Gå til innhold

Martine Romøren og Downs

Ingvelina87

Anbefalte innlegg

xQueenKx skrev (9 timer siden):

Det er avslutning på svangerskap av et foster som ikke er levedyktig, hvis du vil ha en litt mer spesifikk definisjon. Står ingenting om at det også defineres som drap. Det er bare din personlige overbevisning. Det betyr ikke dermed at det stemmer. 

Nettopp. Hva fader skjer med at folk kaller abort for drap? Drap?? Tenk det; hver dag skjer det massemord over hele Norge, på alle sykehus! Barn drepes an mass! Eller vent, var det svangerskap som avbrytes, kanskje! Slutt med sånn idiotisk ordbruk, jeg tror nesten ikke det jeg leser. 

For å diskutere temaet; flott at dette ekteparet har valgt å få et barn med Downs, og er happy med det. De har sikkert tatt en veloverveid avgjørelse på at dette har de både kapasitet og overskudd til, og flott for dem. 
At andre velger annerledes fortjener også på en prikk like mye respekt.

Sånn generelt mener jeg at det langt ifra er noe mål i seg selv at det skal fødes barn med Downs eller andre sykdommer eller misdannelser eller kromosomfeil man får kjennskap til på ultralyd. Dette krever voldsomt både av foreldre/ familie, og også kommunen. At barn «skal» bæres til termin BARE FORDI «vi» skal ha mangfold i samfunnet er helt feil. Det er ikke noe mål i seg selv at barn med store handikap og lidelser skal bli født «bare fordi.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Molly85 skrev (28 minutter siden):

Abort utføres uavhengig av om foster er levedyktig. 

Abort utføres ordinært inntil uke 18, de aller fleste tilfeller lenge før uke 18. Foster kan ikke leve av seg selv utenfor livmoren, og er dermed ikke levedyktig. Blir det seinabort, er det fordi ungen ikke kan leve av seg selv pga sykdom eller at livskvalitet vil bli så dårlig at det ikke blir et langvarig liv eller godt liv. Det kaller ikke jeg drap, uansett hva du mener. Helsesektoren og Norges lover ser heller ikke på det som drap. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (27 minutter siden):

Nettopp. Hva fader skjer med at folk kaller abort for drap? Drap?? Tenk det; hver dag skjer det massemord over hele Norge, på alle sykehus! Barn drepes an mass! Eller vent, var det svangerskap som avbrytes, kanskje! Slutt med sånn idiotisk ordbruk, jeg tror nesten ikke det jeg leser. 

For å diskutere temaet; flott at dette ekteparet har valgt å få et barn med Downs, og er happy med det. De har sikkert tatt en veloverveid avgjørelse på at dette har de både kapasitet og overskudd til, og flott for dem. 

Sånn generelt mener jeg at det langt ifra er noe mål i seg selv at det skal fødes barn med Downs eller andre sykdommer eller misdannelser eller kromosomfeil man får kjennskap til på ultralyd. Dette krever voldsomt både av foreldre/ familie, og også kommunen. At barn «skal» bæres til termin BARE FORDI «vi» skal ha mangfold i samfunnet er helt feil. Det er ikke noe mål i seg selv at barn med store handikap og lidelser skal bli født «bare fordi.

Nemlig. Man kan gjerne krangle til man blir blå i ansiktet for min del altså, men det står ingen steder at definisjonen på abort også inneholder drap. Fordi det er ikke drap.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

xQueenKx skrev (21 minutter siden):

Nemlig. Man kan gjerne krangle til man blir blå i ansiktet for min del altså, men det står ingen steder at definisjonen på abort også inneholder drap. Fordi det er ikke drap.

Å avslutte et liv. Det er det samme. Men det føles mer fjernt og mer humant å kalle det noe annet enn det er. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (8 minutter siden):

Å avslutte et liv. Det er det samme. Men det føles mer fjernt og mer humant å kalle det noe annet enn det er. 

Nei. Det heter abort. Det er et svangerskap som avbrytes. 

• Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (1 minutt siden):

Nei. Det heter abort. Det er et svangerskap som avbrytes. 

Så? Det er fortsatt et liv som hadde fortsatt om man ikke avsluttet det. Det er faktisk i mange tilfeller mye mer dramatisk enn dere skal ha det til, og det er poenger å få frem så folk vet hva de går til. Det er vondt! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Molly85 skrev (21 minutter siden):

Det er ikke det samme. Et drap utføres for det første på mennesker som er født.

Endret av xQueenKx
Ordfeil
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (15 minutter siden):

Det er faktisk i mange tilfeller mye mer dramatisk enn dere skal ha det til, og det er poenger å få frem så folk vet hva de går til.

Denne infoen får man av helsepersonell før,under og etter aborten.

Det er også lov å ombestemme seg helt til siste sekund,om man vil.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (2 timer siden):

Så? Det er fortsatt et liv som hadde fortsatt om man ikke avsluttet det. Det er faktisk i mange tilfeller mye mer dramatisk enn dere skal ha det til, og det er poenger å få frem så folk vet hva de går til. Det er vondt! 

Ikke noe «så?» Det heter ikke Å drepe et barn når man tar en medisinsk abort i uke 5 og blør det ut som en forsinket mens. Obs på ordbruk. Hvis man dreper noe så er det snakk om et selvstendig liv, ikke en klump med celler som ikke kan leve utenfor livmoren. 
Ja, det er beintøft å foreta en senabort, kanskje kjenne spark, osv. Men man myrder ikke sitt eget barn nei (herregud 😳), man fjerner noe som er uforenelig med liv. Å gå ut et svangerskap med et trisomi-barn, føde det og bare måtte vente på at det dør tre dager senere er ekstremt mye verre enn å foreta en avslutning tidligere i svangerskapet. 

Og velger noen å fullføre et slikt svangerskap bare for å vente på en uunngåelig død noen timer senere er det opp til dem. Men ikke f at de som velger å avslutte så tidlig det går skal belemres med skam og skyld over å ha myrda sitt eget barn. Så slutt med det derre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (14 timer siden):

Å slå av en respirator, eller slutte gi næring, resulterer også i død uten at det er mord.

Det er naturlig å dø. Det gjør vondt for de etterlatte. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (16 timer siden):

Helt enig med deg! Debatten er vanskelig fordi den er så preget av følelser. De fleste foreldre til barn med DS eller andre utviklingshemninger elsker selvfølgelig barna sine over alt annet og ville ikke vært dem foruten. Jeg forstår at for noen som sitter med sitt elskede barn med DS så kan det være en smertefull og uforståelig tanke å tenke at man mulig hadde valgt abort istedet og at man følte press fra helsepersonell om å velge abort, men andre foreldre skal få velge å ta abort uten å pekes på som noen som bidrar til «mindre mangfold.» og ja, et mindretall beholder, men de 9/10 som tar abort blir jo nettopp beskyldt for å ikke ivareta «mangfoldet» i samfunnet. Genetiske avvik som gir sykdom/utviklingshemming er ikke «mangfold.»

Alle står fritt til å velge selv om de ønsker abort eller ikke, men det er ressurskrevende for samfunnet å tilrettelegge for alle barn og voksne med spesielle behov. Forståelig nok ønsker en ganske stor andel abort når de blir presentert for hva tilstanden KAN innebære. Det er som regel ikke en beslutning man tar lett på, og en senabort er ofte veldig belastende - og det er da ekstra grusomt når andre moraliserende individer da i tillegg beskylder en for å  drepe sitt ufødte barn. Nei man gjør ikke det, man avslutter et svangerskap, og det er både heldigvis lovlig og ikke noe man skal føle skam for.
Helsepersonell kan heller ikke lyve til vordende foreldre og si at det ikke er mer krevende med DS enn å få et friskt barn, for det er det som regel. 

Veldig mye av det som krever ressurser av samfunnet er sykdommer og ting man ikke vet på forhånd- og ulykker, sykdom osv, som kan inntreffe senere i livet, mens DS er i en særstilling pga man kan oppdage det tidlig og vurdere abort. 

Samfunnet skal ivareta alle som lever i det, men man bør ikke som samfunn ha som mål at det skal fødes mange flere som man VET kommer til å ha behov for å ivaretas ekstra av samfunnet. Det betyr ikke at man ønsker at det og det mennesket ikke finnes- De som allerede lever med DS er selvfølgelig likeverdige medlemmer av samfunnet vårt og skal få all hjelp de er i behov av for å leve sine liv så bra som mulig på lik linje med alle andre. Har en familie ressurser til det og ønsker å bære frem barn med DS så er det helt opp til dem selv å beholde og fint for dem om de står godt i den beslutningen. Samfunnet tilrettelegger da så godt som mulig- som regel ut livet til dette barnet som fødes. Imidlertid er det ikke alle steder dette er så lett, spesielt ikke når barnet ikke lenger er et barn og mister en del av rettighetene barn og foreldre med syke barn har.
Det er også valgfritt å ta NIPT eller annen fosterdiagnostikk for å påvise DS så om man ikke ønsker press myp abort er det helt valgfritt å ta test eller bekreftende/avkreftende test. Men det er feil å moralisere over og kritisere at det blir lettere for andre familier å velge annerledes. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokoknit skrev (5 minutter siden):

Helt enig med deg! Debatten er vanskelig fordi den er så preget av følelser. De fleste foreldre til barn med DS eller andre utviklingshemninger elsker selvfølgelig barna sine over alt annet og ville ikke vært dem foruten. Jeg forstår at for noen som sitter med sitt elskede barn med DS så kan det være en smertefull og uforståelig tanke å tenke at man mulig hadde valgt abort istedet og at man følte press fra helsepersonell om å velge abort, men andre foreldre skal få velge å ta abort uten å pekes på som noen som bidrar til «mindre mangfold.» og ja, et mindretall beholder, men de 9/10 som tar abort blir jo nettopp beskyldt for å ikke ivareta «mangfoldet» i samfunnet. Genetiske avvik som gir sykdom/utviklingshemming er ikke «mangfold.»

Alle står fritt til å velge selv om de ønsker abort eller ikke, men det er ressurskrevende for samfunnet å tilrettelegge for alle barn og voksne med spesielle behov. Forståelig nok ønsker en ganske stor andel abort når de blir presentert for hva tilstanden KAN innebære. Det er som regel ikke en beslutning man tar lett på, og en senabort er ofte veldig belastende - og det er da ekstra grusomt når andre moraliserende individer da i tillegg beskylder en for å  drepe sitt ufødte barn. Nei man gjør ikke det, man avslutter et svangerskap, og det er både heldigvis lovlig og ikke noe man skal føle skam for.
Helsepersonell kan heller ikke lyve til vordende foreldre og si at det ikke er mer krevende med DS enn å få et friskt barn, for det er det som regel. 

Veldig mye av det som krever ressurser av samfunnet er sykdommer og ting man ikke vet på forhånd- og ulykker, sykdom osv, som kan inntreffe senere i livet, mens DS er i en særstilling pga man kan oppdage det tidlig og vurdere abort. 

Samfunnet skal ivareta alle som lever i det, men man bør ikke som samfunn ha som mål at det skal fødes mange flere som man VET kommer til å ha behov for å ivaretas ekstra av samfunnet. Det betyr ikke at man ønsker at det og det mennesket ikke finnes- De som allerede lever med DS er selvfølgelig likeverdige medlemmer av samfunnet vårt og skal få all hjelp de er i behov av for å leve sine liv så bra som mulig på lik linje med alle andre. Har en familie ressurser til det og ønsker å bære frem barn med DS så er det helt opp til dem selv å beholde og fint for dem om de står godt i den beslutningen. Samfunnet tilrettelegger da så godt som mulig- som regel ut livet til dette barnet som fødes. Imidlertid er det ikke alle steder dette er så lett, spesielt ikke når barnet ikke lenger er et barn og mister en del av rettighetene barn og foreldre med syke barn har.
Det er også valgfritt å ta NIPT eller annen fosterdiagnostikk for å påvise DS så om man ikke ønsker press myp abort er det helt valgfritt å ta test eller bekreftende/avkreftende test. Men det er feil å moralisere over og kritisere at det blir lettere for andre familier å velge annerledes. 

Her er jeg enig, spesielt med det første avsnittet ditt. Det er en kjempetøff debatt nettopp fordi den er preget av følelser, og DS-foreldre virker til å se på det som et personlig angrep at andre ikke ønsker seg det samme livet som dem. At folk reagerer på Martine Rs fremgangsmåte i hvordan hun fremstiller ungen sin, hvordan hun guilt tripper folk, hvordan hun påstår at hun ikke fikk noen gratulasjoner da dattera ble født, mannen sa det samme i et intervju en gang også. Det høres enten ut som en ekstremt overdriving, eller at de bør skifte omgangskrets ASAP. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at det sitter voksne folk å mener hun overdriver , når det faktisk er flere som opplever det samme når de forteller folk om barn med ds og at de beholder. Bare å lese kommentarfelt rundtomkring også!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orly skrev (1 time siden):

Tenk at det sitter voksne folk å mener hun overdriver , når det faktisk er flere som opplever det samme når de forteller folk om barn med ds og at de beholder. Bare å lese kommentarfelt rundtomkring også!

Jeg (med fler,virker det som..) synes ikke hun overdriver egen opplevelse.

Det jeg syns hun gjør,er å moralisere ovenfor andre for å velge en annen fremtid enn hun selv har gjort.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (2 timer siden):

Jeg skrev vel at enten overdriver hun (fordi det høres søkt ut at ingen gratulerte dem da de skulle ha barn), eller at hvis det faktisk er sånn at ingen gratulerte dem, omgås de jo mennesker de ikke burde omgås. Skjønte du ikke poenget mitt? 

Og ellers - hun er jo nedlatende mot folk som velger annerledes, og det er det som er provoserende for mange. Blant annet når hun henvender seg til ungen ig sier "det er klart at du skal leve" eller noe sånt. Ikke bare planter hun tanker i hodet til et lite barn om at det finnes mennesker som ønsker henne død, men hun gir inntrykk av at verden består av så masse folk som ikke ønsker DS-mennesker livets rett. Det er jo faktisk ikke det det handler om engang. Folk tar jo abort på friske fostre også. Det betyr jo ikke at disse går rundt og hater alle mennesker, det betyr kun at de selv ikke ønsker å oppdra et annet menneske.

Hvorfor skal hun være moralens vokter over andres liv mens hun selv krever at folk skal vise forståelse for deres liv? 

Endret av xQueenKx
Skriveleif
  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

xQueenKx skrev (3 timer siden):

Jeg skrev vel at enten overdriver hun (fordi det høres søkt ut at ingen gratulerte dem da de skulle ha barn), eller at hvis det faktisk er sånn at ingen gratulerte dem, omgås de jo mennesker de ikke burde omgås. Skjønte du ikke poenget mitt? 

Og ellers - hun er jo nedlatende mot folk som velger annerledes, og det er det som er provoserende for mange. Blant annet når hun henvender seg til ungen ig sier "det er klart at du skal leve" eller noe sånt. Ikke bare planter hun tanker i hodet til et lite barn om at det finnes mennesker som ønsker henne død, men hun gir inntrykk av at verden består av så masse folk som ikke ønsker DS-mennesker livets rett. Det er jo faktisk ikke det det handler om engang. Folk tar jo abort på friske fostre også. Det betyr jo ikke at disse går rundt og hater alle mennesker, det betyr kun at de selv ikke ønsker å oppdra et annet menneske.

Hvorfor skal hun være moralens vokter over andres liv mens hun selv krever at folk skal vise forståelse for deres liv? 

Helt enig. Det sier mer om familien og omgangskretsen deres. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nussepus skrev (12 timer siden):

Helt enig. Det sier mer om familien og omgangskretsen deres. 

De påstår det var helsepersonell - men er det vanlig at helsepersonell gratulerer under ultralyd osv? Har jeg aldri opplevd med mine friske barn. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvelina87 skrev (14 minutter siden):

De påstår det var helsepersonell - men er det vanlig at helsepersonell gratulerer under ultralyd osv? Har jeg aldri opplevd med mine friske barn. 

Hvis det er helsepersonell de mener når de snakker om "ingen", så er det jo nok en gang manipulering og et forsøk på å endre narrativet. Jeg har heller aldri fått gratulasjoner av helsepersonell på UL. Hvorfor skulle jeg det, det er jo bare en undersøkelse.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (På 1.1.2025 den 19.08):

Nettopp. Hva fader skjer med at folk kaller abort for drap?

Det som skjer er at de baserer synes sitt på religiøse overbevisninger. De er uærlige når det kommer til eget ståsted. For de argumenterer ut i fra primitiv overtro, ikke naturvitenskaplige fakta. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

xQueenKx skrev (21 minutter siden):

Hvis det er helsepersonell de mener når de snakker om "ingen", så er det jo nok en gang manipulering og et forsøk på å endre narrativet. Jeg har heller aldri fått gratulasjoner av helsepersonell på UL. Hvorfor skulle jeg det, det er jo bare en undersøkelse.

De jeg har møtt under UL har vært ekstremt kliniske. Flinke folk, selvsagt.

jordmoren jeg gikk til gratulerte meg heller aldri. 
Den eneste av helsepersonell som har gratulert var en jeg tok blodprøve hos en gang, men han fortalte at han skulle bli far selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...