Gå til innhold

Martine Romøren og Downs

Ingvelina87

Anbefalte innlegg

Molly85 skrev (2 minutter siden):

Problemet her er jo at 9/10 barn med DS drepes, og ikke får leve. Selv om ikke 9/10 barn med DS blir alvorlig syke. Her er der etiske dilemmaet. Mange som blir født friske, så hvor mange faktisk friske med DS som aborteres er et tankekors. Merkelig at folk blir så provosert over at Romørens forteller sin historie om at det går an å ha et godt liv med barn med DS. 

Det kan man jo ikke vite før de er født. Det finnes mange grader av ds. Har møtt tilnærmet like som pasienter uten ds, men også blinde, døve, utagerende, voldelige, ukritiske, alvorlig hjertesyke, med masse livskvalitet og med tilnærmet null livskvalitet. Og det viser ingen tester dessverre. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Molly85 skrev (Akkurat nå):

Folk bør ikke manipuleres til abort om det ikke er det rette for dem.

De bør heller ikke manipuleres til å tro det motsatte.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (Akkurat nå):

De bør heller ikke manipuleres til å tro det motsatte.

Nei, er vel ingen som blir det, all den tid 9/10 tar abort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (1 minutt siden):

Hva er det da? 

Abort er å avbryte et svangerskap,en rettighet kvinner er heldige nok til å ha Norge.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aborter i Norge skjer frem til rundt uke 22. Det finnes barn født i uke 23 som lever helt vanlige liv. Hvordan er ikke abort drap? Å kalle det noe annet er bare å finne et mindre kjipt ord, handlingen er jo den samme. Jeg har selv tatt abort, og det er p ta liv. Trist, men sant. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (1 minutt siden):

Abort er å avbryte et svangerskap,en rettighet kvinner er heldige nok til å ha Norge.

Avbryte ved hjelp av å ta livet til barnet, ja. Den retten har man. Uansett er det å ta liv. Samme hva du synes. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avbryte ved hjelp av å ta livet til barnet, ja. Den retten har man. Uansett er det å ta liv. Samme hva du synes. 

Dette blir for dumt..

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (26 minutter siden):

Folk tar abort fordi de ikke gadd å bruke kondom? Så enkelt er det ikke alltid forstår du vel!  Og du vet vel at det også finnes andre avvik enn et kromosom for mye? Hvem er du til å dømme andres valg og bakgrunnen for en graviditet? Verken du eller Martine R har noe med hvorfor andre tar abort sånn i forhold til at du skriver "Det skjønner nok til og med Martine"

Jeg er forøvrig helt enig i at å kalle folk for mongoloide er uhørt! 

At de beholdt barnet har jeg stor respekt for og jeg har aldri kritisert det valget da jeg mener alle kvinner og par skal bestemme selv uansett grunnlag, det er verken min eller din business . Men respekten skal gå begge veier.  At de ble forsøkt presset til abort er også kritikkverdig, da fagfolk skal opptre profesjonelt, nøytralt og presentere fakta for å deretter overlate valget til foreldrene. Så er det sikkert noen som opplever en annen tilnærming fra fagpersonell enn det Romøren gjorde. 

Huh? Leste du egentlig det som sto i forkant? Følte jeg ble tilegnet mye rart her😅 

Det var ts som ville poengtere at hun ikke valgte bort DS, men hjertefeilen. Jeg svarte at det egentlig ikke var viktig med årsak, for folk tar abort av langt mindre grunner, slik som den nevnt over her med droppa kondom. Det har ingenting med hva jeg tenker er enkelt å gjøre. Og selvfølgelig vet jeg det finnes andre avvik, det er jo derfor jeg synes det er rart å velge bort akkurat DS når man ikke får god nok info, men blir presset. 
Kjente meg virkelig ikke igjen i det som kom frem her. 

Endret av Lija
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å avspore debatten. 

Det er du som avsporer. @J.. gir deg motsvar på dine ekstreme påstander hvorpå du selv kaller deg selv en morder. Er det mulig?

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nussepus skrev (12 minutter siden):

Det kan man jo ikke vite før de er født. Det finnes mange grader av ds. Har møtt tilnærmet like som pasienter uten ds, men også blinde, døve, utagerende, voldelige, ukritiske, alvorlig hjertesyke, med masse livskvalitet og med tilnærmet null livskvalitet. Og det viser ingen tester dessverre. 

Det finnes ikke grader av DS. Det er en myte. De fungerer på forskjellig nivå, og har forskjellige utfordringer, akkurat slik som mange andre. Ingen med MS er like, ingen med kreft er like, ingen hjertesyke, ingen med autisme osv. 

Endret av Lija
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (4 minutter siden):

Huh? Leste du egentlig det som sto i forkant? Følte jeg ble tilegnet mye rart her😅 

Det var ts som ville poengtere at hun ikke valgte bort DS, men hjertefeilen. Jeg svarte at det egentlig ikke var viktig med årsak, for folk tar abort av langt mindre grunner, slik som den nevnt over her med droppa kondom. Det har ingenting med hva jeg tenker er enkelt å gjøre. Og selvfølgelig vet jeg det finnes andre avvik, det er jo derfor jeg synes det er rart å velge bort akkurat DS når man ikke får god nok info, men blir presset. 
Kjente meg virkelig ikke igjen i det som kom frem her. 

Jeg svarer etter hva du skriver. Så får du velge å skrive på en annen måte hvis du føler deg feil fremstilt.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K_mb skrev (8 minutter siden):

Jeg svarer etter hva du skriver. Så får du velge å skrive på en annen måte hvis du føler deg feil fremstilt.

Tror det er lettere om du bare leser alt heller enn at jeg skal gjenta alt😂  dette må jo ha blitt plukket ut fra midt inne i tråden uten sammenheng😅 hang virkelig ikke med, sorry. 

Endret av Lija
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (1 minutt siden):

Tror det er lettere om du bare leser alt heller enn at jeg skal gjenta alt😂  dette må jo ha blitt plukket ut fra midt inne i tråden uten sammenheng😅 hang virkelig ikke med, sorry. 

Skyld deg selv og se på hvordan du skriver 😉😅

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (14 minutter siden):

Det finnes ikke grader av DS. Det er en myte. De fungerer på forskjellig nivå, og har forskjellige utfordringer, akkurat slik som mange andre. Ingen med MS er like, ingen med kreft er like, ingen hjertesyke, ingen med autisme osv. 

du skjønte vel hva jeg mente? Jeg vet om en med ds som kjører bil og en annen som ikke har språk , utagerende og voldelig. Men det er sikkert bare en myte. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
K_mb skrev (17 minutter siden):

Det er du som avsporer. @J.. gir deg motsvar på dine ekstreme påstander hvorpå du selv kaller deg selv en morder. Er det mulig?

Delulu å tro at man ikke tar er liv når man utfører aborter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nussepus skrev (Akkurat nå):

du skjønte vel hva jeg mente? Jeg vet om en med ds som kjører bil og en annen som ikke har språk , utagerende og voldelig. Men det er sikkert bare en myte. 

Det finnes grader av DS på den måten at ikke alle har PU. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (5 minutter siden):

Skyld deg selv og se på hvordan du skriver 😉😅

Eller skyld deg selv for hvordan du oppfatter ting, spør du meg😂 jeg har hvert fall aldri ment/tenkt de tingene du skrev der. 🤓

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (3 timer siden):

Dette.

Også stor forskjell på å jobbe med personer med diagnoser,og å være forelder til noen..

Det sier vel seg selv i grunn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...