Gå til innhold

Martine Romøren og Downs

Ingvelina87

Anbefalte innlegg

K_mb skrev (7 minutter siden):

Mange tar kritikk fra meg og jeg tar kritikk fra andre. Selv brukere i denne diskusjonen har jeg vært uenig med i andre diskusjoner men enig med her, og det er helt greit. VI er enig i noe og uenige i andre ting. 

Dette er et diskusjonsforum hvor vi har ulike meninger. Jeg synes din måte å diskutere på er lavmål. Og nei, jeg er ikke ute etter deg som bruker. Du har drevet med avsporing og gått løs på meg uten å kunne svare for deg og ditt innlegg som er hele grunnlaget for denne avsporingen. 

Da er vi hvert fall enig om at det vi synes den andre driver med her, er lavmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lija skrev (Akkurat nå):

Da er vi hvert fall enig om at det vi synes den andre driver med her, er lavmål. 

Ikke ofte jeg har fått stempelet lavmål opp i fleisen, men du skal få den hvis du føler deg bedre av det. Prøver alltid å holde meg saklig og samtidig så har jeg noen hjertesaker jeg bare ikke kan gi slipp på, blant annet kvinner og barns rettigheter. Du får ha en god natt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (Akkurat nå):

Ikke ofte jeg har fått stempelet lavmål opp i fleisen, men du skal få den hvis du føler deg bedre av det. Prøver alltid å holde meg saklig og samtidig så har jeg noen hjertesaker jeg bare ikke kan gi slipp på, blant annet kvinner og barns rettigheter. Du får ha en god natt.

Ikke ofte for meg heller, så håper det føles godt for deg også. God natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (5 timer siden):

Men er det egentlig et problem at 9/10 velger å ikke få et barn som kan være alt fra Goksøyr til nonverbal med hjertefeil og dyp psykisk utviklingshemming? Er det ikke egentlig bra at folk velger å ikke oddse på det? Det kommer alltid til å bli født barn med avvik, men det er faktisk en ærlig sak å si at man helst velger å få både friske og funksjonsfriske barn, kontra å vedde mot universet at man får en høytfungerende ds/eller lignende når man vet. De fleste velger jo vekk, og det finnes bedre måter å snakke om livet med ds på enn å kritisere abortloven, nipt o.l bare fordi man selv har tatt et valg mange sliter med å forstå. Det er hele måten Martine opptrer på som er syk.

Vet du hva jeg synes er sykt? Jo, det å komme med slike drøye påstander om andre. 👇👇

Elhaym skrev (5 timer siden):

Ja, det er helt hinsides. Jeg tror hun har det jævlig tøft med å stå i valget sitt og derfor har blitt helt ekstrem.

Det er virkelig "hinsides sykt" i mine øyne.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffekanne skrev (På 28.12.2024 den 11.47):

Jeg gjorde det samme som deg. Det må få være opp til hver enkelt å gjøre hva man føler er best for en selv. Man skal ikke bli tvunget til å få barn med Downs bare fordi downsforeldre og andre mener man ikke kan ta abort pga trisomi 21

Helt riktig. Og man skal ikke føle seg tvunget til å ta abort, slik mange gjør nå, og slik Martine kjemper for at det skal bli slutt på. 

Også mener jeg det er fint om vi dropper ordet «downsforeldre».  
Man sier ikke «kreftforeldre» eller «klumpfotforeldre» heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at alle må få tatt det valget som er rett for seg, og et barn med for eksempel downs syndrom vil kreve ekstra. I tillegg har mange andre sykdommer eller feks hjertetrøbbel, det er krevende å stå i. Man kan selvfølgelig oppleve det med barn som er født friske, men sannsynligheten er større om barnet har downs syndrom. 

Selv er jeg sjeleglad for at det finnes NIPT-test som kan utelukke noen ting. Min mormor fikk selv ei datter for over 40 år siden, som kun levde noen dager på grunn av medfødt sykdom (ikke downs dog). Min mormor gikk hele svangerskapet og trodde ungen var frisk, og sliter med det den dag i dag. Å gjennomføre en evt abort hadde helt sikkert vært tøft det også, men i dag kunne man tatt NIPT og likevel bært frem barnet om man ønsker det, selvom man vet at barnet vil bli født med ulike utfordringer og kort levetid. Samtidig kan man også velge abort, om man synes det er for krevende å gå et helt svangerskap med et sykt barn. 

Jeg har samme opplevelse som Ts når det kommer til Romørens deling på sosiale medier. Jeg er helt for at de som ønsker det skal få bære frem barn med DS, men jeg synes også at alle som ikke ønsker det skal få slippe. Jeg synes også at det er helt rett at man har muligheter til å finne ut om barnet vil bli født med ulike sykdommer/utfordringer, av det man kan teste og se på UL, selvsagt.

Jeg synes heller ikke noe om eksponeringen av barn, det deles mye og ligger mye ute. Og det av barn uten samtykkekompetanse. Uavhengig om barn har diagnose eller er helt friske er jeg i mot eksponeringen av barn. Romøren kunne snakket mye om DS uten å eksponere barna i like stor grad som hun gjør nå. Feks ved å droppe å dele bilder og videoer og å snakke på et litt generelt grunnlag, uten å dele akkurat det som konkret handler om ungen og å dele deres egne opplevelser og erfaringer som foreldre, uten å trekke inn ungen i seg selv.

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lija skrev (5 minutter siden):

Helt riktig. Og man skal ikke føle seg tvunget til å ta abort, slik mange gjør nå, og slik Martine kjemper for at det skal bli slutt på. 

Også mener jeg det er fint om vi dropper ordet «downsforeldre».  
Man sier ikke «kreftforeldre» eller «klumpfotforeldre» heller. 

Enig!

Det er opplest og vedtatt at man skal ta abort ved trisomi 21, og det burde være et reelt valg som var opp til foreldrene. Man burde også få mer hjelp når man må stå i det grusomme valget om å ta livet av ett barn av hensyn til de man har fra før. Det er helt hinsides at det er kuttet så drastisk. 

Vi fikk tilbud om gravferd, men ikke én samtale med feks psykolog. Måtte vente i kø i hjemkommunen, og sliter fortsatt med at jeg gjennomførte den aborten. De som vet de vet💔

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvelina87 skrev (På 28.12.2024 den 12.08):

Jeg undergraver ikke hennes opplevelse. Jeg prøver bare å gi et perspektiv på det fra andre siden, at det ikke bare handlet om ønske å utrydde de med downs. 
tok opp det med at jeg ikke opplevde press fordi jeg syns det er viktig å få frem at en kan bli møtt ulikt

Det er kjempebra at du ikke opplevde press. Men at du ikke gjorde det, betyr ikke at andre ikke gjør det. Jeg har en kollega som opplevde helt hårreisende ting fra helsepersonell og null støtte for valget sitt da hun valgte å bære fram barnet sitt med trisomi. Det er så viktig at noen deler disse opplevelsene slik at vi blir kjent med det og kan gjøre noe med det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (7 minutter siden):

Man burde også få mer hjelp når man må stå i det grusomme valget om å ta livet av ett barn av hensyn til de man har fra før.

Pga måten du ordlegger deg,tror jeg rett og slett ikke på deg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

refill skrev (På 28.12.2024 den 12.33):

Hun dukket opp på fyp'en min for en god tid tilbake hvor hun satt med datter på fanget og "henvendte seg til henne" når hun sier "selvfølgelig skal du få leve" eller noe sånt og at det ikke burde være lov å ta abort så sent. Mulig litt feilsitering, men jeg husker det så godt for jeg syntes det var så fryktelig manipulativt når hun satt der med datteren på fanget. 

Jeg syntes det er trist at man ikke har mer respekt for hverandres valg og utgangspunkt. 

Dette var deres siste sjanse for å bruke eget egg og sæd som var frosset ned etter ektemannens kreftsykdom. Det ble litt spesielt og man skal kunne velge et barn med Downs selv om samfunnet ellers helst vil slippe. Downs barn er fantastiske og snåle i positiv forstand. Noen av de som fødes med kromosomavvik blir dette ikke oppdaget før ved og etter fødsel. Disse barna er til alles glede faktisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (6 minutter siden):

Pga måten du ordlegger deg,tror jeg rett og slett ikke på deg.

Noe mer inhumant har jeg ikke vært en del av. Det var et lite miniatyrbarn som pustet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (2 minutter siden):

Noe mer inhumant har jeg ikke vært en del av. Det var et lite miniatyrbarn som pustet.

Ta dette eventyret en annen plass.

At du er i mot abort,har du gjort helt tydelig,men du trenger ikke fortsette å finne på ting for å skremme andre fra å velge det,med slikt vrøvl.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hanne67 skrev (5 timer siden):

Det som føltes riktig for henne er ikke nødvendigvis det for andre.

Hennes bekymring dreier seg mye om et press hun fikk på sykehuset om å ta abort. Og hvordan hun opplever tilværelsen. Det skal være en form for info om hvordan det er å ha et barn med Downs.

Nettopp , det er det bekymringen hennes er og det hun vil ha frem i lyset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miomino skrev (4 timer siden):

Vet du hva jeg synes er sykt? Jo, det å komme med slike drøye påstander om andre. 👇👇

Det er virkelig "hinsides sykt" i mine øyne.

Enig, det er faktisk hinsides drøyt 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (11 timer siden):

Martine er livsfarlig. Hun går hardt ut mot alle som tar abort pga avvik, kritiserer nipt og ny abortlov fordi "kan føre til at barn som P ikke blir født". Hun sier ingen gratulerte de da de bestemte seg for å beholde et barn med ds, dette tror jeg ikke på. Hun har jo i stor grad de samme vennene og familien som før, og har noe mange av oss med barn med spesielle behov ikke har: et stort nettverk.

Hun passer på å ikke eksponere de andre barna, men la ut bilde av lille P SOVENDE med spy over hele seg i senga med teksten 'omgangssyke". Det første hun tenkte på var altså å ta bilde av ungen sin, tildekt i spy. Livet med spesielle behov der, dere. Stakkars P.

Martine har jo åpenbart store problemer med valget hun har tatt og klarer ikke stå inne for det uten å gå løs på alle andre. Ingen tar seg nær av at barn med ds blir født. Jeg har selv barn med alvorlige diagnoser nipt ikke kan vise, så jeg vet litt om annerledeslivet. Og det jeg vet er at jeg ikke hadde valgt det om jeg visste, og at hennes liv med hjelp og støtte ikke er gjennomsnittsopplevelsen til de av oss som ikke har et like gigantisk apparat rundt oss.

Skjerp deg, hva i all verden er det å skrive at hun har store problemer med det? Skikkelig stygg ting å skrive  og i tillegg skrive at hun er livsfarlig? For noen stygge uttalelser du kommer med, ikke greit 

Endret av Orly
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Elhaym skrev (11 timer siden):

Ja, det er helt hinsides. Jeg tror hun har det jævlig tøft med å stå i valget sitt og derfor har blitt helt ekstrem.

Blir kvalm av sånne uttalelser, du ilegger henne masse følelser du som du ikke aner noe om og det er bare stygt 

Endret av Orly
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at temaet får frem det verste i folk. Og folk er så avkoblet virkeligheten at det er skremmende. Heia Romørens son får frem et annet og ihjeltiet perspektiv på denne debatten. Det er IKKE et lett valg å få, og mange (meg inkludert) sliter med det i ettertid. Det er faktisk et barn i magen som man tar farvel med. En livssorg for mange. Og alle argumenter med at barnet kan ha ditt og datt hjelper lite når kropp og sjel savner noe som aldri ble. I 2024 skal man bruke ord som unngår å si noe om hva som FAKTISK skjer for å unngå at noen blir krenket. Mens å la folk uvitende gå gjennom en provosert abort og ta livet av barnet i magen med alle følelser det innebærer før, underveis og etterpå (ikke for alle, noen synes ikke det er tungt, og det e godt), men man MÅ la folk som Romørens ha en stemme i denne NIPT-debatten. Det kan hjelpe noen til å tenke mer over hva det er de faktisk går gjennom, til å søke hjelp i ettertid, eller til og med å tørre å velge å bære frem om det er dét som er rett for dem. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fusetufs skrev (På 30.12.2024 den 2.37):

Hva er det da?

Det er avslutning på svangerskap av et foster som ikke er levedyktig, hvis du vil ha en litt mer spesifikk definisjon. Står ingenting om at det også defineres som drap. Det er bare din personlige overbevisning. Det betyr ikke dermed at det stemmer. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

xQueenKx skrev (10 timer siden):

Det er avslutning på svangerskap av et foster som ikke er levedyktig, hvis du vil ha en litt mer spesifikk definisjon. Står ingenting om at det også defineres som drap. Det er bare din personlige overbevisning. Det betyr ikke dermed at det stemmer. 

Abort utføres uavhengig av om foster er levedyktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...