Brunello Skrevet 28. desember 2024 #21 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men det er ikke alderen i seg selv som er problemet. Det finnes mange unge mennesker også med plager som reduserer livskvaliteten. Anonymkode: 2015a...193 Jo, alderen i seg selv medfører konsekvenser som er negative for livskvaliteten. Og i tillegg kommer alle følgene for helsen. Selv om man er sprek for alderen, er man selvsagt preget av alderen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #22 Del Skrevet 28. desember 2024 Helsa begynte å gå nedover etter fylte 84 år for min slektning. Han fikk vanskelig for å gå og måtte etter hvert gi fra seg førerkortet. Da ble det gradvis slutt på det å komme seg ut på turer og aktiviteter som han tidligere hadde likt å drive med. De neste årene ble den fysiske formen gradvis dårligere og dessverre også hukommelsen. Han hadde stor glede av å få besøk av familiemedlemmer og noen få gamle venner. Det gikk mye i innendørs hobbyer, som å reparere eller lage forskjellige ting, lese og se på TV, men pga. dårlig syn, hørsel og hukommelse ble også det vanskeligere. Det å være sammen med andre, lytte til musikk og kose seg med god mat var ting han kunne nyte helt til det siste. Han ble nesten 90 år. Han uttrykte aldri noe ønske om å dø. Selv helt på slutten var det mye smil og latter. Anonymkode: 02a78...f97 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 28. desember 2024 #23 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Min bestemor på 96 har det veldig bra! Fortsatt frisk og oppegående. Mange rundt seg fordi hun har både barn, barnebarn og oldebarn. (Sikkert snart tippoldebarn og.) Anonymkode: ef241...542 Men antakelig få venner. Familie erstatter ikke venner. Jeg har pratet med mine besteforeldre om det å miste vennene sine. De syntes barn, barnebarn og oldebarn er helt topp, men vi erstattet ikke det vennene var for de. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #24 Del Skrevet 28. desember 2024 Brunello skrev (2 minutter siden): Men antakelig få venner. Familie erstatter ikke venner. Jeg har pratet med mine besteforeldre om det å miste vennene sine. De syntes barn, barnebarn og oldebarn er helt topp, men vi erstattet ikke det vennene var for de. De er jo ofte døde.. hvorfor er du så muggen? Anonymkode: f1896...9bc 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #25 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette er ikke riktig. Med mindre man blir spart for artrose, nedslitte ledd og andre sykdommer som man typisk får i gammel alder. Anonymkode: 93b8e...c8c Det finnes jo medisiner å få for de fleste sykdommer. Er da nok av 60-åringer som får proteser i ledd. Hvis man tenker at livet ikke er verdt å leve pga. artrose og slitte ledd, da er det i hodet problemet sitter, ikke i resten av kroppen. Anonymkode: 02a78...f97 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 28. desember 2024 #26 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De er jo ofte døde.. hvorfor er du så muggen? Anonymkode: f1896...9bc Noen trives med å være muggne 🫢 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #27 Del Skrevet 28. desember 2024 Brunello skrev (5 minutter siden): Jo, alderen i seg selv medfører konsekvenser som er negative for livskvaliteten. Og i tillegg kommer alle følgene for helsen. Selv om man er sprek for alderen, er man selvsagt preget av alderen. Nei, alder er ingen sykdom. Isåfall ville alle eldre vært like skrøpelige, og det er de jo ikke. Mange, ja, men de som prioriterer en livsstil med trening og sunt kosthold holder seg som regel friske lengre. Ergo er det ikke alder som er utslagsgivende. Anonymkode: 2015a...193 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #28 Del Skrevet 28. desember 2024 Ja, det går an. Anonymkode: 4d4dc...a3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #29 Del Skrevet 28. desember 2024 Duff skrev (7 minutter siden): Noen trives med å være muggne 🫢 De beste ostene er jo muggne. Anonymkode: 93b8e...c8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mionaS Skrevet 28. desember 2024 #30 Del Skrevet 28. desember 2024 Vet av mange på 80+ som har god livskvalitet og er glad i livet fortsatt. Har blant annet en farfar på 82år som fyker rundt på ferieturer med kona, skrur bil, hogger ved, fisker osv, og han er ikke mettet på livet. Vet også om mange 80+ som er slitne av sykdom/smerter/ føler de har levd livet og har lyst til å dø. Så dette er nok veldig inviduelt ja. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 28. desember 2024 #31 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): De er jo ofte døde.. hvorfor er du så muggen? Anonymkode: f1896...9bc Det er jo hele poenget. At venner er døde er en av de negative konsekvensene ved å selv bli gammel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 28. desember 2024 #32 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nei, alder er ingen sykdom. Isåfall ville alle eldre vært like skrøpelige, og det er de jo ikke. Mange, ja, men de som prioriterer en livsstil med trening og sunt kosthold holder seg som regel friske lengre. Ergo er det ikke alder som er utslagsgivende. Anonymkode: 2015a...193 Jo, ved alder slites kroppen. Man blir tregere i bevegelsene, man blir svakere, man forbrenner ikke som før og mye annet. Helt enig i mange eldre er i grei form. Men de er i dårligere form enn de ville vært med samme livsstil tidligere i livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #33 Del Skrevet 28. desember 2024 Brunello skrev (3 timer siden): Men antakelig få venner. Familie erstatter ikke venner. Jeg har pratet med mine besteforeldre om det å miste vennene sine. De syntes barn, barnebarn og oldebarn er helt topp, men vi erstattet ikke det vennene var for de. Hun har venner også. Både nye og gamle. ☺️ Anonymkode: ef241...542 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 28. desember 2024 #34 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tenker på temaet skriv dødshjelp. Etter å ha fylt 80, er det virkelig så mye å leve for? Man eksisterer bare i en slitt og nedbrutt kropp. For å sette det på spissen, så er man bare en utgift , ikke lenger personen man var. Anonymkode: 3121e...273 Det er da individuelt. Forstår ikke hvorfor du setter en grense på 80 år. Noen er sprekere enn andre i denne alderen, og har fortsatt flere gode år igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 28. desember 2024 #35 Del Skrevet 28. desember 2024 Har man helsa i behov er det jo selvfølgelig mulighet for livskvalitet. Der var min farmor og mormor rake motsetninger. Farmoren min var sprek. Gikk daglig på såkalte «treff» med andre på samme alder på den lokale kafeen. Strikket, lagde mat og levde livet sitt akkurat sånn som hun ville. Hadde humor, tullet og lo. Mormoren min satt seg ned i stol og ble sittende da morfaren min døde. Hun satt der i ti år før hun døde. Der var det virkelig ingen livskvalitet og ingen burde ende livet sitt på den måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #36 Del Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tenker på temaet skriv dødshjelp. Etter å ha fylt 80, er det virkelig så mye å leve for? Man eksisterer bare i en slitt og nedbrutt kropp. For å sette det på spissen, så er man bare en utgift , ikke lenger personen man var. Anonymkode: 3121e...273 Det er mange som har god livskvalitet etter 80 ja,så er det en del som ikke har det. Anonymkode: b90ce...1f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #37 Del Skrevet 28. desember 2024 Jeg har en svært livsglad, frisk og aktiv nabo på 84, kona er på samne alder. Tror de har et tipp-topp liv, ordner i hage, hogger ved og besøker folk. De er veldig spreke da. Sånn vil jeg også gjerne være på den alderen. Anonymkode: f4c79...c9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 28. desember 2024 #38 Del Skrevet 28. desember 2024 (endret) Brunello skrev (3 timer siden): Jo, ved alder slites kroppen. Man blir tregere i bevegelsene, man blir svakere, man forbrenner ikke som før og mye annet. Helt enig i mange eldre er i grei form. Men de er i dårligere form enn de ville vært med samme livsstil tidligere i livet. Men det er også individuelt hvor svekket man blir. Aldring av kroppen går gradvis gjennom hele livet, og mye handler om hvordan vi tar vare på den. Visste du forresten at eldre er like trenbare som yngre, og at trening og fysisk aktivitet på eldre dager kan være med på å utsette aldringsprosessen. Og en 80 åring kan fint trene seg i bedre form enn da de for eksempel var 70 år med mye stillesitting. Er man frisk uten alvorlige sykdommer i bunn, så har man et godt utgangspunkt, selv på eldre dager. Endret 28. desember 2024 av Tutte 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 28. desember 2024 #39 Del Skrevet 28. desember 2024 Tutte skrev (54 minutter siden): Men det er også individuelt hvor svekket man blir. Aldring av kroppen går gradvis gjennom hele livet, og mye handler om hvordan vi tar vare på den. Visste du forresten at eldre er like trenbare som yngre, og at trening og fysisk aktivitet på eldre dager kan være med på å utsette aldringsprosessen. Og en 80 åring kan fint trene seg i bedre form enn da de for eksempel var 70 år med mye stillesitting. Er man frisk uten alvorlige sykdommer i bunn, så har man et godt utgangspunkt, selv på eldre dager. Det var derfor jeg presiserte «ved samme livsstil». Er man i elendig form som 45-åring, kan man være i bedre form som 80-åring. Men det endrer ikke det faktum at menneskekroppen eldes og gradvis får dårligere Max-nivå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #40 Del Skrevet 28. desember 2024 Brunello skrev (5 timer siden): Men antakelig få venner. Familie erstatter ikke venner. Jeg har pratet med mine besteforeldre om det å miste vennene sine. De syntes barn, barnebarn og oldebarn er helt topp, men vi erstattet ikke det vennene var for de. Venner erstatter heller ikke familie, personlig erfaring forteller at det er mye verre. Anonymkode: 2757c...949 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå