AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #1 Skrevet 28. desember 2024 Hei! Jeg har en ex som jeg er venn med og han har to barn. Moren til barna hans ruser seg en del og sliter psykisk i tillegg. Hun har nesten aldri barna sine i helgene, enten har faren dem eller så har hun barnevakt fordi hun skal ut. I sommer fikk vi høre at hun ruser seg i helgene. Etter det har det vært flere som har sagt at de er bekymret for barna.. exen min og barnemor har felles venner og vet derfor vet han mye. Hun fester, ruser seg mye og er på nach til 7-8 hver fredag, lørdag og alle andre dager det er mulighet for det. Så drar hun hjem til barna og er med dem når de står opp. De er 6 og 8. Da vi fikk vite dette gjorde ikke exen min noe som helst. Jeg overtalte han til å ringe henne for å spørre hvordan hun hadde det og han fortalte at han visste at hun ruste seg. Hun bekreftet. Hun sa også at hun sliter psykisk, men ville ikke snakke om det. Han gjorde ingenting med denne infoen. Vi vet at hun er i et ganske hardt rusmiljø… Hennes bestevenninne har fortalt at hun har vært nødt å kutte kontakt med henne fordi hun prøver å komme seg ut av rusmiljøet selv. MIN MENING er at på dette punktet så skulle faren ha gjort ett eller annet. Jeg foreslo å ringe barnevernet eller hvem som helst for råd for hva han burde gjøre videre, men han ville ikke skape konflikt i samarbeidet. jeg snakket med exen for to dager siden der vi snakket om hun enda ruser seg enda og det gjør hun. Spurte hva han skulle gjøre med det og han sa ingenting. Det reagerte jeg på. Idag ringer han og sier at han snakket med barnevernet på tlf og hadde forklart hele situasjonen. De hadde da sagt at de kunne ikke gjøre noe som helst før det finnes beviser på at hun ruser seg sammen med barna. De hadde bedt han fortsette å følge med også kunne han kontakte dem om han hadde beviser. jeg syns dette er så merkelig? Er det normalt? Denne dama sliter veldig psykisk og med rus.. Jeg er bekymret for barna deres… Hun er ikke noe grei med dem på en god dag, så kan jo forestille meg hvordan de har det nå… skal ikke barnevernet hvertfall sjekke opp i om dette stemmer eller ta seg en prat med henne? jeg har en følelse på at han kanskje lyver om å ha ringt. Burde jeg ringe selv å høre? Anonymkode: bd0ac...35e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #2 Skrevet 28. desember 2024 Spørs hvordan far har lagt det frem, hvis han i det hele tatt gjorde det. Hvis verken far, barnevernet eller andre gjør noe for disse barna, bør du absolutt melde fra. ❤️ Anonymkode: 00108...282 3 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #3 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei! Jeg har en ex som jeg er venn med og han har to barn. Moren til barna hans ruser seg en del og sliter psykisk i tillegg. Hun har nesten aldri barna sine i helgene, enten har faren dem eller så har hun barnevakt fordi hun skal ut. I sommer fikk vi høre at hun ruser seg i helgene. Etter det har det vært flere som har sagt at de er bekymret for barna.. exen min og barnemor har felles venner og vet derfor vet han mye. Hun fester, ruser seg mye og er på nach til 7-8 hver fredag, lørdag og alle andre dager det er mulighet for det. Så drar hun hjem til barna og er med dem når de står opp. De er 6 og 8. Da vi fikk vite dette gjorde ikke exen min noe som helst. Jeg overtalte han til å ringe henne for å spørre hvordan hun hadde det og han fortalte at han visste at hun ruste seg. Hun bekreftet. Hun sa også at hun sliter psykisk, men ville ikke snakke om det. Han gjorde ingenting med denne infoen. Vi vet at hun er i et ganske hardt rusmiljø… Hennes bestevenninne har fortalt at hun har vært nødt å kutte kontakt med henne fordi hun prøver å komme seg ut av rusmiljøet selv. MIN MENING er at på dette punktet så skulle faren ha gjort ett eller annet. Jeg foreslo å ringe barnevernet eller hvem som helst for råd for hva han burde gjøre videre, men han ville ikke skape konflikt i samarbeidet. jeg snakket med exen for to dager siden der vi snakket om hun enda ruser seg enda og det gjør hun. Spurte hva han skulle gjøre med det og han sa ingenting. Det reagerte jeg på. Idag ringer han og sier at han snakket med barnevernet på tlf og hadde forklart hele situasjonen. De hadde da sagt at de kunne ikke gjøre noe som helst før det finnes beviser på at hun ruser seg sammen med barna. De hadde bedt han fortsette å følge med også kunne han kontakte dem om han hadde beviser. jeg syns dette er så merkelig? Er det normalt? Denne dama sliter veldig psykisk og med rus.. Jeg er bekymret for barna deres… Hun er ikke noe grei med dem på en god dag, så kan jo forestille meg hvordan de har det nå… skal ikke barnevernet hvertfall sjekke opp i om dette stemmer eller ta seg en prat med henne? jeg har en følelse på at han kanskje lyver om å ha ringt. Burde jeg ringe selv å høre? Anonymkode: bd0ac...35e Det er mulig at far ikke er den reneste kniven i skuffen selv? for å si det på den måten... Anonymkode: 886c2...564 6 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #4 Skrevet 28. desember 2024 For å kunne starte en undersøkelse, med alt det innebærer, må barneverntjenesten ha en bekymringsmelding. Har han sendt inn? Det er i utgangspunktet foreldrene sin oppgave, i dette tilfellet far, å skjerme barna fra rus, de dem god omsorg, trygghet og stabilitet. Det er far som må ivareta barna og ta gode valg på barnas vegne. Dersom far vurderer at barna ikke får god omsorg hos mor så er det han som må ta vare på barna og holde dem tilbake. Gjør han det vil jeg anbefale at han kontakter en advokat for å ha sitt "på det tørre", samt at han fremmer sak om barnefordeling i tingretten. Dersom barneverntjenesten skal sette inn tiltak må vi ha undersøkt først. Om vedkommende nekter å ta rusprøver / samtykke til ruskontroll kan vi sette inn tilsyn / uanmeldte hjemmebesøk. Vi kan ikke fastslå at noen ruser seg, med barna tilstede eller barna hjemme, uten å ha gjennomført ruskontroll. Det er ikke gjort på en dag. Anonymkode: 56bba...103 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #5 Skrevet 28. desember 2024 Så når barnevernet får en tlf fra noen om at en mor ruser seg, så skal de helt uten bevis bare ture frem og hente ungene? Det er heldigvis ikke sånn det fungerer, da kunne hvem som helst i et konfliktfylt forhold ringt bv om den andre og gjort alt verre for barna. Jeg syns det er merkelig at du er så bekymret men ikke har gjort noe med det, hvorfor er du så tafatt og avventende? Du burde jo meldt fra selv for lenge siden. Det styrker saken om flere melder fra, så uavhengig av hva far har gjort kan du også melde. Gjør det gjerne skriftlig, det bør fat også gjøre. Så kan du kontakt denne venninnen til mor og be henne melde fra også. Anonymkode: f4238...313 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #6 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er mulig at far ikke er den reneste kniven i skuffen selv? for å si det på den måten... Anonymkode: 886c2...564 Det kan muligens stemme. Da han ringte henne den gangen bekreftet hun, men hun sa at hun visste at han ruste seg også så da var de like gode. Jeg har ikke opplevd at han ruser seg, han drakk alkohol max 5 gang i året. Anonymkode: bd0ac...35e 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #7 Skrevet 28. desember 2024 Det bør sendes en bekymringsmelding til barnevernet. Så de kan undersøke hvordan barna har det. Min oppfatning er at det ikke er den som melder saken som skal stå for bevisbyrden, men her har jo mor innrømmet til folk rundt seg at hun bruker - så da vil jeg mene det er grunn god nok til å melde. Du kan jo sende selv? Anonymkode: b314d...97e 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #8 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): For å kunne starte en undersøkelse, med alt det innebærer, må barneverntjenesten ha en bekymringsmelding. Har han sendt inn? Det er i utgangspunktet foreldrene sin oppgave, i dette tilfellet far, å skjerme barna fra rus, de dem god omsorg, trygghet og stabilitet. Det er far som må ivareta barna og ta gode valg på barnas vegne. Dersom far vurderer at barna ikke får god omsorg hos mor så er det han som må ta vare på barna og holde dem tilbake. Gjør han det vil jeg anbefale at han kontakter en advokat for å ha sitt "på det tørre", samt at han fremmer sak om barnefordeling i tingretten. Dersom barneverntjenesten skal sette inn tiltak må vi ha undersøkt først. Om vedkommende nekter å ta rusprøver / samtykke til ruskontroll kan vi sette inn tilsyn / uanmeldte hjemmebesøk. Vi kan ikke fastslå at noen ruser seg, med barna tilstede eller barna hjemme, uten å ha gjennomført ruskontroll. Det er ikke gjort på en dag. Anonymkode: 56bba...103 Nei han sendte ikke bekymringsmelding tror jeg, tror han bare ringte og hadde en samtale. De skulle ikke følge opp noe av det han sa og skal ikke gjøre noe undersøkelser. Anonymkode: bd0ac...35e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #9 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Spørs hvordan far har lagt det frem, hvis han i det hele tatt gjorde det. Hvis verken far, barnevernet eller andre gjør noe for disse barna, bør du absolutt melde fra. ❤️ Anonymkode: 00108...282 Det er INGEN som gjør noe som helst… Og det er mange som er klar over hva som foregår😔 Anonymkode: bd0ac...35e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #10 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er INGEN som gjør noe som helst… Og det er mange som er klar over hva som foregår😔 Anonymkode: bd0ac...35e Er det ingen som har sendt bekymringsmelding? Hvorfor har ikke du gjort det? Anonymkode: b314d...97e 1 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #11 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er INGEN som gjør noe som helst… Og det er mange som er klar over hva som foregår😔 Anonymkode: bd0ac...35e Jeg melder mange saker selv i forbindelse med jobb, hvis jeg ringer barnevernet for en drøfting i forkant , vil de så og si alltid be om at vi sender en skriftlig melding, for å starte undersøkelse. Hvis far ikke har fått beskjed om dette etter samtalen med dem, vil jeg tro at han enten ikke har vært helt ærlig, men sannsynligvis ikke ringt i det hele tatt… Synes du skal ta kontakt med dem, TS. ❤️ Anonymkode: 00108...282 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #12 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hei! Jeg har en ex som jeg er venn med og han har to barn. Moren til barna hans ruser seg en del og sliter psykisk i tillegg. Hun har nesten aldri barna sine i helgene, enten har faren dem eller så har hun barnevakt fordi hun skal ut. I sommer fikk vi høre at hun ruser seg i helgene. Etter det har det vært flere som har sagt at de er bekymret for barna.. exen min og barnemor har felles venner og vet derfor vet han mye. Hun fester, ruser seg mye og er på nach til 7-8 hver fredag, lørdag og alle andre dager det er mulighet for det. Så drar hun hjem til barna og er med dem når de står opp. De er 6 og 8. Da vi fikk vite dette gjorde ikke exen min noe som helst. Jeg overtalte han til å ringe henne for å spørre hvordan hun hadde det og han fortalte at han visste at hun ruste seg. Hun bekreftet. Hun sa også at hun sliter psykisk, men ville ikke snakke om det. Han gjorde ingenting med denne infoen. Vi vet at hun er i et ganske hardt rusmiljø… Hennes bestevenninne har fortalt at hun har vært nødt å kutte kontakt med henne fordi hun prøver å komme seg ut av rusmiljøet selv. MIN MENING er at på dette punktet så skulle faren ha gjort ett eller annet. Jeg foreslo å ringe barnevernet eller hvem som helst for råd for hva han burde gjøre videre, men han ville ikke skape konflikt i samarbeidet. jeg snakket med exen for to dager siden der vi snakket om hun enda ruser seg enda og det gjør hun. Spurte hva han skulle gjøre med det og han sa ingenting. Det reagerte jeg på. Idag ringer han og sier at han snakket med barnevernet på tlf og hadde forklart hele situasjonen. De hadde da sagt at de kunne ikke gjøre noe som helst før det finnes beviser på at hun ruser seg sammen med barna. De hadde bedt han fortsette å følge med også kunne han kontakte dem om han hadde beviser. jeg syns dette er så merkelig? Er det normalt? Denne dama sliter veldig psykisk og med rus.. Jeg er bekymret for barna deres… Hun er ikke noe grei med dem på en god dag, så kan jo forestille meg hvordan de har det nå… skal ikke barnevernet hvertfall sjekke opp i om dette stemmer eller ta seg en prat med henne? jeg har en følelse på at han kanskje lyver om å ha ringt. Burde jeg ringe selv å høre? Anonymkode: bd0ac...35e Foreslår at du sender en bekymringsmelding selv, jo flere bekymringsmeldinger man får i en sak -jo «bedre». Da har man litt mer kjøtt på benet. Vil kanskje tro han lyver om å ha ringt for høres litt rart ut at han fikk det svaret han fikk. Om ikke annet så ville jeg tro de hadde tatt ett møte med henne. Rus og samvær med barn er ganske lavterskel for barnevernet å ta tak i. Anonymkode: e2bc2...d8f 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #13 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei han sendte ikke bekymringsmelding tror jeg, tror han bare ringte og hadde en samtale. De skulle ikke følge opp noe av det han sa og skal ikke gjøre noe undersøkelser. Anonymkode: bd0ac...35e Å ringe og ha en samtale er ikke det samme som å levere inn en bekymringsmelding. Når man ringer inn tas det kun en akutt vurdering der og da, men ikke noe mer. Er det ikke fare for liv og helse, eller at barnet står uten omsorg gjøres det ikke noe mer. Far burde fått beskjed om at han må levere inn en melding dersom han tenker at saken burde undersøkes. Barneverntjenesten kan ikke starte undesøkelse uten en skriftlig bekymringsmelding. Da først kan man starte opp å undersøke barnas omsorgssituasjon, i begge hjem. Men, som sagt: Far er den i første rekke som må ta grep for sine barn. Det er forventet. Han kan ikke sitte på gjerdet og forvente at andre skal ta ansvar Anonymkode: 56bba...103
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #14 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er INGEN som gjør noe som helst… Og det er mange som er klar over hva som foregår😔 Anonymkode: bd0ac...35e Før du klager på andre så bør du jo klare å sende en bekymringsmelding selv. Hvorfor har du ikke gjort det? Anonymkode: f4238...313
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #15 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det ingen som har sendt bekymringsmelding? Hvorfor har ikke du gjort det? Anonymkode: b314d...97e Da jeg var sammen med han ventet jeg på at han skulle gjøre det selv. Han hadde alltid en unnskyldning for å ikke gjøre det den uka og ukene gikk. Jeg har dessverre hatt nok med meg selv den siste perioden og vær livredd for å blitt blandet inn i dramaet deres… men nå har det gått alt for lang tid. Nei ingen har sendt bekymringsmelding. Familien hennes gjør det ikke, vennene hennes ruser seg selv, og familien til exen melder ikke fordi de er redd for at han da ikke vil få 50/50 til sommeren da. Anonymkode: bd0ac...35e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #16 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Før du klager på andre så bør du jo klare å sende en bekymringsmelding selv. Hvorfor har du ikke gjort det? Anonymkode: f4238...313 Jeg håpet på at faren var den som skulle gjøre noe. Når vi var sammen ønsket han at jeg ikke skulle gjøre noe fordi det var feil av meg og det ville skape konflikter mellom dem. Anonymkode: bd0ac...35e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #17 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da jeg var sammen med han ventet jeg på at han skulle gjøre det selv. Han hadde alltid en unnskyldning for å ikke gjøre det den uka og ukene gikk. Jeg har dessverre hatt nok med meg selv den siste perioden og vær livredd for å blitt blandet inn i dramaet deres… men nå har det gått alt for lang tid. Nei ingen har sendt bekymringsmelding. Familien hennes gjør det ikke, vennene hennes ruser seg selv, og familien til exen melder ikke fordi de er redd for at han da ikke vil få 50/50 til sommeren da. Anonymkode: bd0ac...35e Mor strever med rus og psykiatri Far gjør ingenting Alle vet, men ingen gjør noe Her er det MANGE voksne som svikter disse barna. Og du klager på at barnevernstjenesten ikke gjør noe? Dere må melde fra når både mor OG far svikter Anonymkode: 56bba...103 8 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #18 Skrevet 28. desember 2024 Send en anonym bekymringsmelding. Du kan ikke klage på andre. Du er jo en av de som vet og ikke gjør noe også... Anonymkode: 64f87...c04 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #19 Skrevet 28. desember 2024 Far har ikke foreslått at han har barna mer enn han har i dag? Anonymkode: f981f...d74
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #20 Skrevet 28. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Far har ikke foreslått at han har barna mer enn han har i dag? Anonymkode: f981f...d74 Jo, de har vært på familievernkontoret. Han ønsket 50/50 men det ønsket ikke hun pga hun enda har overgangsstønad noen mnd til. Han fikk det ene barnet en dag ekstra da. Anonymkode: bd0ac...35e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå