O Rakel Skrevet 30. desember 2024 #21 Del Skrevet 30. desember 2024 GP950mAh skrev (11 timer siden): Private barnehager fungerer svært godt idag, faktisk er brukerne mer fornøyde med de private barnehagene enn de offentlige. Slik man har fått bedre kvalitet og lavere kostnader med private tilbydee for offentlige tjenester bør man gjøre det samme med jernbanen gjennom konkurranseutsetting. Ja det gjør de, men du forstår visst ikke mitt poeng og hvorfor ikke er et argument for å overlate et marked til markedskreftene. Barnehagene lever av tilskudd og prisene er regulert. Det må vi også ha for jernbane. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 8. januar #22 Del Skrevet 8. januar Uni_me skrev (På 29.12.2024 den 2.00): Ikke glem forskjellen på vårt togsystem og Japans. Deres bullettrains er nesten alltid så punktlige at konduktørene vil beklage på det dypeste hvis toget er noen minutter forsinket. I tillegg til at de er så raske at en reise fra Oslo til Trondheim hadde tatt kun 2timer!! Tenk hvor mye letter pendling hadde vært, mindre behov for fly osv. hvis vi hadde hatt skikkelig tog langs hele landet. Hva er det som gjør at japanerne har et slikt system men ikke vi da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uni_me Skrevet 8. januar #23 Del Skrevet 8. januar jabx skrev (3 timer siden): Hva er det som gjør at japanerne har et slikt system men ikke vi da? Nei si det. Jeg er ikke en ekspert på slikt. Men Japan har jo valgt å investere på togsystemet sitt. De har en ekstremt stor befolkning, som trenger god offentlig transport eller så ville jo veiene vært stappfulle. I tillegg er Japanere ekstremt organiserte og tar jobbene sine veldig seriøst, derfor er det veldig viktig for dem å være punktlige. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 9. januar #24 Del Skrevet 9. januar jabx skrev (15 timer siden): Hva er det som gjør at japanerne har et slikt system men ikke vi da? Først og fremst at Japan hadde sentralisert infrastrukturbygging : man planla og besluttet byggingen på statsnivå, og premisset for byggingen var statlige behov. I Norge er lokaldemokrati mye sterkere. Deretter kommer populasjonen og befolkningstettheten. Japan hadde ca 95 millioner mennesker i - 58 da den første linjen ble påbegynt, og med en befolkningstetthet i dag på 333 i motsetning til 14 i Norge, er tog billigere å utvikle enn veitrafikk. Vårt største problemer at med vår befolkning og befolkningstetthet, er privat bilisme til og med mer forsvarlig enn buss. Tog er egentlig altfor kostbart 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 10. januar #25 Del Skrevet 10. januar Det er også dyrere å bygge i Norge, rett og slett på grunn av topografien vår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 10. januar Forfatter #26 Del Skrevet 10. januar 000VF000 skrev (2 minutter siden): Det er også dyrere å bygge i Norge, rett og slett på grunn av topografien vår. Sjekk et Japan kart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 10. januar #27 Del Skrevet 10. januar catman skrev (7 minutter siden): Sjekk et Japan kart. Sant så sant. Men det er også mye sediment eller hva det nå heter, og vulkansk stein. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå