Gå til innhold

Jeg har aldri forstått hvorfor folk vil ha hund...kan noen prøve å forklare det for meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt hund hele livet, og kan bare si at det er noe som gjør mitt liv rikere. Gjennom trening og konkurranser får jeg mye morro og har fått venner over hele Norge💜 Har nå en godkjent redningshund, og vil absolutt si at den gjør nytte for seg i samfunnet😄

Anonymkode: e57df...b76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man leser noe slikt som du skrev Ts så skjønner man enda mer hvorfor hunder er bedre enn mennesker. Det er alt jeg vil si.

Anonymkode: dcbc9...a57

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når jeg kommer til et hundehus ser jeg følgende:

* det stinker -jeg har aldri hatt hund som stinker, aldri fått kommentarer på lukt heller

* det er skittent -tja, vår og høst er det litt mer sand, men det betyr jo bare at man må vaske litt mer

* hunden bråker -har ikke hatt bråkete hunder, har hatt fire komplett bjeff-løse hunder

* hunden slikker, hopper, skraper, spiser skolisser osv. -tja, ivrig når noen kommer på besøk, men ellers veldig rolig og spiser ikke opp noe.

* det er en stor kjøtteter med et stort negativt miljøfotavtrykk -mulig du har rett, men akkurat den ser jeg ikke helt problemet med

* du er bundet til hus/eiendom og må ha pass ved reise -ja, det stemmer, men med "riktige" hunder er det usedvanlig lett å få pass. Vi har folk som spør om å få passe selv når vi er hjemme 

* naboene hater deg, garantert - naboene våre elsker hunden vår, er blant de som spør om å få passe

* det er utrolig dyrt å gjøre alt rett, særlig veterinæren koster - det stemmer. Mat og veterinær koster, men det tar man inn under vurderinga ved anskaffelse, om man har råd

* det stakkars dyret er et nomadisk flokkdyr som er fanget inne alene store deler av døgnet -her er våre hunder alene hjemme maks en time i døgnet

* hundeeiere flest ser ikke ut til å kunne skille rett fra galt med dyrene sine - hæ? 

* halve bagasjerommet i bilen er tatt - det er vått, hårete og stinker det også - hele bagasjerommet er tatt, men heldigvis hverken vått, hårete eller stinkende, pga bur og god utskiftning av underlag inni det 

Dette blir første nyttårsaften med vår nye hund, men tror det skal gå utmerket, da hun ikke viser tegn til redsel for høye lyder. Men ellers, jeg kan godt lage en motsatt liste til deg, hvis du ønsker?

Anonymkode: f8e5f...3d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Et kjapt googlesøk viser at det er vanlig at hunder spiser avføring 🤢🤢🤢🤮🤮🤮Veterinæren svarer:

Det er ganske vanlig at hunder spiser avføring, og den type atferd kalles koprofagi. I de fleste tilfeller er det ikke farlig, men det er som regel en uønsket atferd. 

Årsak

Der kan være forskjellige grunner til at hunder spiser avføring, og det kan derfor være vanskelig å si hvorfor akkurat din hund gjør dette. Noen hunder liker smaken, mens andre enkelt og greit gjør det når de er sultne. Hunder som kjeder seg eller er understimulerte kan også begynne med dette. Det er også noen sykdommer som kan være årsak til koprofagi, for eksempel nedsatt funksjon i bukspyttkjertelen og enkelte tarmproblemer. https://www.agria.no/spor-veterinaren/hund/beteende/avforing/hund-som-spiser-avforing/

Anonymkode: 5f523...82e

Så uvitende du er. Vær så snill gå deg en tur ut, kanskje vil du se annerledes på livet.

Anonymkode: dcbc9...a57

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

dette er litt mine fordommer mot hundeeiere :P har ikke noe imot hundeeiere som går tur med hundene sine og som liksom er "sjefen" for hunden sin, de går tur og det er det, men så er det de som bruker hunden sin for å ta masse plass, stirre, glo, bare stå i veien, som om de trenger en slags retard som kan ta skylden for oppførselen deres. 

Anonymkode: d6b9a...2fa

Hva i all verden? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er lojal- lytter uten å svare- turvenn som alltid vil ut- Liker å bli kost med- er på vakt for fremmende og på brann. bare positivt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har hund fordi det er utrolig mye selskap i dem og at jeg har vært interessert i  hunder i mange år. En mer lojal venn enn en hund, får man neppe. En hund sørger også for at man kommer seg ut på tur og det er jo ingen ulempe akkurat. 

At hunder avgir litt lukt kan jeg fint leve med. Om folk som kommer på besøk ikke liker lukten av hund, vel da får de la være å komme på besøk. 

Min hund har alltid vært grei. Ikke hopper han, ikke slikker han og han er så og si aldri ufin mot noen. Han er bare verdens beste venn, som alltid er der for meg og er glad for å se meg. Enten jeg har vært borte i 5 minutter eller 5 timer. Er så utrolig glad i han ❤️

Nå er hunden min 14 år gammel og hører b.l.a dårlig. Men han er fortsatt god som gull og jeg håper jeg får beholde han et par år til ❤️ Utrolig "billig i drift" har han vært også. Har stort sett bare hatt utgifter til for og vaksine. Jeg har aldri hatt han forsikret og kan telle på en hånd de gangene vi har vært hos dyrlegen for noe annet enn vaksine og tannrens. Sist gang var i 2019, da han ble bitt av hoggorm. 

Den eneste lille ulempen jeg kan komme på med å ha hund, er at man blir veldig bundet i 10 - 12 år og at ferier må planlegges litt rundt det at man har hund. Men for meg er det egentlig ikke en ulempe, da jeg stort sett ferierer i Norge og da er hunden min med. Jeg har kanskje pass til han 2-3 ganger i året og da max 1 uke. Jeg får alltid skryt på hvordan hunden min er, når han blir passet av andre. Han er bare snill og grei og ødelegger aldri noe hos andre. 

Katt derimot.... det skjønner jeg ikke at folk vil ha frivillig 😬 Ikke pene å se på og veldig uforutsigbare dyr, som jeg aldri hadde klart å stole på.... 😐 

Endret av Mardina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt man trenger å forstå, eller har forutsetningene til å forstå. Dette er kanskje en sånn ting for ts. Om du ikke skjønner greia med hund i det hele tatt, så kommer du sikkert aldri til å gjøre det heller. Det virker i alle tilfeller som bortkastet tid å prøve å forklare noe som for meg fremstår som temmelig åpenbart. Selv har jeg valgt bort barn, og kan komme med sikkert 100 gode grunner til at barn er noe skikkelig herk og utrolig upraktisk å drasse rundt på. Jeg forstår likevel hvorfor folk velger barn, det er ikke så fryktelig komplisert om man tenker etter. Det samme kan gjelde for gårdsbruk versus å bo i blokk, valget om å kjøre bensinbil fremfor elbil, hvorfor enkelte velger Apple over Samsung, eller som jeg lærte i en annen tråd her, hvor utrolig rart det er at enkelte voksne mennesker aldri bruker votter mens noen ikke klarer seg uten. Det å kunne mentalisere og sette seg inn i andres perspektiver på verden er rett og slett en nyttig egenskap. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (4 timer siden):

Jeg tenker akkurat det samme om hus der det er barn...

Forresten, så er ikke hunder jegere fra naturens side, de er åtseletere som har lært å leve i symbiose med mennesker. Det er vi som lærer dem å jakte.

Opphavet til hunden er jo ulven da, for 10 000 ++ år siden. Men helt enig med deg i at hundene har blitt til som art i symbiose med oss mennesker. Vi har skapt dem. For å forstå forholdet mellom menneske og hund må vi forstå dette. De er det første villdyret vi domestiserte. Vi lot de mest medgjørlige individene leve, og drepte de aggressive. De levde på våre rester, for de fant ut at vi kunne drepe større dyr enn de. Etterhvert begynte hundene å VISE mennesker hvor storvilt befant seg, så vi kunne drepe de. En perfekt symbiose var skapt. 
Varme om natta, vakthold på boplasser. Aboriginerne angir nattetemperatur etter hvor mange hunder man trenger for å holde varmen. Vi står i gjeld til hundene, uten dem hadde vi ikke vært der vi er i dag. Derfor har vi et ansvar for å ta vare på de, enten vi liker de eller ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan i denne sammenhengen er det sjukt? Det er kun en realitet at barn lukter stygt, de griser, bråker, medfører store utgifter og tar plass. Det er kun det som blir sammenlignet. 

Anonymkode: 5c4bb...04a

Om det er sykt eller ikke får man tenke sitt om. Men det er i alle fall ikke så relevant for de aller fleste. Barn er noe de fleste får, da det rett og slett er en medfødt egenskap at man ønsker å forplante seg.

Hund og andre dyr er noe man velger å omgi seg med ut fra en vurdering der man veier argumentene for opp mot argumentene mot. Personlig ser jeg flere forhold jeg synes er veldig bra med hund, men argumentene mot er for meg veldig mange flere og tungtveiende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne heller aldri hatt hund. Ser mange skriver at når de har vært borte en stund blir hunden så glad. 

Ja, den gjør jo det men jeg synes det er så masete. Samme med stirring ved bordet.

Og jeg klarer ikke å plukke opp dritten uten å spy selv.

Jada har 3 barn noe helt annet. Og de blir voksne kjøper ikke nye barn.

Har også flere dyr, men ikke hund.

Eldste skaffer seg sikkert hund etterhvert, hyggelig for han.

Jeg kan godt kose med hunder, og være med på tur, men stopper der.

Anonymkode: 3fbc0...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et stort og omfattende syndrom. Det er mange faktorer som driver fram lysten på hund. Akkurat nå er det trendy mote å trekke rundt på hunder med riktig bånd, riktig refleks, riktig type hund osv. Det er en del av det aktive imaget hvor du skal klare å være en del av alt uten å bli stresset eller miste kontrollen. Det er tidsånden, hvor miljø og dyr er det som kommer foran alt. I sjakksendingene på Nrk sendes det inn bilder fra seerne, med hunder og katter som ligger over sjakkbrett og veltede brikker, de ligger og ser på tv-sendinger, det gir programlederne nesten orgasme av nytelse av å se noe så dumt. Dette er typisk det moderne samfunnet, hvor dyr kommer foran alt. Det er virkelighetsfjernt for slike som meg.

Men for de fleste handler det om å fylle et tomrom etter nærhet og selskap. Det er godt forståelig, da er hund en god venn for mange.

Dessverre er det mange som aldri burde hatt hund. Det er de som skaper misnøye. De plukker ikke opp driten, de har hunden i lange bånd som tar hele fortauet i bredden, de bryr seg ikke om hunden hopper opp eller snuser andre i skrittet, eller bjeffer i alle retninger. 

Anonymkode: 70963...2c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gidder å ha min 

- fordi han er klar til å kose med en gang vekkerklokka ringer, og jeg ikke kan forestille meg en bedre start på dagen. 

-fordi får meg til å føle at i alle fall han er glad i meg. 

- fordi det å ha ansvar for et lite liv, får meg til å føle at jeg betyr noe.

- fordi han er så søt at jeg ikke kan la være å smile.

- fordi han alltid blir med på tur. 

- fordi han varmer føttene mine. 

- fordi han er mitt stor forbilde når det kommer til livsglede og YOLO-stemning. 

- fordi han gjør at jeg kommer i kontakt med andre, både med og uten hund. 

- fordi han har verdens mykeste pels.

- fordi jeg aldri skammer meg overfor ham.

- fordi han aldri svikter.

- fordi han gir hver dag mening. 

... bare for å nevne noe. Skal ikke nekte for at det koster noe også, men jeg  synes det er verdt alt sammen. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så dette er ikke vondt ment, men jeg sliter litt med å forstå hundeeiere. Når jeg nå ser denne, der noen tilbringer nyttår i tunneler for å beskytte hunden mot lyder, må jeg bare spørre...hva er greia?

Når jeg kommer til et hundehus ser jeg følgende:

* det stinker

* det er skittent

* hunden bråker

* hunden slikker, hopper, skraper, spiser skolisser osv.

* det er en stor kjøtteter med et stort negativt miljøfotavtrykk

* du er bundet til hus/eiendom og må ha pass ved reise

* naboene hater deg, garantert

* det er utrolig dyrt å gjøre alt rett, særlig veterinæren koster

* det stakkars dyret er et nomadisk flokkdyr som er fanget inne alene store deler av døgnet

* hundeeiere flest ser ikke ut til å kunne skille rett fra galt med dyrene sine

* halve bagasjerommet i bilen er tatt - det er vått, hårete og stinker det også

Det er liksom ingen som kommer godt ut av å ha hund i fangenskap? Jeg ser at folk får selskap og det er fantastisk med hund på jakt.

Men kan dette veie opp for alle disse ulempene? Hva tenker dere om det? Særlig nå når nyttår er rett rundt hjørnet?

Anonymkode: 616f3...055

Plager det deg at vi med dyr (uansett type) gjør det vi kan for å skjerme de for de 1 av 10 som på død og liv ønsker fyrverkeri?

Anonymkode: 6b847...b59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig synes det er veldig rart med voksne mennesker som oppriktig ikke forstår at folk kan ta andre livsvalg enn en selv.

Selv har jeg valgt å ikke få barn. Jeg ønsker meg ikke barn og kan skrive en tilsvarende liste som TS om hvorfor.

Likevel har jeg ingen som helst problemer med å forstå at mange ønsker seg barn og stortrives som foreldre. 

En slik forståelse for at folk kan ta valg man selv ikke ville tatt ser jeg på som noe helt grunnleggende for et voksent menneske.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så dette er ikke vondt ment, men jeg sliter litt med å forstå hundeeiere. Når jeg nå ser denne, der noen tilbringer nyttår i tunneler for å beskytte hunden mot lyder, må jeg bare spørre...hva er greia?

* naboene hater deg, garantert

Anonymkode: 616f3...055

Nei, Det er ikke normalt å hate naboer som har hund. Da har du nok et problem. Og siden du nevnte renslighet, så kan jeg opplyse om at det er farligere å bli bitt av et menneske enn det er av en hund. Fordi bakteriene vi mennesker har i munnen er 100 ganger farligere. 

Du kan egentlig overføre alt det negative over på barn. Barn er verre enn hunder. 

Anonymkode: 2bda6...005

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt googlesøk viser at det er vanlig at hunder spiser avføring 🤢🤢🤢🤮🤮🤮Veterinæren svarer:

Det er ganske vanlig at hunder spiser avføring, og den type atferd kalles koprofagi. I de fleste tilfeller er det ikke farlig, men det er som regel en uønsket atferd. 

Årsak

Der kan være forskjellige grunner til at hunder spiser avføring, og det kan derfor være vanskelig å si hvorfor akkurat din hund gjør dette. Noen hunder liker smaken, mens andre enkelt og greit gjør det når de er sultne. Hunder som kjeder seg eller er understimulerte kan også begynne med dette. Det er også noen sykdommer som kan være årsak til koprofagi, for eksempel nedsatt funksjon i bukspyttkjertelen og enkelte tarmproblemer. https://www.agria.no/spor-veterinaren/hund/beteende/avforing/hund-som-spiser-avforing/

Jeg har aldri hatt en hund som spiser avføring, og jeg er vokst opp med hunder og har hunder selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi dyr er mye bedre enn mennesker. Mye heller 10 hunder enn 1 barn

Anonymkode: ef4cf...072

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mennesker begår massedrap. Allikevel får folk barn. Merkelig :koko:

Anonymkode: 2bda6...005

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...