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En 12 årsgrense går stort sett fint nedi 9 år med følge av voksne. 

Regner med at de ikke skulle gå uten en voksen? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Prater med foreldrene.

Har sagt til barna at ingenting skal avtales uten oss voksnes samtykke. Og at det er oss voksne som i bunn og grunn bestemmer hva vi skal gjøre.

Har erfart at jentene krangler og beskylder hverandre for å være upålitelige og falske fordi de avtaler ting de ikke kan holde. 

For eksempel at de skal være sammen på lørdagen, men så har vi voksne avtalt med vennepar med barn om å dra på en eller annen ting.

Eller at de skal på shoppingsenter og at en av oss voksne skal følge. Men så passer ikke det den dagen. 

De lager unødvendige gnisninger og konflikter med det. 

Sier og gjør samme her..

Barna er 7,8 og 11..

Anonymkode: 6a6b2...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hender det at barnet ditt avtaler ting med andre barn som ikke stemmer? Som er mer ønsketenkning? For eksempel at de skal gå på kino, lekeland eller lignende. Det gjør barnet mitt mye. Han er 10 år. 

I kveld kl 1815 skal han på kino, på 12 årsgrensefilm, sammen med en venn på 10 år. Jeg kjenner ikke foreldrene til denne vennen noe særlig.

Hva gjør dere med det?

Er det «ønsketenkning» å gå på kino med en venn for barnet ditt? 

- Ja, en 10 åring kan selvfølgelig finne på å avtale ting med venner, men de spør da som regel om lov i løpet av prosessen? Det har jo tydeligvis ditt barn også gjort siden du er klar over at han er invitert med på kino? Hva du «gjør» med dette? Ta kontakt med foreldrene og hør om det er noe deres barn har snakket om, slik at du får bekreftelse på avtalen.

Også kan du si «takk» for at de tar med din sønn, og Vipps penger for billett og litt godt. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er elstde 8 og ikke 10.. men ser ikke for meg at så mye vil forandre seg de neste to årene. Her er reglen slik at de kan snakke seg i mellom om ting de ønsker og har lyst til, men for at noe skal være 100% avtalt må vi voksne snakke om det 

Anonymkode: 01c7e...09a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mine barn har alltid spurt meg eller faren sin når de har villet gjøre noe sånt, så ikke en problemstilling jeg er kjent med. Høres rart ut. Du må jo si til barnet at han ikke kan avtale sånt uten å spørre foreldrene først.

Anonymkode: 37446...1db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barn skal selvfølgelig spørre foreldre om sånt, og har de falt for fristelsen å avtale uten godkjenning hjemmefra så har foreldre full anledning til å avlyse. 
En tar da kontakt med de andre foreldrene og forklarer . 
Så tar en samtalen med poden sin at de ikke skjer igjen. 
Poenget er at barna ikke skal styre «butikken» og få viljen sin fordi foreldre ikke tør å sette foten ned. 

Anonymkode: 5fd60...c22

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør dere med det?

Hvorfor hjelper dere ikke barna å ha avtaler?

Anonymkode: bccd9...d78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sier og gjør samme her..

Barna er 7,8 og 11..

Anonymkode: 6a6b2...bf4

Dette gjør de jo fordi ingen foreldre i dag får fingeren ut av ræva og hjelper barna å se hverandre! Fordi dagens foreldre (som klager hvert ledige sekund på KG og som sender barna i barnehagen på alle dager de har fri) skal være klistret med ungene i helgene til "familietid". 

Som den over skriver: "Er det «ønsketenkning» å gå på kino med en venn for barnet ditt? "

Anonymkode: bccd9...d78

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener du at han ikke har gjort denne avtalen med vennen sin, men later som? At det er slik du definerer ønsketenkning, fordi det ikke er noe de reellt har snakket om? 

Eller mener du ønsketenkning fordi de ikke får lov?

Anonymkode: 5a8df...e63

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er litt vanskelig på dette, om mitt barn blir invitert med på noe så forventer jeg at foreldrene til den som inviterer kontakter meg.
Jeg ringer ikke foreldre for å spørre om stemmer det at min datter skal være med på kino med dere, eller stemmer det at min sønn skal på overnatting hos dere. 
Jeg tar også kontakt om vi inviterer, nettopp fordi barn har ikke forutsetninger for å invitere eller bestemme at dette passer. 
I dag overlater mange foreldre dette til egne barn, jeg sender ikke mine barn på overnatting f.eks om de foreldrene ikke tar kontakt. Det føles utrygt. 
Så mine to eldste (eldste trenger ikke tillatelse lenger så ho ordner selv nå) har lært fort at da må foreldrene ta kontakt med oss. 
Min minste lærer stadig, men fortsatt planlegger uten meg. 

Anonymkode: 3f488...2fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det skjer at de finner ut at de skal gjøre litt forskjellig. Hun er 7 og vennene vet ikke alltid om det passer. De holder ikke orden på familiens aktiviteter hver dag, forstålig nok. Så jeg sender en melding til foreldrene og spør om det passer. 

Ville nok vært med på kino hvis ikke de andre foreldrene skal være med. Hvis da ikke ungen din er av den uredde typen. 

Anonymkode: 68cce...d1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja mine prøver seg på sånne ting hele tia... når det likevell ikke passer sier vi nei, kontakter foreldrene for å bekrefte avtale de gangene vi ikke har hørt noe via de voksne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...