Gå til innhold

Skjermbruk ved leggetid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber turnus og jeg har jobbet mye kveld i det siste , noe som har resultert i at far har lagt begge unga på 2 1/2 og 5 år i senga vår( de vil ikke ligge i sengen sin.) far sier at barna er klin umulig å legge og for å roe dem ned bruker han å gi dem skjerm.  De får se til de slukner for han orker ikke styr og baluba. ( barna krangler og oier opp hverandre til langt på natt)Av å til sovner han før barna pga han er så utslitt. Jeg kjenner jeg er forbannet  over at han ikke har satt noen grenser på skjermbruk. For  nå blir de helt koko hvis jeg tar fra de skjermen når det er min tur å legge de, de forvent å skal se myeee lenger og gjerne helt til de sovner. Jeg setter klare regler og er mye strengere enn far. Dette ødelegger nattesøvnen. Og jeg ser på dette som et stort problem og vil ikke jobbe kveld noe mer for far takler ikke å legge barna uten skjerm.  Hva ska jeg gjøre. Er helt rådvill. 

Anonymkode: 37be0...fbc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ha sluttet å jobbe kveld hvis jeg kunne. Skjermtid på kveld er uheldig. Og far er utslitt stakkars...

Er dere enige om hvilke grenser dere skal ha for skjerm generelt?

Annen løsning er at de får en viss tid med skjerm før de legger seg.

Eller ta med far på helsestasjon for å få råd eller andre tips til å roe/håndtere barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Millinea skrev (3 minutter siden):

Jeg ville ha sluttet å jobbe kveld hvis jeg kunne. Skjermtid på kveld er uheldig. Og far er utslitt stakkars...

Er dere enige om hvilke grenser dere skal ha for skjerm generelt?

Annen løsning er at de får en viss tid med skjerm før de legger seg.

Eller ta med far på helsestasjon for å få råd eller andre tips til å roe/håndtere barna?

Ærlig talt, så sliten blir man virkelig ikke av å legge to barn 😅 Her har far vært lat og grenseløs, og alle med mer enn to hjerneceller vet at skjerm er skadelig for barn og spesielt på kveldstid. Det er gode grunner til at alle søvneksperter fraråder skjerm på det sterkeste før man skal legge seg. Nei her er det åpenbart en tafatt og lat mann uten interesse for å innføre gode kveldsrutiner for barna sine.

Anonymkode: 8f0dc...368

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han kunne eks fint ha satt seg i midten av dobbeltsenga og lest rolig og lavmælt fra en barnebok frem til begge barna sov. Kjedelig bok for barna? Ja men da er det jo bare enda lettere for dem å sovne 😊

Men nei da, her er det på med skjermer både til en liten 2-åring og en liten 5-åring, slik at far får scrolle på mobilen i fred 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og jeg skjønner utrolig godt at du er sint og skuffet, TS. Han svikter deg på det groveste ved å la deg jobbe og slite og bekymre deg over barnas søvnhygiene, samtidig som han kjører på med null grenser og fri flyt av skjerm til SMÅ barn. Det virker som om han ønsker å slite deg ut slik at du kapitulerer vekk fra kveldsvakter, slik at han slipper å ha barna sine alene innimellom. Han setter virkelig standarden for hvor urolige og grenseløse barna kommer til å bli fremover, og regner med at du kommer til å overta roret snarlig.

Jeg er selv mor til tre aktive gutter og vet veldig godt hvor utrolig viktig det er med faste grenser og rammer; det skaper trygghet, forutsigbarhet og får barna til å utagere MYE mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ærlig talt, så sliten blir man virkelig ikke av å legge to barn 😅 Her har far vært lat og grenseløs, og alle med mer enn to hjerneceller vet at skjerm er skadelig for barn og spesielt på kveldstid. Det er gode grunner til at alle søvneksperter fraråder skjerm på det sterkeste før man skal legge seg. Nei her er det åpenbart en tafatt og lat mann uten interesse for å innføre gode kveldsrutiner for barna sine.

De 3 dottene etter "stakkars" indikerer ironi. Så jeg mener det samme som du skriver her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dere må bli enige om regler for skjermbruk, og begge må følge dem. Jeg burde kanskje være mer diplomatisk enn dette, men: Reglene dere har burde absolutt være at små barn ikke skal sovne til skjerm. Her gjør jo far en av de største oppdragertabbene i morderne tid. Å gi barn skjerm for at de skal regulere seg, fører til at de ikke lærer å regulere seg uten å distraheres. Det kan skape STORE utfordringer i fremtiden.

Anonymkode: c5de7...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg jobber turnus og jeg har jobbet mye kveld i det siste , noe som har resultert i at far har lagt begge unga på 2 1/2 og 5 år i senga vår( de vil ikke ligge i sengen sin.) far sier at barna er klin umulig å legge og for å roe dem ned bruker han å gi dem skjerm.  De får se til de slukner for han orker ikke styr og baluba. ( barna krangler og oier opp hverandre til langt på natt)Av å til sovner han før barna pga han er så utslitt. Jeg kjenner jeg er forbannet  over at han ikke har satt noen grenser på skjermbruk. For  nå blir de helt koko hvis jeg tar fra de skjermen når det er min tur å legge de, de forvent å skal se myeee lenger og gjerne helt til de sovner. Jeg setter klare regler og er mye strengere enn far. Dette ødelegger nattesøvnen. Og jeg ser på dette som et stort problem og vil ikke jobbe kveld noe mer for far takler ikke å legge barna uten skjerm.  Hva ska jeg gjøre. Er helt rådvill. 

Anonymkode: 37be0...fbc

Slutt å jobbe turnus så dere er to til leggetid..

Har full forståelse for far!! Ungene våre med to år mellom klikket i vinkel om en var alene hjemme til yngste var 4-5 år… det var katastrofe å være borte, dårlig gjort mot den som sto igjen, og da var ALT lov for å komme i mål.

Så om du må være borte, kan det være fair for ungene (som vel skal ha det bra oppi dette?) å få samme rutine fra deg, så det blir forutsigbart og greit. 

ellers må du bare holde på dine regler, er man konsekvent skjønner barn at foreldre kan ha ulike regler. Om det er det beste for barna er jeg mer usikker på…

Anonymkode: fa276...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du har ikke prøvd mine opptil en viss alder…  helt ærlig er dette en håpløs uttalelse, for barn er veldig ulike. Noen går selv og legger seg fra de er 18 mnd uten at man må si det en gang… så lenge de kan klare opp i senga… andre skyr søvn som pesten og ser leggetid som en fantastisk festarena… 

Anonymkode: fa276...1e5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres helt ut som min mann. Vi var enig om alt før barna kom, men så viste det seg at barn er krevende og han ble som din. Ettergivende og mest opptatt av sin egen velvære, oppdragelsen er fraværende, han tåler ikke om barna blir sure eller lei seg. Vil helst ha barna i bhg 07-1630 og hverken stiller krav eller forventninger til noe som helst. Er jeg på borte dropper han ting som tannpuss, kveldsmat, osv. Fordi det er så «umulig» med to. Jeg har rett og slett gått ut av turnus jeg også - barna kommer først. Og ikke f om jeg skiller meg for at de skal være hos ham 50% av tiden. Så da tar jeg oppdragelsen også kan han gjemme seg på jobb.

Anonymkode: cb4e6...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mye alene med våre to, (1 og 5 år) fordi far også jobber turnus og nekter å hverken gå ned i stilling, bytte vakter eller på noe annet vis være imøtekommende for å få en hverdag til å fungere 🥲

5-åringen får stort sett lov til enten å sitte i stua og se på tv, eller ligge i sengen og se på iPad mens jeg legger den yngste.

Minner han på hver kveld at når jeg kommer tilbake er det ferdig med skjerm og han får velge om han eller jeg skal trykke på knappen for å skru av. Han vet at jeg skrur av om ikke han gjør det, så det er sjeldent noe problem, selvom han noen ganger med valpeøyne spør om vi kan se på noe sammen. Han aksepterer et nei. 
Deretter bruker jeg 10-30 min på å sitte med han til han sovner. Det går stort sett greit, men det er veldig slitsomt å være så mye alene, i hvert fall når man selv skal opp på jobb og den andre parten kan hente seg inn med fri når barna er i barnehagen…

Vet ikke hvor jeg ville med dette, kanskje bare litt perspektiv 😅 legger du noen ganger begge to alene? Det KAN være baluba, men med gode rutiner hjelper det.. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: 8a144...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...