AnonymBruker Skrevet 28. desember 2024 #1 Del Skrevet 28. desember 2024 Har ikke trent så lenge, men følger online treningsprogram fra Sats. De videoene jeg har trent er det gjerne ikke så mange repetisjoner. Bygger man muskler om man gjør øvelser i 45 sek forså og gå over til en annen øvelse? Må repetisjoner være med for å bli sterkere? Lenge siden jeg trente på treningsstudio men da var det typisk 12-15*3. Men det er det altså ikke på disse videoene jeg har sett på. Hva er best? Anonymkode: e66e8...9fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #2 Del Skrevet 29. desember 2024 Det kommer av på hvor tungt man trener. Om man trenger tung styrke og jobber nær utmattelse vil man bli sterkere med færre reps. Men om man trener med kroppsvekt eller lettere vekter, vil det kreves flere reps for samme effekt. Anonymkode: dddfb...f76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #3 Del Skrevet 29. desember 2024 Er det HIIT-øvelser ts? Muskelfiberne må trenes så de "rives opp" litt for så å reparere seg selv i sterkere form - veldig enkelt forklart. Som svaret over sier, det er vablig å ha få repetisjoner når man går tungt. Hvis man klarer 10 repetisjoner, betyr det at man klarer mer vekt. Hvis man går lettere, eller kroppsvekt, gjør man heller mange repetisjoner (20+). Du nevner ingenting om antall rep, kun sekunder? Anonymkode: d26bf...41a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #4 Del Skrevet 29. desember 2024 Over 10 rep er ren utholdenhet. Under 10 er mer eksplosiv styrke. begge deler er bra å trene! Anonymkode: 36025...343 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #5 Del Skrevet 29. desember 2024 Det anbefales 8-12 repitisjoner for å øke den maksimale styrken. Tar du flere enn det vil du også kunne øke muskelstyrken, men ikke like effektivt som ved færre repitisjoner, da du jobber med den muskulære utholdenheten. Anonymkode: 8a948...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epictetus Skrevet 31. desember 2024 #6 Del Skrevet 31. desember 2024 Det kan gjøres ganske enkelt. Du blir sterkere når muskelen jobber mer enn den er komfortabel med. Hvis du løfter 3 reps hvor alle er slit, blir du sterkere. Hvis du løfter 15 reps hvor den siste går helt greit, blir du ikke sterkere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #7 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 8.33): Over 10 rep er ren utholdenhet. Under 10 er mer eksplosiv styrke. begge deler er bra å trene! Anonymkode: 36025...343 Det er ingen forskjell mellom 5 og 35 repetisjoner når det kommer til muskelmasse. Det du siterer er eldgammel "broscience". Det viktige er progressiv overbelastning av motstand (vekt), økning i kalorier og proteiner, samt at man faktisk må trene regelmessig året rundt. Trener du et par måneder også tar du et par måneder fri osv. så kommer du ingen vei. TS, jeg anbefaler at du holder deg til øvelser hvor du kan øke vekten her og der, uten det så kommer all framgang til å stagnere etter noen få måneder. Spiller ingen rolle om det er manualer, stang, kabler osv. så lenge du kan øke motstanden regelmessig. Anonymkode: e6815...080 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cafflatte Skrevet i går, 06:56 #8 Del Skrevet i går, 06:56 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er ingen forskjell mellom 5 og 35 repetisjoner når det kommer til muskelmasse. Det du siterer er eldgammel "broscience". Det viktige er progressiv overbelastning av motstand (vekt), økning i kalorier og proteiner, samt at man faktisk må trene regelmessig året rundt. Trener du et par måneder også tar du et par måneder fri osv. så kommer du ingen vei. TS, jeg anbefaler at du holder deg til øvelser hvor du kan øke vekten her og der, uten det så kommer all framgang til å stagnere etter noen få måneder. Spiller ingen rolle om det er manualer, stang, kabler osv. så lenge du kan øke motstanden regelmessig. Anonymkode: e6815...080 Ikke jeg som er ts men de siste gangene jeg har økt motstand klarer jeg ikke å løfte. Selv om økningen er kun 2 kg. Har prøvd å øke vekten på shoulder press flere ganger men ikke snakk om at det går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:02 #9 Del Skrevet i går, 08:02 cafflatte skrev (1 time siden): Ikke jeg som er ts men de siste gangene jeg har økt motstand klarer jeg ikke å løfte. Selv om økningen er kun 2 kg. Har prøvd å øke vekten på shoulder press flere ganger men ikke snakk om at det går. Det er for stor økning. Vent til du klarer 12 repetisjoner av vekten du bruker, deretter øker du med 0.5kg. Maskinene har sånne ting som kan enten legges oppå, eller skyves inn. Anonymkode: d26bf...41a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet i går, 12:26 #10 Del Skrevet i går, 12:26 cafflatte skrev (5 timer siden): Ikke jeg som er ts men de siste gangene jeg har økt motstand klarer jeg ikke å løfte. Selv om økningen er kun 2 kg. Har prøvd å øke vekten på shoulder press flere ganger men ikke snakk om at det går. Da øker du antall repetisjoner, eventuelt microloader (legger på en halv kilo). Eventuelt bytter øvelse (fra stang til manualer eller omvendt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet i går, 12:29 #11 Del Skrevet i går, 12:29 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er ingen forskjell mellom 5 og 35 repetisjoner når det kommer til muskelmasse. Det du siterer er eldgammel "broscience". Anonymkode: e6815...080 Stemmer. Men det er en del mer tidseffektivt å ta 5 repetisjoner enn 35. 😅 5 er tungt da, så mange vil ha nytte av å variere mellom 5 og 10 repetisjoner (eller 12 for den saks skyld). Myo-reps er også tidseffektivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:32 #12 Del Skrevet i går, 17:32 issoras skrev (4 timer siden): Stemmer. Men det er en del mer tidseffektivt å ta 5 repetisjoner enn 35. 😅 5 er tungt da, så mange vil ha nytte av å variere mellom 5 og 10 repetisjoner (eller 12 for den saks skyld). Myo-reps er også tidseffektivt. Absolutt sant, jo færre repitisjoner jo høyere sjanse for å skade seg selv, jo høyere repitisjoner jo dramatisk kjipere er det med tanke på melkesyre og hvor lang tid det tar, men det er vitenskapelig bevist at det bygger samme menge muskler så lenge man gjør progressiv overbelastning. For kvinner vil jeg anbefale varierende progressiv overbelastning, for eksempel 3x8 en uke, 3x9 neste uke helt opp til 3x12, så går man tilbake til 3x8 men øker vekten med 0,5-2,5 kg. Og man må også akseptere at noen muskler tar tåpelig lang tid å øke vekten på, slik som armer og skuldre, der kan man fint gå opp til 3x20 før man øker vekten, eventuelt 4x15. Å bytte på øvelser er ikke å anbefale før man har trent 5+ år med progressiv overbelastning eller man bruker anabole steroider. Bytter du fra brystpress til benkpress en periode for eksempel så vil framskrittet du har gjort på brystpress sakte forsvinne og vice versa. Anonymkode: e6815...080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 22 timer siden #13 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Å bytte på øvelser er ikke å anbefale før man har trent 5+ år med progressiv overbelastning eller man bruker anabole steroider. Bytter du fra brystpress til benkpress en periode for eksempel så vil framskrittet du har gjort på brystpress sakte forsvinne og vice versa. Anonymkode: e6815...080 Dette er ikke min erfaring. For det første er det dørgende kjedelig å gjøre de samme øvelsene i fem år (!!?), jeg hadde krepert! Da gjør du styrketrening til verdens kjedeligste form for trening, gratulerer med det. 😅 For det andre har jeg hatt godt utbytte av å variere øvelse litt når jeg stagnerer. For det første har det god effekt for motivasjonen å gjøre noe man mestrer, for det andre har det for meg for eksempel løsnet i militærpress når jeg har brukt noen måneder med skulderpress med manualer i stedet. Plutselig var det 5 kg opp i militærpress for meg. 