Gå til innhold

Martine Romøren og Downs

Ingvelina87

Anbefalte innlegg

Lilique skrev (38 minutter siden):

Det kan kanskje tenkes at Romørens delinger av sine opplevelser (de har jo begge to gått ut offentlig en rekke ganger, både på TV og i magasiner og ytret sterk kritikk) har bidratt til en holdningsendring i helsevesenet? Kanskje din opplevelse ble så balansert takket være stemmer som hennes? 

Er det jeg håper det har ført til hvertfall , er altfor mange so opplever press om abort når de venter barn med DS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BobbySocks skrev (1 time siden):

Og alle andre må få lov å dele sin historie uten at du skal gå helt bananas. 

Brukerdebatt er ikke lov   , ikke har jeg gått bananas heller! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (16 minutter siden):

Ser du virkelig ikke att hun masse eksponerer barnet sitt?  Du synes det er helt greit at hun gjør dette uten at barn får sagt sin mening?

Jeg tenker bare at jeg ikke sett et eneste klipp hvor jeg tenker: «oi, dette var privat», eller «dette burde jeg ikke sett, stakkars barn.» 

Også tenker jeg at saken hun fronter er så utrolig viktig, og at det bør være fokuset. Hvorfor har regjeringen skrotet ordningen hvor foreldre som venter barn med DS kan få tilgang til informasjon direkte fra andre foreldre som har vært i samme situasjon??.

For se hva man blir møtt med hver j%#$? gang man prøver å si noe positivt om å ha et barn med DS. (Sceeenshot fra et innlegg på Martines IG) Det er alltid noen som skal spre sine antagelser fordi man «kjenner noen eller har hørt om noen». «Det er viktig å huske at de kan være syke og vil trenge en operasjon». Men vet du hva. Det kan like gjerne skje hvem som helst. 

IMG_3285.jpeg

Endret av Lija
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (2 minutter siden):

Brukerdebatt er ikke lov   , ikke har jeg gått bananas heller! 

Jo, virkelig. :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig ts så tenker jeg at denne tråden bærer mer preg av at du trenger en bekreftelse på at ditt valg var rett, heller enn å fremlegge saken fra et annet ståsted enn Martine Romørens slik du hevder. Majoriteten som får vite at barnet har downs tar abort, dine erfaringer er således ikke i mindretall. Det kan også være du opplevde infoen og holdningen fra helsepersonellet som god fordi den sammenfalt med dine egne tanker og ønsker, i motsetning til Romøren.

Jeg har en venninne som på ordinær UL fikk vite at barnet hadde en langt mindre alvorlig tilstand enn Downs, og tilbudet om abort kom i samme setning. Jordmor som tok ultralyden hentet lege, legen hilste knapt på dem før hun tok ul-proben over magen, sa «det er en pike og hun har *tilstand*, vil dere ha abort?». Det ville de ikke, tilstanden ble korrigert med operasjon da barnet var baby og hun er i dag et helt normalt barn. Så har ingen problemer med å tro på at noen med en langt verre diagnose blir dårlig møtte når man finner noe som ikke er vanlig. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (1 time siden):

Det kan jo like gjerne snus på - at hun er så ivrig etter å kritisere dem som tar abort, kan jo bety at heller ikke hun er helt komfortabel med valget sitt eller det faktum at barnet hennes har downs syndrom.

Jeg synes for øvrig det verste med familien Romøren og dette barnet var navnet de valgte - Pippi? Akkurat som om å si at "dette er ikke et ordentlig menneske, derfor har hun ikke et ordentlig navn". 

Legger til at jeg ikke følger denne familien i noen sosiale medier eller noe sånt, har bare lest noen artikler jeg tilfeldigvis har kommet over.

Uanonym bruker skrev (48 minutter siden):

Mulig!

Jeg synes i alle fall det var et utrolig dårlig navnevalg til et utviklingshemmet barn. 

