Gå til innhold

Martine Romøren og Downs

Ingvelina87

Anbefalte innlegg

Lija skrev (52 minutter siden):

Eller skyld deg selv for hvordan du oppfatter ting, spør du meg😂 jeg har hvert fall aldri ment/tenkt de tingene du skrev der. 🤓

Har ingen problemer med leseforståelsen. Men det du driver med her er god gammeldags avsporing! Vi er grunnleggende uenige, greit nok, men stå for det du skriver eller skriv på en måte som gjør at du ikke misoppfattes. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

K_mb skrev (14 minutter siden):

Har ingen problemer med leseforståelsen. Men det du driver med her er god gammeldags avsporing! Vi er grunnleggende uenige, greit nok, men stå for det du skriver eller skriv på en måte som gjør at du ikke misoppfattes. 

I alle dager😂 Rart det bare var deg da. 

Endret av Lija
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (1 minutt siden):

I alle dager😂

Og enda en "le seg ihjel" emoji...Det er jo veldig fruktbart i diskusjonen. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint at hun vil jobbe for at gravide kvinner skal få mest mulig og riktig informasjon og hjelp. Men jeg blir kvalm av hvordan hun paraderer ungen sin rundt som en slags «se på meg for et godt menneske jeg er» - premie. Jeg har NULL interesse eller ønske om å bære frem eller føde et barn med hverken ds eller andre potensielt alvorlige sykdommer, og jeg vil ikke påprakkes et syn om at det ikke er greit. Jeg ønsker det aller beste livet for både meg og mine barn, og vil åpenbart derfor velge vekk det jeg kan som potensielt kan ødelegge for dette. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (7 minutter siden):

Og enda en "le seg ihjel" emoji...Det er jo veldig fruktbart i diskusjonen. 

Er det skyldspørsmål vi diskuterer?
Orker ikke den aggressive tonen fordi du misforsto noe og skylder på meg. Det var du som angrep noe du antok at jeg mente og jeg stilte spørsmål om hva du egentlig sikter til, uten å få svar.
Så jepp, jeg ler dette av meg og går videre🚶Jeg aner ikke om vi er enig, uenig, eller på hver vår planet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (24 minutter siden):

Er det skyldspørsmål vi diskuterer?
Orker ikke den aggressive tonen fordi du misforsto noe og skylder på meg. Det var du som angrep noe du antok at jeg mente og jeg stilte spørsmål om hva du egentlig sikter til, uten å få svar.
Så jepp, jeg ler dette av meg og går videre🚶Jeg aner ikke om vi er enig, uenig, eller på hver vår planet.

Jeg ba deg om å se på hva du skrev. Ok? Og mitt svar deretter. Du svarer med å le deg ihjel og å avspore debatten.

Du bruker i stor grad emojier for å gjøre narr av andre, avvæpne de og som en hersketeknikk. For uansett hvordan du vrir og vender på det så blir emojiene brukt for å statuere det du mener om din motdebattant og dens svar. Og jeg vet nok ikke om du har lagt merke til det, men jeg har svart deg med samme emojier som du bruker mot meg. En kjapp titt på min profil viser at jeg ikke bruker det normalt når jeg diskuterer fordi jeg ikke synes det passer seg i seriøse diskusjoner. 

Endret av K_mb
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K_mb skrev (4 minutter siden):

Jeg ba deg om å se på hva du skrev. Ok? Og mitt svar deretter. Du svarer med å le deg ihjel og å avspore debatten.

Du bruker i stor grad emojier for å gjøre narr av andre, avvæpne de og som en hersketeknikk. For uansett hvordan du vrir og vender på det så blir emojiene brukt for å statuere det du mener om din motdebattant og dens svar. Og jeg vet nok ikke om du har lagt merke til det, men jeg har svart deg med samme emojier som du bruker mot meg. En kjapp titt på min profil viser at jeg ikke bruker det normalt når jeg diskuterer fordi jeg ikke synes det passer seg i seriøse diskusjoner. 

Og jeg ba deg lese på nytt, for det er kun du som har svart og misforstått. Beskylde meg for hersketeknikk og avsporing. Beskylde meg for å skrive så dårlig at jeg blir misforstått. Ok, hva vil du jeg skal svare? Klarer ikke ta deg seriøst. Sorry.

Endret av Lija
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvelina87 skrev (På 28.12.2024 den 9.03):

Noen som følger Martine Romøren? Hun deler mye, ukritisk og, om datteren som har downs syndrom. Det er helt supert at de har det så fint, og at livet med downs ikke var så skummelt. 
Men, hun er ekstremt moraliserende. Raser over aborttall, og tror at samfunnet er ute etter å ta de med downs, og at mennesker ser ekstremt ned på de med downs. Hun får ekstremt mye støtte fra konservative hold.

Jeg er en av de Martine snakker om. Som valgte abort ved DS.

Jeg ble gravid da sønnen min var 6 mnd. Vi ble jo sjokkerte, men det snudde kjapt og vi gledet oss til to tette som kom til å ha mye glede av hverandre. 
Så dro vi på ultralyd, og der ble det oppdaget downs syndrom. Vi var veldig sjokkerte og ante ikke hva vi skulle gjøre. Et par dager senere ble vi sendt på fostermedisin på et større sykehus, etter flere tester var DS et faktum og barnet hadde også store væskeansamlinger rundt hjertet som ville kreve flere operasjoner da barnet var nyfødt. 
Vi skjønte at storebror ville være veldig liten, og måtte ha foreldre som var mye borte på sykehus - og vi kunne ikke forutse hvor alvorlig downs diagnosen var sammen med hjertefeilen. Vi skjønte at dette hadde vi faktisk ikke kapasitet til. Vi valgte derfor abort. Så jeg går under 9/10 statistikken. Men det handlet overhodet ikke om at jeg ikke liker barn med Downs. 

Vi fikk svært god informasjon av sykehuset, av hjerteleger og barneleger. Informasjonen var nøytral og fin, og vi fikk også kontaktinformasjon til Downs Syndrom Norge slik vi kunne kontaktet dem. Jeg opplevde sykehuset som veldig opptatt av at vi skulle få ta det riktige valget for oss, med god informasjon. Jeg følte overhodet ikke på noe press, slik hun mener det er. 

Ingvelina87 skrev (På 28.12.2024 den 9.03):

Noen som følger Martine Romøren? Hun deler mye, ukritisk og, om datteren som har downs syndrom. Det er helt supert at de har det så fint, og at livet med downs ikke var så skummelt. 
Men, hun er ekstremt moraliserende. Raser over aborttall, og tror at samfunnet er ute etter å ta de med downs, og at mennesker ser ekstremt ned på de med downs. Hun får ekstremt mye støtte fra konservative hold.

Jeg er en av de Martine snakker om. Som valgte abort ved DS.

Jeg ble gravid da sønnen min var 6 mnd. Vi ble jo sjokkerte, men det snudde kjapt og vi gledet oss til to tette som kom til å ha mye glede av hverandre. 
Så dro vi på ultralyd, og der ble det oppdaget downs syndrom. Vi var veldig sjokkerte og ante ikke hva vi skulle gjøre. Et par dager senere ble vi sendt på fostermedisin på et større sykehus, etter flere tester var DS et faktum og barnet hadde også store væskeansamlinger rundt hjertet som ville kreve flere operasjoner da barnet var nyfødt. 
Vi skjønte at storebror ville være veldig liten, og måtte ha foreldre som var mye borte på sykehus - og vi kunne ikke forutse hvor alvorlig downs diagnosen var sammen med hjertefeilen. Vi skjønte at dette hadde vi faktisk ikke kapasitet til. Vi valgte derfor abort. Så jeg går under 9/10 statistikken. Men det handlet overhodet ikke om at jeg ikke liker barn med Downs. 

Vi fikk svært god informasjon av sykehuset, av hjerteleger og barneleger. Informasjonen var nøytral og fin, og vi fikk også kontaktinformasjon til Downs Syndrom Norge slik vi kunne kontaktet dem. Jeg opplevde sykehuset som veldig opptatt av at vi skulle få ta det riktige valget for oss, med god informasjon. Jeg følte overhodet ikke på noe press, slik hun mener det er. 

Dere kan jo aldri bli enige du valgte drap hun valgte livet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fusetufs skrev (7 minutter siden):

Abort er ikke drap. Skam deg. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (16 minutter siden):

Og jeg ba deg lese på nytt, for det er kun du som har svart og misforstått. Beskylde meg for hersketeknikk og avsporing. Beskylde meg for å skrive så dårlig at jeg blir misforstått. Ok, hva vil du jeg skal svare? Klarer ikke ta deg seriøst. Sorry.

Godt at du ikke ler deg ihjel denne gangen. Jeg ba også deg om å lese på nytt, og bare noe av det første du skriver:" Folk tar jo abort fordi de ikke gadd å putte på kondom" er svært useriøst og kunnskapsløst. Du beskylder bruker for å inneha et stort behov for å forsvare valget sitt, grenseløst frekt av deg! Hvorfor skal ikke det valget respekteres okke som?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (15 minutter siden):

Godt at du ikke ler deg ihjel denne gangen. Jeg ba også deg om å lese på nytt, og bare noe av det første du skriver:" Folk tar jo abort fordi de ikke gadd å putte på kondom" er svært useriøst og kunnskapsløst. Du beskylder bruker for å inneha et stort behov for å forsvare valget sitt, grenseløst frekt av deg! Hvorfor skal ikke det valget respekteres okke som?

Så det er meg du er ute etter å ta her?
Abort er et personlig valg, hun trenger ikke forsvare det. Hun kan ta så mange aborter hun vil for meg. Og for å poengtere at årsak til abort var urelevant slang jeg på «folk ( som i enkelte) velger abort (og angrepiller) fremfor kondom.» Dette er jo virkelig ikkeno nytt? Dette ble stadig snakket om da jeg var i målgruppen. 
I mine øyne er du frekk som tilegner meg ting her som ikke er reelt. Og denne «diskusjonen» er over. Jeg kommer ikke til å svare noe mer. Beklager at jeg brukte emoji.  
Det var åpenbart noe jeg ikke skulle gjort.

Endret av Lija
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte selv ta senabort for mange år siden og det var grusomt. Måtte heldigvis ikke forran nemd da det ikke var forenelig med liv uansett, så vi hadde forsåvidt ikke et valg. Har siden fått friske barn, men testet de på forhånd (morkake-test).

Min personlige mening er nå at man bør gi et nytt barn (så langt det lar seg gjøre) de beste forutsetninger for et friskt og godt liv. Har en nær slektning med DS samt et søsken av nær venninde som har DS. Og jeg ville aldri påtvunget et annet menneske å bli født med DS. Jeg er glad jeg heller ikke har det. Men det er nå MIN mening og det gjør meg overhodet ingenting hva andre velger for seg og sin familie. 

Skjønner ikke hva det er som gjør at folk må bry seg så innmari om andres (svært) personlige valg om dagen😕

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det er meg du er ute etter å ta her?
Abort er et personlig valg, hun trenger ikke forsvare det. Hun kan ta så mange aborter hun vil for meg. Og for å poengtere at årsak til abort var urelevant slang jeg på «folk ( som i enkelte) velger abort (og angrepiller) fremfor kondom.» Dette er jo virkelig ikkeno nytt? Dette ble stadig snakket om da jeg var i målgruppen. 
I mine øyne er du frekk som tilegner meg ting her som ikke er reelt. Og denne «diskusjonen» er over. Jeg kommer ikke til å svare noe mer. Beklager at jeg brukte emoji.  
Det var åpenbart noe jeg ikke skulle gjort.

Jeg er ikke ute etter noen. 

Jeg gir deg svar på tiltale! Kjære vene, jeg har mange innlegg på kvinneguiden og har til dags dato ikke blitt beskyldt for å være ute etter spesifikke brukere. Ro deg ned. Jeg svarer deg på det du skriver og det tenker jeg at du får tåle uten å tro at jeg er ute etter deg. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (11 minutter siden):

Jeg er ikke ute etter noen. 

Jeg gir deg svar på tiltale! Kjære vene, jeg har mange innlegg på kvinneguiden og har til dags dato ikke blitt beskyldt for å være ute etter spesifikke brukere. Ro deg ned. Jeg svarer deg på det du skriver og det tenker jeg at du får tåle uten å tro at jeg er ute etter deg. 

Du gir ikke opp. Svar på tiltale? Det du kommenterte som du misforsto?
Roe meg ned? Funker det å si til andre voksne i «seriøse diskusjoner» da? Føler det er på grensa til emojier faktisk. 

Vet ikke hvem den aggressive var her jeg men.

Har for såvidt heller aldri før blitt beskyldt for disse tingene du beskylder meg for her jeg heller. 

Tar med meg hersketeknikken min og legger meg. Useriøs og grenseløs frekk i dine øyne. Lever godt videre med både det og å være uenig med TS om Martine. Jeg synes Martine fortjener skryt for å tørre å gå mot flokken og å vise at livet med DS er verdt å leve for de som velger det☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir ikke opp. Svar på tiltale? Det du kommenterte som du misforsto?
Roe meg ned? Funker det å si til andre voksne i «seriøse diskusjoner» da? Føler det er på grensa til emojier faktisk. 

Vet ikke hvem den aggressive var her jeg men.

Har for såvidt heller aldri før blitt beskyldt for disse tingene du beskylder meg for her jeg heller. 

Tar med meg hersketeknikken min og legger meg. Useriøs og grenseløs frekk i dine øyne. Lever godt videre med både det og å være uenig med TS om Martine. Jeg synes Martine fortjener skryt for å tørre å gå mot flokken og å vise at livet med DS er verdt å leve for de som velger det☺️

Er vel du som ikke gir opp ei heller evner å ta kritikk til deg.

Du har fått mange svar som du ler bort. Jeg synes du er useriøs med alle dine latter og blunke emjoier samtidig som du klandrer folk for det ene og det andre. Ta det til deg og god natt.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som føltes riktig for henne er ikke nødvendigvis det for andre.

Hennes bekymring dreier seg mye om et press hun fikk på sykehuset om å ta abort. Og hvordan hun opplever tilværelsen. Det skal være en form for info om hvordan det er å ha et barn med Downs.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (1 minutt siden):

Er vel du som ikke gir opp ei heller evner å ta kritikk til deg.

Du har fått mange svar som du ler bort. Jeg synes du er useriøs med alle dine latter og blunke emjoier samtidig som du klandrer folk for det ene og det andre. Ta det til deg og god natt.

Helt riktig, tar ingen kritikk fra deg. Dette er lavmål. Det var du som kommenterte mitt innlegg, som overhode ikke var tenkt til deg. Du misforsto det og la skylda på meg for at du misforsto!? Deretter har du sporet helt av fra temaet jeg opprinnelig skrev om (for å fortelle meg at voksne folk ikke bruker emojier i seriøse diskusjoner) og deretter beskylder du meg for avsporing, for å være useriøs og at jeg klandrer andre, slik du hele veien har klandret meg for at du misforsto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (3 minutter siden):

Helt riktig, tar ingen kritikk fra deg. Dette er lavmål. Det var du som kommenterte mitt innlegg, som overhode ikke var tenkt til deg. Du misforsto det og la skylda på meg for at du misforsto!? Deretter har du sporet helt av fra temaet jeg opprinnelig skrev om (for å fortelle meg at voksne folk ikke bruker emojier i seriøse diskusjoner) og deretter beskylder du meg for avsporing, for å være useriøs og at jeg klandrer andre, slik du hele veien har klandret meg for at du misforsto. 

Mange tar kritikk fra meg og jeg tar kritikk fra andre. Selv brukere i denne diskusjonen har jeg vært uenig med i andre diskusjoner men enig med her, og det er helt greit. VI er enig i noe og uenige i andre ting. 

Dette er et diskusjonsforum hvor vi har ulike meninger. Jeg synes din måte å diskutere på er lavmål. Og nei, jeg er ikke ute etter deg som bruker. Du har drevet med avsporing og gått løs på meg uten å kunne svare for deg og ditt innlegg som er hele grunnlaget for denne avsporingen. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fusetufs skrev (1 time siden):

Nå må du skjerpe deg..

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...