🥳 Du må jo også ta hensyn til hvor jævlig kjedelig en øvelse blir hvis du skal øke med 500 gram annenhver uke (jeg greide ikke det en gang) og skal holde på med det i fire år. Opplevelse av progresjon og mestring er viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #14 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Absolutt sant, jo færre repitisjoner jo høyere sjanse for å skade seg selv, jo høyere repitisjoner jo dramatisk kjipere er det med tanke på melkesyre og hvor lang tid det tar, men det er vitenskapelig bevist at det bygger samme menge muskler så lenge man gjør progressiv overbelastning. For kvinner vil jeg anbefale varierende progressiv overbelastning, for eksempel 3x8 en uke, 3x9 neste uke helt opp til 3x12, så går man tilbake til 3x8 men øker vekten med 0,5-2,5 kg. Og man må også akseptere at noen muskler tar tåpelig lang tid å øke vekten på, slik som armer og skuldre, der kan man fint gå opp til 3x20 før man øker vekten, eventuelt 4x15. Å bytte på øvelser er ikke å anbefale før man har trent 5+ år med progressiv overbelastning eller man bruker anabole steroider. Bytter du fra brystpress til benkpress en periode for eksempel så vil framskrittet du har gjort på brystpress sakte forsvinne og vice versa. Anonymkode: e6815...080 Hæ? Det siste du skrev her, hæ? Beste man kan gjøre om man føler man stagnerer litt i en øvelse er å kjøre en annen relativt lik øvelse. Som f.eks har man stagnert i benkpress stang, kjør litt med hantler, eller omvendt. Kroppen har bare gått av å bli sjokkert. Som å bytte litt på repetisjoner, øvelser, sett. Fungerer ganske så dårlig å gå på gymmet kjøre dem samme øvelsene, samme antall repetisjoner og kg. Anonymkode: 6eabf...65b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #15 Del Skrevet 22 timer siden issoras skrev (8 minutter siden): Dette er ikke min erfaring. For det første er det dørgende kjedelig å gjøre de samme øvelsene i fem år (!!?), jeg hadde krepert! Da gjør du styrketrening til verdens kjedeligste form for trening, gratulerer med det. 😅 For det andre har jeg hatt godt utbytte av å variere øvelse litt når jeg stagnerer. For det første har det god effekt for motivasjonen å gjøre noe man mestrer, for det andre har det for meg for eksempel løsnet i militærpress når jeg har brukt noen måneder med skulderpress med manualer i stedet. Plutselig var det 5 kg opp i militærpress for meg. 🥳 Du må jo også ta hensyn til hvor jævlig kjedelig en øvelse blir hvis du skal øke med 500 gram annenhver uke (jeg greide ikke det en gang) og skal holde på med det i fire år. Opplevelse av progresjon og mestring er viktig. Høres ut som du er dømt til å feile. 500 gram annenhver uke er mye, hvor mange øvelser klarer du å øke vekten med 26 kg hvert år? Curler du 400 kg kanskje? Jeg som profesjonell bodybuilder hadde gitt alt for 10% av så mye fremgang. Hvordan man føler har ingenting å gjøre med hva som fungerer. Å følge følelsene dine = du kommer aldri til å nå målet ditt. Anonymkode: e6815...080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 19 timer siden #16 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Høres ut som du er dømt til å feile. 500 gram annenhver uke er mye, hvor mange øvelser klarer du å øke vekten med 26 kg hvert år? Curler du 400 kg kanskje? Jeg som profesjonell bodybuilder hadde gitt alt for 10% av så mye fremgang. Hvordan man føler har ingenting å gjøre med hva som fungerer. Å følge følelsene dine = du kommer aldri til å nå målet ditt. Anonymkode: e6815...080 Hva vet du om hvilke mål jeg når? Jeg skal ikke bli profesjonell bodybuilder, det skal de færreste av oss, heldigvis. Nei jeg curler ikke 400 kg, for som de fleste gidder jeg ikke å trene samme øvelse uten progresjon i fire år fordi en fremmed random påstår det er best for jeg vet ikke hva? Jeg varierer øvelser, og på en del øvelser der jeg stagnerer opplever jeg progresjon når jeg kommer tilbake til "originalen" - som for eksempel militærpress. Så kommer livet i veien og sørger for at jeg aldri når det punktet der jeg realistisk sett ikke kan forvente mer økning - reiser, fødsler, sykdom. Men jeg vet at jeg aldri hadde greid å nå mine mål skulle jeg trent nøyaktig de samme 7-8 øvelsene fem år i strekk. Selvfølgelig handler trening også om følelser. Jeg svømmer ikke fordi jeg syns det er dritkjedelig, jeg ror ikke fordi det er kjedelig, jeg trener styrke fordi det er gøy (og sunt - men det er svømming også) . Jeg antar at du også liker bodybuilding siden du holder på med det? Ganske bortkastet hvis ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå