catman Skrevet 16 timer siden #1 Del Skrevet 16 timer siden Jeg fatter ikke helt togpolitikken vår. Først splitter man opp NSB i ørten enheter, slik at ingen tar ansvar lenger, det er ikke råd å få til ting (prøv å kjøre veterantog på det nasjonale nettet), tilbudet blir verre med færre og mindre presise avganger osv. og antallet direktører eksploderer i Latterligstan. Nå skal to delenheter av det store bildet krangle om penger i full offentlighet: https://www.nrk.no/norge/vy-krev-at-bane-nor-tar-heile-rekninga-etter-togstansen-1.17184611 Er det dette vi skal bruke tid og penger på? Jeg skulle ønske vi hadde et godt, velfungerende, og ekspanderende togtilbud i Norge. Ikke politikere som ser hvor ræv det gikk i England med privatisering, hvor irriterende svak utviklingen var i Tyskland etter samme eksperiment og som så sier: Sitat Dét klarer vi her også! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GP950mAh Skrevet 13 timer siden #2 Del Skrevet 13 timer siden (endret) catman skrev (3 timer siden): Jeg fatter ikke helt togpolitikken vår. Først splitter man opp NSB i ørten enheter, slik at ingen tar ansvar lenger, det er ikke råd å få til ting (prøv å kjøre veterantog på det nasjonale nettet), tilbudet blir verre med færre og mindre presise avganger osv. og antallet direktører eksploderer i Latterligstan. Nå skal to delenheter av det store bildet krangle om penger i full offentlighet: https://www.nrk.no/norge/vy-krev-at-bane-nor-tar-heile-rekninga-etter-togstansen-1.17184611 Er det dette vi skal bruke tid og penger på? Jeg skulle ønske vi hadde et godt, velfungerende, og ekspanderende togtilbud i Norge. Ikke politikere som ser hvor ræv det gikk i England med privatisering, hvor irriterende svak utviklingen var i Tyskland etter samme eksperiment og som så sier: Problemet er ikke private tilbydere, det er tognettet som ikke har hengt med i tiden og har store etterslep. Private tilbyedere gir bedre kvalitet og lavere priser som brukerne nyter godt av, slik det også er i Storbritannia. Reversering til statlig monopol vil ikke løse problemene. Endret 13 timer siden av GP950mAh 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
homber Skrevet 13 timer siden #3 Del Skrevet 13 timer siden VY leier tog fra norske tog, og stiller med lokfører og konduktør. NSB ble oppsplittet og eksisterer ikke lenger. Hvis lokføreren har forsovet seg kan du klage til VY, mens all annen kritikk må bane NOR ta. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenkmedhodet Skrevet 13 timer siden #4 Del Skrevet 13 timer siden Problemet var i en brannmur fra produsenten Junipert levert av leverandøren NetNordic og driftet og satt opp av BaneNor. Har nå absolutt ingenting med kapitalisme og profitt å gjøre, men kanskje heller med inkompetanse i halvstatlige og statlige selskaper og aktører. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betasuppe Skrevet 11 timer siden #5 Del Skrevet 11 timer siden Kapitalisert togdrift hahaha. Staten har bare puttet AS bak det men det er fortsatt styrt av staten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 9 timer siden #6 Del Skrevet 9 timer siden GP950mAh skrev (4 timer siden): Problemet er ikke private tilbydere, det er tognettet som ikke har hengt med i tiden og har store etterslep. Private tilbyedere gir bedre kvalitet og lavere priser som brukerne nyter godt av, slik det også er i Storbritannia. Reversering til statlig monopol vil ikke løse problemene. Vis en er interessert i grønn politikk, så ser en at jernbanen er endel av infrastrukturen, vi kan ikke ha det slik at flere private kjører den samme strekningen med halvfulle vogner på skitten energi fra Europa, når NSB kan kjøre den samme strekningen med grønn energi fra norsk vannkraft til halve prisen. Det vil både togpassasjerene og de norske strømkunder nyte godt av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GP950mAh Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden Apis skrev (38 minutter siden): Vis en er interessert i grønn politikk, så ser en at jernbanen er endel av infrastrukturen, vi kan ikke ha det slik at flere private kjører den samme strekningen med halvfulle vogner på skitten energi fra Europa, når NSB kan kjøre den samme strekningen med grønn energi fra norsk vannkraft til halve prisen. Det vil både togpassasjerene og de norske strømkunder nyte godt av. Slik er det heller ikke. Markedet er best egnet til å regulere dette gjennom tilbud og etterspørsel, og selskapene vil endre rutetider og hyppighet etter behov. Halvfulle vogner var vanlig da staten hadde monopol og NSB måtte kjøre uansett hvor få som benyttet seg av tilbudet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 8 timer siden #8 Del Skrevet 8 timer siden (endret) catman skrev (8 timer siden): Jeg fatter ikke helt togpolitikken vår. Først splitter man opp NSB i ørten enheter, slik at ingen tar ansvar lenger, det er ikke råd å få til ting (prøv å kjøre veterantog på det nasjonale nettet), tilbudet blir verre med færre og mindre presise avganger osv. og antallet direktører eksploderer i Latterligstan. Nå skal to delenheter av det store bildet krangle om penger i full offentlighet: https://www.nrk.no/norge/vy-krev-at-bane-nor-tar-heile-rekninga-etter-togstansen-1.17184611 Er det dette vi skal bruke tid og penger på? Jeg skulle ønske vi hadde et godt, velfungerende, og ekspanderende togtilbud i Norge. Ikke politikere som ser hvor ræv det gikk i England med privatisering, hvor irriterende svak utviklingen var i Tyskland etter samme eksperiment og som så sier: Og så ansetter man en tidligere kringkastingssjef (!) som sjef for BaneNor. Det er jo betimelig å spørre seg hvilke kvalifikasjoner vedk egentlig har for en slik jobb foruten å ha partiboka i orden..? ! Endret 8 timer siden av LeneXCII skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 8 timer siden #9 Del Skrevet 8 timer siden catman skrev (8 timer siden): Jeg fatter ikke helt togpolitikken vår. Først splitter man opp NSB i ørten enheter, slik at ingen tar ansvar lenger Det er motsatt. Tidligere var ansvaret alltid lagt på de som ikke kunne gjøre noe med situasjonen, nemlig kundeflaten, nå er INGEN i tvil hvem som feiler. catman skrev (8 timer siden): Er det dette vi skal bruke tid og penger på? Nei, det har ikke på noe tidspunkt vært tvil om at BaneNor er nødt til å ta denne kosten. Vi skal bruke penger på å få BaneNOR og Norske Tog til faktisk fungere for å ivareta infrastrukturen. For nå vet vi hvor problemet er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden GP950mAh skrev (1 time siden): Slik er det heller ikke. Markedet er best egnet til å regulere dette gjennom tilbud og etterspørsel, og selskapene vil endre rutetider og hyppighet etter behov. Halvfulle vogner var vanlig da staten hadde monopol og NSB måtte kjøre uansett hvor få som benyttet seg av tilbudet. Nettopp, derfor må det være et offentlig tilbud, vis vi ønsker tog som har som hovedoppgave å følger en rutetabell og fylle et samfunnsoppdrag, og ikke har som mål å fylle den grådige globalistens lommebok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O Rakel Skrevet 1 time siden #11 Del Skrevet 1 time siden (endret) GP950mAh skrev (7 timer siden): Slik er det heller ikke. Markedet er best egnet til å regulere dette gjennom tilbud og etterspørsel, og selskapene vil endre rutetider og hyppighet etter behov. Halvfulle vogner var vanlig da staten hadde monopol og NSB måtte kjøre uansett hvor få som benyttet seg av tilbudet. Du har overdreven tro på markedets usynlige hånd. Man kan ikke basere seg på tilbud og etterspørsel når det gjelder tog, og infrastruktur generelt, i et langstrakt land som vårt med den distriktspolitikken Norge har valgt å ha. Endret 1 time siden av O Rakel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uni_me Skrevet 1 time siden #12 Del Skrevet 1 time siden Ikke glem forskjellen på vårt togsystem og Japans. Deres bullettrains er nesten alltid så punktlige at konduktørene vil beklage på det dypeste hvis toget er noen minutter forsinket. I tillegg til at de er så raske at en reise fra Oslo til Trondheim hadde tatt kun 2timer!! Tenk hvor mye letter pendling hadde vært, mindre behov for fly osv. hvis vi hadde hatt skikkelig tog langs hele landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden GP950mAh skrev (12 timer siden): Problemet er ikke private tilbydere, det er tognettet som ikke har hengt med i tiden og har store etterslep. Private tilbyedere gir bedre kvalitet og lavere priser som brukerne nyter godt av, slik det også er i Storbritannia. Reversering til statlig monopol vil ikke løse problemene. Britene hater togsystemet etter at det ble privatisert. Det samme gjelder private vannverk som har sluppet ut ren kloakk i elver og hav. Privatisering av infrastruktur galt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå