Gå til innhold

Bygger man muskler uten repetisjoner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke trent så lenge, men følger online treningsprogram fra Sats. De videoene jeg har trent er det gjerne ikke så mange repetisjoner. Bygger man muskler om man gjør øvelser i 45 sek forså og gå over til en annen øvelse? Må repetisjoner være med for å bli sterkere? 

Lenge siden jeg trente på treningsstudio men da var det typisk 12-15*3. Men det er det altså ikke på disse videoene jeg har sett på. 

Hva er best? 

Anonymkode: e66e8...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer av på hvor tungt man trener. Om man trenger tung styrke og jobber nær utmattelse vil man bli sterkere med færre reps. Men om man trener med kroppsvekt eller lettere vekter, vil det kreves flere reps for samme effekt. 

Anonymkode: dddfb...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det HIIT-øvelser ts?

Muskelfiberne må trenes så de "rives opp" litt for så å reparere seg selv i sterkere form - veldig enkelt forklart. 

Som svaret over sier, det er vablig å ha få repetisjoner når man går tungt. Hvis man klarer 10 repetisjoner, betyr det at man klarer mer vekt.

Hvis man går lettere,  eller kroppsvekt, gjør man heller mange repetisjoner (20+).

Du nevner ingenting om antall rep, kun sekunder?

Anonymkode: d26bf...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Over 10 rep er ren utholdenhet. Under 10 er mer eksplosiv styrke. 

begge deler er bra å trene!

Anonymkode: 36025...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det anbefales 8-12 repitisjoner for å øke den maksimale styrken. Tar du flere enn det vil du også kunne øke muskelstyrken, men ikke like effektivt som ved færre repitisjoner, da du jobber med den muskulære utholdenheten. 

Anonymkode: 8a948...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...