Gå til innhold

Hengepupper etter graviditet og amming? Som ung ammende

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg er 18 år og skal amme barnet mitt. Jeg har gått fra str B cup til E cup i løpet av graviditeten og fått en del strekkmerker på puppene men di har alle sammen "dafnet" og blitt mindre synlige. Hva bør jeg forvente av hvordan puppene mine kommer til å se ut etter jeg er ferdig å amme? Jeg blir så lei meg av tanken på hengepupper i en alder av 19 år. Rett før jeg ble gravid hadde jeg for første gang siden jeg var 12 år begynt å føle meg komfortabel i kroppen min og begynt å like puppene og kroppen min veldig godt. Liker puppene veldig godt nå også men skjønner jo at di er midlertidige hahah. Kan jeg forvente at jeg får tilbake di gamle puppene som var små men litt runde etter jeg har ammet ferdig eller bør jeg forbrede meg på "visne" pupper som henger og tydelig har preg etter amming. Hva kan jeg evt gjøre for å minske sjangsen for hengepupper. Amme mindre så fort barnet kan ta mer fast føde? Slutte å amme når barnet er 6 mnd gammelt/slutte så tidlig det er innafor for barnet? Vær så snill ikke kommenter stikk om at det er ett helt feil fokus og at jeg er en dårlig mamma som vurderer å la være å amme fordi jeg er redd for hvordan puppene skal se ut i ettertid. Eller at jeg ikke setter at barnet skal få morsmelk lengst mulig forran utseende mitt. Jeg har slete med alvorlige spiseforstyrrelser som jeg nesten nettopp har blitt bedre fra så kropp er noe jeg sliter veldig mye med. Ville så gjerne nyte en ung kropp mens jeg kan men føler jeg kommer til å ha så mye preg etter graviditeten at jeg bare kan glemme å føle meg fin i fremtiden...

Anonymkode: f64b3...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Var også 19/20 år når jeg slutta med amming. Fikk mye strekkmerker og hadde ballongpupper under amming. De er ikke faste lenger, og mye hud uten fyll🥲

Anonymkode: 491e3...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ingen som kan forutsi hva som vil skje med dem etter amming! Og o du absolutt ikke klarer å godta kroppen din når du er ferdig er det alltid hjelp å få.

Anonymkode: f3150...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne ikke amme noen av ungene, fikk hengepupper likevel.

Anonymkode: c58d1...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ammet to barn som ganske ung (fikk dem da jeg var hhv. 22 og 24), fikk ikke hengepupper. Hovedårsaken er nok at de var/er små fra naturens side, så de har ikke måttet slite så mye med tyngdekrafta. De ble større under graviditetene og amming, men gikk bare tilbake til sin vanlige størrelse og fasong etterpå. Litt strekkmerker fikk jeg, da, men de blekna raskt.

Anonymkode: 54dba...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man får hengepupper eller ikke, handler nok i alle hovedsak om puppenes størrelse og fasong samt hudens elastisitet. Dette er individuelle forhold som man ikke får gjort noe særlig med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke lengden på ammingen som avgjør hvordan puppene blir, men hormonene i svangerskapet. Du kan altså amme så lenge du ønsker og puppene blir som de blir uansett. 
Dersom du blir svært misfornøyd med puppene etterpå, så kan du jo vurdere plastisk kirurgi. Men det er dyrt og man bør vente til man har fått alle barna man vil ha.

At du er ung er positivt for hvordan kroppen din kommer seg etterpå, inkl. puppenes form.

Anonymkode: 1d91a...15d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har ingenting med hvor mye eller hvor lenge du ammer barnet. Puppene dine vokser under graviditeten og du kan få hengepupper (eller ikke) pga dette. Så am barnet ditt så ofte og lenge du vil. Det har ingenting å si. :)

Anonymkode: 6a9d4...645

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man får slapp hud eller ikke har ingenting med amming å gjøre, det har med svangerskap, hormoner og vektøkning. Jeg kan godt forstå at det er kjipt å "miste" kroppen sin i så ung alder, men motsatt så tåler kroppen svangerskap bedre i ung alder enn når man er eldre da man har mye mer kollagen og elastisitet i huden. Ingen kan på forhånd si hvordan kroppen kommer til å se ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk mye mindre pupper. Brukte B-cup før jeg ble gravid og storkoste meg med C- og D-cup (kom an på hvor fult det var) mens jeg ammet. Hadde et håp om at jeg kanskje kunne lande på C-cup etter amming siden alle jeg snakket med hadde vokst minimum en koppestørrelse. Det gikk absolutt ikke etter planen. Gjett hvem som ikke engang kan bruke A-cup nå. 😭

Jeg vil ikke skuffe deg, men hadde trengt slike historier selv for jeg ble så utrooolig skuffa.

Anonymkode: a1b95...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk mye mindre pupper. Brukte B-cup før jeg ble gravid og storkoste meg med C- og D-cup (kom an på hvor fult det var) mens jeg ammet. Hadde et håp om at jeg kanskje kunne lande på C-cup etter amming siden alle jeg snakket med hadde vokst minimum en koppestørrelse. Det gikk absolutt ikke etter planen. Gjett hvem som ikke engang kan bruke A-cup nå. 😭

Jeg vil ikke skuffe deg, men hadde trengt slike historier selv for jeg ble så utrooolig skuffa.

Var forresten 21 år da jeg var gravid. Puppene mine vokste ikke før jeg var 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var 29 da jeg ble gravid. Brukte 75B før graviditeten, helt gjennomsnittlige. Ble skikkelig Dolly Parton etterpå, gigapupper som strutta som bare det. Men ingen strekkmerker, verken på pupper, mage eller andre steder (la på meg nesten 30 kg). Dette er mye genetisk.

Og det er ikke ammingen som gjør noe med puppene, det er svangerskapet. Ammet i 18 mnd. Puppene ble ganske normale etterpå, men vektøktning senere har gjort de til hengepupper 😛 

Anonymkode: 0b2ae...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hengepupper er hormonelt betinga og kommer ikke av selve amminga. Hengepupper risikerer du uansett, kun ved å bli gravid.

Mine bryster ble finere etter svangerskap og amming, jeg har to barn jeg ammet hhv. 7 og 13 måneder. Jeg var 25 da yngstemann kom. 

Hengepuppene kom da jeg var rundt 35 etter vektøkning, så vektnedgang igjen. 

Anonymkode: c9a09...589

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har lest at det er lurt å ikke bråslutte ammingen, men å la det gå veldig gradvis. Men aner ikke om det har noe å si. Er kanskje det at om du slutter brått, så kan det ta litt tid (1år) før puppene "blir normale" igjen. 
Selv ammet jeg begge mine barn i 3 og 4 år, der det gradvis ble mindre og sjeldnere. Fikk ikke hengepupper, men de var ikke like spretne etterpå som før jeg fikk barn, men det tror jeg har like mye med alderen å gjøre. 

Anonymkode: 75934...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kunne ikke amme noen av ungene, fikk hengepupper likevel.

Anonymkode: c58d1...fa7

Dette. Brystene forandrer seg i større eller mindre grad etter svangerskap. Uavhengig av om man ammer eller ikke. Puppene blir ikke noe finere av å la være å amme/slutte tidlig å amme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snurk skrev (3 timer siden):

Om man får slapp hud eller ikke har ingenting med amming å gjøre, det har med svangerskap, hormoner og vektøkning. Jeg kan godt forstå at det er kjipt å "miste" kroppen sin i så ung alder, men motsatt så tåler kroppen svangerskap bedre i ung alder enn når man er eldre da man har mye mer kollagen og elastisitet i huden. Ingen kan på forhånd si hvordan kroppen kommer til å se ut.

Dette er ikke helt sant. Når det gjelder strekkmerker f.eks. er det mer utbredt hos unge gravide enn eldre gravide. Jeg fikk strekkmerker på hoftene da jeg var 13 år og 45 kilo, men ingen på magen under svangerskapet da jeg var i 40-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg ammet ikke lenge, var 20 år, og puppene ble helt herpa. Det er en del av risikoen med å få barn. Det er jo ikke verdens undergang. Mange andre verre plager etter fødsel..

Anonymkode: 1167d...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har født og ammet to barn i til sammen 3 år. Var 30 da eldste ble født. Ingen hengepupper. De henger fortsatt ikke, er straks 40. Dette handler gener, ikke amming. 

Anonymkode: 69f35...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (1 time siden):

Dette er ikke helt sant. Når det gjelder strekkmerker f.eks. er det mer utbredt hos unge gravide enn eldre gravide. Jeg fikk strekkmerker på hoftene da jeg var 13 år og 45 kilo, men ingen på magen under svangerskapet da jeg var i 40-årene.

Strekkmerker er i hovedsak genetisk og har lite med alder å gjøre. Det er et faktum at man har mer elastisitet og kollagen i huden når man er yngre enn eldre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei. Jeg er 18 år og skal amme barnet mitt. Jeg har gått fra str B cup til E cup i løpet av graviditeten og fått en del strekkmerker på puppene men di har alle sammen "dafnet" og blitt mindre synlige. Hva bør jeg forvente av hvordan puppene mine kommer til å se ut etter jeg er ferdig å amme? Jeg blir så lei meg av tanken på hengepupper i en alder av 19 år. Rett før jeg ble gravid hadde jeg for første gang siden jeg var 12 år begynt å føle meg komfortabel i kroppen min og begynt å like puppene og kroppen min veldig godt. Liker puppene veldig godt nå også men skjønner jo at di er midlertidige hahah. Kan jeg forvente at jeg får tilbake di gamle puppene som var små men litt runde etter jeg har ammet ferdig eller bør jeg forbrede meg på "visne" pupper som henger og tydelig har preg etter amming. Hva kan jeg evt gjøre for å minske sjangsen for hengepupper. Amme mindre så fort barnet kan ta mer fast føde? Slutte å amme når barnet er 6 mnd gammelt/slutte så tidlig det er innafor for barnet? Vær så snill ikke kommenter stikk om at det er ett helt feil fokus og at jeg er en dårlig mamma som vurderer å la være å amme fordi jeg er redd for hvordan puppene skal se ut i ettertid. Eller at jeg ikke setter at barnet skal få morsmelk lengst mulig forran utseende mitt. Jeg har slete med alvorlige spiseforstyrrelser som jeg nesten nettopp har blitt bedre fra så kropp er noe jeg sliter veldig mye med. Ville så gjerne nyte en ung kropp mens jeg kan men føler jeg kommer til å ha så mye preg etter graviditeten at jeg bare kan glemme å føle meg fin i fremtiden...

Anonymkode: f64b3...441

Er ikke strekkmerker mest utbredt hos unge gravide da? Jeg var 34 da jeg fikk første og 38 da jeg fikk andre og jeg har ikke et eneste strekkmerke hverken på magen eller puppene og puppene er like fine. Kanskje bare bitte litt slappere

Anonymkode: 902e8...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...