Ingvelina87 Skrevet i går, 13:15 Forfatter #41 Del Skrevet i går, 13:15 BobbySocks skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner akkurat hva du mener. Hun tråkker på foreldre som tar abort, ofte ikke bare på grunn av DS, men tilleggsykdommer som er svært vanlig. At de har kapasitet betyr ikke at alle har det. Begge valg må være rett. Takk for at du forstår. Jeg valgte å bruke henne som eksempel fordi hun er en som tar opp dette i det offentlige rom, og da ville jeg belyse andre siden 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lija Skrevet i går, 13:18 #42 Del Skrevet i går, 13:18 Valgets du har tatt er ditt og rett for deg, og det skal gjøres på bakgrunn av god og riktig informasjon slik du føler du har fått👍 Jeg har derimot hørt en haug med historier om hvordan foreldre har blitt presentert diagnosen. Hvordan de må overbevise helsevesenet om at det er riktig å beholde. Informasjonen til mange som havner i denne situasjonen er generelt altfor dårlig. Leger som ringer og sier «dessverre, ungen i magen din har down syndrom» osv. slik bør det ikke være. Synes det er kjempebra at en såpass offentlig person snakker om dette, særlig nå som nipt er innført i større grad og grensen for selvbestemt abort øker. Usikker på hvorfor du har behov for å fortelle din side her, om det er skyldfølelse eller noe annet, men det er jo «din side» som er normalen. Det er normalt å ta abort ved mistanke om DS. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingvelina87 Skrevet i går, 13:20 Forfatter #43 Del Skrevet i går, 13:20 Lija skrev (1 minutt siden): Valgets du har tatt er ditt og rett for deg, og det skal gjøres på bakgrunn av god og riktig informasjon slik du føler du har fått👍 Jeg har derimot hørt en haug med historier om hvordan foreldre har blitt presentert diagnosen. Hvordan de må overbevise helsevesenet om at det er riktig å beholde. Informasjonen til mange som havner i denne situasjonen er generelt altfor dårlig. Leger som ringer og sier «dessverre, ungen i magen din har down syndrom» osv. slik bør det ikke være. Synes det er kjempebra at en såpass offentlig person snakker om dette, særlig nå som nipt er innført i større grad og grensen for selvbestemt abort øker. Usikker på hvorfor du har behov for å fortelle din side her, om det er skyldfølelse eller noe annet, men det er jo «din side» som er normalen. Det er normalt å ta abort ved mistanke om DS. Ville fortelle min side om hvorfor noen tar et slikt valg 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet i går, 13:22 #44 Del Skrevet i går, 13:22 Ingvelina87 skrev (9 minutter siden): Jeg prøver å belyse at det ikke er sånn at helsepersonell har en generell oppfatning om å masseabortere barn med downs. Det er din mening, og fint for deg du ikke opplevde det, men veldig mange opplever det annerledes og det er fint noen tør å stå frem med ddt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lija Skrevet i går, 13:22 #45 Del Skrevet i går, 13:22 (endret) Ingvelina87 skrev (2 minutter siden): Ville fortelle min side om hvorfor noen tar et slikt valg Føler ikke det trenger å forsvares. Det er jo helt normalt. Folk tar abort av «friske» fostre hver dag også. Endret i går, 13:23 av Lija 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet i går, 13:23 #46 Del Skrevet i går, 13:23 Hun dukker tidvis opp på feeden på TT,der alt contentet som jeg har sett,handler om å snakke ned alle som tar motsatt valg av henne selv. Synes det er anmasende og en dum ting å lage content av,da det er utrolig utleverende ovenfor barnet. 13 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet i går, 13:23 #47 Del Skrevet i går, 13:23 BobbySocks skrev (8 minutter siden): Jeg skjønner akkurat hva du mener. Hun tråkker på foreldre som tar abort, ofte ikke bare på grunn av DS, men tilleggsykdommer som er svært vanlig. At de har kapasitet betyr ikke at alle har det. Begge valg må være rett. Hun må få lov å dele hvordan mange opplever det å vente barn med downs og det hun er i mot er utvider abortgrense 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet i går, 13:24 #48 Del Skrevet i går, 13:24 Lija skrev (5 minutter siden): Valgets du har tatt er ditt og rett for deg, og det skal gjøres på bakgrunn av god og riktig informasjon slik du føler du har fått👍 Jeg har derimot hørt en haug med historier om hvordan foreldre har blitt presentert diagnosen. Hvordan de må overbevise helsevesenet om at det er riktig å beholde. Informasjonen til mange som havner i denne situasjonen er generelt altfor dårlig. Leger som ringer og sier «dessverre, ungen i magen din har down syndrom» osv. slik bør det ikke være. Synes det er kjempebra at en såpass offentlig person snakker om dette, særlig nå som nipt er innført i større grad og grensen for selvbestemt abort øker. Usikker på hvorfor du har behov for å fortelle din side her, om det er skyldfølelse eller noe annet, men det er jo «din side» som er normalen. Det er normalt å ta abort ved mistanke om DS. Riktig, sånn opplever mange det, fint den siden kommer frem for det er viktig å snakke om. Kanskje helsepersonell kan lære litt av det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miomino Skrevet i går, 13:26 #49 Del Skrevet i går, 13:26 Ingvelina87 skrev (1 time siden): Jeg undergraver ikke hennes opplevelse. Jeg prøver bare å gi et perspektiv på det fra andre siden, at det ikke bare handlet om ønske å utrydde de med downs. tok opp det med at jeg ikke opplevde press fordi jeg syns det er viktig å få frem at en kan bli møtt ulikt Jeg opplever ikke at du gir ditt perspektiv, men at du kritiserer henne og hennes valg om å gi sitt perspektiv. Du skriver blant annet, "Hun er ekstremt moraliserende. Raser over aborttall til og tror at samfunnet er ute etter å ta de med downs. Hun får ekstremt mye støtte fra konservativt hold". Så avslutter du med, "jeg følte overhodet ikke på noe press, slik hun mener det er". Med andre ord, du antyder at hennes følelse av å bli presset til abort er feil. Fordi den følelsen hadde ikke du. En annen ting, hvordan er det Martine Romøren sin feil at hun får støtte fra "konservativt hold"? Det er ikke noen hemmelighet at enkelte grupper er mot abort og tidlig fosterdiagnostikk. Like lite overraskende er det at disse støtter personer de føler taler deres sak. Tenker du at hun skulle la være å ytre sin mening eller ta avstand fra disse personene? Vet du hvorfor Martine og Bjørn Einar Romøren valgte å gå ut offentlig med at datteren har Downs syndrom? Blant annet på grunn av reaksjonene som kom når folk kikket ned i vognen på babyen deres. Så om hun føler enkelte ser ned på personer med downs er det nok ikke uten grunn. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet i går, 13:27 #50 Del Skrevet i går, 13:27 Miomino skrev (Akkurat nå): Jeg opplever ikke at du gir ditt perspektiv, men at du kritiserer henne og hennes valg om å gi sitt perspektiv. Du skriver blant annet, "Hun er ekstremt moraliserende. Raser over aborttall til og tror at samfunnet er ute etter å ta de med downs. Hun får ekstremt mye støtte fra konservativt hold". Så avslutter du med, "jeg følte overhodet ikke på noe press, slik hun mener det er". Med andre ord, du antyder at hennes følelse av å bli presset til abort er feil. Fordi den følelsen hadde ikke du. En annen ting, hvordan er det Martine Romøren sin feil at hun får støtte fra "konservativt hold"? Det er ikke noen hemmelighet at enkelte grupper er mot abort og tidlig fosterdiagnostikk. Like lite overraskende er det at disse støtter personer de føler taler deres sak. Tenker du at hun skulle la være å ytre sin mening eller ta avstand fra disse personene? Vet du hvorfor Martine og Bjørn Einar Romøren valgte å gå ut offentlig med at datteren har Downs syndrom? Blant annet på grunn av reaksjonene som kom når folk kikket ned i vognen på babyen deres. Så om hun føler enkelte ser ned på personer med downs er det nok ikke uten grunn. ❤️👏 godt innlegg, som burde leses igjen og igjen 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet i går, 13:28 #51 Del Skrevet i går, 13:28 J.. skrev (4 minutter siden): Hun dukker tidvis opp på feeden på TT,der alt contentet som jeg har sett,handler om å snakke ned alle som tar motsatt valg av henne selv. Synes det er anmasende og en dum ting å lage content av,da det er utrolig utleverende ovenfor barnet. Så du ser innimellom på og dette er det du får utav det, opplever henne absolutt ikke sånn jeg og jeg følger henne 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet i går, 13:30 #52 Del Skrevet i går, 13:30 Orly skrev (1 minutt siden): Så du ser innimellom på og dette er det du får utav det, opplever henne absolutt ikke sånn jeg og jeg følger henne Jeg har 0 interesse av innholdet hennes,så jeg har ingen grunn til å følge henne,nei. At du opplever henne annerledes enn meg,endrer ikke min oppfatning av henne eller hennes uttalelser. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Curiousine Skrevet i går, 13:41 #53 Del Skrevet i går, 13:41 Ingvelina87 skrev (5 timer siden): Noen som følger Martine Romøren? Hun deler mye, ukritisk og, om datteren som har downs syndrom. Det er helt supert at de har det så fint, og at livet med downs ikke var så skummelt. Men, hun er ekstremt moraliserende. Raser over aborttall, og tror at samfunnet er ute etter å ta de med downs, og at mennesker ser ekstremt ned på de med downs. Hun får ekstremt mye støtte fra konservative hold. Jeg er en av de Martine snakker om. Som valgte abort ved DS. Jeg ble gravid da sønnen min var 6 mnd. Vi ble jo sjokkerte, men det snudde kjapt og vi gledet oss til to tette som kom til å ha mye glede av hverandre. Så dro vi på ultralyd, og der ble det oppdaget downs syndrom. Vi var veldig sjokkerte og ante ikke hva vi skulle gjøre. Et par dager senere ble vi sendt på fostermedisin på et større sykehus, etter flere tester var DS et faktum og barnet hadde også store væskeansamlinger rundt hjertet som ville kreve flere operasjoner da barnet var nyfødt. Vi skjønte at storebror ville være veldig liten, og måtte ha foreldre som var mye borte på sykehus - og vi kunne ikke forutse hvor alvorlig downs diagnosen var sammen med hjertefeilen. Vi skjønte at dette hadde vi faktisk ikke kapasitet til. Vi valgte derfor abort. Så jeg går under 9/10 statistikken. Men det handlet overhodet ikke om at jeg ikke liker barn med Downs. Vi fikk svært god informasjon av sykehuset, av hjerteleger og barneleger. Informasjonen var nøytral og fin, og vi fikk også kontaktinformasjon til Downs Syndrom Norge slik vi kunne kontaktet dem. Jeg opplevde sykehuset som veldig opptatt av at vi skulle få ta det riktige valget for oss, med god informasjon. Jeg følte overhodet ikke på noe press, slik hun mener det er. Du følte ikke noe press og det er veldig bra, men det er absolutt ikke en fasit for alle. Det er flere som har sagt de har følt press fra fagfolk for å ta abort når fosteret har Downs syndrom og at fagfolkene har tatt det som en selvfølge at de skal ta abort. Noe som absolutt ikke er greit. Selv om de fagfolkene du hadde var profesjonelle og flinke, betyr det ikke at alle andre også er det. Hvorfor skal det være greit å belyse din side, men ikke hennes? Det at hun viser livet, gjør flere ser menneske å ikke bare syndromet og det gjør jo kanskje til at noen velger å beholde fordi de får vite litt mer. Selv om ikke noen barn er like, noe som gjelder alle barn å ikke bare de med downs syndrom. Begge deler må være greit. Du undergraver jo litt hennes opplevelse med det du skriver. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K_mb Skrevet i går, 13:43 #54 Del Skrevet i går, 13:43 (endret) BobbySocks skrev (32 minutter siden): Jeg skjønner akkurat hva du mener. Hun tråkker på foreldre som tar abort, ofte ikke bare på grunn av DS, men tilleggsykdommer som er svært vanlig. At de har kapasitet betyr ikke at alle har det. Begge valg må være rett. Enig. Man skal aldri sammenligne seg med andre da folk har ulike utgangspunkt i forhold til livssituasjon og derav kapasitet. At de fikk dårlig informasjon og måten de ble møtt på i forhold til valget de stod ovenfor er under enhver kritikk. Synes også eksponeringen av barnet er grenseoverskridende. Barnet blir utlevert og tar kampen. På samme måte som mange mener Sara Emilie bruker barnet sitt for å informere om diabetes, blir dette barnet utlevert for mors behov for å informere om DS. Endret i går, 13:45 av K_mb 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Curiousine Skrevet i går, 13:50 #55 Del Skrevet i går, 13:50 Ingvelina87 skrev (32 minutter siden): Jeg prøver å belyse at det ikke er sånn at helsepersonell har en generell oppfatning om å masseabortere barn med downs. Det de fagfolkene du møtte ikke hadde det betyr ikke at alle fagfolkene andre møter har samme tankegang som de du møtte. Hun forteller om sin opplevelse og desverre er det mange som opplever det samme som hun opplevde. Alle fagfolk burde gi god informasjon slik at foreldrene kan ta den beste beslutningen for seg selv så om det er å beholde eller ta abort. Ingen skal måtte føle seg presset til det ene eller det andre og desverre så er det mange som opplever presset. Det viktigeste er jo at man føler man tar det rette valget å ikke føler at man har tatt feil valg grunnet dårlig info. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet i går, 13:53 #56 Del Skrevet i går, 13:53 Curiousine skrev (11 minutter siden): Du følte ikke noe press og det er veldig bra, men det er absolutt ikke en fasit for alle. Det er flere som har sagt de har følt press fra fagfolk for å ta abort når fosteret har Downs syndrom og at fagfolkene har tatt det som en selvfølge at de skal ta abort. Noe som absolutt ikke er greit. Selv om de fagfolkene du hadde var profesjonelle og flinke, betyr det ikke at alle andre også er det. Hvorfor skal det være greit å belyse din side, men ikke hennes? Det at hun viser livet, gjør flere ser menneske å ikke bare syndromet og det gjør jo kanskje til at noen velger å beholde fordi de får vite litt mer. Selv om ikke noen barn er like, noe som gjelder alle barn å ikke bare de med downs syndrom. Begge deler må være greit. Du undergraver jo litt hennes opplevelse med det du skriver. 🫶 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lija Skrevet i går, 14:04 #57 Del Skrevet i går, 14:04 K_mb skrev (19 minutter siden): Enig. Man skal aldri sammenligne seg med andre da folk har ulike utgangspunkt i forhold til livssituasjon og derav kapasitet. At de fikk dårlig informasjon og måten de ble møtt på i forhold til valget de stod ovenfor er under enhver kritikk. Synes også eksponeringen av barnet er grenseoverskridende. Barnet blir utlevert og tar kampen. På samme måte som mange mener Sara Emilie bruker barnet sitt for å informere om diabetes, blir dette barnet utlevert for mors behov for å informere om DS. Ang kapasitet så klarer man som regel det blir satt til. Men på en annen side får folk uten kapasitet eller økonomi barn hele tiden. Uten at de nødvendigvis skjønner det selv. Om noen blir fornærmet av at hun snakker ned det å ta abort pga ds da betyr jo det at hun treffer en nerve. For fikk man da egentlig den informasjonen man trengte å høre da man sto i situasjonen? Er man ikke trygg nok i valget sitt til å stå i det? Hva som helst av diagnoser kan dukke opp når som helst i livet. Synes det er sært å si at man «aldri hadde orket å få en unge med DS». Det er mye som er verre. Dessverre treffer bilder/videoer mer enn ord. Jeg synes det er herlig å se den vesle frøkna☺️ Tror ikke hun skades av det. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheAliass Skrevet i går, 14:06 #58 Del Skrevet i går, 14:06 Ingvelina87 skrev (2 timer siden): Det har jeg ikke sagt - jeg bare ønsker å fremstille det fra andre siden, om hvorfor man noen ganger ender opp med å ta et slikt valg vi gjorde. Jeg tror vel dette er ganske godt kjent, hvorfor noen, og de fleste, velger abort når det oppdages at barnet har Downs. Derfor er det faktisk positivt at noen velger stå på den andre siden igjen, og vise at det lar seg gjøre å få et barn med Downs. For det ER ikke enkelt, og det er vel kanskje derfor det er viktig å ha en offentlig person som vet hva hun snakker om, slik at man ikke nødvendigvis føler seg presset til å ta abort. For det er det mange som føler seg presset til, og for mange passer det ikke inn i livssituasjonen og man må dermed ta abort. DET er vel ganske allment kjent, og at noen som har valgt et barn med Downs synes det er "uheldig" at så mange velger bort et barn pga dette, det tenker jeg man må tåle. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K_mb Skrevet i går, 14:12 #59 Del Skrevet i går, 14:12 Lija skrev (1 minutt siden): Ang kapasitet så klarer man som regel det blir satt til. Men på en annen side får folk uten kapasitet eller økonomi barn hele tiden. Uten at de nødvendigvis skjønner det selv. Om noen blir fornærmet av at hun snakker ned det å ta abort pga ds da betyr jo det at hun treffer en nerve. For fikk man da egentlig den informasjonen man trengte å høre da man sto i situasjonen? Er man ikke trygg nok i valget sitt til å stå i det? Hva som helst av diagnoser kan dukke opp når som helst i livet. Synes det er sært å si at man «aldri hadde orket å få en unge med DS». Det er mye som er verre. Dessverre treffer bilder/videoer mer enn ord. Jeg synes det er herlig å se den vesle frøkna☺️ Tror ikke hun skades av det. Jeg blir ikke truffet av det, men respekterer at folk velger det som er riktig for de. Det er mange hensyn å ta. Folk tar abort uten diagnoser på foster og det er helt greit det også. At du ikke tror barnet skades av å bli lagt ut i all offentlighet er helt irrelevant. Barnet har rett på privatliv og skal ikke måtte ta mors kamp. 10 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingvelina87 Skrevet i går, 14:14 Forfatter #60 Del Skrevet i går, 14:14 (endret) TheAliass skrev (8 minutter siden): Jeg tror vel dette er ganske godt kjent, hvorfor noen, og de fleste, velger abort når det oppdages at barnet har Downs. Derfor er det faktisk positivt at noen velger stå på den andre siden igjen, og vise at det lar seg gjøre å få et barn med Downs. For det ER ikke enkelt, og det er vel kanskje derfor det er viktig å ha en offentlig person som vet hva hun snakker om, slik at man ikke nødvendigvis føler seg presset til å ta abort. For det er det mange som føler seg presset til, og for mange passer det ikke inn i livssituasjonen og man må dermed ta abort. DET er vel ganske allment kjent, og at noen som har valgt et barn med Downs synes det er "uheldig" at så mange velger bort et barn pga dette, det tenker jeg man må tåle. Jeg prøver å få frem at man tar ikke abort fordi man har noe i mot mennesker med downs Endret i går, 14:15 av Ingvelina87 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå