Gå til innhold

Martine Romøren og Downs

Ingvelina87

Anbefalte innlegg

Marissa skrev (2 timer siden):

Helt ærlig ts så tenker jeg at denne tråden bærer mer preg av at du trenger en bekreftelse på at ditt valg var rett, heller enn å fremlegge saken fra et annet ståsted enn Martine Romørens slik du hevder. Majoriteten som får vite at barnet har downs tar abort, dine erfaringer er således ikke i mindretall. Det kan også være du opplevde infoen og holdningen fra helsepersonellet som god fordi den sammenfalt med dine egne tanker og ønsker, i motsetning til Romøren.

Jeg synes TS forklarte seg på en fin og fornuftig og måte. Jeg vil heller si at det er foreldre med downs som trenger bekreftelse da påstander om sorteringssamfunn hele tiden kommer flyvende. Det er foreldre med downs som både styrer og står for debatten om downs og abort, for hvem ønsker å kverulere med noen i en vanskelig situasjon?

Et foster som aborteres er ikke en person, det har ingen personlighet. Og det virker som om det er noe foreldre med downs som deltar offentlig i debatten glemmer. For de tror at når man snakker om abort, så snakker man om barna deres. Noe man ikke gjør. Et barn med downs vil aldri bli voksent og uavhengig. Det vil alltid trenge pleie. Det er en stor byrde, og det at noen velger å unngå det er både forståelig, og logisk. Og det er heller ikke galt. Verken filosofisk eller juridisk. 

• Liker 14
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mmmwhatever skrev (1 time siden):

Jeg opplever henne også som svært moraliserende. Jeg har også noen i nær familie som nylig har tatt senabort pga Downs og hjertefeil. Det er ikke en avgjørelse som noen andre skal kunne si er feil. Det er helt opp til den/dem det gjelder. Det handler ikke om at barna er verdt mindre, eller at de mener ar barn med Downs skal “utryddes”.
Jeg følger flere familier med Downs på IG, og mange av barna er svært, svært syke. To har dødd i løpet av det siste året. Ett barn lå nylig en måned i koma. Et annet skal hjerteopereres for fjerde gang, er fem år men på størrelse med en ettåring, og er også på det utviklingsnivået. Det kan følge store helseutfordringer med Downs, ikke “bare” hjertefeil (som det heller ikke alltid er like enkelt å operere). 
Hvis myndighetene mener at det skal fødes flere barn med Downs, må de bedre hjelpen og oppfølgingen til familier med barn med spesielle behov VELDIG. Slik at de slipper å slite seg totalt ut for å liksom gjøre samfunnet mer “mangfoldig”.

Hele poenget er jo at man som gravid ikke får god nok nøytral informasjon av helsevesenet om hva DS er når valget skal tas. 

Har hun sagt at andre har tatt feil valg? Det er ikke en avgjørelse noen kan si er feil, skriver du. Problemet nå er at mange får høre at abort er rett, av helsevesenet. Jeg kjenner til 3 barn med DS og hjertefeil som lever i beste velgående. Jeg ser også mange syke barn på IG som du skriver. De fleste har ikke DS. Det virker som folk er desperate etter å rettferdiggjøre valget sitt om abort. Men hvorfor skal man trenge det? Myndighetene har åpnet helt for egne valg. Folk gjør da det som er rett for seg og tar valg utifra hva de har av erfaring, ressurser, kunnskap og informasjon tilgjengelig.
Når helsevesenet da forventer abort og folk «elsker» å skrive om hvor forferdelig det er med DS, slik som du nå, har man ikke egentlig et eget valg. Det er nemlig også kun det negative som dukker opp når man i et fortvilet situasjon tyr til Google. 

Martine ønsker nøytral og riktig informasjon ut til ALLE som får valget om abort ved DS. Fatter ikke at noen kan være uenig i det. 
Og hvorfor skal ikke Martine få fortelle om at livet med DS kan være fint? Livet med hjertefeil kan være fint, livet uten en arm kan være fint..osv. 

Endret av Lija
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (44 minutter siden):

Det kan ikke “like gjerne skje hvem som helst”, nei, personer med Downs har betydelig økt risiko for en rekke alvorlige sykdommer. 

Ja, det er det man skremmes med. Men betydelig økt risiko for sykdom har de som røyker, drikker og er overvektige også, og det er gjerne selvpåført.. så det faller på en måte på sin egen urimelighet å bruke det argumentet spør du meg. 
Kom gjerne med tall og vis til forskning som tilsier at mennesker med DS har verre liv enn andre friske/syke.

Endret av Lija
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvelina87 skrev (1 time siden):

Løp ikke til Jodel. Skrev begge delene ca samtidig. Bare morsomt at reaksjonene var helt forskjellige da. 

Det morsomme er egentlig all feilinformasjonen folk kaster ut på Jodel. Som at det finnes «grader av downs»🥸 «Jeg har grad 3», om noen lurte🤪

Og at de som «støtter» abort pga DS mener det «bare tegnes glansbilder» av de med DS i mediene og dermed føler behov for å beskrive den ene tragedien etter den andre.. men når en annen stakkar googler down syndrom i desperasjon etter å ha blitt opplyst om diagnosen som gravid (eller som nybakt mor) så dukker det kun opp alt som er negativt. Alt fra statistikk om alvorlig sykdom, til at det er normalt med skilsmisse hos foreldrene. Og ikke minst hvor lurt det hadde vært å tatt abort. For det står på jodel.

Jeg skjønner godt at de som har barn med DS ønsker å nyansere debatten og føler de må rettferdiggjøre livene deres. Det er helt naturlig å ville beskytte barnet sitt og framsnakke det. Barn med DS er barn de og💛 Om 9/10 tar abort ved DS . Seriøst. Hvorfor løpe til nettet for å rettferdiggjøre abort? For å trykke de 1/10 enda lenger ned?? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk enig, og har tenkt samme tanke selv. Uten å ha egenerfaring med egen graviditet med ds, eller kjenner noen som har det. 

så henne bla på debatten i slutten av nov, og får inntrykk av at hun mener det er feil at man nå har lett tilgang til nipt da det vil føre til flere aborter ved ds. Blir ikke det å ta valget bort fra kvinnen? Får også inntrykk av at det omtrent er kvinners ansvar og plikt å bære frem barn med ds slik at de ikke blir «utryddet» og at man beholder mangfoldet i samfunnet. Er enig i at helsepersonell skal gi nøytral og riktig informasjon før kvinner/par må ta et slikt valg, men det er statens oppgave å sørge for at de riktige retningslinjene er på plass og at de følges, ikke den enkelte kvinnes ansvar.

• Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvelina87 skrev (11 timer siden):

Hvorfor er det alltid at når man kommer med et motsvar, så blir det fremstilt som at jeg vil gi de som mener noe annet munnkurv?

Jeg prøver som sagt bare å komme med et perspektiv om hvorfor abort noen ganger er det riktige valget for en familie - uten at det handler om at man ser ned på de med downs. 

Du valgte jo bort barnet fordi det var for sykt for dere. Det er jo da i prinsippet et «annenrangs barn», å ikke være verdt det. Kall nå en spade for en spade. De fleste barn med down drepes i mors liv. 

La nå de som beholder mot alle odds og mot alle råd fra helsepersonell få ha en stemme. Ditt perspektiv er jo overalt fra før av. 

Heia Romøren!♥️🙌🏻

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Molly85 skrev (13 minutter siden):

Du valgte jo bort barnet fordi det var for sykt for dere. Det er jo da i prinsippet et «annenrangs barn», å ikke være verdt det. Kall nå en spade for en spade. De fleste barn med down drepes i mors liv. 

La nå de som beholder mot alle odds og mot alle råd fra helsepersonell få ha en stemme. Ditt perspektiv er jo overalt fra før av. 

Heia Romøren!♥️🙌🏻

For et kynisk og ondsinnet innlegg. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (4 timer siden):

For et kynisk og ondsinnet innlegg. 

La meg på samme nivå som TS. Hun lot seg provosere av at noen tok til orde for at det kan finnes et fint liv med barn med trisomi 21. Om du visste hvor mye hat de foreldrene får på SOME. Man blir mørkredd av mindre. Jeg sier kun fakta. Man må versågod la seg krenke av sannheten. Men kall en spade for en spade, vi har et sorteringssamfunn der vi tar bort langt de fleste barn med trisomi 21, og testene er ikke engang sikre. Det finnes en god del som valgte å beholde og som ikke fikk kjempesyke barn, men barn som er litt annerledes. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger meg ikke så sterkt opp i debatten rundt abort eller ikke. Det er et personlig valg. 
Men at forledre (mor) eksponerer barnet så til de grader i egne sosiale media er ikke ok. 

Har ikke barn rett på privatliv, uavhengig av diagnose? 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (6 timer siden):

Heia Romøren!♥️🙌🏻

Haha, det var ikke fordi det var et annenrangs barn. Dette blir for dumt. 
Det var fordi barnet ville kreve flere sykehusinnleggelser som nyfødt; og vi ante ikke hvor mye det kunne gått utover en liten storebror

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvelina87 skrev (1 time siden):

Haha, det var ikke fordi det var et annenrangs barn. Dette blir for dumt. 
Det var fordi barnet ville kreve flere sykehusinnleggelser som nyfødt; og vi ante ikke hvor mye det kunne gått utover en liten storebror

Så uten hjertefeil hadde dere beholdt? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (3 minutter siden):

Det vet vi ikke, da det var hjertefeilen som avgjorde. Vi har aldri stått ovenfor valget om å beholde et friskt barn med ds

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (51 minutter siden):

Hvem gjorde deg til dommer og bøddel for TS sitt personlige valg,egentlig?

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

J.. skrev (20 timer siden):

Hun dukker tidvis opp på feeden på TT,der alt contentet som jeg har sett,handler om å snakke ned alle som tar motsatt valg av henne selv.

Synes det er anmasende og en dum ting å lage content av,da det er utrolig utleverende ovenfor barnet.

Prøvde å finne henne igjen på TT for å gi konkrete eksempler i denne tråden,men jeg er blokkert.

Jeg har kommentert én video,én gang.

Det var en video der hun eset seg opp ang nyheten om NIPT,hvor jeg kommenterte at det er bra og viktig at man får tilbudet og hva man gjør når svaret kommer,er kun opp til foreldrene å avgjøre.

Er jo åpenbart hun ikke vil ha en ekte diskusjon rundt temaet,da hadde hun ikke blokkert folk bare for å være uenig med henne..

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (13 minutter siden):

Hvem gjorde deg til dommer og bøddel for TS sitt personlige valg,egentlig?

😂 deg nå, tydeligvis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (Akkurat nå):

😂 deg nå, tydeligvis. 

Du sitter jo å graver rundt i opplysninger TS på ingen måte er pliktig til å dele med deg.

Valget er jo uansett tatt,og utført.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
J.. skrev (12 minutter siden):

Prøvde å finne henne igjen på TT for å gi konkrete eksempler i denne tråden,men jeg er blokkert.

Jeg har kommentert én video,én gang.

Det var en video der hun eset seg opp ang nyheten om NIPT,hvor jeg kommenterte at det er bra og viktig at man får tilbudet og hva man gjør når svaret kommer,er kun opp til foreldrene å avgjøre.

Er jo åpenbart hun ikke vil ha en ekte diskusjon rundt temaet,da hadde hun ikke blokkert folk bare for å være uenig med henne..

Hun er aktiv på Instagram, ikke tt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvelina87 skrev (Akkurat nå):

Hun er aktiv på Instagram, ikke tt

Jeg har kun sett henne på TT.

Men hvis hun ikke er aktiv der nå,har hun kanskje slettet brukeren sin.

Ser mannen hennes har videoer av henne på TT med tag,men jeg får henne ikke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (7 minutter siden):

Du sitter jo å graver rundt i opplysninger TS på ingen måte er pliktig til å dele med deg.

Jepp. Og jeg prøver å få frem at ofte er det flere ting som spiller inn når man velger abort ved DS. At det ikke er svart-hvitt

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (Akkurat nå):

Har jeg sagt hun er pliktig?
Les igjen du. Hun har valgt å dele at hun tok abort pga DS og hjertefeil. Sitter og rakker ned på Martine som ønsker at barn med DS skal få leve. At Martine ikke skal få lov til å si at folk tar abort pga DS.. da leser man jo mellom linjene at hjertefeil (liksom) er problemet eller? Hun skriver jo at sykehusopphold ikke er verdt livet fordi det blir vanskelig for storebror. Har jeg spurt noe utover det?

Bøddelen er vel strengt talt de som tar valget om abort? Hele poenget her er jo at folk får muligheten til å velge bort DS pga en blodprøve, (som alle mener støtter kvinnerettigheter tydeligvis) men at det med muligheten IKKE kommer nøytral informasjon fra helsevesenet. 
Folk føler seg presset til abort. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...