J.. Skrevet 29. desember 2024 #121 Del Skrevet 29. desember 2024 Ingvelina87 skrev (1 minutt siden): Jepp. Og jeg prøver å få frem at ofte er det flere ting som spiller inn når man velger abort ved DS. At det ikke er svart-hvitt Håper du ikke svarer på slike spørsmål,da det uansett er irrelevant for tråden. Det er ikke noe galt verken moralsk eller lovlig i å ta abort,uavhengig om barnet er friskt eller sykt. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingvelina87 Skrevet 29. desember 2024 Forfatter #122 Del Skrevet 29. desember 2024 Lija skrev (Akkurat nå): Har jeg sagt hun er pliktig? Les igjen du. Hun har valgt å dele at hun tok abort pga DS og hjertefeil. Sitter og rakker ned på Martine som ønsker at barn med DS skal få leve. At Martine ikke skal få lov til å si at folk tar abort pga DS.. da leser man jo mellom linjene at hjertefeil (liksom) er problemet eller? Hun skriver jo at sykehusopphold ikke er verdt livet fordi det blir vanskelig for storebror. Har jeg spurt noe utover det? Bøddelen er vel strengt talt de som tar valget om abort? Hele poenget her er jo at folk får muligheten til å velge bort DS pga en blodprøve, (som alle mener støtter kvinnerettigheter tydeligvis) men at det med muligheten IKKE kommer nøytral informasjon fra helsevesenet. Folk føler seg presset til abort. Forklar meg hvor jeg har rakket ned på henne. Jeg er kritisk til eksponering av barn uansett diagnose og at hun fremstiller tallene veldig svart/hvitt. For ofte spiller det mer inn. Jeg har flere ganger skrevet at jeg er glad de har det veldig fint? 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingvelina87 Skrevet 29. desember 2024 Forfatter #123 Del Skrevet 29. desember 2024 J.. skrev (1 minutt siden): Håper du ikke svarer på slike spørsmål,da det uansett er irrelevant for tråden. Det er ikke noe galt verken moralsk eller lovlig i å ta abort,uavhengig om barnet er friskt eller sykt. Tydeligvis er det vanskelig for folk å forstå🥲 8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 29. desember 2024 #124 Del Skrevet 29. desember 2024 Lija skrev (Akkurat nå): Har jeg sagt hun er pliktig? Les igjen du. Hun har valgt å dele at hun tok abort pga DS og hjertefeil. Sitter og rakker ned på Martine som ønsker at barn med DS skal få leve. At Martine ikke skal få lov til å si at folk tar abort pga DS.. da leser man jo mellom linjene at hjertefeil (liksom) er problemet eller? Hun skriver jo at sykehusopphold ikke er verdt livet fordi det blir vanskelig for storebror. Har jeg spurt noe utover det? Bøddelen er vel strengt talt de som tar valget om abort? Hele poenget her er jo at folk får muligheten til å velge bort DS pga en blodprøve, (som alle mener støtter kvinnerettigheter tydeligvis) men at det med muligheten IKKE kommer nøytral informasjon fra helsevesenet. Folk føler seg presset til abort. Hersketeknikker kan du pakke vekk med én gang,om noe får det innlegget ditt til å se ganske teit ut. Abort ER en rettighet kvinner har jobbet hardt for å lovliggjøre,for å sikre egen helse. At du er uenig i det,er en annen diskusjon. At du krever svar og argumenter rundt hvorfor TS tok valget de gjorde,er bare tåpelig. Uansett hva hun svarer,er det ikke "riktig" for deg uansett. Det påvirker ikke deg eller ditt liv hva TS har valgt,så det er faktisk ubetydelig for deg. 12 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lija Skrevet 29. desember 2024 #125 Del Skrevet 29. desember 2024 (endret) J.. skrev (14 timer siden): Hersketeknikker kan du pakke vekk med én gang,om noe får det innlegget ditt til å se ganske teit ut. Abort ER en rettighet kvinner har jobbet hardt for å lovliggjøre,for å sikre egen helse. At du er uenig i det,er en annen diskusjon. At du krever svar og argumenter rundt hvorfor TS tok valget de gjorde,er bare tåpelig. Uansett hva hun svarer,er det ikke "riktig" for deg uansett. Det påvirker ikke deg eller ditt liv hva TS har valgt,så det er faktisk ubetydelig for deg. Kreve svar? hallo i luken. DU er ubetydelig for meg😊 Endret 30. desember 2024 av Lija 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 29. desember 2024 #126 Del Skrevet 29. desember 2024 Miomino skrev (17 timer siden): Seriøst, kritiserer du dem for valg av navn? Da letes det virkelig etter noe å ta dem for. Jeg foreslår du søker opp de "artiklene du tilfeldigvis kom over". Kanskje er det en av dem hvor Bjørn Einar Romøren forteller om valget av navnet til datteren. Jeg leter overhodet ikke etter noe å ta dem for, hvis du leser innleggene mine, ser du at jeg ikke kommer med noe annen kritikk. Jeg bare nevnte navnevalget fordi jeg reagerte veldig på det. Å velge et "tullenavn" på et utviklingshemma barn synes jeg er skikkelig umusikalsk. Du kan gjerne være uenig, men det er min mening. 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lija Skrevet 29. desember 2024 #127 Del Skrevet 29. desember 2024 Ingvelina87 skrev (5 minutter siden): Forklar meg hvor jeg har rakket ned på henne. Jeg er kritisk til eksponering av barn uansett diagnose og at hun fremstiller tallene veldig svart/hvitt. For ofte spiller det mer inn. Jeg har flere ganger skrevet at jeg er glad de har det veldig fint? «Hun deler ukritisk om datteren, hun moraliserer» osv. Og nå skriver du «For ofte spiller det mer inn». Det er generelt ganske mye som spiller inn når man tar valget om å bære frem et barn. Dette skjønner nok til og med Martine. Folk tar jo abort fordi de ikke gadd å putte på kondom. At dere personlig valgte bort hjertefeil og DS tror jeg også at Martine tåler (uten at jeg har spurt henne). Men 9/10 tar abort ved DS. 9/10! Alle disse er ikke syke. Noen googler og finner beskrivelser fra folk som kjenner noen som har jobbet med PU, mange opplever press fra sykehuset, noen har familiemedlemmer som fortsatt kaller mennesker med DS for mongoloide. Er det ikke da lov av Martine å fremsnakke livet med DS littegrann? At de aller fleste barna lever gode liv, tross utfordringer? Eller føler alle 9/10 seg da såpass trampet på at de må anonyme ut på nett og si at Martine sier ting på feil måte? At det kun er hun som er moraliserende her? Det høres hvert fall ut for meg som at du har behov for å forsvare valget ditt med denne posten. At Martine ikke skal få «ta deg» i alle fall. Men du har tatt valget ditt, godt opplyst og nøytralt i følge deg selv. Det er vel ikke noe mer hun egentlig ber om.. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingvelina87 Skrevet 29. desember 2024 Forfatter #128 Del Skrevet 29. desember 2024 (endret) Lija skrev (4 minutter siden): «Hun deler ukritisk om datteren, hun moraliserer» osv. Og nå skriver du «For ofte spiller det mer inn». Det er generelt ganske mye som spiller inn når man tar valget om å bære frem et barn. Dette skjønner nok til og med Martine. Folk tar jo abort fordi de ikke gadd å putte på kondom. At dere personlig valgte bort hjertefeil og DS tror jeg også at Martine tåler (uten at jeg har spurt henne). Men 9/10 tar abort ved DS. 9/10! Alle disse er ikke syke. Noen googler og finner beskrivelser fra folk som kjenner noen som har jobbet med PU, mange opplever press fra sykehuset, noen har familiemedlemmer som fortsatt kaller mennesker med DS for mongoloide. Er det ikke da lov av Martine å fremsnakke livet med DS littegrann? At de aller fleste barna lever gode liv, tross utfordringer? Eller føler alle 9/10 seg da såpass trampet på at de må anonyme ut på nett og si at Martine sier ting på feil måte? At det kun er hun som er moraliserende her? Det høres hvert fall ut for meg som at du har behov for å forsvare valget ditt med denne posten. At Martine ikke skal få «ta deg» i alle fall. Men du har tatt valget ditt, godt opplyst og nøytralt i følge deg selv. Det er vel ikke noe mer hun egentlig ber om.. Å dele filmer av datteren i bleie, at datteren er nedspydd +++ syns jeg er å dele ukritisk da. jeg skriver også gang på gang hvor glad jeg er for at de har det så fint Endret 29. desember 2024 av Ingvelina87 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fenomen Skrevet 29. desember 2024 #129 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg er helt enig med deg, TS. Jeg synes hun er skikkelig nedlatende og bedrevitende. Helt greit at de valgte å gjennomføre svangerskapet og det er deres valg, men andre må få gjøre det som er riktig for seg. Ingen har ment at hennes barn ikke fortjener å leve eller at barn med DS er mindre verdt. 14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lija Skrevet 29. desember 2024 #130 Del Skrevet 29. desember 2024 Ingvelina87 skrev (13 minutter siden): Å dele filmer av datteren i bleie, at datteren er nedspydd +++ syns jeg er å dele ukritisk da. jeg skriver også gang på gang hvor glad jeg er for at de har det så fint Skjønner. Så hun har delt video av barn i normalsituasjoner, og sier at hun synes barnet sitt er verdt livet. Hardt for folk å høre skjønner jeg. Jeg har ikke sett det. Og forsto ikke i første post at det var eksponeringen som var hovedproblemet ditt. Jeg så hun «kjempet» for nøytral informasjon til foreldre som havner i samme situasjon. Ikke det presset hun og mange andre opplever siden samfunnet er lagt opp til abort av barn med DS. Jeg tenker at vi har så sykt godt av å høre henne. Og at disse uttalelsene må vi tåle når alt annet jobber i mot. Hvorfor folk tar abort er urelevant så lenge det ikke ligger føringer for det, men synd at man fortsatt blir presset til det pga DS av helsevesen og samfunn. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingvelina87 Skrevet 29. desember 2024 Forfatter #131 Del Skrevet 29. desember 2024 Lija skrev (3 minutter siden): Skjønner. Så hun har delt video av barn i normalsituasjoner, og sier at hun synes barnet sitt er verdt livet. Hardt for folk å høre skjønner jeg. Jeg har ikke sett det. Og forsto ikke i første post at det var eksponeringen som var hovedproblemet ditt. Jeg så hun «kjempet» for nøytral informasjon til foreldre som havner i samme situasjon. Ikke det presset hun og mange andre opplever siden samfunnet er lagt opp til abort av barn med DS. Jeg tenker at vi har så sykt godt av å høre henne. Og at disse uttalelsene må vi tåle når alt annet jobber i mot. Hvorfor folk tar abort er urelevant så lenge det ikke ligger føringer for det, men synd at man fortsatt blir presset til det pga DS av helsevesen og samfunn. Du nekter å prøve å forstå hva jeg vil frem til. Det er som å prate med en vegg. 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lija Skrevet 29. desember 2024 #132 Del Skrevet 29. desember 2024 (endret) Ingvelina87 skrev (19 timer siden): Du nekter å prøve å forstå hva jeg vil frem til. Det er som å prate med en vegg. Fordi vi er uenig? Du forteller i hovedinnlegget ditt at du tok abort pga mer enn bare downs, så det Martine sier er feil og hun moraliserer og tenker verden er svart/hvitt og enkel for alle. Også gjør hun feil fordi hun viser barnet sitt i sosiale medier. Lite forslag: trenger du støtte- ta et googlesøk, all støtte til abort av barn med DS finnes allerede. Men om du tenker at meninga de skal bidra til noe- send Martine en privat melding og luft din bekymring, så slipper du å bli misforstått av sånne som meg som anonym på nett. Godt nytt år! Endret 30. desember 2024 av Lija 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elskersommer Skrevet 29. desember 2024 #133 Del Skrevet 29. desember 2024 Synes det er rart att så mange synes det er ok att paret eksponerer barnet så mye som de gjør.? Er det greit at de gjør dette fordi barnet har DS og det da blir en type innformasjon ut mot folket? 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 29. desember 2024 #134 Del Skrevet 29. desember 2024 elskersommer skrev (5 minutter siden): Synes det er rart att så mange synes det er ok att paret eksponerer barnet så mye som de gjør.? Er det greit at de gjør dette fordi barnet har DS og det da blir en type innformasjon ut mot folket? Uting at influencere bruker barnet som galionsfigur i deres eget behov for å "ufarliggjøre" og informere om div diagnoser. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 29. desember 2024 #135 Del Skrevet 29. desember 2024 Lija skrev (37 minutter siden): men om du tenker at meninga de skal bidra til noe- send Martine en privat melding og luft din bekymring, så slipper du å bli misforstått av sånne som meg som anonym på nett👍 Dette kunne man sagt i alle trådene her inne. Dama velger å ha åpen konto/være i media der hun selv slår hardt ut med sine meninger,da får hun tåle å bli diskutert også. Tråden er like "gyldig" som hvilken som helst annen tråd under Rampelys. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 29. desember 2024 #136 Del Skrevet 29. desember 2024 Nussepus skrev (21 timer siden): Hun utleverer uansett er barn som overhode ikke har valgt å kline ut sykdomshistorikken og utfordringene sine til enhver som vil se på. Det er skammelig. DS er ikke en sykdom. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 29. desember 2024 #137 Del Skrevet 29. desember 2024 Fenomen skrev (1 time siden): Jeg er helt enig med deg, TS. Jeg synes hun er skikkelig nedlatende og bedrevitende. Helt greit at de valgte å gjennomføre svangerskapet og det er deres valg, men andre må få gjøre det som er riktig for seg. Ingen har ment at hennes barn ikke fortjener å leve eller at barn med DS er mindre verdt. Det er vel en sannhet med modifikasjoner akkurat det du påstår nederst det, for jo det er akkurat det mange mener rundtomkring 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K_mb Skrevet 29. desember 2024 #138 Del Skrevet 29. desember 2024 Molly85 skrev (11 timer siden): Du valgte jo bort barnet fordi det var for sykt for dere. Det er jo da i prinsippet et «annenrangs barn», å ikke være verdt det. Kall nå en spade for en spade. De fleste barn med down drepes i mors liv. La nå de som beholder mot alle odds og mot alle råd fra helsepersonell få ha en stemme. Ditt perspektiv er jo overalt fra før av. Heia Romøren!♥️🙌🏻 Hva pokker er dette for noe dritt å skrive til andre?? Tror du det valget var enkelt for bruker? Jeg tipper det var et helvete å stå i! Hvorfor skal ikke hennes valg respekteres som Romørens valg? Og å kalle abort drap? Troll! Abort er lovlig og en rettighet kvinner har i Norge! Ingen skal måtte forsvare valget sitt angående å ta abort eller beholde uansett om det er diagnose på foster eller ei! Kvinner bestemmer over sin egen kropp og sitt eget liv, heldigvis for det! 11 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten89 Skrevet 29. desember 2024 #139 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg mener at det BØR være press om å abortere downs-barn. Hvorfor i all verden skal man sette ekstra ressurskrevende barn til verden som om man ikke må? Man har nok av mennesker som trenger ekstra oppfølging om man ikke skal lage flere med viten og vilje. Jeg synes selvsagt at barn med downs og andre utfordringer skal ha tett oppfølging og verdige liv, men synes bare ikke det er så synd om man aborter dem. 8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Era Vulgaris Skrevet 29. desember 2024 #140 Del Skrevet 29. desember 2024 Katten89 skrev (17 minutter siden): Jeg mener at det BØR være press om å abortere downs-barn. Hvorfor i all verden skal man sette ekstra ressurskrevende barn til verden som om man ikke må? Man har nok av mennesker som trenger ekstra oppfølging om man ikke skal lage flere med viten og vilje. Jeg synes selvsagt at barn med downs og andre utfordringer skal ha tett oppfølging og verdige liv, men synes bare ikke det er så synd om man aborter dem. Hvem er du til å dømme hvilken livskvalitet andre har?! Jeg har jobbet med mange mennesker med DS, både barn og voksne, og jeg kan love deg at de fleste lever veldig lykkelige liv. Kanskje mer lykkelige enn de fleste andre mennesker, de har en livsglede de fleste kan misunne dem. For et trist menneskesyn. 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå