AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #1 Del Skrevet 28. desember 2024 Dette visste jeg faktisk ikke om oppdrettslaks, at det er tilsatt farge i foret for at den i det hele tatt skal få rødfarge. Oppdrettslaks er egentlig hvitbeige, slett ikke rød som villaks er, og villaks har en mye rikere farge, pluss strukturen i kjøttet ser annerledes ut. Oppdrettslaks er virkelig et fake produkt som selvsagt også forårsaker ufattelig lidelse for fisken. https://www.nrk.no/norge/oppdrettslaksen-er-ikke-naturlig-rosa_-den-er-hvitbeige-1.16686235 Anonymkode: b2422...076 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #2 Del Skrevet 28. desember 2024 Villaks er uten tvil det beste, men til nesten 1000 kr kiloen og begrenset tilgjengelighet så er det vanskelig for mange å velge dette. Anonymkode: dfddf...682 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 28. desember 2024 #3 Del Skrevet 28. desember 2024 Alt Kurt Oddekalv sa om oppdrettslaks for mange, mange år siden er helt riktig. På den tiden trodde jeg Oddekalv bare var en fanatisk miljøverner, men oppdrettslaks er virkelig noe dritt. Jeg har helt sluttet å spise det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #4 Del Skrevet 28. desember 2024 000VF000 skrev (11 minutter siden): Alt Kurt Oddekalv sa om oppdrettslaks for mange, mange år siden er helt riktig. På den tiden trodde jeg Oddekalv bare var en fanatisk miljøverner, men oppdrettslaks er virkelig noe dritt. Jeg har helt sluttet å spise det. Oddekalv hadde rett i mye han, og ble grovt mobbet for det. TS Anonymkode: b2422...076 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #5 Del Skrevet 28. desember 2024 Er ørret like ille? Anonymkode: dfddf...682 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #6 Del Skrevet 28. desember 2024 Villaks er jo rød fordi den får i seg fargestoffer gjennom foret - kreps og fisk. Mens oppdrett får i seg fargestoffet gjennom sitt fôr. Litt som at en flamingo ville blitt hvit om den fikk et alternativt fôr til alger. Anonymkode: 399bc...c56 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #7 Del Skrevet 28. desember 2024 Elg smaker forskjellig fra ku på bås. Den har spist variert og næringsfattig for, brukt muskler til å rømme unna rovdyr og bruker mye av tida si på å søke make. Selv om oppdrettslaksen er genetisk tett opp mot villaks så er det rimelig at det å stå i en mærde og spise Brasiliansk soya betyr noe for fiskekjøttet. Det sagt så er min forståelse at Norsk oppdrettslaks er en sunn matvare med lite medisin-rester og god hygiene uten smittedyr (kan spises rå til sushi). Eneste aberet er litt lite Omega-3? Anonymkode: e823f...4bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #8 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ørret like ille? Anonymkode: dfddf...682 Om det er oppdrett ja. Anonymkode: b2422...076 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #9 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det sagt så er min forståelse at Norsk oppdrettslaks er en sunn matvare med lite medisin-rester og god hygiene uten smittedyr (kan spises rå til sushi). Eneste aberet er litt lite Omega-3? Anonymkode: e823f...4bc Nei, det er en syk, mishandlet fisk: https://www.nrk.no/norge/forbrukerradet-vil-ha-sykdomsmerking-av-laks-1.16618833 Anonymkode: b2422...076 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #10 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 28.12.2024 den 13.55): Villaks er jo rød fordi den får i seg fargestoffer gjennom foret - kreps og fisk. Mens oppdrett får i seg fargestoffet gjennom sitt fôr. Litt som at en flamingo ville blitt hvit om den fikk et alternativt fôr til alger. Anonymkode: 399bc...c56 Helt riktig. Stoffet som både villaksen, flamingoer og oppdrettslaks får i seg heter astaxanthin, som er en antioksidant. Dette stoffet finner man naturlig i krepsdyr. Det er det som gjør hummeren så rød. Dette stoffet tilsettes i fôret som oppdrettslaksen spiser. Små krepsdyr er en naturlig del av villlaksen sitt kosthold, og dette stoffet er ikke kun tilsatt for å gi en fin farge på filetene til oppdrettslaksen. Det er også et stoff som er viktig for den skal holde seg frisk og sunn, akkurat som for villaksen. Oppdrettslaksen trenger også antioksidanter, vitaminer og mineraler for å holde seg frisk. Anonymkode: ecbee...f02 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå