Gå til innhold

Barnefar tvang barna til å feire jul med ny dame

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barnefar er nyskilt etter mange års ekteskap. Vi har to barn i barneskolealder. Bruddet var stygt og vondt for begge, men mest for ham. Mye krangling og konflikter om oss og om barna. Mye tvil og sorg for meg selv om det var jeg som gikk. Jeg hadde fortsatt følelser, men vi fungerte ikke godt sammen på slutten. 

I sommer traff han en ny dame med barn. Det var også en sorg, men jeg sto fast ved beslutningen om å ikke gå tilbake til ham selv om han påsto at han fortsatt elsket meg. Det nye forholdet hans utviklet seg i racerfart med reising, delvis samboerskap og involvering av barna. Jeg er fortsatt sjokkert over hvordan han har håndtert barna i dette. Overfor meg løy han om alt da jeg konfronterte ham om hvordan han dumpet barna hos andre for å reise med henne, hvordan han brukte meg som "barnepass" ved å lyve om jobbing for å gå på date med henne, hvordan presser meg for penger fordi han ikke gidder å kjøpe ting som barna trenger fordi han spiser fancy middager med henne...Listen er uendelig lang.

Jeg og eksen hadde en avtale om at barna skulle få feire jul sammen med besteforeldrene da de ønsket alle barnebarna hos seg. Jeg valgte derfor å være uten barna i år, noe som var ekstremt sårt for meg. I går fikk jeg vite av barna at de hadde feiret med ny dame og hennes datter. De hadde hatt det bra heldigvis, men jeg kjente at det var noe som brast i meg. Hvordan kunne han være så egoistisk? Hvordan kunne han ikke se smerten han har påført meg og barna, og bare fortsette å legge all skyld på meg? Ja, for det gjør han stadig vekk - Legger skylden på meg for at jeg gikk, at jeg ga opp så lett, at jeg gjør livet dritt for barna uten i det minste se hans egen rolle i dette. 

Jeg vet ikke hva jeg vil med dette. Bare få det ut og få bearbeidet sorgen før jeg bruker alle kreftene mine til å skape et bedre liv for meg og barna. Vet ikke om jeg noen gang kommer over dette. 2024 har vært et helvete på alle måter. Jeg ser fram til bedre tider. Godt nyttår til alle. 

Anonymkode: 83b1e...9c4

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så han sårer egne barn, og egne foreldre, for å såre deg mest mulig? Lover dem en julefeiring ingen av dem får? Jeg forstår at dette er en man du har valgt å gå fra.. 

Beste tipset er å aldri vise at noe av dette treffer deg. Ikke vær sur, ikke ta opp tema, ikke vis at du er såret. "Så flott dere hadde en fin feiring, men hvordan tok bestemor og bestefar det?" Samvittighet tilbake til han. 

Anonymkode: ffdd0...ae2

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så han sårer egne barn, og egne foreldre, for å såre deg mest mulig? Lover dem en julefeiring ingen av dem får? Jeg forstår at dette er en man du har valgt å gå fra.. 

Beste tipset er å aldri vise at noe av dette treffer deg. Ikke vær sur, ikke ta opp tema, ikke vis at du er såret. "Så flott dere hadde en fin feiring, men hvordan tok bestemor og bestefar det?" Samvittighet tilbake til han. 

Anonymkode: ffdd0...ae2

Litt sent å ikke vise at jeg ble forbannet. Ble en vond krangel i går, men nå er jeg ferdig. TS.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Litt sent å ikke vise at jeg ble forbannet. Ble en vond krangel i går, men nå er jeg ferdig. TS.

Stakkars barn som skal overleve oppi alt dette. Det gjelder også deg. Du skriver at han «tvinger» og får det til å høres ut som at de er påført ett overgrep, men den som får mest «vondt» av dette er nok deg. Jeg er enig i at far prioriterer helt feil, samtidig gjør du det samme om du også blir så ustabil som du tilsynelatende ser ut til å bli av hans nye kjæreste. 
Du sier at du dro, han ville ikke, han har kanskje et stort behov for en partner, og selv om jeg mener det er 100% feil slik som han holder på, så hjelper det ikke med ditt reaksjonsmønster. 

Anonymkode: 86d9d...970

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

"De hadde hatt det bra."

Er ikke da mesteparten av det du skriver projisering av dine følelser over på ungene? 

Anonymkode: 4ffcc...6b4

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvordan kunne han være så egoistisk? Hvordan kunne han ikke se smerten han har påført meg og barna, og bare fortsette å legge all skyld på meg? Ja, for det gjør han stadig vekk - Legger skylden på meg for at jeg gikk, at jeg ga opp så lett, at jeg gjør livet dritt for barna uten i det minste se hans egen rolle i dette. 

Han er en umoden manbaby som bare tenker på sine øyeblikkelige behov og ikke lenger enn til nesetippen. Les innlegget ditt høyt så ser du det på en litt annen måte, dette er en 100% ren egoist 

Anonymkode: 6224a...a4b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Stakkars barn som skal overleve oppi alt dette. Det gjelder også deg. Du skriver at han «tvinger» og får det til å høres ut som at de er påført ett overgrep, men den som får mest «vondt» av dette er nok deg. Jeg er enig i at far prioriterer helt feil, samtidig gjør du det samme om du også blir så ustabil som du tilsynelatende ser ut til å bli av hans nye kjæreste. 
Du sier at du dro, han ville ikke, han har kanskje et stort behov for en partner, og selv om jeg mener det er 100% feil slik som han holder på, så hjelper det ikke med ditt reaksjonsmønster. 

Anonymkode: 86d9d...970

Du har helt rett i at jeg ikke håndterer dette så godt selv. Jeg jobber hele tiden med følelsene mine og av og til bikker det helt over når det har skjedd så mye dritt. 

Og jeg bruker ordet tvang fordi han faktisk tvang dem til å reise til henne. Han fortalte ikke noe til dem før de var på vei. Min eldste har ringt meg nesten hver dag i jula og ønsket å være med meg, men fikk ikke lov av faren. Det var like før jeg reiste dit for å hente dem selv, men ville ikke lage drama. 

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

I går fikk jeg vite av barna at de hadde feiret med ny dame og hennes datter

Husker pappa også styrke på slik. Innvolverte oss barna i hver eneste ny dame han fikk og vi måtte være med på å raskt leke familien med henne.

Til slutt fikk vi nok og nekta å være hos pappa. Klarte ikke med alle skiftene, de nye damene og alt de skulle inkluderes i alt mulig. Slutta med samvær hos pappa da jeg var 13 år. Lillebroren min ville heller ikke mer. Han var 9 år da. 

Anonymkode: 855cb...626

• Liker 2
  • Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har helt rett i at jeg ikke håndterer dette så godt selv. Jeg jobber hele tiden med følelsene mine og av og til bikker det helt over når det har skjedd så mye dritt. 

Og jeg bruker ordet tvang fordi han faktisk tvang dem til å reise til henne. Han fortalte ikke noe til dem før de var på vei. Min eldste har ringt meg nesten hver dag i jula og ønsket å være med meg, men fikk ikke lov av faren. Det var like før jeg reiste dit for å hente dem selv, men ville ikke lage drama. 

Men hvordan kan du si at de hadde det bra da? De hadde jo ikke det, de fikk ikke noe valg, det må ha vært veldig ubehagelig for dem

Anonymkode: 6224a...a4b

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette blir nok ikke hans siste påfunn. Bli enig med deg selv om at du legger igjen dynamikken som har vært i 2024, og slutter å gi han responsen han ønsker seg i 2025.

At han gjør så mange ting som går utover barna er faktisk ikke noe du kan gjøre noe med. Det er hans valg, og han vil nok gjøre det igjen. Han er selvsentrert. Om noe har han iallefall bevist at du tok det riktige valget.

Du skriver at han sårer deg og barna. Jeg tror du bare må legge vekk fokuset på at du blir såret, det er virkelig bortkastet energi. Han kan godt være ute etter å straffe deg, men han har til syvende og sist ikke ansvar for dine følelser. Ja, man skal oppføre seg mot andre og han burde ønske deg vel. Men han gjør ikke det, og da må du dessverre ta ansvar for å vise at hans oppførsel ikke fungerer. Du må la det prelle av, du må drite i hva han gjør og ikke gjør, du må være positiv ovenfor barna og gjøre det du kan for at de ikke skal bli påvirket negativt av pappas påfunn. Det er irriterende, men at han skal slutte med dette fordi du ber han om det er en utopi. Han slutter ikke før han selv innser hvor tåpelig det er, og det gjør han ikke all den tid du gir den responsen han ønsker seg.

Anonymkode: 334d2...abe

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er vanlig å ha barnet annen hver jul. Neste år bestemmer du. Det er klart det er vondt å se den ektemannen du har valg vekk gå videre i livet sitt, men det er prisen å betale for skilsmisse.

Det er ikke barna som har hatt det vondt i jula, det er du, ikke skyv barna foran deg, men stå i det du har besluttet.

Anonymkode: f1326...e6c

• Liker 3
  • Nyttig 9
Skrevet

Jeg tenker at her ropplever du smalivabruddenes bakside. Man kan gå i et dødt forhold og tenke at det vil være så mye bedre utenfor, men det blir det sjelden når det er barn med i bildet. Jeg lever selv i et ulykkelig ekteskap med en tafatt og egoistisk mann, men kommer ikke til å gå fra ham før barna har flyttet ut. 

Anonymkode: 886ce...fd3

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du gått i samtaler med enten fvk eller en psykolog for å bearbeide dine egne følelser? For meg virker det at du er så emosjonelt trigget og ikke klarer å sortere hva som er innenfor noe du bør reagere på og hva som er ting du ikke lenger har noe med. 

Du skriver at barna har hatt det bra. Det er det som er viktig her, og det eneste du bør fokusere på. Du vil feire annenhver jul uten barna. De julene har du ingen påvirkning på hvordan de feirer jul sammen med faren sin. At du ønsket de skulle være hos besteforeldrene er faktisk ikke noe du kan hverken bestemme eller påvirke. 

Anonymkode: 4382e...8d2

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vanlig å ha barnet annen hver jul. Neste år bestemmer du. Det er klart det er vondt å se den ektemannen du har valg vekk gå videre i livet sitt, men det er prisen å betale for skilsmisse.

Det er ikke barna som har hatt det vondt i jula, det er du, ikke skyv barna foran deg, men stå i det du har besluttet.

Det er jo åpenbart faren som har sørget for en merkelig og vond jul for barna i dette tilfellet. Men slik er det ved samlivsbrudd. Den som bryter ut må klare å stå i det faktum at den andre forelderen kommer til å være sint og forsmådd, og straffe barna for å straffe den som gikk. 

• Liker 3
Skrevet

Smerten han har påført?? Du som valgte å gå. 

Anonymkode: fe479...d84

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi aner ikke hvorfor hun gikk. Kanskje var det vold, utroskap, alkohol, sinne, tidenes egoløp fra hans side. Dagens norske kvinner ikke økonomisk hjelpeløse, og de bryter ut av vonde forhold når de må. 

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

"De hadde hatt det bra."

Er ikke da mesteparten av det du skriver projisering av dine følelser over på ungene? 

Anonymkode: 4ffcc...6b4

De hadde hatt det bra i den forstand at de hadde fått mat og lekt. Det har ikke alltid vært tilfelle når de har vært med far. 

Mulig jeg projiserer, samtidig klarer jeg ikke å se på alt som skjer fra sidelinjen uten å reagere. Men jeg må bli flinkere til å sortere hva som gjelder barna og hva som gjelder bruddet. TS.

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så jeg skulle valgt å bli slik han kan fortsette å påføre enda mer smerte? Helt utrolig.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har du gått i samtaler med enten fvk eller en psykolog for å bearbeide dine egne følelser? For meg virker det at du er så emosjonelt trigget og ikke klarer å sortere hva som er innenfor noe du bør reagere på og hva som er ting du ikke lenger har noe med. 

Du skriver at barna har hatt det bra. Det er det som er viktig her, og det eneste du bør fokusere på. Du vil feire annenhver jul uten barna. De julene har du ingen påvirkning på hvordan de feirer jul sammen med faren sin. At du ønsket de skulle være hos besteforeldrene er faktisk ikke noe du kan hverken bestemme eller påvirke. 

Anonymkode: 4382e...8d2

FVK har dessverre ingen tilbud til individer, sier de. Heldigvis får jeg hjelp av psykolog. Det er en tung prosess, men jeg blir bedre litt og litt. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg står i det. Tro meg, jeg har nesten brukt alle kreftene mine på å stå i dette. 

Barna er hovedgrunnen til at jeg valgte å gå i fra ham. Betyr ikke at jeg ikke kan ha det vondt og uttrykke det. Virker som at mange tenker at den som går, må tåle alt mulig vondt og den som blir igjen er mest synd på. 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...