Gå til innhold

Fra en litt oppgitt lærer; Pizza i pysj vs juleteater og høytid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Synes det har vært noen interessante tråder her de siste dagene. Julen må jo alltid være i endring, men det overrasker meg stort over hvor mange nordmenn som prioriterer ned julen som en høytid. 

Jeg er lærer og ser veldig store forskjeller på de barna som får ta del i høytider, tradisjoner, får historiekunnskap og lærer om fellesskapet i samfunnet vårt og de som ikke gjør det. De får et enormt forsprang som vi som skole ikke klarer å utjevne. 

De som blir lest for og får gå på teater innimellom. Som har foreldre som tar de med på museum og lærer de historie. Å kjenne til krigen (40-45) er ofte et skille. De barna som kjenner til krigen vet også en hel del om landets historie, hva som ikke er en selvfølge og hva vi må kjempe for. De tenker automatisk mer avansert om hva som skjer i Ukraina nå fordi de kan relatere til noe de vet noe om.
Og; de som får dette viser ofte også stor respekt for andre religioner og måter å leve på, FORDI de har kunnskap om egen historie. 
Noen blir også tatt med i moskeer og synagoger for å vise at verden er mer enn det vi kjenner. De vet hva som skjedde med jødene. En gang så jeg en far og en gutt i klassen som pusset en minnestein for en jøde som døde her under krigen. Tror du den gutten får med seg mye eller? 

Det trenger jo ikke være at det skal ta voldsomt mye tid. Eller at foreldreskapet blir et prosjekt. Og alle familier er forskjellige og har ulike forutsetninger. Men la nå barna få ta del i at julen er en høytid! Der hverdag og fest ikke er det samme og det fellesskap og det å tilpasse seg andres behov er viktig. Det er så superviktig læring som blir borte hvis alle skal sitte med hver sin mat og i pysj… Ja, jeg vet jo godt at det alene ikke betyr så mye, men det er det samlede bilde her som lager klasseskiller. Og mye av dette kan jo gjøres noe med hvis foreldrene bare gidder. 

Anonymkode: 6fc16...c0c

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt tøff tekst, men du er jo absolutt inne på noe… Disse klasseskillene som vokser frem nå er skumle og kan dele oss som samfunn. Slik som det nå er i USA😒.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har barna mine fått alt det du beskriver. De kan historie, og de er samfunnsengasjerte. 

Men vi feiret julaften i pysj, kun oss 3. Men her har de begge diagnoser. Og de feiret i flere år jul med familie, og pyntet. Men det ble vanskeligere for hvert år som gikk. Så nå feirer vi det annerledes, noe de er veldig takknemlige for. 

Anonymkode: fb94c...27d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om det snakkes lite om, har det alltid vært stor forskjell på kulturell kapital hos elever ut fra familiebakgrunn. Det handler nok mer om ulike betingelser enn at foreldrene ikke gidder. Men jeg tror skolen forsterker dette i større grad i dag fordi alt skal "hverdaggsliggjøres" og tilpasses den enkelte elevs ønsker, og dermed ikke blir en arena for danning på samme måte som før. Når elevene får velge bøker selv ut fra hva de liker her og nå, leses vitsebøker og Donald-pockets i norsktimen. De fra høy sosioøkonomisk bakgrunn, der foreldrene i større grad tar del i barnas danning, får uansett med seg kulturell ballast hjemmefra.

Anonymkode: a8703...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv om det snakkes lite om, har det alltid vært stor forskjell på kulturell kapital hos elever ut fra familiebakgrunn. Det handler nok mer om ulike betingelser enn at foreldrene ikke gidder. Men jeg tror skolen forsterker dette i større grad i dag fordi alt skal "hverdaggsliggjøres" og tilpasses den enkelte elevs ønsker, og dermed ikke blir en arena for danning på samme måte som før. Når elevene får velge bøker selv ut fra hva de liker her og nå, leses vitsebøker og Donald-pockets i norsktimen. De fra høy sosioøkonomisk bakgrunn, der foreldrene i større grad tar del i barnas danning, får uansett med seg kulturell ballast hjemmefra.

Anonymkode: a8703...ad9

Noen trenger noe enkelt for å kunne lese, mens andre pløyer tunge verk ja. Vi klarer jo ikke å utjevne det foreldrene allerede bidrar med. 

 

ts. 

Anonymkode: 6fc16...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nydelig skrevet og forfriskende politisk ukorrekt. Jeg er fullstendig enig med deg. 

Anonymkode: cc46d...21b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Noen trenger noe enkelt for å kunne lese, mens andre pløyer tunge verk ja. Vi klarer jo ikke å utjevne det foreldrene allerede bidrar med. 

 

ts. 

Anonymkode: 6fc16...c0c

Men det kommer ikke kun an på foreldrene... Også på barnas leselyst og leseevne. For barn med høy lesevne, men manglende "danning" hos foreldrene hadde det vært bedre om skolen bidro mer. 

Anonymkode: 313cc...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hvis foreldrene tok ansvaret for oppdragelse skolen ville ha overskudd til å være med på dannelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes skolen utjevner mer enn nok. Vi kommer ikke unna at barn kommer fra ulik bakgrunn og har ulike forutsetninger både knyttet til foreldrenes innsats og barnas interesser/evner.  Ja, barns interesser speiler ofte foreldres.  Barn som leser mye har gjerne foreldre som leser mye. Foreldre som går mye på teater er en annen gruppe. Så foreldre som følger barna opp med idrett og fysisk aktivitet.  Ikke mer riktig å si at det er for lute fysisk aktivitet som for lite dannelse eller for lite datakunnskaper (annen tråd) Det er i Norge ekstremt få timer på skolen og med SFO som mer oppbevaring enn læring.  

Anonymkode: 09b09...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er motsetningen?

Kan man ikke spise pizza i pysjen, og samtidig være på teater og lære om historie? Er du så generaliserende at du tror det er helt ulike folkegrupper?

Anonymkode: c88ea...1e8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette en av de tingene som er helt opplagt. All forskning på læring og barns utvikling har jo med faktorer som kartlegging av elevenes sosioøkonomiske status og kulturelle kapital. Det er jo forskjell! En klassereise kalles jo ikke det uten grunn. Skolen vil aldri kunne utjevne disse forskjellene, men må heller prøve å bruke de på fornuftige måter. Hva har barna som vokser opp i (kulturell)fattigdom å bidra med? Har barn forskjellige erfaringer og hvordan? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her klarer vi heldigvis alt på engang, både pizza, pysj og museer/teater. Balanse. 

Anonymkode: 3de84...e47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja. Jeg kommer fra en fattig familie. Da mener jeg både økonomisk og kulturelt. Men julen var høytid og penklær likevel. Kirketur fikk jeg via skolen. Jeg ble skoleflink og fikk toppkarakterer mesteparten av tiden på tross av mine foreldre. Har i dag en sønn som henger litt bakpå med lesingen, men det skyldes IKKE mangel på innsats fra min side. Vi har lest bøker på sengen hver eneste kveld (nesten) i 8 år. Det kommer seg, men han vil være en av dem som velger enkle ting å lese. Så jeg sier TJA. 

Anonymkode: a1d54...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Synes det har vært noen interessante tråder her de siste dagene. Julen må jo alltid være i endring, men det overrasker meg stort over hvor mange nordmenn som prioriterer ned julen som en høytid. 

Jeg er lærer og ser veldig store forskjeller på de barna som får ta del i høytider, tradisjoner, får historiekunnskap og lærer om fellesskapet i samfunnet vårt og de som ikke gjør det. De får et enormt forsprang som vi som skole ikke klarer å utjevne. 

De som blir lest for og får gå på teater innimellom. Som har foreldre som tar de med på museum og lærer de historie. Å kjenne til krigen (40-45) er ofte et skille. De barna som kjenner til krigen vet også en hel del om landets historie, hva som ikke er en selvfølge og hva vi må kjempe for. De tenker automatisk mer avansert om hva som skjer i Ukraina nå fordi de kan relatere til noe de vet noe om.
Og; de som får dette viser ofte også stor respekt for andre religioner og måter å leve på, FORDI de har kunnskap om egen historie. 
Noen blir også tatt med i moskeer og synagoger for å vise at verden er mer enn det vi kjenner. De vet hva som skjedde med jødene. En gang så jeg en far og en gutt i klassen som pusset en minnestein for en jøde som døde her under krigen. Tror du den gutten får med seg mye eller? 

Det trenger jo ikke være at det skal ta voldsomt mye tid. Eller at foreldreskapet blir et prosjekt. Og alle familier er forskjellige og har ulike forutsetninger. Men la nå barna få ta del i at julen er en høytid! Der hverdag og fest ikke er det samme og det fellesskap og det å tilpasse seg andres behov er viktig. Det er så superviktig læring som blir borte hvis alle skal sitte med hver sin mat og i pysj… Ja, jeg vet jo godt at det alene ikke betyr så mye, men det er det samlede bilde her som lager klasseskiller. Og mye av dette kan jo gjøres noe med hvis foreldrene bare gidder. 

Anonymkode: 6fc16...c0c

Hva med at dere lærere , lærer de ting på skolen, siden dere har tatt utdannelsen og får betalt for det? Før lærte vi sånt på skolen, men tydligvis ikke no lenger!

Se film, film igjen.. Matlaging er lekse hjemme for å lage noe , eller aldri tilgjengelige ting på skolekjøkkenet og ikke utdanna lærere til kjøkkenet(de vet ikke noen ting noen av de som skal lære elevene sine ting på kjøkkenet, alvorlig talt..)!

Forstår at det skal spares overalt, men skal det spares så mye at vi foreldre skal få alt ansvaret som dere burde lært fra dere? Kan fint lære de og ta de med på ting, men å se ned på foreldre som ikke gjør dette er bare for dumt! Samme med tusen foreldre møter med bare fjas eller avslutninger 2ganger pr skoleår..

 

Anonymkode: 01b04...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Synes det har vært noen interessante tråder her de siste dagene. Julen må jo alltid være i endring, men det overrasker meg stort over hvor mange nordmenn som prioriterer ned julen som en høytid. 

Jeg er lærer og ser veldig store forskjeller på de barna som får ta del i høytider, tradisjoner, får historiekunnskap og lærer om fellesskapet i samfunnet vårt og de som ikke gjør det. De får et enormt forsprang som vi som skole ikke klarer å utjevne. 

De som blir lest for og får gå på teater innimellom. Som har foreldre som tar de med på museum og lærer de historie. Å kjenne til krigen (40-45) er ofte et skille. De barna som kjenner til krigen vet også en hel del om landets historie, hva som ikke er en selvfølge og hva vi må kjempe for. De tenker automatisk mer avansert om hva som skjer i Ukraina nå fordi de kan relatere til noe de vet noe om.
Og; de som får dette viser ofte også stor respekt for andre religioner og måter å leve på, FORDI de har kunnskap om egen historie. 
Noen blir også tatt med i moskeer og synagoger for å vise at verden er mer enn det vi kjenner. De vet hva som skjedde med jødene. En gang så jeg en far og en gutt i klassen som pusset en minnestein for en jøde som døde her under krigen. Tror du den gutten får med seg mye eller? 

Det trenger jo ikke være at det skal ta voldsomt mye tid. Eller at foreldreskapet blir et prosjekt. Og alle familier er forskjellige og har ulike forutsetninger. Men la nå barna få ta del i at julen er en høytid! Der hverdag og fest ikke er det samme og det fellesskap og det å tilpasse seg andres behov er viktig. Det er så superviktig læring som blir borte hvis alle skal sitte med hver sin mat og i pysj… Ja, jeg vet jo godt at det alene ikke betyr så mye, men det er det samlede bilde her som lager klasseskiller. Og mye av dette kan jo gjøres noe med hvis foreldrene bare gidder. 

Anonymkode: 6fc16...c0c

Hvordan sjekker du hvordan elevene dine feirer jul? Hva de spiser, hva det har på, og til hvilken tid? Er det spørreundersøkelser, overvåkning eller noe annet? Har du et register på dette? 

Anonymkode: ec601...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting til, ikke alle har råd,til eller interesse for å lære om alt mulig. Ta dere tid på skolen om det er så viktig!

 

Anonymkode: 01b04...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan sjekker du hvordan elevene dine feirer jul? Hva de spiser, hva det har på, og til hvilken tid? Er det spørreundersøkelser, overvåkning eller noe annet? Har du et register på dette? 

Anonymkode: ec601...033

Virker som alt skal overvåkes for tiden.. 

Anonymkode: 01b04...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjenne yil krigen nevnes som et vannskille vedr. kulturell kapital. Betyr det at det går masse barn rundt og ikke vet om andre verdenskrig??

Forøvrig enig resonnementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Alice123 skrev (3 minutter siden):

Å kjenne yil krigen nevnes som et vannskille vedr. kulturell kapital. Betyr det at det går masse barn rundt og ikke vet om andre verdenskrig??

Forøvrig enig resonnementet.

Jeg er faktisk redd for at det går foreldre rundt og ikke vet om dette... mulig noen tror den finnes bare på film.

Anonymkode: d9ee9...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

En ting til, ikke alle har råd,til eller interesse for å lære om alt mulig. Ta dere tid på skolen om det er så viktig!

 

Anonymkode: 01b04...3af

På hvilke få timer, foreldre har mer timer og det burde forventes mer.

Jeg har som forelder ikke interesse for alt mulig, jeg forsøker faktisk å lære barna noe, hvorfor ellers bli forelder.

Anonymkode: 09b09...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...