Har ikke nødvendigvis dårlig inntrykk av dem ellers, har som sagt bare lest et par artikler. Men reagerte veldig på navnet.

Seriøst, kritiserer du dem for valg av navn? Da letes det virkelig etter noe å ta dem for. Jeg foreslår du søker opp de "artiklene du tilfeldigvis kom over". Kanskje er det en av dem hvor Bjørn Einar Romøren forteller om valget av navnet til datteren. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lija skrev (1 time siden):

Hva har hun klint ut ang sykdomshistorikken og utfordringene til barnet? DS er ingen sykdom. 
Jeg har ikke fått det med meg. 

Lurer på det samme i grunn, håper du får svar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvelina87 skrev (9 timer siden):

Noen som følger Martine Romøren? Hun deler mye, ukritisk og, om datteren som har downs syndrom. Det er helt supert at de har det så fint, og at livet med downs ikke var så skummelt. 
Men, hun er ekstremt moraliserende. Raser over aborttall, og tror at samfunnet er ute etter å ta de med downs, og at mennesker ser ekstremt ned på de med downs. Hun får ekstremt mye støtte fra konservative hold.

Jeg er en av de Martine snakker om. Som valgte abort ved DS.

Jeg ble gravid da sønnen min var 6 mnd. Vi ble jo sjokkerte, men det snudde kjapt og vi gledet oss til to tette som kom til å ha mye glede av hverandre. 
Så dro vi på ultralyd, og der ble det oppdaget downs syndrom. Vi var veldig sjokkerte og ante ikke hva vi skulle gjøre. Et par dager senere ble vi sendt på fostermedisin på et større sykehus, etter flere tester var DS et faktum og barnet hadde også store væskeansamlinger rundt hjertet som ville kreve flere operasjoner da barnet var nyfødt. 
Vi skjønte at storebror ville være veldig liten, og måtte ha foreldre som var mye borte på sykehus - og vi kunne ikke forutse hvor alvorlig downs diagnosen var sammen med hjertefeilen. Vi skjønte at dette hadde vi faktisk ikke kapasitet til. Vi valgte derfor abort. Så jeg går under 9/10 statistikken. Men det handlet overhodet ikke om at jeg ikke liker barn med Downs. 

Vi fikk svært god informasjon av sykehuset, av hjerteleger og barneleger. Informasjonen var nøytral og fin, og vi fikk også kontaktinformasjon til Downs Syndrom Norge slik vi kunne kontaktet dem. Jeg opplevde sykehuset som veldig opptatt av at vi skulle få ta det riktige valget for oss, med god informasjon. Jeg følte overhodet ikke på noe press, slik hun mener det er. 

Jeg følte på kraftig press pga alle testene jeg sa nei til når jeg var gravid i godt voksen alder. Var ganske klar på hva jeg syntes om slike tester (for min egen del) og at jeg uansett ville bære barna frem.

Har venninner som har blitt presset til bla abort av sjukehuset 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opp til hver enkelt familie, man må selv få bestemme det som er best for seg.

Ingen skal bli tvungen til å ta abort pga DS. De bør få lagt frem valg, både for og imot. 
Og den som ønsker abort, skal ikke være tvunget å beholde bare fordi vi skal ha mangfold i samfunnet. Man tar valg som passer best for en selv. Grusomt grusomt valg som det er, men for oss var abort det beste. Syns ikke det er riktig at jeg skal føle dårlig samvittighet fordi de som valgte å beholde mener det. At vi som valgte det bort er fæle mennesker som ikke vil ha mangfold eller utrydde DS. Det var ikke sånn her. Vi tok det valget som var best for vår familie.
 Jeg sikter ikke til noen, har ikke sett noen av IG innleggene det er snakk om i tråden her, bare mine følelser

Jeg møtte bare forståelse. Kan ikke huske jeg ble presset til noe

Endret av Kaffekanne
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffekanne skrev (47 minutter siden):

Det er opp til hver enkelt familie, man må selv få bestemme det som er best for seg.

Ingen skal bli tvungen til å ta abort pga DS. De bør få lagt frem valg, både for og imot. 
Og den som ønsker abort, skal ikke være tvunget å beholde bare fordi vi skal ha mangfold i samfunnet. Man tar valg som passer best for en selv. Grusomt grusomt valg som det er, men for oss var abort det beste. Syns ikke det er riktig at jeg skal føle dårlig samvittighet fordi de som valgte å beholde mener det. At vi som valgte det bort er fæle mennesker som ikke vil ha mangfold eller utrydde DS. Det var ikke sånn her. Vi tok det valget som var best for vår familie.
 Jeg sikter ikke til noen, har ikke sett noen av IG innleggene det er snakk om i tråden her, bare mine følelser

Jeg møtte bare forståelse. Kan ikke huske jeg ble presset til noe

Så vidt jeg har fått med meg er det Martine snakker om hovedsakelig problemer på systemnivå og holdninger fra helsepersonell. 
Og hvorfor skal plutselig alle nå få nipt og grensen for abort økes til 18 uker? Nipt tester kun for 3 kromosomavvik og vil avdekke langt flere svangerskap med DS enn tidligere. Det er jo ikke for moro skyld at disse tiltakene innføres, det er jo for at fler skal kunne gjøre egne valg. Men disse valgene MÅ kunne tas med riktig informasjon i ryggsekken, og det skjer virkelig ikke nå.
Det er derfor det er så viktig med stemmer som Martines. For hvor er sikkerhetsnettet som skal å fange opp alle disse foreldrene som nå står overfor et umenneskelig valg de kanskje ikke hadde fått tidligere? Jo det er skrotet. Foreldre med drømmer, som lengter og ønsker seg et barn, men som føler det forventes av sykehuset at må aborteres pga DS. Eller så googler man og finner ut at det eneste det er ok å snakke om er hvor greit det er å ta abort fordi barnet har DS. Vi trenger nyanser og solskinnshistorier. Det er mye som er verre enn DS.

Martine forteller om hvordan hun fikk overbrakt beskjeden og jeg vet om flere andre med lignende erfaringer. Skal informasjonen ut fra sykehus/fostermedisin fortsette å være tilfeldig slik som nå skinner det gjennom at nipt og økt grense for selvbestemt abort er innført for å slippe at det fødes barn med avvik. 

Endret av Lija
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden ble misforstått. Tror jeg sletter. Jeg står i trygt valget mitt.

jeg ønsket egentlig bare med tråden å opplyse om at selv om aborttallene er høye, ligger det ofte mer til historien bak. Ikke bare "æsj, downs". 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (40 minutter siden):

Og hvorfor skal plutselig alle nå få nipt og grensen for abort økes til 18 uker?

Fordi verden går fremover,at kvinner stadig får mer og bedre rettigheter ift egen kropp skulle bare mangle.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvelina87 skrev (22 minutter siden):

Denne tråden ble misforstått. Tror jeg sletter. Jeg står i trygt valget mitt.

jeg ønsket egentlig bare med tråden å opplyse om at selv om aborttallene er høye, ligger det ofte mer til historien bak. Ikke bare "æsj, downs". 

Synes tråden er interessant,jeg.

Men syns det er dumt å løpe til Jodel,fordi du møtte motbør her inne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lija skrev (3 timer siden):

Så kun influencerbarn? Tipper folk gjør det som funker😉 

Er uten tvil de som er de verste til å eksponere barna sine på SoMe 😉😉😉

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (8 minutter siden):

Synes tråden er interessant,jeg.

Men syns det er dumt å løpe til Jodel,fordi du møtte motbør her inne.

Løp ikke til Jodel. Skrev begge delene ca samtidig. Bare morsomt at reaksjonene var helt forskjellige da. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (9 minutter siden):

Fordi verden går fremover,at kvinner stadig får mer og bedre rettigheter ift egen kropp skulle bare mangle.

Skulle bare mangle? Det er jo et unaturlig valg. Problemet er at dette valget om abort pga DS nå er basert på tilfeldigheter alt ettersom hvem du treffer. Mødre får ikke nøytral og tilstrekkelig informasjon om valget de skal ta. De tar abort fordi helsevesenet og samfunnet forventer det. Det er jo det som er hele poenget til Martine.

Og hva med ressursene på sykehuset hvor alle disse både helt friske og noen syke fostrene skal fødes i uke 12-18. Tenker du det er uproblematisk? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplever henne også som svært moraliserende. Jeg har også noen i nær familie som nylig har tatt senabort pga Downs og hjertefeil. Det er ikke en avgjørelse som noen andre skal kunne si er feil. Det er helt opp til den/dem det gjelder. Det handler ikke om at barna er verdt mindre, eller at de mener ar barn med Downs skal “utryddes”.
Jeg følger flere familier med Downs på IG, og mange av barna er svært, svært syke. To har dødd i løpet av det siste året. Ett barn lå nylig en måned i koma. Et annet skal hjerteopereres for fjerde gang, er fem år men på størrelse med en ettåring, og er også på det utviklingsnivået. Det kan følge store helseutfordringer med Downs, ikke “bare” hjertefeil (som det heller ikke alltid er like enkelt å operere). 
Hvis myndighetene mener at det skal fødes flere barn med Downs, må de bedre hjelpen og oppfølgingen til familier med barn med spesielle behov VELDIG. Slik at de slipper å slite seg totalt ut for å liksom gjøre samfunnet mer “mangfoldig”.

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (18 timer siden):

Er uten tvil de som er de verste til å eksponere barna sine på SoMe 😉😉😉

Blunkefjeskonkurranse😂 Men vi er bare uenige i at fokuset her bør være eksponering. Ingen barn er verken sårbart utlevert eller utlevert upassende på annen måte av Martine av det jeg har sett. Jeg er enig i at ikke alt skal deles, men jeg synes Martine og barna gjør en god figur. 

Endret av Lija
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (8 minutter siden):

Skulle bare mangle? Det er jo et unaturlig valg. Problemet er at dette valget om abort pga DS nå er basert på tilfeldigheter alt ettersom hvem du treffer. Mødre får ikke nøytral og tilstrekkelig informasjon om valget de skal ta. De tar abort fordi helsevesenet og samfunnet forventer det. Det er jo det som er hele poenget til Martine.

Og hva med ressursene på sykehuset hvor alle disse både helt friske og noen syke fostrene skal fødes i uke 12-18. Tenker du det er uproblematisk? 

Kommer det til å bli en ekstrem økning av friske fostre som nå aborteres? Kommer kvinner til å løpe ned sykehusene for å endelig kunne ta senabort?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (2 timer siden):

Jeg tenker bare at jeg ikke sett et eneste klipp hvor jeg tenker: «oi, dette var privat», eller «dette burde jeg ikke sett, stakkars barn.» 

Også tenker jeg at saken hun fronter er så utrolig viktig, og at det bør være fokuset. Hvorfor har regjeringen skrotet ordningen hvor foreldre som venter barn med DS kan få tilgang til informasjon direkte fra andre foreldre som har vært i samme situasjon??.

For se hva man blir møtt med hver j%#$? gang man prøver å si noe positivt om å ha et barn med DS. (Sceeenshot fra et innlegg på Martines IG) Det er alltid noen som skal spre sine antagelser fordi man «kjenner noen eller har hørt om noen». «Det er viktig å huske at de kan være syke og vil trenge en operasjon». Men vet du hva. Det kan like gjerne skje hvem som helst. 

IMG_3285.jpeg

Det kan ikke “like gjerne skje hvem som helst”, nei, personer med Downs har betydelig økt risiko for en rekke alvorlige sykdommer. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...